Negyedik előadás Március 11

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
Elméletek a reformáció magyarországi terjedésének okairól
A nyugati civilizációban az elmúlt évezredben mindinkább teret hódítottak a gazdaság kapitalista formái A társadalmi rendszerek a történelemben többnyire.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Náray-Szabó Gábor Fenntarthatatlan fejlődés
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
2. előadás.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla.
Család.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
A nemzetközi üzleti élet etikája
Települések A városok.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Urbanizáció a fejlődő országokban
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A felvilágosult abszolutizmus
Dobiné Bálint Katalin Protokoll ismeretek
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
A kulturális intelligencia
A modern fogyasztói étosz rejtélye
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Elméleti közgazdaságtan
Matyó kultúra.
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
Összehasonlító gazdaságtan
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Az idegennyelv-tanulással egszerzett plurikulturális kompetencia elősegíti az etnocentrizmus leküzdését. (Közös Európai Nyelvi Referencia keret – KER)
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
SZOCIÁLPOLITIKA DR. KOVÁCS JÁNOS.
A világnépesség növekedése
A globalizáció.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Regionális gazdaságtan 7.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
A szocializáció folyamata
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
LEADER, Identitás, Sport
Hiteles Élet – Élménydús Élet
Az urbanizáció (urbs, urbis)
A MAGAS BIZALOMSZINTŰ TÁRSADALMAK
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Gazdaságpolitika 4. ea..
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Negyedik előadás Március 11 Negyedik előadás Március 11. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása

Néhány kérdés, amelyre választ akarunk találni Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai?

1. Mi az a fogyasztói társadalom?

Modern fogyasztói társadalom az első világháborút követően kezdett kifejlődni A második világháború utáni Észak-Amerika, Nyugat-Európa és Japán társadalmait is fogyasztói társadalomnak tekinthetjük Jelenleg már a fejlődő világ egy jelentős részét is ide sorolhatjuk

Mi jellemzi a modern fogyasztói társadalmakat? Alapvető élelmezési és lakhatási szükségletek biztosítottak Érdemleges szabadon elkölthető jövedelem a társadalom többsége számára Az anyagi szükségletek jelentős részét a piacon keresztül elégítik ki az emberek

2. A gazdasági-technológiai fejlődés és a modern fogyasztói társadalom

Az ipari társadalom fejlődésének a következményei Munkamegosztás mértékének a növekedése: egyre több dolgot szerzünk be a piacról Racionalizálódás: Hatékonyság Kiszámíthatóság Mindezeknek ára van: Személytelenség Homogenizálódás

3. A modern fogyasztói társadalom kulturális gyökerei

A nyugati kapitalizmus bölcsője Észak-Nyugat-Európa és Észak-Amerika egyes protestáns közösségei a 16-18. században A vallási értékek fontosak a gazdasági magatartásban és a fogyasztásban Alapértékek (az akkori katolikus európai illetve más civilizációk értékrendjéhez képest): Szigor Munka fontossága Földi örömök elvetése Racionalitás előtérbe kerülése

A kulturális gyökerek hatása a nyugati fogyasztói társadalomra Termékek puritán megjelenése Célszerűség, egyszerűség fontossága Egyes rétegekben radikális fogyasztás-ellenesség

A nyugati kulturális sajátosságok és a gazdasági fejlődés… ...egymástól néha nehezen szétválasztható módon befolyásolják a fogyasztói kultúrát: A nyugati kapitalizmus a puritán kultúra talaján fejlődhetett gyorsan A kapitalista gazdasági fejlődés már a kezdetektől átalakította a mindennapi élet kultúráját

4. Egy példa: a gyorséttermek terjedése

Az étkezés „iparszerűvé” tétele A modern piacgazdaság követelményei: Költséghatékonyság Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piacon Következmények: Csökkenő és egységes választék Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Az evés nem igazi társasági/családi esemény

Az étkezés „iparszerűvé” tétele A modern piacgazdaság követelményei: Költséghatékonyság Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piacon Következmények: Csökkenő és egységes választék Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Az evés nem igazi társasági/családi esemény De ez csak olyan kulturális közegben terjed gyorsan, amely nyitott az étkezés puritán megközelítésére

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? Ahol a nagy többség a létfenntartási szint felett szerez be nagy mennyiségben fogyasztási javakat a piacról

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? Személytelenség Homogenizálódás

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? Puritán megjelenés Célszerűség Önkorlátozás, fogyasztásellenesség

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai? A globális márkák és nemzetközi divatok mellett fennmaradtak az értékek markáns eltérései.