EMLÉKEZÉS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
MFFLT Kongresszus, június 28.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert.
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
AZ EMBERI MEMORIA.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Társas lény - 10.
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasás folyamata.
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
2. óra Kognitív folyamatok
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Rövidtávú memória Munkamemória.
Hosszútávú memória HTM.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Az emlékezet szerkezete
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Chapter 2 Human Information Processing
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
Explicit (deklaratív) emlékezet Önéletrajzi emlékezet Emberi emlékezet félév Szőllősi Ágnes BME TTK Kognitív Tudományi.
EMBERI EMLÉKEZET ősz Szőllősi Ágnes
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Örömteli és eredményes matematikatanulás
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
A feledékenységről.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Társas lény – 10 Az egyéni emlékezet
Előadás másolata:

EMLÉKEZÉS

A memóriai osztályozásai élőfej A memóriai osztályozásai Szakaszai Kódolás Tárolás Felidézés Típusai Rövid távú memória Hosszú távú memória BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A memóriai különböző típusai Különböző emléknyomok különböző információk számára Explicit memória Implicit memória Konstruktív memória BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Rövid távú memória Kódolás: figyelem szerepe Akusztikus kód előnye, ismételgetés Kísérlet: RLBKSJ Hibák: hangzásbeli hasonlóság A betűket akusztikusan kódolták Vizuális kódolás Használható verbális anyagon, de hamar elhalványul A vizuális kód egyfajta fénykép Központi végrehajtó Felügyeli és összehangolja az akusztikus és vizuális buffert BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Rövid távú memória 17891526191419391945 Tárolás: élőfej Rövid távú memória Tárolás: korlátozott kapacitás: 7±2 (Ebbinghaus, Miller) tömbösítéssel növelhető a terjedelem A megjegyzendő elemeket a hosszútávú memóriában őrzött információkhoz kapcsolják 17891526191419391945 1789 1526 1914 1939 1945 felejtés: kiszorítás, elhalványulás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Rövid távú memória Előhívás Minél több tétel van benne, annál lassabb. élőfej Rövid távú memória Előhívás Minél több tétel van benne, annál lassabb. Sternberg kísérlet Emlékezeti lista és próbaszámjegy – szerepelt-e? Döntési idő nő az emlékezeti lista hosszával arányban Szeriális keresés Az elemek egyenként vizsgálódnak meg BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Rövidtávú memória és a gondolkodás Rövidtávú memóriát problémamegoldáskor használhatjuk mentális munkatérként => munkamemória - Pl. egy számolási feladat megoldása A nyelv számára külön emlékezeti rendszerünk van. - a RTM támogatja a mondatmegértést és döntő szerepet játszik a beszélgetés nyomon követésében, szöveg olvasásában BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Átvitel a RTM-ből a HTM-be Kettősmemória-modell Kísérlet: szabad felidézés. Modell túl nagy hangsúlyt fektet az ismételgetés szerepére az átvitelben. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Hosszú távú memória Kódolás Verbális anyagok esetén jelentés alapján élőfej Hosszú távú memória Kódolás Verbális anyagok esetén jelentés alapján Használható akusztikus kód is, egyéb kódok is (verstanulás) Értelmes kapcsolatok kialakítása =>Kódolás és felidézés közötti kapcsolat C, G, D, A, E, H, Fisz, Cisz „Cérna Géza diót árul, ezért helypénzt kell fizetnie, cisz” BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Hosszú távú memória Előhívás élőfej Hosszú távú memória Előhívás A felejtés gyakrabban előhívási, mint tárolási hiba. példák Előhívási támpontok segíthetnek. Felismerési vs felidézési feladatok Interferencia lassítja vagy meg is akadályozhatja az előhívást: retroaktív vagy prokaktív gátlás Előhívási modellek: keresés, vagy aktiváció. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Hosszú távú memória Tárolás élőfej Hosszú távú memória Tárolás Az információk egy része tárolás során vész el. Konszolidáció: új emléknyomok régiekhez kapcsolása (hippokampusz, amygdala szerepe) Kódolás és előhívás A sikeres felidézés esélyét növeli az anyag megszervezése kontextus specificitás Állapotfüggő tanulás: pl. alkohol, drog hatása alatt tanultak könnyebben felidéződnek hasonló állapotban - Hangulatkongruitás (kísérlet) A felejtés érzelmi tényezői BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Implicit memória Készségeinkben jelentkezik: észlelési, mozgásos, vagy kognitív feladatbeli teljesítmény javulása Amnéziában az implicit memória nem sérül ezek különböző rendszerek észlelési: pl. normális olvasás motoros: pl. biciklizés kognitív: pl. szavak kiegészítésének képessége BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Többszörös emlékezeti rendszer Deklaratív tudás: MIT - szemantikus memória - epizódikus memória Procedurális tudás: HOGYAN BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az emlékezet fejlesztése Tömbösítés és memória terjedelem Képesek vagyunk növelni a tömbök méretét, és így a tárban szereplő tételek számát Véletlen számok átkódolása A hosszútávú memóriában tárolt információkhoz kapcsolással. 17891526191419391945 1789 1526 1914 1939 1945 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az emlékezet fejlesztése Képzelet és kódolás A képzelet kapcsolatba hozza az egyes információdarabokat a memóriában. Mnemotechnikai rendszerek Helyek módszere Kulcsszómódszer Feldolgozás és kódolás Kontextus és előhívás Szervezés A előhívás gyakorlása PQRST BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

élőfej Konstruktív memória A világ megértésre irányuló szükségletünkből fakadó melléktermék. Felülről lefelé irányuló folyamatok révén az emlékek megkonstruálása. Egyszerű következtetések: Kísérlet: milyen gyorsan mentek az autók, amikor összekoccantak - karamboloztak BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Konstruktív memória Sztereotípiák élőfej Konstruktív memória Sztereotípiák Az emberek egy egész csoportjára vonatkozó, a személyiségvonások, vagy fizikai jegyek alapján alkotott következtetéscsomag. Hogy néz ki a tipikus spanyol? Sémák Emberek, tárgyak, események, vagy helyzetek egy osztályának mentális reprezentációja. kész forgatókönyvek a fejünkben BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu