Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
VERSENY MINDEN HATÁRON TÚL DR. LUKOVICH TAMÁS MAGYAR URBANISZTIKAI TÁRSASÁG ALELNÖKE.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
1. Az évek során ez a rendezvénysorozat átalakult, de az eredeti célkit ű zése nem változott: - felhívni a figyelmet az európai kultúrák gazdagságára,
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Mi is az a társadalmi integráció?
Az értékek Rapos Nóra.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
SZOLIDÁRIS ÉPÍTÉSZET.
Vállalkozásmenedzsment I.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Chugyik Attila villamosmérnöki szak
Tervezési folyamat.
LEADER, Identitás, Sport
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

befogadó tervezés

Átlagosak – nem átlagosak

átlagosak – nem átlagos

Funkcionális térvizsgálathoz közvetve és közvetlenül is kapcsolódnak pszichológiai motívumok (pl. biztonságigény, közösségi összetartozás-érzés)

város-szükségletek általános, az egyéntől a város felé irányuló szükséglet-nyalábok (Lynch, Rodwin, 1958): –egészség, egyensúly, túlélés, folyamatosság, alkalmazkodás –koherencia, jelentés, válasz –fejlődés, növekedés, inger, választás, szabadság –részvétel, a hatalom aktív használata, hatékonyság, készség, kontroll –kényelem, komfort

város-szükségletek hat alapvető szükséglet (Zeisel, 1981): – biztonságigény – tájékozódási szükséglet – privát szféra igénye – társas interakció szükséglet – kényelem-igény – identitás-szükséglet

nem átlagosak téri szükségletei UGYANAZOK

diverzitás (sokféleség) speciális csoportok

akadálymentesítés

inkluzív (befogadó) tervezés nem speciális dizájn: –cél: nem az átlagostól eltérő életkörülmények között élő emberek számára elkülönített, különleges tárgyi világ megalkotása, hanem olyan funkcionális megoldásokat keres, amely mindenki számára megfelelő –„közeg”: más képességgel élő ember is önállóan használni tudja mindig több tudomány (szociológia, orvostudomány, pszichológia, ergonómia) bevonásával

a befogadó tervezés alapelvei „A befogadó tervezés a társadalmi befogadás (social inclusion) leghatékonyabb eszköze A 21. század nagyvárosaiban a leszakadó rétegek – vagyis első sorban az idősek, a fogyatékkal élők és a szegények – társadalmi integrációja tervezői közbenjárás nélkül immár lehetetlen – a politikai akarat, a kellő financiális és jogi háttér ma már önmagukban alkalmatlanok e faladat megvalósítására. A befogadó tervezés különféle szakmák képviselőit fogadja be a tervezési folyamatba (design process) A befogadó tervezés maradéktalanul képes megvalósítani az interdesign és a multidiszciplinaritás céljait is, hiszen feladattól függően mindig a megfelelő designszakmák illetve a kívánatos természet-, műszaki, humán- és társadalomtudományok képviselőit hozza össze valós csapatmunka keretében. A befogadó tervezés befogadja a fogyasztót és a megrendelőt is A befogadó tervezés növeli a fogyasztói és megbízói tapasztalatok szerepét a tervezésben azzal, hogy a felhasználókat, fogyasztókat, üzletembereket, politikai döntéshozókat, illetve a civilszféra képviselőit bevonja a tervezési folyamatokba.”

a befogadó tervezés alapelvei társadalmi befogadás befogadja a különféle szakmák képviselőit befogadja a fogyasztót és a megrendelőt is

nem könnyű problémák: elméleti: pl. mi a jó inkluzív tér? gyakorlati: akkor hogyan? –participáció –beavatkozás

néhány “szokásos” csoport gyalogos autós egyetemista oktató vásárló csarnok dolgozó turista lakó

néhány “speciális” csoport férfi-nő felnőtt gyerekkel kerékpárosok, motorosok, autósok fiatalok gyerekek idősekextrém környezet? kutyások érzékszervi nehézségekkel együttélők tanulásban akadályozottak fogyatékkal élők hajléktalanok turisták vandálok

Köszönöm a figyelmet!