a villamosenergia-iparban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Villamosenergia-piac
Advertisements

TÁMOP Közüzemi szolgáltatás Közszolgáltatás Egyetemes szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Háztartási fogyasztók mozgása a földgáz piacon Dr. Szilágyi Zsombor kereskedelmi ügyvezető helyettes EMFESZ Kft. XVI. DUNAGÁZ SZAKMAI NAPOK Dobogókő,
A vízjog időszerű kérdései
Bogya Zoltán GasCon Workshop GasCon Workshop Hotel Novotel Palace Hotel Novotel Palace Hotel Novotel Palace.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
Javaslat a magyar villamosenergia-piac piaci kapcsolat-rendszerének módosítására a fogyasztókért folyó verseny hatékonyságának növelése céljából és az.
Miért drága (?) a villany Magyarországon?
„VITASSUK MEG A JÖVŐNKET” II. blokk
A TESZÖV Energia-beszerző Konzorcium FÖLDGÁZ 2010/2011/2012
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
A KULCSI SZÉLERŐMŰ MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI április 20. RENEXPO 2007 Stelczer Balázs EMSZET KFT
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Néhány szó a földgáz piacról
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A villamosenergia piacnyitás szomorú állapotáról Dr. Nagy Márta elnökhelyettes Gazdasági Versenyhivatal 46. Közgazdász-vándorgyűlés, Eger június.
EU csatlakozás tükrében (fejlesztések támogatással)
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
12. témakör Gazdasági kérdések 2.: Tulajdon, árak, liberalizáció.
A magyar gazdaság várható helyzete
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Vasútszabályozási Osztály
A hazai gázipari társaságok előtt álló feladatok évben Molnár Gábor, az MGE igazgatója DUNAGÁZ Szakmai Nap Dobogókő,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal ENERGOexpo Nemzetközi Energetikai Szakkiállítás és Konferencia Debrecen, szeptember ÁTTEKINTÉS.
Az új gáztörvény tervezetének szabályozási koncepciója
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal Energiakonferencia Budapest Mariott Hotel, január 20. A VILLAMOSENERGIA- ÉS A FÖLDGÁZ-PIAC.
MVM Trade portfoliója 2009-ben
a villamosenergia- és a gáziparban
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Békés György főosztályvezető-helyettes Villamosenergia-ár Előkészítő Osztály Tájékoztatás a megújuló és a kapcsolt villamosenergia-termelés áron keresztül.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Energiapolitikai Konferencia Villamosenergia-ipari Alágazati Párbeszéd Bizottság március 22. A PIACI.
Privatizáció és liberalizáció az energiaiparban, veszteségek és lehetőségek a bányaiparban Holló Vilmos vagyongazdálkodási igazgató Balatongyörök, 2006.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Földgáz üzlet jellemzői Forrás: egyenletes szállítás, alacsony flexibilitás hosszú távú (5-15 éves) import szerződések Fogyasztás: szezonalitás (hőmérséklet,
Varga Pál elnök MÉGNAP Egyesület Napkollektoros hőtermelés jövője a napelemes áramtermelés mellett Egyetemek, főiskolák környezetvédelmi oktatóinak VIII.
Fogyasztói tájékoztató Március 19.. VILLAMOSENERGIA MODELL NAGYKERESKEDŐKTERMELŐKMAVIR K E R E S K E D Ő K ELOSZTÓI ENGEDÉLYESEK F O G Y A S Z T.
Magyar Elektrotechnikai Egyesület Dunaújvárosi Szervezete A VILLAMOSENERGIA ELLÁTÁS LIBERALIZÁCIÓJA ÉS ANNAK VÁRHATÓ HATÁSAI A FELHASZNÁLÓKRA, FOGYASZTÓKRA.
Kereskedelmi és Iparkamara Győr Költség, energia „zöld” energia OLLÉ JÓZSEF Magyar Energia Hivatal szakértő.
Piacnyitás az energiaszektorban
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

a villamosenergia-iparban Piacnyitás a villamosenergia-iparban Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal Magyar Közgazdasági Társaság 46. Közgazdász-vándorgyűlés, Eger Hotel Eger, 2008. június 26-28

A HIVATAL FŐBB FELADATAI (1) Szabályozás, felügyelet, érdekvédelem és tájékoztatás, ezen belül: az energiaipari vállalkozások és a vezetékes energiaellátási piac jogszabályoknak és hatósági előírásoknak megfelelő működésének biztosítása, az ellátás biztonságának megőrzése és növelése, a technológiai monopolhelyzettel való visszaélés, a versenykorlátozás megakadályozása a piaci szereplők tevékenységének és az árak szabályozása révén, a hatékony és fenntartható vezetékes energia-piaci verseny előmozdítása, 2

A HIVATAL FŐBB FELADATAI (2) a hatékonysági követelmények és a legkisebb költség elvének érvényesítése, a fenntartható fejlődés követelményeinek érvényre juttatása, a felhasználók és az engedélyesek érdekeinek védelme, tájékoztatás, nyilvánosság, együttműködés. 3

AZ ENERGIAPIACI LIBERALIZÁCIÓ MÉRFÖLDKÖVEI (1) 1991-1992 A vertikálisan szervezett trösztök (MVMT, OKGT) lebontása önálló társaságokká. 1993 Az OGY elfogadta az új magyar energiapolitika célkitűzéseit, megalkotta a bányatörvényt. 1994 Az OGY elfogadta a gázszolgáltatásra, valamint a villamosenergia-ellátásra vonatkozó törvényeket. E két törvény határozta meg a Magyar Energia Hivatal hatáskörét és feladatait is. 1996 Az EU elfogadja a villamos energia direktívát. 4

AZ ENERGIAPIACI LIBERALIZÁCIÓ MÉRFÖLDKÖVEI (2) 1998 Az EU elfogadja a földgáz direktívát. Magyarországon hatályba lép a távhőszolgáltatásról szóló törvény. 1999-2000 A villamos energia direktíva és a földgáz direktíva hatályba lép. 2001 Új villamos energia törvény az EU direktívával összhangban. 2003 A villamosenergia-piac nyitásának kezdete. Új földgáz törvény az EU irányelvvel összhangban. 2004 A földgázpiac nyitásának kezdete. 2007 Villamosenergia-törvény a teljes piacnyitásról. 5

AZ ENERGIAPIACI LIBERALIZÁCIÓ MÉRFÖLDKÖVEI (3) 2008 OGY határozat a 2008-2020 közötti időszakra vonatkozó energiapolitikai koncepcióról. Földgáz törvény a teljes piacnyitásról. 6

HOSSZÚ TÁVÚ SZERZŐDÉSEK (HTM-EK ÉS VEASZ-OK) SZEREPE A VILLAMOSENERGIA-ELLÁTÁSBAN (RÉGI KETTŐS MODELL) aukció határkeresztező kapacitásokra HTM-mel rendelkező termelők Termelők MVM Villamos Energia Kereskedelmi Zrt. (Közüzemi nagykereskedő) „Megújuló és kapcsolt” termelés Közüzemi szolgáltatók Rendszeri-rányító Kereskedők Közüzemi fogyasztók Rendszer-szintű szolgálta-tások piaci ár szerződéses ár szerződéses ár (hatósági ár) hatósági ár átmeneti kapacitás-feleslegek erőművi kapacitás aukció Villamosenergia import Szabadpiaci fogyasztók HTM-ek VEASZ-ok Hosszú távú import szerződések 7

A VERSENYPIACI KISKERESKEDELEMI ÁRAK ÉS A KÖZÜZEMI NAGYKERESKEDŐ ÉRTÉKESÍTÉSI ÁRA A KÖZÜZEMI SZOLGÁLTATÓKNAK (2005 január - 2008 március) 8

ERŐMŰVI KAPACITÁSAUKCIÓKON ÉRTÉKESÍTETT ÖSSZES VILLAMOS ENERGIA ÉS A BEFAGYOTT KÖLTSÉG ALAKULÁSA 9

ÁTÁLLÁSI DÍJ, KÁP-KASSZA ÉS „SZÉNFILLÉR” A VILLAMOSENERGIA-IPARBAN 2003 2004 2005 2006 2007 Átállási díj árakba beépített díj (Ft/kWh) 0,15 0,22 0,30 1,13 0,73 beszedett összeg (Mrd Ft) 4,5 7,4 10,3 42,6 30,7* KÁP kassza 0,21 0,46 0,70 2,07 adott évi kifizetés (Mrd Ft) 9,3 16,8 31,5 47,2 48,2 ezen belül megújuló energia hasznosításra (hulladék is) 1,3 6,0 14,5 15,0 14,7 hővel kapcsolt termelésre 8,0 10,8 17,0 32,2 33,5 Szénfillér 0,29 0,25 * Maradványérték: 32 Mrd Ft 10

AZ MVM „NAGYAUKCIÓ” (2007.10.25.) EREDMÉNYÉNEK ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZATA* 11

VILLAMOS ENERGIA ÁRAK ALAKULÁSA EURÓPÁBAN (1) Magyarország 12

VILLAMOS ENERGIA ÁRAK ALAKULÁSA EURÓPÁBAN (2) Magyarország 13

Import - Export Termelők (hazai) JELENLEGI MODELL Import - Export Termelők (hazai) HTM-ek Szervezett Piac (SZP) MVM nagykereskedő VEASZ-ok Aukció Aukció Közüzemi szolgáltatók utódszervezetei Egyetemes szolgáltatók Kereskedők ) Kereskedők Ellenőrzött ár Háztartási és egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztók Szabadpiaci fogyasztók A zöld színű nyilak lehetséges, jelenleg azonban nem működő kapcsolatot jeleznek 14

ÁRSZABÁLYOZÁS A fogyasztói számla szerkezete: 15 villamos energia ára, rendszerhasználati díjak. A villamosenergia-rendszer használatáért átviteli-rendszerirányítási díjat, rendszerszintű szolgáltatások díját, elosztási díjat kell fizetni. Az elosztási díjat országosan egységesen kell meghatározni és az elosztói engedélyesek között az indokolt költségek arányában meg kell osztani. A díjakat az indokolt működési- és tőkeköltségek, illetve összehasonlító elemzések alapján kell meghatározni. Az engedélyesek kötelesek a díjakra javaslatot tenni a Hivatal irányelvét követve. 15

EGYETEMES SZOLGÁLTATÁS (1) Meghatározott minőségben, méltányos, összehasonlítható, átlátható ár ellenében vehetik igénybe a jogosult fogyasztók. Jogosultak köre lakossági fogyasztók és kisfeszültségen vételező 2008. december 31-ig 3 x 50 A-nál, 2009. január 1-től 3 x 63 A-nál nem nagyobb csatlakozási teljesítményű nem lakossági fogyasztók, valamint 2009. január 1-től a közintézmények (költségvetési szervek, önkormányzatok stb.). A szociálisan rászorulók és/vagy fogyatékkal élők (védendő fogyasztók) kedvezményekre, különleges elbánásra jogosultak. Az egyetemes szolgáltatónak ellátási és szerződéskötési kötelezettsége van az egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztók körére. Ha az egyetemes szolgáltató nem képes teljesíteni kötelezettségeit, helyette más szolgáltatót (végső menedékes szolgáltatót) jelöl ki a Hivatal a többi egyetemes szolgáltató közül. 16

EGYETEMES SZOLGÁLTATÁS (2) Árszerkezet Szabályozás Átviteli-rendszerirányítási díj Rendszerszintű szolgáltatások díja Külön árelemek ÁFA Egyetemes szolgáltatói termékár szolgáltatói árrés ÁFA törvény GKM rendelet szerinti konkrét hatósági díjak (változatlan szinten továbbszámlázva) Piaci alapú „benchmark” ár (árellenőrzés) Kv-i törvény (VET) GKM rendelet alapján (ársapka) rendszerhasználati díjak (RHD) átállási költség szénfillér iparági nyugdíjasok kedv. incl. megújuló és kapcsolt termelés támogatása energiafüggő díjak (Ft/kWh) Elosztási díj 17

VILLAMOSENERGIA-IPARI STRUKTÚRA Áramszolgáltatók MVM Villamosenergia Kereskedelmi Zrt Erőművek Átviteli Rendszerirányító (TSO) Az átviteli hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása 2. A rendszerszintű szolgáltatások piacának üzemeltetése MAVIR ZRT Egyetemes Szolgáltatók (ESZ) Egyetemes szolgáltatás nyújtása háztartási fogyasztók és jogosult kisfogyasztók részére Elosztói (DSO) Az elosztói hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása Kereskedő (kérelem esetén) MVM Partner : engedélyek : eszközök tulajdonjoga : külön jogi személyek : számviteli szétválasztás eszközök Paks Vértes Gázturbinák Erőművi részesedések MVM csoport . 18

Forrás: Regulierungsbehörden, EU Kommission, A.T. Kearney AZ ÁTVITELI RENDSZERIRÁNYÍTÓK TULAJDONOSI ÉS JOGI „SZÉTVÁLASZTÁSA” AZ EU-15 ORSZÁGOKBAN (1) (2007. január 1-jei állapot szerint) Jogi szétválasztás Tulajdonosi szétválasztás Független rendszerirányító 19 Forrás: Regulierungsbehörden, EU Kommission, A.T. Kearney

Tulajdonosi szétválasztás AZ ÁTVITELI RENDSZERIRÁNYÍTÓK TULAJDONOSI ÉS JOGI „SZÉTVÁLASZTÁSA” AZ EU-15 ORSZÁGOKBAN (2) (2007. január 1-jei állapot szerint) Tulajdonosi szétválasztás 100% KKH Tőzsdén szereplő 100% állami tulajdon Piaci szereplők részesedése befolyás nélkül (2) 30% CDeP 70% KKH 20% SEPI 80% KKH 12% állami 25% Fortum 25% Pohjolan (1) 24% KKH 51% állami 27,45% Electrabel 40% KKH 30% állami 5% EdP Tulajdonosi szétválasztás eszközbirtoklás nélkül Független rendszer irányítás 100% állami 100% Üzemeltető cég Hálózati eszközök Jogi szétválasztás TSO mint integrált vállalat része (1) Rövidítések, megjegyzések: KKH = közkézhányad; CDeP = Cassa Depositi e Prestiti; SEPI = La Sociedad Estatal de Participaciones Índustriales; Görögország 2005-ös helyzet (2) Nem teljesen felel meg a tulajdonosi szétválasztásnak Forrás: A.T. Kearney Analyse 20

AZ EU BIZOTTSÁG HATÁROZATA (2008.VI.04.) A MAGYARORSZÁGI HTM-EKRŐL (1) EGYETEMES SZOLGÁLTATÁS (2) A HTM-ek (az MVM és a termelők között kötött Hosszú Távú villamos energia vásárlási Megállapodások) tiltott állami támogatást tartalmaznak, ezért azokat fel kell bontani. Az erőművekkel kamatos kamattal vissza kell fizettetni e támogatást a 2004. május 1-jét követő időszakra. A visszafizetendő támogatás számítási módszerére (piac szimulációra) a magyar hatóságok tegyenek javaslatot. Az erőművenként visszafizetendő összegeket hat hónapon belül kell kiszámítani (a számítás módszerét és a felhasznált adatokat az EU Bizottság hagyja jóvá). 21

AZ EU BIZOTTSÁG HATÁROZATA (2008.VI.04.) A MAGYARORSZÁGI HTM-EKRŐL (2) A tiltott állami támogatást tíz hónapon belül kell visszafizettetni. A visszafizetés mértékének megállapításakor figyelembe lehet venni a befektetők még meg nem térült beruházásait. 22

JPE-vel rendelkező engedélyes azonosítása a nagykereskedelem, A JELENTŐS PIACI ERŐ (JPE) MEGÁLLAPÍTÁSA, AZ INDOKOLT ÉS ARÁNYOS MÉRTÉKŰ KÖTELEZETTSÉGEK ELŐÍRÁSA (1) JPE-vel rendelkező engedélyes azonosítása a nagykereskedelem, a kiskereskedelem, a rendszerszintű szolgáltatások, valamint az átviteli- és az elosztó hálózati veszteségek pótlása piacain történik. A piacelemzés során a Hivatal – többek között - figyelembe veszi: az engedélyes méretét és piaci részesedését, az irányító vállalat által irányított társaságok tevékenységi körét, a vertikális integrációt, 23

A JELENTŐS PIACI ERŐ (JPE) MEGÁLLAPÍTÁSA, AZ INDOKOLT ÉS ARÁNYOS MÉRTÉKŰ KÖTELEZETTSÉGEK ELŐÍRÁSA (2) a növekedési és terjeszkedési, valamint a piacra lépési korlátokat, a lehetséges verseny hiányát, a méret- és tevékenység-gazdaságosságot, a kereslet és kínálat viszonyát, stb. A piacelemzést a Hivatal szükség szerint, de legalább három évenként végzi el. A JPE-vel rendelkező engedélyes számára előírható főbb kötelezettségek: számviteli és műszaki információk, értékesítési szerződések meghatározott adatai, árak nyilvánosságra hozatala, 24

A JPE-vel rendelkező engedélyesek azonosítása és a A JELENTŐS PIACI ERŐ (JPE) MEGÁLLAPÍTÁSA, AZ INDOKOLT ÉS ARÁNYOS MÉRTÉKŰ KÖTELEZETTSÉGEK ELŐÍRÁSA (3) az egyenlő elbánás biztosítása, az indokolatlan megkülönböztetéstől való tartózkodás (megkülönböztető árak, fizetési határidők, eladási vagy vételi feltételek vagy módszerek tilalma, stb.), indokolatlanul magas vagy alacsony díjak tilalma, árkorlátok vagy költségalapú árképzés (költségszámítási és díjképzési módszer előírása), meghatározott időközönként tartandó nyilvános aukció, az átláthatóság érdekében mintaajánlat készítése. A JPE-vel rendelkező engedélyesek azonosítása és a kötelezettségek előírása a GVH-val együttműködve történik. 25

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Horváth J. Ferenc 26