Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely 2012. Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.
Önkormányzatok finanszírozása
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Elkülönített állami pénzalapok
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzati rendszer átalakítása
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
A DEBRECENI EGYETEM TUDOMÁNYEGYETEMI KAROK ÉVI BELSŐ GAZDÁLKODÁSI KÖLTSÉGVETÉSE Debrecen, március
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
szakmérnök hallgatók számára
A járási rendszer megújítása
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
START – Tanácsadó és Továbbképző Iroda TEMESVÁR. Állami támogatási rendszer Munkaügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Nemzeti Ifjúsági Iroda Kultusz.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Közfoglalkoztatás Budapesten Adatok* budapesti országosLakónépesség: Munkanélküliségi ráta : 3,5 % 7.8 % Magát munkanélkülinek.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Eger Város Önkormányzata gazdálkodásáról. A városi intézményrendszer Oktatási intézmények Óvodák (13) Nevelési Tanácsadó és Logopédia Általános iskolák.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Államháztartási alapismeretek
Az önkormányzatok évi finanszírozása
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Készült a PH Gazdasági Igazgatóságán „Szolnok tovább épül” Összefoglaló a 2016.évi költségvetésről 16,5 milliárd bérek 3,9 milliárd fejlesztés 5,7 milliárd.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök

I.Helyzetértékelés

Egy település/lakos megoszlása régiónként Egy település/lakos megoszlása régiónként

Településkategóriák és népesség struktúrája Településkategóriák és népesség struktúrája

A központi költségvetés és az önkormányzatok kiadásai a GDP %-ában A központi költségvetés és az önkormányzatok kiadásai a GDP %-ában

Az önkormányzatok rendszeres, folyó, működési bevételei reálértéken (2010) és a működési költségvetési szerkezet Az önkormányzatok rendszeres, folyó, működési bevételei reálértéken (2010) és a működési költségvetési szerkezet

II évi költségvetési kondíciók

2013. évi költségvetésről évi költségvetésről  Az állami támogatás mértékét befolyásolja a feladatmozgás  Az önkormányzatoktól az államhoz történő feladatátadás miatt az alrendszerből kikerülő összes támogatás és átcsoportosított forrás együttes összege ,6 M Ft.  ÁSZ véleménye: a támogatási előirányzatból megalapozott 6,6%, részben megalapozott 62,7%, nem megalapozott 30,7%.  Költségvetési Tanács véleménye: a szerkezeti reformok számos kérdésének lezáratlansága miatt, – nem tud véleményt nyilvánítani arról, hogy az egyes előirányzatok szintje lehetővé teszi-e a közfeladatok zavartalan ellátását.

A helyi önkormányzatok évi állami támogatásai millió forint MegnevezésÁllami támogatások SZJA bevételek évi előirányzat , ,4 Állami támogatások és SZJA bevétel együtt ,8 Fejezeti egyensúlybiztosítási tartalék zárolása ,0 Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése jogcímből zárolás-4 000,0 A szekszárdi Német Színház támogatásának átcsoportosítása az EMMI fejezetbe -32, évi bázis irányszám ,4 Pedagógus életpályamodell többletigénye12 512,0 A fővárosnak a BKV működtetésére nyújtott támogatás csökkentése ,0 Önkormányzati szervezetfejlesztés miatti megtakarítás ,0 Önkormányzatok és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatai saját forrás kiegészítésének támogatása 3 750,0 Megyei jogú városok által átvett könyvtárak, múzeumok (KIM-től) 5 500, évi irányszám (fejezeti átadások nélkül) ,4 Illetékbevételek ,6 Gépjárműadó , évi irányszám a fejezeti átcsoportosításhoz figyelembe vett gépjárműadó és illetékbevételekkel ,0

Fejezeti átcsoportosítások EMMI fejezetbe átkerülő források iskolapedagógus bérre ,0 ebből: támogatás ,0 SZJA ,4 illetékbevétel ,6 gépjárműadó (40%) ,0 EMMI fejezetbe átkerülő forrás az iskolái szakmai munka feltételeinek támogatására ,8 ebből: támogatás ,8 EMMI fejezetbe átkerülő források szociális szakellátásra ,9 ebből: támogatás ,9 SZJA (1%) ,0 gépjárműadó (5%) ,0 KIM fejezetbe átkerülő források (járási kormányhivataloknak működési célra) ,0 ebből: támogatás ,0 KIM fejezetbe átkerülő források (ellátottak juttatásaira) ,9 ebből: támogatás , évi irányszám (állami támogatások) ,40,0

Változások 2012-höz képest Változások 2012-höz képest  EMMI-hez átkerül 32,4 millió forint a szekszárdi Német Színház miatt  Óvodapedagógus életpálya-modellre 12,5 milliárd forint többlet a IX. fejezetben  10 milliárd forinttal mérséklődik a fővárosi helyi tömegközlekedés támogatása  Közös önkormányzati hivatalok miatt 9 milliárd forint bér- és 6 milliárd forint dologi kiadás megtakarítás várható  EU Önerő Alap 3,75 milliárd forint növekménnyel lett megtervezve

Más fejezetekbe átkerülő források Más fejezetekbe átkerülő forrásokEMMI-hez:  Iskolapedagógus bérre 335 milliárd forint (korábbi ilyen célú állami támogatás 251,3 milliárd + helyi illetékbevételek, helyben maradó SZJA közel fele, és gépjárműadó 40%-a 83,3 milliárd forint)  Taneszközökre 11,7 milliárd forint (korábbi hasonló célú állami hozzájárulások átcsoportosításából)  Szociális szakellátásra 37 milliárd forint (korábbi önkormányzati normatív támogatás 20 milliárd + helyi SZJA 1 százalékpontja és gépjárműadó 5%-a 17 milliárd forint) KIM-hez:  Járási kormányhivatalok 30 milliárd forint (gyámügyi és okmányirodai normatív hozzájárulások, a körjegyzőségi feladatokhoz kapcsolódó támogatás, valamint az általános üzemeltetési normatíva egy része)  Ellátottak juttatására 19,1 milliárd forint (az egyes segélyek, így az ápolási díj, az időskorúak járadéka, az óvodáztatási támogatás)

Kondíciók Kondíciók  2013-ban a IX. fejezet előirányzata 647 milliárd forint, a évi 62%-a.  Helyben maradó SZJA 5 százalékpontja kiszabályozásra kerül (a maradék 3 állami támogatássá alakul).  A gépjárműadó 45%-a kiszabályozásra kerül, 15%-a az általános támogatás forrása lesz.  A teljes illetékbevétel – mely 2012-ben már csak a megyei jogú városoknál és a fővárosnál volt – kiszabályozásra kerül.

IX. fejezetben maradó támogatások IX. fejezetben maradó támogatások  Helyi önkormányzatok működését szolgáló általános jellegű támogatás (jövedelemtermelő-képességtől függő)  Megyei önkormányzatok működésének támogatása 4,9 milliárd forint  Tartósan fizetésképtelen helyzetbe került önkormányzatok támogatása 100 millió forint  A központosított előirányzatok rendszere nagyrészt változatlan marad 2012-höz képest Tartalékok: Tartalékok:  Kiegészítő támogatási tartalékok (önkormányzati fejezeti tartalék 49 milliárd forint, szerkezetátalakítási tartalék 35 milliárd forint)  Megyei önkormányzati tartalék 1,5 milliárd forint

III.Összegzés,javaslatok

Önkormányzati lehetőségek Önkormányzati lehetőségek  Szubszidiaritás valósággá tétele  Járáson belüli mikrotérségek szervezése  Együttműködés, partnerség, társulás  Új típusú önkormányzati hivatal? és szerepek  Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között  Önkormányzati tulajdon védelme

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Schmidt Jenő elnök