Az irodalomtudomány alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tizenkét hónap Versek szép képekkel F.Laci Automatikus dia váltás.
Advertisements

„Boldog, ki hinni tudja, hogy még a tenger tévedésből partra ér! Mit nem tudunk, épp arra volna szükség, s amit tudunk, semmit se ér.” Tengerár
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Elégia Készítők: Balogh Olivér, Labrosse Dani Somfai Bori, Mészáros Fanni.
Hol van az a Nyár ? Ruttkai Éva, Latinovits Zoltán.
Arany balladái.
Az én Nyugatos költőim Tóth Árpád József Attila Ady Endre Juhász Gyula
Mese az erdőről Wass Albert.
Az időmértékes verselés
Szabó Lőrinc.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
Zsikazsu Emlékkönyve.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Tartalom és forma Testet öltő versek.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Mellérendelő összetett mondatok
A görög és római líra.
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Az ógörög líra születése
Ütemhangsúlyos verselés. Vitézek, mi leheta 6 ez széles föld feletta 6 szebb dolog az végeknél?b 7 Holott kikeletkorc 6 az sok szép madár szól,c 6 kivel.
Jung Károly: Dal a hazáról
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
Arany János: A walesi bárdok.
Névnapodra Szeretettel
Napra Valentin.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A népdalok 27/B.
A képszerűség szerepe a retorikában
A drámai monológ 28/B.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
A rokokó.
Jó reggelt- Isten hozott !.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Boldog 2014-et !.
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
Alleluját zengj az Úrnak Minden nemzet áldja Őt, Örvendezve ünnepeljük, Mert jóságos és dicső. Angyali kar, mennyei kórus, égi nép Együtt áldjuk szent.
A görög líra Apolló és a líra.
Járom az arctalan várost,
Jézus, tiszta lényed nézve,
BETLEHEM.
Minden, mi él, csak Téged hirdet, minden dicsér, mert mind a műved, azzal, hogy él, ezt zengi Néked: ”Dicsérlek én, dicsérlek Téged!”
Margotzy Hull a pelyhes….
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Himnuszok 24/A.

International Symposium on Singing in Music Education Demonstration with class of the ELTE Trefort Ágoston Secondary School and Teacher Training Institution.
1.János 2:17 „ A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.”
KARÁCSONYI GONDOLATOK , VERSEK
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
Kimondom már bátran: az Õ irgalma nélkül Semmit sem sem ér az életem.
Levelek Iris koszorújából 1909
1. mesék Készítette: Horváth Andrea.
1. Balladák.
20. AZ ALAKZATOK STÍLUSHATÁSA
a hét verse József Attila: MINDEN RENDŰ EMBERI DOLGOKHOZ koncz lili
Anyák napjára. Szeretettel! Kovács Kati: Úgy szeretném meghálálni
ISTEN KEZÉBEN.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
a hét verse Arany János: A lepke bozóki gabriella ajánlja
a hét verse József Attila: Nyár károlyi angéla
Vojtina ars poeticája:
43.
Dr. Réffy Balázs Gál Zoltán
a hét verse Babits Mihály: Mint különös hírmondó... éltető éva 
Előadás másolata:

Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Szerda 16.00-17.30 Gólyavár A http://germanistik.elte.hu/irodbev

(preszkriptív ) (deszkriptív) poétika – retorika Líra mint műnem poétika normatív leíró (preszkriptív ) (deszkriptív) poétika – retorika lat. inventio – dispositio – elocutio + lat. movere

A lírai szövegek sajátosságai 1./ pragmatikai 2./ szemantikai 3./ szintaktikai

A lírai szövegek sajátosságai 3./ szintaktikai - lat. oratio ligata - ,kötött beszéd’ (lat. vertere, versus - ,(vers)sor’ -ném. Vers) - gör. metrike techne / lat. ars metrica - ,a vers mestersége’ - gör. metron / lat. metrum - ,mérték’

A lírai szövegek sajátosságai 3./ szintaktikai - ütemhangsúlyos verselés (pl. magyar, finn, észt, francia) - időmértékes verselés (pl. magyar, ókori görög, latin) - hangsúlyváltó verselés (pl. angol, német, spanyol, olasz, portugál)

A lírai szövegek sajátosságai 3./ szintaktikai - a versláb fogalma - jambus (È -) - trocheus (– È) - anapesztus (ÈÈ - ) - daktilus (– È È) - spondeus (– –)

Líra - verssor ném. Auftakt - ,ütemelőző’ Még nyílnak a völgyben a kerti virágok, x – È È – È È – È È – È Még zöldel a nyárfa az ablak előtt. x – È È – È È – È È – /Petőfi S.: Szeptember végén/

Lírai szövegek sajátosságai 3./Szintaktikai sajátosságok: - Ritmus – pl. anafora (retorika) Folyton ezek a ringlók potyognak Folyton ezek a darazsak zümmögnek Folyton ezek a pillék hozzám ütődnek folyton ezek a madarak nyikordulnak folyton ezek a folytonok folytonognak. (Petri György: Tart) /szóismétlések,mondatszerkezetek ismétlődése/

Lírai szövegek sajátosságai Járulékos ritmustényezők: - szünet - rím - refrén - alliteráció Elindítja szőrpamacsát, Kiereszti kedves bocsát, Küldi lápra kullognia, Bokron, – berken ballagnia, Irtás szélén csörtetnie; Tisztás tájon törtetnie. (Kalevala)

Líra Ritmusalkotó tényezők - metszet: - sormetszet 1./ cezúra: È || – 2./ dierézis: È – || È - Régi dicsőségünk, || hol késel az || éji homályban? (cezúra) (dierézis) (Vörösmarty Mihály: Zalán futása)

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - fr. enjambement - ,áthajlás’ - sorugrás Rejtőzz mélyre, magadba! Ott még rémlik valami elhagyott nagy és szabad álom, ahogy anyánk, a végtelen tenger, emlékként, könnyeink s vérünk savában megjelen. (Szabó L.: Az Egy álmai) - szakaszugrás

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - rím - 1./ összecsengés mértéke alapján - tiszta rím (pl. lónak – tónak) - asszonánc (pl. lábnyoma – áfonya) - 2./ A kötött szótagok fajtája/milyensége és száma szerint - egyszótagú (pl. bánt – pánt) - kétszótagú (pl. kőbe – tőbe) - gazdagrím (pl. versformát – egyformát) - önrím (pl. kigyelmed – kigyelmed)

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - rím - 3./ verssorban elfoglalt helyük szerint - a./ kezdőrím: a…… a…… - b./ belső rím - echorím: …… aa……. - középrím: ……a…….a - c./ végrím: ………………a ………………a

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - rím 3./ verssorban elfoglalt helyük szerint - c./ végrím: páros rím: aa bb cc hármas rím: aaa bbb ccc (stb.) négyes rím vagy bokor-rím: aaaa, bbbb, cccc (stb.) halmazrím (rímhalmaz): öt v. ennél több egymás utáni végrím, aaa…aa keresztrím/váltórím: abab, cdcd, efef ill. fél keresztrím: xaya, ölelkező rím: abba, cddc, effe (stb.) ráütő rím: aabbb, ccddd, eefff (stb.) farkos rím: aab ccb; ddb (ill. aab aab mint köztes rím)

3./Szintaktikai sajátosságok: - rím Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - rím 4./ szavak írásképe és hangzása kapcsola- tában létrehozható rímek - szemrím: Trage - Garage - fülrím: Mauser - Browser - kecskerím: Volt rajta egy rémes zergekabát, És evett egy krémes kergezabát. Bármennyi embert ölök rakásra, Nem teszek szert egy öröklakásra. (Kosztolányi Dezső: Két kecskerím)

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - refrén Szekfűvirágleheletzuhatagos-örömillatu délövi szélben, fülemüleszavu, kusza méhzizegésü lugas susogó sürüjében Hari vigad a gyönyörü dalu kikeletben, sírjon az elhagyatott, ime táncol a vadörömü lánykaseregben. Vándorok asszonyait szerelem tüze gyötri a szívbe-szövődve, méhrajos szirom-árban emelkedik a bakula tárt legyezője; /Dzsajadéva: A Pásztor éneke; ford. Weöres Sándor/

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - sorfajták - alexandrin - vers commun - endecasillabo - blank verse - hexameter - pentameter - Knittelvers

Líra 3./Szintaktikai sajátosságok: - strófaformák - antik strófaformák - disztichon - alkaioszi strófa - szapphói strófa - aszklepiádeszi strófa - szonett - stanza - tercina - népdalstrófa

(hagyományos műfajelmélet szerint) - epigramma - dal - elégia - óda Líra Lírai műfajok (hagyományos műfajelmélet szerint) - epigramma - dal - elégia - óda - rapszódia - ditirambus

- Horatius: „ut pictura poesis” (Ars Poetica, Kr.e. 20 k.) Líra A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - Horatius: „ut pictura poesis” (Ars Poetica, Kr.e. 20 k.) - retorika

- Horatius: „ut pictura poesis” hasonlat: Líra A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - Horatius: „ut pictura poesis” hasonlat: Mint pusztító tűz ha emészti a rengeteg erdőt, Fönn a hegyek tetején, és messzire terjed a fénye: Nagyszerű fegyvereik ragyogása, mikor kivonultak, Úgy szállt át a magas levegőn, csillogva az égig. (Homérosz: Iliász)

- Horatius: „ut pictura poesis” szimbólum: Líra A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - Horatius: „ut pictura poesis” szimbólum: A Nyár heves s a kasza egyenes. Hé, nagyurak: sok rossz, fehér ököl, Mi lesz, hogyha Dózsa György kósza népe, Rettenetes nagy dühvel özönöl? (Ady Endre: Dózsa György unokája

A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - metafora (gör.: átvitel): „Az égi gyertyák elfogytak.” (Rómeó és Júlia) Kaszák villannak az egen, suhogó rendekben dől a zápor. Nagy nyalábokban, szélesen borul a szál, zizeg, aláhull. És búzaszemekként a cseppek tetőkön pattognak, peregnek. (József Attila: Eső)

A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - metonímia (gör. ,névátviel, névcsere’) Mondd, mit érlel annak a sorsa, akinek nem jut kapanyél; kinek bajszán nem billeg morzsa, ki setét gondok közt henyél; (József Attila: Mondd, mit érlel…)

A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - szinekdoché (gör. ,együttértés’ ) Küzdött a kéz, a szellem működött, Lángolt a gondos ész, a szív remélt (Vörösmarty Mihály: Előszó) lat. pars pro toto

A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - szinekdoché (gör. ,együttértés’ ) Homokkal egy vödörnyi óceánt Kerítek le a semmi ellen. (Nemes Nagy Ágnes: A formátlan) lat. totum pro parte

A lírai szövegek sajátosságai 2./ szemantikai - irónia (gör. ,tettetés’ ) A királyi udvarból ily Nyájas szavak jöttek: „Dolgozz, paraszt, dolgozz, fizess, Aztán dögölj meg!” (Petőfi Sándor: Bánk bán)

Líra – „Összefoglalás” ottos mops otto holt koks ottos mops klopft ottos mops trotzt otto holt obst otto: komm mops komm otto: fort mops fort otto horcht ottos mops kommt ottos mops hopst fort otto: mops mops ottos mops kotzt otto: soso otto hofft otto: ogottogott /Ernst Jandl: ottos mops/

Ernst Jandl mit seinem Mops