Szocializáció Fogalmak:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

II. A kultúra Bernáth Krisztina Általános szociológia
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Az oktatási rendszer funkciói
A személyiség.
Általános szociológia
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
Nevelés- és oktatásszociológia
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Szociális tanuláselmélet
Szociális kompetencia
Szociális tanulás formái
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Nemzetek közötti kommunikáció Bevezetés Kulcsszavak definiálása.
Bevezetés a szociológiába Dr. Horváth István
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Szocializáció és fejlődés
Kultúra és Szocializáció
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kisebbségi kultúrák.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
NAT 2007 kompetenciák.
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A szocializáció zavarai, deviancia jelenségek
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Edward Sapir ( ).
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Funkcionalisták Dr Skrabski Árpád. Saint Simon ( ) A társadalmat mozgató erők: megszokás amely intézményekben ölt testet újításra való hajlam.
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A szocializáció. A családi és az intézményes szocializáció fő jellegzetességei. Szocializációs zavarok.
A deviancia értelmezési kerete
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Multikulturális nevelés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A NEVELÉS CÉLJA. Emil Durkheim: A homo duplex modell szerint az embernek két oldala az individuális, önző biológiai, továbbá az erkölcsi értékekre fogékony.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Értékek.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Közoktatási vezető II. félév
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szocializáció Fogalmak: szocializáció, kultúra, kulturális sokféleség, kulturális univerzálék (azonosságok), társadalom, társas viszonyok, társas interakciók, szerepek, kommunikáció (verbális-nem verbális) környezet, öröklés, beilleszkedés,alkalmazkodás, konformitás, deviancia A szocializáció színterei, intézményei ( primér és szekunder szocializáció, család, iskola, kortársak, médiák, fontos személyek: szignifikáns másik, generalizált másik)

Fogalma, folyamata A szocializáció (társadalmiasodás?)fogalma Az a folyamat, amelynek során a csecsemőből öntudattal bíró, értelmes személyiség lesz, aki feltalálja magát abban a kultúrában, amelybe beleszületett ( Giddens) ….képes eligazodni és működni….(társadalmi-társas kompetenciák?) …..a külső világ belsővé válik A folyamat: Beilleszkedés, nevelés, kényszer (Durkheim) Értékek és normák elsajátítása Belenővés,….. Tanulás, szociális tanulás Felnőtt szerepekre való felkészülés- szereptanulás (azonosulás:identifikáció, belsővé tétel: interiorizáció-internalizáció)

Nagyobb témák Kultúra és társadalom ( szétválaszthatatlan) Kultúra és szocializáció (szétválaszthatatlan), bár az enkulturalizáció, szocializáció, nevelés, oktatás, individualizáció alkotta felfogásban szétválik) Szocializáció a különböző társadalmakban és kultúrákban (különböző társadalmak, történelmi idő, társadalmi csoportok-szubkultúrák stb.) - életkorok, életkori szakaszok - én és a másik Öröklés és környezet

Szerepek C.W. Mills (funkcionalista irány) Társadalmi alrendszerek: rokonság, vallás, gazdaság, katonaság, politika (szimbólumok, nyelv, nevelés stb.) Szerep állandósuló elemei- személyiségstruktúra G.H.Mead ( szimbolikus interakcionista irány) Szerep (utánzás)- szerepátvétel ( felnőtt szerep, magát is ezen keresztül látja: „me” tudat –társadalmi én („I”-spontán, reaktív, „me” felépített én) game- szabályok Közvetítők. szignifikáns mások (generalizált másik-erkölcsi fejlődés)

A valóság megkonstruálása A külső valóság belsővé tétele (értékek, szerepek, tekintélyviszonyok, kapcsolatok, konfliktusmegoldás, beállítódások-viszonyulások, értelmezések stb.)