Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei Zarka Dénes
A források: társadalmi szemszög Társadalmi igény Munkáltatói igény távoktatás és nyitott képzés elektronikus tanulás
A felnőttképzés ismérvei Tanulóbarát környezetet biztosít Tekintettel van a személyiségre Épít a korábbi gyakorlatra Figyel a tanulók igényeire Megelégedéssel lehet befejezni
A nyitott képzés értelmezése A felnőttképzésnek olyan formája, amely épít az önálló tanulásra (nem a tanításra) A képzésben jelentős szerepet kap a tanulócsomag (letölthető, sokszorosítható) A folyamat rugalmas a helyszín, időpont és ütemezés tekintetében (tanulócentrikus) A képzés része a tutori közreműködés (személyesség, orientáció) A kommunikáció (korszerű) eszközökre épül
EU e-learning meghatározás az e-learning a korszerű multimédia technológiák és az internet alkalmazása az oktatás minőségének javítása érdekében, elősegítve: a forrásokhoz való hozzáférést, információcserét és együttműködést European Commission eLearning Action Plan 2001
Az e-tanulás: pragmatikusan Képzésszervező szoftverek tanfolyami adminisztrációs rendszerek, szinkron kommunikációs lehetőségek, keretrendszerek Képzési segédeszközök e-book elektronikus vizsgáztatás oktatószoftverek (Tutorial, CBT WBT)
e-learning IBM az e-learning olyan informatikailag támogatott elektronikus távoktatási forma, ahol az oktatásszervező, az oktató és a hallgató közös kommunikációs eszköze a számítógép, illetve szükség esetén a számítógépes hálózat. Magában foglalja az infrastruktúrát (hardver és szoftver elemek), a szolgáltatásokat (oktatási tervek, tutorálás, kollaboratív tanulás) és az elektronikus oktatási anyagot.
Az e-tanulás: számunkra Az e-tanulás olyan számítógépes hálózaton elérhető nyitott képzési kurzus, mely a képzés legnagyobb részének szervezését, a tutor-tanuló kommunikációt, valamint a számítógépes interaktív oktatószoftvert egységes keretrendszerben teszi hozzá-férhetővé a tanuló számára.
Blended learning - Hangolt tanulás Elektronikus és hagyományos képzés Képzési módszerek és formák keverése (zd: régi Open learning filozófia) Készség központú modell: aszinkron önálló+tutor+ütemterv Megértés-alkalmazás Attitűd központú modell: szinkron csoport + szerepjáték Viselkedés-kommunikáció Kompetencia központú modell: aszinkron tanulás szakértők (mentorok) megfigyelésével (rejtett tudás) Döntéskészség
e-tanulás, amire jó Vállalati belső képzések: bevezető, frissítő és továbbképzések. rövid 10-20 óra, eszközök, eljárások, belső rendszerek oktatása Tanfolyami továbbképzések felnőtteknek Oktatási intézmények kínálatbővítése, modernizációs imídzse
e-tanulás, amire jó lett volna... Munkanélküliség kezelése általánosan A társadalmi esélyegyenlőség megteremtése A digitális írástudás elterjesztése Az elmaradott régiók felzárkóztatása
Az e-tananyag-fejlesztés gondjai Elfelejtettük a felnőttképzés aranyszabályait: tanulócentrikusság Elfelejtettük a nyitott képzés aranyszabályait: interaktivitás, tutori támogatás, visszajelzés Elfelejtettük a CBT aranyszabályait: A látványt a fejlesztő adja: fontos az elrendezés Egyszerű navigáció, kevés szín Jól látható betűk, ábrák, grafikák
Zarka Dénes BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM MŰEGYETEMI TÁVOKTATÁSI és FELNŐTTKÉPZÉSI KÖZPONT 1111 BUDAPEST, Egry József u. 1. E ép. Tel.: 463-2372 Fax: 463-2561 E-mail: zarkakis@bme-tfk.bme.hu Http://www.bme-tfk.bme.hu De van mobilom is, 06-20 9650031