Programozás alapjai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vezérlő utasítások.
Advertisements

Definíciók: Algoritmus: bármely véges sok lépéssel leírható tevékenység. Olyan pontos előírás, amely megmondja, hogy egy adott típushoz tartozó feladat.
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Algoritmusok.
 Megfigyelhető, hogy amikor több elem közötti összehasonlítás történik, akkor szükség van egyszerre több értékre is, főleg akkor, ha ezek az értékek jóval.
Összefoglalás 1. Pascal program szerkezete 2. Pascal típusai
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
Ismétlés: Döntések a feltétel egy logikai kifejezés if feltétel then
Algoritmus és programozás
A C nyelv utasításai. Kifejezés+ ; Utasítás printf("Hello")printf("Hello"); a=b+ca=b+c; fuggveny(a,b)fuggveny(a,b); Blokkok: több utasítás egymás után,
3. előadás (2005. március 1.) Utasítások, tömbök
Turbo Pascal Változók.
Programozás alapjai.
Bevezetés a Java programozásba
C A C nyelv utasításai.
Egydimenziós tömbök. Deklarálás: var valtozónév:array[kezdőérték..végsőérték]of típus; type típusnév = array [kezdőérték..végsőérték] of típus; var valtozónév:
Nat Pedellus Informatika 8. osztály óra.
Programozás módszertan
Java programozási nyelv 2. rész – Vezérlő szerkezetek
C++ Alapok, első óra Elemi típusok Vezérlési szerkezetek
Programozás I. Ciklusok
PHP I. Alapok. Mi a PHP? PHP Hypertext Preprocessor Szkriptnyelv –Egyszerű, gyors fejlesztés –Nincs fordítás (csak értelmező) Alkalmazási lehetőségek:
Programozás Az adatokról C# -ban.
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
Alprogramok deklarációja, definíciója és meghívása Páll Boglárka.
Összetett adattípusok a Pascal nyelvben
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
Ismétlés A pascal program szerkezete: program programnev; Programfej
Ciklusok: 3. Hátultesztelő ciklus
Egydimenziós tömbök (Vektorok)
Ciklusok: 1. Számlálós ciklus
Ciklusok: 2. Előltesztelő ciklus
Algoritmusok.
ALGORITMUSOK.
Tömbök és programozási tételek
Programozási nyelvek, Pascal
Ciklusok (iterációk).
1.3. Pascal program felépítése Az els ő program. Program ; … Begin … End. Program fej Deklarációs rész Végrehajtó rész.
Összetett adattípusok
Készítette: Csíki Gyula
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Algoritmusok.
Turbo Pascal Indítás: C:\LANGS\Turbo Pascal Turbo Pascal.
Algoritmus szerkezetek
Programozás. Programozási nyelvek: Gépi nyelv A számítástechnika őskorában egyedüli lehetőség volt a gép bitsorozattal való programozása. Minden processzor.
Algoritmusok.
Objektum orientált programozás
A Visual Basic nyelvi elemei
Programozás, programtervezés
Török Katalin és Marosi Nóra 11/c. Pascal: Az es években megjelent magas szintű programozási nyelv, közel áll az emberi gondolkodáshoz. Nevét.
Mintapélda Készítsünk programot, amely beolvas egy egész számot, és eldönti arról, hogy prímszám-e. Készítsünk programot, amely beolvas egy egész számot,
Nat Pedellus Free Pascal Elágazások..
Algoritmizálás és programozás tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Az algoritmuskészítés.
Összeállította: Sashalmi Tibor
Free pascal feladatok
Algoritmizálás, adatmodellezés
Excel programozás (makró)
C++2. Ciklusok elöltesztelő (for, while) A ciklusmag feldolgozása előtt történik a vizsgálat  lehet, hogy egyszer sem fut le. A soronkövetkező iteráció.
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Utasítás és blokk. Elágazás típusai, alkalmazása Kovács.
Programozási és szoftverfejlesztési ismeretek I..
Programozási alapok.
Excel programozás (makró)
Algoritmizálás.
Bevezetés a programozásba Algoritmikus gondolkodás
ITERÁCIÓ.
Algoritmusok szerkezete
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Algoritmus készítés.
Előadás másolata:

Programozás alapjai

Adat: a világban előforduló objektumok számunkra fontos tulajdonságai. Információ: az az adathalmaz, ami számunkra új ismeretet tartalmaz. Algoritmus:egy feladat megoldását eredményező véges számú lépésben véget érő, egyértelmű szabályokkal megfogalmazható műveletsorozat.

Program: a számítógép számára érthető instrukciók sorozata, mely az adatok megfelelő számításaival és mozgatásaival egy feladat megoldását célozza. Ha egy algoritmust a számítógép által értelmezhető és végrehajtható lépésekből építünk fel, programnak nevezzük. Az elemi lépéseket utasításnak nevezzük.

Algoritmus tulajdonságai (I) Lépésekből áll. Végrehajtása lépésenként történik. Minden lépésnek egyértelműen végrehajthatónak kell lennie. A végrehajtásnak mindig van valamilyen tárgya (objektuma). A végrehajtandó instrukciónak valamilyen célja van. Az algoritmusnak általában vannak bemenő adatai, melyeket felhasznál.

Algoritmus tulajdonságai (II) Az algoritmusnak legalább egy kimenő adatot produkálnia kell. Az algoritmus véges számú lépésből áll. Legyen az algoritmus hatékony! Az algoritmus legyen megbízható. A felhasználó szempontjait maximálisan vegye figyelembe. Legyen a program felhasználóbarát!

Algoritmusok felépítése Egy tetszőleges algoritmus felépíthető a következő elemekből: Szekvencia :egymás után végrehajtandó tevékenységek sorozata. Szelekció : választás megadott tevékenységek közül. Iteráció : megadott tevékenységek ismételt végrehajtása. Feltétel nélküli ugrás: vezérlés átadása a program egy megadott pontjára.

A folyamatábra jelölésrendszere Tevékenység-csomópont: Tevékenység A tevékenység-csomóponton áthaladva a tevékenység végrehajtódik. Döntéscsomópont: Igaz Nem F Döntéscsomóponthoz érkezve az F feltételtől függően a vezérlés az igaz vagy hamis ágon folytatódik.

A folyamatábra jelölésrendszere Gyűjtőcsomópont: A nyilak az algoritmus végrehajtása során összefuthatnak. A gyűjtőcsomóponton áthaladva a végrehajtás ugyanazzal a tevékenységgel folytatódik, függetlenül attól, mi történik a csomópont előtt.

A folyamatábra jelölésrendszere Részletezés: tevékenység A részletezéssel jelölt tevékenység nem elemi tevékenység, az egy külön folyamatábrán kifejtésre kerül. Kapcsolódási pontok: A A

A folyamatábra jelölésrendszere Program eleje: start Program vége: stop

A folyamatábra jelölésrendszere Adatbevitel: változó Adatkiírás: adatok

Szelekciók Egyágú szelekció (IF…THEN) IF kif. igaz utasítás hamis

Szelekciók Kétágú szelekció (IF…THEN…ELSE…) igaz IF kif. hamis Utasítás 2 Utasítás 1

Szelekciók Egymásba ágyazott szelekció igaz hamis IF f1 hamis IF f2 Utasítás 1 igaz Utasítás 2

Szelekciók Többágú szelekció igaz IF f1 utasítás1 hamis igaz IF f2

Szelekciók Többágú szelekció (CASE) CASE = ESET Case fifejezés Of érték1: utasítás1; érték2: utasítás2; érték3: utasítás3; … else utasítás end;

Iterációk Előltesztelő ciklus (WHILE) - a ciklus mindaddig ismétli a hozzá tartozó utasítást (a ciklus törzsét), amíg a vizsgált kifejezés értéke igaz. Kif. hamis a ciklus utáni utasítás igaz utasítás

Iterációk Hátultesztelő ciklus -mindig az utasítás végrehajtását követi a feltétel kiértékelése, és mindaddig ismétli a ciklus magját, amíg a vizsgált kifejezés értéke igaz. ciklus magja felt. hamis igaz a ciklus utáni utasítás

Iterációk Növekményes ciklus (FOR) - a ciklusmagot egy előre meghatározott számszor hajtjuk végre. Inicializáló kifejezés Ciklus magja a ciklus utáni utasítás

Algoritmusok felépítése Egy tetszőleges algoritmus felépíthető a következő elemekből: Szekvencia :egymás után végrehajtandó tevékenységek sorozata. Szelekció : választás megadott tevékenységek közül. Iteráció : megadott tevékenységek ismételt végrehajtása. Feltétel nélküli ugrás: vezérlés átadása a program egy megadott pontjára.

Strukturált program Szekvencia Szelekció Iteráció A strukturált programozásban ismeretlen a feltétel nélküli ugrás fogalma.

A Pascal program felépítése Fejléc Típus deklarációja Adatok leírása Eljárások és függvények leírása Főprogram

A Pascal program felépítése Program azonosító; Var változóazonosító: típus; Begin Parancssor (algoritmus leírása); End Mire utal a Type Mismatch hibaüzenet? Mire utal a „ ; ” expected hibaüzenet?

A program építőelemei Szimbólumok (pl. :;<*>()=/ ) Fenntartott szavak (pl. begin, var, if, function) Azonosítók - programelem azonosítására használják Címkék Számkonstansok (pl 4,6,3) Szövegkonstansok (aposztróf közé zárt karakter(ek) ) Elválasztójelek (szóköz, megjegyzés)

Típusok csoportosítása A típus az objektumban tárolt érték értelmezését határozza meg. Skalár (egyszerű) típusok: shortint (8 bit) -128 … 127 Byte (8 bit) 0…255 Integer (16 bit) -32768…32767 Word (16 bit) 0…65535 Longint (32 bit) -2.147.483.648…2.147.483.647 Real (6 bájt) 2,9*10-39...1,7*1038 Single (4 bájt) 1.5*10-45...3,4*1038 Double (8 bájt) 5.0E-324 … 1.7E+308 Extended (10 bájt) 3.4E-4932 … 1.1E+4932 Boolean Char String Mutatók

Típusok csoportosítása Összetett típusok: Tömb típus (array) Rekord típus (record) Halmaz Állománytípus (file)

Tömbtípus Type azonosító=array[k1..k2] of típus Var Jellegzetes hibák?

Szelekció If feltétel then parancs1; If feltétel then parancs1 else parancs2; Melyek a sűrűn előforduló hibák?

Iteráció Melyek a sűrűn előforduló hibák? For számláló:=kezdőérték to végsőérték do parancs; Melyek a sűrűn előforduló hibák?

Iteráció Melyek a sűrűn előforduló hibák? While feltétel do Begin Parancsok; End; Melyek a sűrűn előforduló hibák?

Beépített függvények readln (); Readln; Write(); Writeln(); Melyek a legsűrűbben előforduló hibák a kíratásnál?

Eljárások (procedure) Függvények (function) Változók típusai: - lokális - globális