Sok kicsi sokra megy? avagy, Települési önkormányzatok vagy járási tanácsok? A regionális tudomány társadalmasítása PÉCS, május 4. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár
Mottó Michael S. Sanders: Versenyben Provence-szal – Kelly Kft., Budapest, 2005 – 354.oldal „És azután ott van a falu eszménye maga, mely törékeny, mert modern életünk elképzelései ellene dolgoznak. Ma a világ a sebességről, a technológiáról, a változásról, az anyagi nyereségről szól. Olyan hely, ahol a hagyományra gyakran a haladás gátjaként tekintenek, ahol, úgy tűnik, az egyén mindig legyőzi a közösséget. Másrészt viszont, egy falu élete a közösségről szól, a múlt megbecsüléséről, arról, hogy mindenkinek jobb legyen, a folyamatosságról. Nem vagyok biztos abban, hogy a kétfajta világ összeegyeztethető.”
A helyzetről Magyarországon szeptember 30-án létrejött önkormányzati rendszer legalább 10 éve gyengül Magyarországon szeptember 30-án létrejött önkormányzati rendszer legalább 10 éve gyengül A struktúra – feladat – finanszírozás ellentmondásai A struktúra – feladat – finanszírozás ellentmondásai Átalakítási kísérletek kudarcai Átalakítási kísérletek kudarcai Regionalizáció 20 éve Regionalizáció 20 éve - Megye helyett regionális önkormányzatok - Kistérségesítés Régió helyett megye Régió helyett megye - Területfejlesztési régió központosítása - Kistérség helyett járás
A magyar településhálózat lakossági struktúrája – október 3. Az összes települési önkormányzat száma: főnél kisebb települések száma: 27 (legkisebb: Iborfia 12 lakos) 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: főnél : főnél: 1725 (54%) 10 ezer lakos alatti települések száma: 3008 (95%) 50 ezer feletti: 20 (0,6%) - ebből - ebből ezer feletti: ezer feletti: 9 Egy településre jutó átlagos lakosság szám: 3153 Vidéki településre jutó átlagos lakosság szám: 2630
Egy település/lakos megoszlása megyei viszonylatban
Egy település/lakos megoszlása régiónként
Az önkormányzati rendszer struktúrája típus szerint 1 főváros 1 főváros 23 kerület (~1%) 23 kerület (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 304 város (~9%) 304 város (~9%) 119 nagyközség (4%) 119 nagyközség (4%) 2707 község (85%) 2707 község (85%) 3177 település + 19 megye 3177 település + 19 megye
Községek a megye összes településéhez viszonyítva (%)
Régi kérdés: Szükség van ennyi kistelepülésre? A kistelepülések kérdése ma megkerülhetetlen Magyarországon is. A kistelepülések kérdése ma megkerülhetetlen Magyarországon is. Nem csupán azért, mert az 1000 fő alatti községek száma meghaladja az összes település 54%-át (1725), hanem azért is, mert az utóbbi években a kistelepülések köre elbizonytalanodott. Nem csupán azért, mert az 1000 fő alatti községek száma meghaladja az összes település 54%-át (1725), hanem azért is, mert az utóbbi években a kistelepülések köre elbizonytalanodott. Az elmúlt húsz év pozitív hatása a kistelepüléseken. Az elmúlt húsz év pozitív hatása a kistelepüléseken. A helyi és elérhető közelségű munkahelyek hiányának következményei. A helyi és elérhető közelségű munkahelyek hiányának következményei. Az önkormányzati rendszer tervezett átalakításánál kiemelten kell kezelni a kistelepülések ügyét. Az önkormányzati rendszer tervezett átalakításánál kiemelten kell kezelni a kistelepülések ügyét.
Magyar legek Legkisebb település: Iborfia 12 fő (Zala megye) Legkisebb település: Iborfia 12 fő (Zala megye) Legnépesebb nagyközség: Solymár fő (Pest megye) Legnépesebb nagyközség: Solymár fő (Pest megye) Legkisebb város: Pálháza fő (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Legkisebb város: Pálháza fő (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Legnépesebb város: Dunakeszi fő (Pest megye) Legnépesebb város: Dunakeszi fő (Pest megye) Legkisebb megyei jogú város: Szekszárd fő (Tolna megye) Legkisebb megyei jogú város: Szekszárd fő (Tolna megye) Legnépesebb megyei jogú város: Debrecen fő (Hajdú-Bihar megye) Legnépesebb megyei jogú város: Debrecen fő (Hajdú-Bihar megye) Legkisebb fővárosi kerület: XXIII. Soroksár fő Legkisebb fővárosi kerület: XXIII. Soroksár fő Legnépesebb fővárosi kerület: XI. Újbuda fő Legnépesebb fővárosi kerület: XI. Újbuda fő A legnépesebb város: Budapest ( ) A legnépesebb város: Budapest ( ) A legnépesebb megye: Pest ( ) A legnépesebb megye: Pest ( ) A legkisebb lakosságú megye: Nógrád ( ) A legkisebb lakosságú megye: Nógrád ( )
Településkategóriák és népesség struktúrája
Szintek és variációk 20 éve A kormányzatok mindig mindent felülről néznek. A kormányzatok mindig mindent felülről néznek. Régió – megye vita eldőlt? Régió – megye vita eldőlt? Kistérség – járás, lehet-e megrajzolni az egységes településközi teret? Kistérség – járás, lehet-e megrajzolni az egységes településközi teret? Kell-e ennyi kistelepülés? Kell-e ennyi kistelepülés? A sokszínű ország és differenciálatlan szabályozás A sokszínű ország és differenciálatlan szabályozás Az állam hatékony, az önkormányzatok pazarlóak? Az állam hatékony, az önkormányzatok pazarlóak?
Készségek, képességek 1990 a felszabadulás éve 1990 a felszabadulás éve A tervezés elavult tevékenység A tervezés elavult tevékenység Egyedül is mindenre képesek vagyunk? Egyedül is mindenre képesek vagyunk? Egyedül nem megy! Egyedül nem megy! Társulás: önkéntes, vagy kötelező Társulás: önkéntes, vagy kötelező Fejlesztés felülről vezénylése Fejlesztés felülről vezénylése A helyi tudás hiánya A helyi tudás hiánya Partnerség, együttműködés Partnerség, együttműködés
Válaszúton a magyar önkormányzati rendszer Magyarország Alaptörvénye Magyarország Alaptörvénye Kimaradt a helyi önkormányzás joga, Kimaradt a helyi önkormányzás joga, Az önkormányzatok gazdasági autonómiájának garantálása, Az önkormányzatok gazdasági autonómiájának garantálása, Ellenőrzés helyett felügyelet, Ellenőrzés helyett felügyelet, Hitelfelvétel korlátozása, Hitelfelvétel korlátozása, Önkormányzati érdekek megjelenítése? Önkormányzati érdekek megjelenítése?
Decentralizált megoldás Önkormányzati minimum meghatározása Önkormányzati minimum meghatározása Minden település önálló önkormányzat Minden település önálló önkormányzat Közszolgáltatások közös ellátása Közszolgáltatások közös ellátása A szubszidiaritás érvényesítése A szubszidiaritás érvényesítése Eltérő együttműködési terek (közigazgatás, közszolgáltatás, területfejlesztés) Eltérő együttműködési terek (közigazgatás, közszolgáltatás, területfejlesztés) Mikro térségi együttműködés Mikro térségi együttműködés
Centralizált megoldás Települési önkormányzatok feladat nélkül Települési önkormányzatok feladat nélkül Járáshoz koncentrált közigazgatás Járáshoz koncentrált közigazgatás Járás által szervezett közszolgáltatás Járás által szervezett közszolgáltatás Járás vezényelte fejlesztés Járás vezényelte fejlesztés Járási hivatal állami szervezet – megyei kormányhivatal kistérségi egysége Járási hivatal állami szervezet – megyei kormányhivatal kistérségi egysége Döntéskoncentráció – szubszidiaritás? Döntéskoncentráció – szubszidiaritás? Az állam mindent tud? Az állam mindent tud?
Kockázatok és veszélyek Az önkormányzatiság önmagában nem érték Az önkormányzatiság önmagában nem érték A szétaprózodottság és távolság problematikája A szétaprózodottság és távolság problematikája Munkanélküliség és szociális feszültség kezelése és felelőssége Munkanélküliség és szociális feszültség kezelése és felelőssége A település gazdátlanságának következményei A település gazdátlanságának következményei
Javaslatok - A Infrastruktúra fejlesztése: legyen minden település jól megközelíthető, szükséges a teljes közműellátottság, kommunikációs infrastruktúra (szélessávú Internet). Infrastruktúra fejlesztése: legyen minden település jól megközelíthető, szükséges a teljes közműellátottság, kommunikációs infrastruktúra (szélessávú Internet). Az állampolgároknak járó minimum szolgáltatások meghatározása és normatív finanszírozása Az állampolgároknak járó minimum szolgáltatások meghatározása és normatív finanszírozása Közösségi tér: falugazda, falugondnok, közösségszervező, közösségi szolgáltató; kistelepülési komplex családgondozási program Közösségi tér: falugazda, falugondnok, közösségszervező, közösségi szolgáltató; kistelepülési komplex családgondozási program Helyi érdekeltség figyelembe vétele, garantálása Helyi érdekeltség figyelembe vétele, garantálása Kistelepülési zászlóshajó program: kistelepülési klaszter, a magyar településrendszer modernizációja; kistelepülési komplex rehabilitációs program Kistelepülési zászlóshajó program: kistelepülési klaszter, a magyar településrendszer modernizációja; kistelepülési komplex rehabilitációs program
Javaslatok - B Polgármesterek és képviselők alapképzése Polgármesterek és képviselők alapképzése Mentor program a polgármesterek munkájának támogatására, fejlesztésére Mentor program a polgármesterek munkájának támogatására, fejlesztésére A vidék közhasznúságának hangsúlyozása A vidék közhasznúságának hangsúlyozása Távmunka fejlesztése, támogatása Távmunka fejlesztése, támogatása Állami forrásból létrehozott adatbázisok ingyenes használata Állami forrásból létrehozott adatbázisok ingyenes használata Elektronikus ügyintézés fejlesztése, a hozzáférés és szakmai segítségnyújtás biztosítása a kistelepüléseken Elektronikus ügyintézés fejlesztése, a hozzáférés és szakmai segítségnyújtás biztosítása a kistelepüléseken Jó gyakorlatok terjesztése Jó gyakorlatok terjesztése
Javaslatok - C Fejlesztő szakemberek helyi alkalmazása Fejlesztő szakemberek helyi alkalmazása A helyi és a külső tudás, cselekvőképesség hatékony összehangolása A helyi és a külső tudás, cselekvőképesség hatékony összehangolása A kistelepülésekre vonatkozó jogszabályok illesztése, komplexitása A kistelepülésekre vonatkozó jogszabályok illesztése, komplexitása Tőkevonzás és –támogatás Tőkevonzás és –támogatás A kistelepülési kísérleti minta mikrotérségi tapasztalatok összegzése A kistelepülési kísérleti minta mikrotérségi tapasztalatok összegzése
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Zongor Gábor főtitkár Tel.: (1)