Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj 2011.12.07. Szlávi Péter Vezető Informatikusok Szövetsége Oktatói-díjának átadó ünnepségére … ELTE Informatikai Kar szlavip@elte.hu
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj Madártávlatból… 2011.12.07. Az előadó mosakodása … … a téma felvetése A múlt és jelen oktatási tevékenységei A várható jövő oktatási tervei 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj Az előadó mosakodása … 2011.12.07. Több, mint szokatlan: a téma maga az előadó … … tevékenysége Nehéz tárgyilagosnak (objektívnek) lenni e (szubjektív) „témában”… Még ha e tárgy „csak” az előadó tevékenysége, ez is őt minősíti. Dicsérni kell, de hogy néz ki: dicsérni magamat… Dicsérni kell, mert hogy nézne ki, mert a hibáimat sorolni: ünneprontás, a díjátadók „elhiteltelenítése” lenne… 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj … a téma felvetése 2011.12.07. A VISz Oktatói-díj odaítélés pályázati kiírásából: „… a közvetlen oktatási munkában oroszlánrészt vállaló informatikai oktatók elismerése … … értékelni … az elmúlt 3 éves munkáját, figye-lembe véve az oktatásfejlesztésben és az elitkép-zésben / iskolateremtésben elért eredményeket és a hallgatói visszajelzéseket …” Reflexiók az idézethez: az „oroszlánrész” megítélése főnökeim dolga… iskolateremtés = csapatmunka… egy hangya a több között … eredmények = a működés maga … elmúlt 3 év = nehéz ügy: én 30 éve ugyanazt teszem – „versenyt futok az informatika-tudománnyal, a változó oktatáspolitikai körülményekkel” 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj … a téma felvetése 2011.12.07. Oktatói tevékenységem terepei: szakemberképzés (programtervező mate-matikus/informatikus, biológus …), tanárképzés (informatika-x szak), doktori képzés, informatikai „igehirdetés” (tehetséggondozás). „A” szlávi megértéséhez érdemes tudni… 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj … a téma felvetése 2011.12.07. Kutatói tevékenységem terepei: informatika-oktatás módszertana programozás módszertana: elvi (specifikációalgoritmuskód; forma/vizualizáció), nyelvi (első nyelv, oktatási alkalmasság); informatika-alkalmazás módszertana: szimuláció (tantárgyi kapcsolatok), számítógépi grafika, alkalmazói rendszerek (eszközalkalmasság); az informatika „nyelve” No persze azt kutatom, amit tanítok… és fordítva… 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj … a téma felvetése 2011.12.07. Kiragadom, részletezem a leginkább ideillőt: a tanárképzésbeli tevékenységemet 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A múlt ... 2011.12.07. Hagyományos tanárképzés Közismereti tárgyak: 6 kredit Matematikai alapozó ismeretek: 24 kredit Elektronikai ismeretek: 10 kredit Kötelező informatikai ismeretek: 94 kredit A tanári mesterséghez szükséges tanegységek: 50 kredit, egyszakosoknak 40 kredit Választható informatikai ismeretek: 28 kredit, egyszakosoknak további 18 kredit Szakdolgozat 20 kredit A másik szakból 122 kredit, egyszakosoknak 60 kredit Összesen: 330 kredit, egyszakosoknak 300 kredit. Hogy értsük a tevékenység „nagyságát”… 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A múlt ... 2011.12.07. Egykor oktatott tárgyak – a kötelező informatikai ismeretek közül: Programozási módszertan Informatika oktatás Programozási nyelvek (levelező) Informatikai rendszerek (levelező) Számítógépi grafika (levelező) Szakdolgozati témavezetés – változatos té-mákban 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A jelen ... 2011.12.07. Kétszintű tanárképzés – jellemzők: kétszintűség (BSc/MSc) alapszakos diploma (BSc→) egyetlen tanárszak (MSc←) BSc – praktikus ismeretek, MSc – elvont ismeretek másfél-szakosság (minor/major) új vizsgarendszer (szakdolgozat+portfólió) szakirányok némi specializációt tesznek lehetővé (T/M…→MSc) 2005-től … folyamatos feladat a belépő új tárgyak „fazonírózása”, az „élethez” igazítása (Terv szinten persze már minden kész, de a pillanatnyi helyzet folyamatosan szembesít a valósággal.) T-szakirány az informatika BSc-eknek, M-szakirány az egyéb BSc-eknek. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A jelen ... 2011.12.07. Oktatott tárgyak – a BSc-n: T: Programozási alapismeretek T: Közismereti informatika alapjai T: Informatikai versenyfeladatok 1-2. M: Közismereti informatika 1-2. M: Adatszerkezetek 1-2. M: Programozási alapismeretek-M Szakdolgozati témavezetés – programozás dominanciájú téma Az azonos v. közel azonos nevű tárgyak tartalma több-kevesebb mértékben eltér. Pl. a Programozási alapismeretek-M tárgy egy programozás tárgyfolyam 3. félévének képzelhető el. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A jelen ... 2011.12.07. Új MSc-s képesítési követelmények: Iskolai tanítási gyakorlat informatikából (3 – 5 kredit) Informatika szakmódszertan (6 – 9 kredit) Informatikai szakmai ismeretkörök: Informatika és társadalom (2 – 4 kredit) Informatikai alkalmazások (6 – 20 kredit) Algoritmizálás és programozási nyelvek (4 – 15 kredit) Információs technológiák (4 – 15 kredit) Ebből „vezethetők le” az oktatandó tárgyak és azok paraméterei (pl. óraszámai, egymásra épülhetősége stb.) 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A jelen ... 2011.12.07. Oktatott tárgyak az MSc-n: Oktatási alkalmazások Algoritmizálás és adatmodellezés tanítása Informatika oktatása 1-2. Szakdolgozati témavezetés – a portfólió 50%-a szakmódszertan Problémák: A szakmai tárgyak elvontabbakká válnak tartalmi rokon BSc-s elődeiknél. Kicsiny idők állnak rendelkezésre. Tehát korábbi tárgyak absztrakció szerint is széthasogatandók! OktAlk – Tesztek/Oktató programok…; Véletlenszámok/Véletlen események generálása; Nagypontosságú egész/racionális aritmetika; Kombinatorikai algoritmusok – 1; Függvényábrázolás/-rajzolás; Kísérletkiértékelés… Számítógépi szimuláció fizikában/kémiában/biológiában/társadalomban; AlgAdatModell – Specifikáció – tételek – levezetés/egymásra építés; Specifikáció/algoritmus – adatszerkezetek (listák,fájlok); Tesztelés – hibakeresés – helyességbizonyítás; Mohó algoritmusok; Dinamikus programozás; Geometriai algoritmusok; Kombinatorikus algoritmusok – 2 InfoOkt – Informatika oktatás téveszméi; A tárgy célja, ismeretkörei; Tankönyvértékelés; Prognyelvek és alkalmazói rendszerek értékelése; Tanterv, tantárgyfelépítés; Tantervi szabályozás, NAT/Kerettanterv/Helyi tanterv; Szám.gép modellek; Informatikai kompetenciák; Oktató és játékprogramok a közoktatásban; Számonkérési formák; Tipikus hibák ai informtika alkalmazásban és a programozásban; Informatika és nyelv; Érettségi/Szakképzés/ECDL; Programozás módszertana; Versenyek, tehetséggondozás; Operációs felületek és oktatás; Matematika és programozás; Első programozási nyelv; 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A múlt és jelen ... 2011.12.07. Tehetséggondozás: versenyszervezés programozás alkalmazói rendszerek feladat-, tananyag-kidolgozás felkészítés a Neumann János Tehetség-gondozó Program keretében (és azon kívül) szakkör szakköri füzetek 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A múlt és jelen ... 2011.12.07. Eredmények: versenyek: NTOKSzTV (programozás/alkalmazói rendszerek) LogoOSzTV létszámok: NT: 3000-6000 (döntőben: 200), Logo: 500-3500 (döntőben: 100) olimpiák: Nemzetközi – IOI’x (x=89..) Közép-Európai – CEOI’y (y=94..) 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A múlt és jelen ... 2011.12.07. Neumann János Tehetséggondozó Program keretében készült „tanfüzetek”: Zsakó L.: ”Gráfok, gráf–algoritmusok.” Zsakó L.: ”A gráfbejárás alkalmazásai.” Heizlerné Bakonyi V.–Zsakó L.: „Rekurzió.” Zsakó L.: „Rendezések.” Harangozó É.–Zsakó L.: „A táblázat típuskonstrukció.” Zsakó L.: „Gráfokkal kapcsolatos algoritmusok.” Heizlerné Bakonyi V.–Zsakó L.: „Funkcionális programozás.” Heizlerné Bakonyi V.–Zsakó L.: „Logikai programozás.” Harangozó É.–Zsakó L.: „Listák.” Szlávi P. – 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A várható jövő ... 2011.12.07. Megújuló tanárképzés – alapelvek: osztatlan, kétszakos képzés kétszintű képzés (felső tagozatra – 240 kredit, illetve középiskolára – 300 kredit) a diszciplináris képzésnek legalább a 25%-a tanárimesterség-centrikus a tanári mesterségre felkészítő képzés már az első évfolyamokon elkezdődhet egyenrangú szakok (90-90, illetve 120-120 kredit) egyéves iskolai gyakorlat (60 kredit) csak tantárgyhoz tartozó tanárszak lehet 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj 2011.12.07. A várható jövő ... Problémák – viszonyok: a kétszintű tanárképzés szintjeinek viszonya? középiskolai tanárképzés és a szakmai alap-képzés viszonya? a tanítóképzés és az általános iskolai tanár-képzés viszonya? 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj 2011.12.07. A várható jövő ... Óratípusok: Szakmai óra, ami közös a BSc-vel Szakmai óra, ami tematikájában közös a BSc-vel, kredit-ekvivalens, de más tárgyalásmódban, önálló óraként kapják. Szakmai óra, ami a BSc-n nincs (MSc-n lehet, de azzal nem kredit-ekvivalens). Hagyományos szakmódszertani óra, szaktárgyi tanítási gyakorlat. Csak az első típusú óra problémamentes… a többivel feladat van. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A várható jövő ... 2011.12.07. 1. tárgycsoport: alapképzéssel közös tárgyak Tanegység 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév 5. félév 6. félév 7. félév 8. félév 9. félév 10. félév Programozási alapismeretek 2+2+1 Számítógépes alapismeretek WEB fejlesztés 1 1+2+1 WEB fejlesztés 2 Programozás Programozási nyelvek C++ Programozási nyelvek JAVA Adatbázisok 1 A pirossal jelöltekben meghatározó a szerepem. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A várható jövő ... 2011.12.07. 2. tárgycsoport: alapképzéssel kredit-ekvivalens tárgyak Tanegység 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév 5. félév 6. félév 7. félév 8. félév 9. félév 10. félév Algoritmusok és adatszerkezetek 1 2+2+1 Algoritmusok és adatszerkezetek 2 Adatbázisok 2 Számítógépes hálózatok Mesterséges intelligencia 2+2 A pirossal jelöltekben meghatározó a szerepem. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A várható jövő ... 2011.12.07. 3. tárgycsoport: alapképzésben nem szereplő szaktárgyak Tanegység 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév 5. félév 6. félév 7. félév 8. félév 9. félév 10. félév Közismereti informatika 2+2+1 Infokommunikációs alapismeretek 1+2 Alkalmazói rendszerek 1 Alkalmazói rendszerek 2 A pirossal jelöltekben meghatározó a szerepem. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A várható jövő ... 2011.12.07. 4. tárgycsoport: tanárképzéshez tartozó szakmai óra Tanegység 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév 5. félév 6. félév 7. félév 8. félév 9. félév 10. félév Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 2+2 Programozási nyelvek a közoktatásban Informatikai versenyfeladatok 1 0+2 Informatikai versenyfeladatok 2 Oktatási alkalmazások 1+2 Szerzői környezetek A pirossal jelöltekben meghatározó a szerepem. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj A várható jövő ... 2011.12.07. 5. tárgycsoport: szakmódszertan, szaktárgyi tanítás Tanegység 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév 5. félév 6. félév 7. félév 8. félév 9. félév 10. félév Informatika oktatása 0+3 Elemi informatika Szaktárgyi tanítási gyakorlat 3v A pirossal jelöltekben meghatározó a szerepem. 2011.12.07. Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj 2011.12.07. Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Várnak a feladatok… munkára fel!