Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői SWOT elemzés Nagyalásony, 2010.06.23.
SWOT módszer Stratégiaalkotás megalapozását szolgáló eszköz Belső tényezők: +Erősségek –Gyengeségek Külső tényezők: +Lehetőségek -Veszélyek Jellemzők összefoglalása, sűrítése , struktúrálása Jellemzők priorizálása (célok-prioritások mentén) SWOT analízis folyamata: Tényezők meghatározása Tényezők struktúrálása és priorizálása Cselekvési lehetőségek meghatározása Döntési változatok kidolgozása Elemzés Döntés
S (belső +) W (belső -) O (külső +) T (külső –) Hagyományőrzés (építészet, népművészet, szakrális hagyományok) Falusi vendégszeretet,családiasság Élmény – kalandpark, Ajkai élményfürdő Minőségi helyben feldolgozott, helyi termékek Rendezvények, fesztiválok Egyházi turizmus megléte …… W (belső -) Látnivalók elszórtan az apró falvakban Szálláshely kevés, és csak a jelentősebb látnivalókhoz közel Turisztikai vonzerők ismertsége alacsony Helyi szereplők (turisztikai, vendéglátó ipari szolgáltatók együttműködési szintje alacsony Nincs közös kistérségi marketing, és koordináció az idegenforgalom terén Kevés a turisztikai szolgáltatás, versenyképes termék O (külső +) Somló hegy – borturizmus Jó adottságok a nyugodt pihenéshez (csend, nyugalom, természeti környezet) – falusi turizmus, rekreáció Pályázati források Hátrányos helyzetűek foglalkoztatásának támogatásai T (külső –) Turizmus fejlesztésének elmulasztása az adottságok leépüléséhez vezethet …..
Cselekvési alternatívák meghatározása az erős oldalakra támaszkodva a lehetőségek maximális kihasználása (erős pozíció, „támadó”, offenzív stratégia); az erős oldalakra támaszkodva a veszélyek minimalizálása vagy kompenzálása (ez tipikusan a több lábon állás stratégája, a diverzifikáció lehet, védekező stratégia); minimalizálni a gyenge oldalak hatását és kihasználni a lehetőségeket (változásorientált, fejlesztő stratégia); minimalizálni a gyenge oldalak hatását és a veszélyeket („túlélési”, deffenzív, elkerülő stratégia).