Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Algoritmizálás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Algoritmizálás."— Előadás másolata:

1 Algoritmizálás

2 Algoritmus készítés Algoritmus Utasítások sorozata
Egyértelműen végrehajthatók Adatokkal dolgozik Bemenő (input) adatok Kimenő (output) adatok Véges számú lépésből áll Hatékony Elronthatatlan Felhasználóbarát

3 A programkészítés lépései
Feladatkitűzés A feladat megfogalmazása hétköznapi, vagy a megrendelő szakmai nyelvén. A megvalósíthatóságot a rendszerszervező vizsgálja. Specifikáció A rendszerszervező, a programozó és a megrendelő meghatározzák az alkalmazás feltételeit és határait. Itt határozzák meg a javadalmazást, és az elkészítés várható idejét.

4 A programkészítés lépései
Algoritmustervezés A program tervezője kialakítja a menürendszert, elkészíti a képernyőtervet, meghatározza az adatábrázolási módokat és a feladatokat megvalósító algoritmusokat. Kódolás A program megvalósítása már egy konkrét programozási nyelven történik.

5 A programkészítés lépései
Tesztelés Alapos előkészítés esetén mechanikusan elvégezhető lépés. A korábbi lépések folyamán összegyűjtött, esetleges szélső és extrém mintaadatok bevitelével ellenőrzik a program működését.

6 A programkészítés lépései
Dokumentálás Egy programhoz két dokumentációt kell elkészíteni. A Felhasználói kézikönyv tartalmazza a program céljának közérthető nyelven történő leírását, az installálás menetét, egy menürendszer leírást, bemutatja a jellegzetesebb képernyőképeket. A Fejlesztői kézikönyv tartalmazza az összes korábbi fázisban keletkezett dokumentációt.

7 A programkészítés lépései
Átadás A felhasználó ekkor ismeri meg a véglegesnek szánt verziót, és veszi teljes mértékben birtokába. A nagyobb programok esetén a fejlesztők kiképzik a későbbi kezelőket a használatra. Karbantartás Ha a program használata folyamán rendellenességek tapasztalhatók, akkor a fejlesztők kötelessége azokat kijavítani a garanciális időn belül.

8 Algoritmusleíró eszközök
Mondatszerű leírás Folyamatábra Struktogram

9 Mondatszerű leírás Beolvasó és kiíró utasítások Értékadó utasítás
Formájuk BE: változók felsorolása KI: kifejezések felsorolása Értékadó utasítás Formája Változó := kifejezés A Változó felveszi a Kifejezés aktuális értékét

10 Mondatszerű leírás Elágazások (feltételes utasítások)
Feltételes utasításvégrehajtás (egyirányú elágazás) Formája Ha <feltétel> akkor <utasítás> Ha a feltétel igaz, akkor az utasítás végrehajtódik. Ha hamis, akkor nem hajtódik végre Kétirányú elágazás Ha <feltétel> akkor <utasítás1> Különben <utasítás2> Elágazás vége Ha a feltétel igaz, akkor utasítás1 hajtódik végre, ha nem, akkor az utasítás2.

11 Mondatszerű leírás Elágazások (feltételes utasítások)
Többirányú elágazás Formája Elágazás kezdete <feltétel_1> esetén <utasítás_1> <feltétel_2> esetén <utasítás_2> <feltétel_n> esetén <utasítás_n> Egyébként <utasítás_egyéb> Elágazás vége A legelső teljesülő feltételhez tartozó utasítás kerül végre-hajtásra. Ha egyik feltétel sem teljesül akkor utasítás_egyéb hajtódik végre. Bármely esetben az elágazás vége után folytatódik a program

12 Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Számlálós ciklus Formája
Ciklus <ciklusváltozó>:=<kezdőértéktől> <végértékig> <lépésközzel> ciklusmag utasításai Ciklus vége A ciklus változója a kezdőértékről indul és lépésközzel változik a végérték eléréséig. A három együttesen határozza meg, hogy hányszor kerül végrehajtásra a ciklusmag.

13 Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Elöltesztelő ciklus
Formája Ciklus amíg <feltétel> ciklusmag utasításai Ciklus vége Amíg a feltétel teljesül, addig a ciklusmag végrehajtásra kerül, ha már nem teljesül akkor a ciklus vége után folytatódik a program.

14 Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Hátultesztelő ciklus
Formája Ciklus ciklusmag utasításai Amíg <feltétel> (Ciklus vége) A ciklusmag mindaddig végrehajtásra kerül, amíg a feltétel nem teljesül. Ha teljesül, akkor a ciklus vége után folytatódik a program. A ciklusmag egyszer mindenképp végrehajtódik.

15 Folyamatábra STOP START Határszimbólumok
A program elejét és a végét jelzik STOP

16 Folyamatábra Be:változó(k) Ki: változó(k) Adatbevitel Adatkiírás

17 Folyamatábra Tevékenység Értékadó Műveletvégrehajtás
Aritmetikai kifejezés kiértékelése Stb.

18 Feltétel Folyamatábra I N Döntéscsomópont
Az F feltételtől függően a vezérlés az igaz vagy hamis ágon folytatódik I N Feltétel

19 Folyamatábra Számlálós ciklus

20 Folyamatábra Csatlakozási pontok 1. 1.

21 Tevékenység (szekvencia)
Struktogram Tevékenység (szekvencia) Tevékenység1 Tevékenység 2

22 Struktogram Szelekció (egyágú) Feltétel Igen Tevékenység(ek)

23 Struktogram Szelekció (kétágú) Feltétel Igen Nem Tevékenység(ek)

24 Struktogram ... Szelekció (többágú) Feltétel Feltétel1 Feltétel2...
Egyébként ... Tevék.2 Tevék.1

25 Struktogram Ciklus (számlálós) Ciklusváltozó:= ….. tól ….ig Ciklusmag

26 Ciklus (elöltesztelő)
Struktogram Ciklus (elöltesztelő) Feltétel Ciklusmag

27 Ciklus (hátultesztelő)
Struktogram Ciklus (hátultesztelő) Ciklusmag Feltétel

28 Adattípusok Egyszerű Összetett

29 Egyszerű adattípusok Egész Byte Word Integer Longint Valós Real
Karakter Char String Logikai Boolean

30 Egyszerű adattípusok Egész Egész számok halmaza Előjeles egészek
Túlcsordulás fordulhat elő! 2 bájtot foglal Példa A:=153 B:= - 25

31 Egyszerű adattípusok Valós Valós számok halmaza Lebegőpontos formátum
6 bájtot foglal Példa A:=13.125

32 Egyszerű adattípusok Karakter Bármilyen ASCII kódú karakter
1 bájtot foglal Példa: A:=‘Y’

33 Egyszerű adattípusok Logikai Két értéke van: IGAZ (TRUE) (1)
HAMIS (FALSE) (0) 1 bájtot foglal

34 Összetett adattípusok
Tömb Szöveg Verem Lista Rekord

35 A lekvár Menj el a nagymamához! Kérjél tőle 5 üveg baracklekvárt!
Hozd haza a lekvárokat!

36 A lekvár (irány a nagyi)
Menj ki a házból! Várj a buszra! Ha jön 10 percen belül, akkor Szállj fel a buszra! Különben menj gyalog! Csengess be a nagymamához!

37 A lekvár (a beszerzés) Menj el a nagymamához!
Ha otthon van akkor kérj tőle 5 üveg baracklekvárt! Különben vegyél a boltban 5 üveg baracklekvárt! Hozd haza a lekvárokat!

38 A lekvár (boltban) Menj be a boltba!
Vegyél le a polcról 5 üveg baracklekvárt! Fizesd ki a lekvárokat! Tedd a lekvárokat a szatyrodba!

39 A lekvár (a polcnál) Csináld ötször:
Vegyél le a polcról 1 üveg baracklekvárt! Tedd a kosaradba a lekvárt!

40 A lekvár (az egész program)
Menj el a nagymamához! Menj ki a házból! Várj a buszra! Ha jön 10 percen belül, akkor Szállj fel a buszra! Különben Menj gyalog! Csengess be a nagymamához! Kérjél tőle 5 üveg baracklekvárt! Ha otthon van akkor Kérj tőle 5 üveg baracklekvárt! Különben Menj be a boltba! Csináld ötször: Vegyél le a polcról 1 üveg baracklekvárt! Tedd a kosaradba a lekvárt! Fizesd ki a lekvárokat! Tedd a lekvárokat a szatyrodba! Hozd haza a lekvárokat!


Letölteni ppt "Algoritmizálás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések