Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet Június 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Szekszárd klímastratégiája Légszennyezettség
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
Környezeti szemléletformálás
FENNTARTHATÓ ÉPÍTÉSZET
Környezetértékelési módszerek
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Természeti erőforrások védelme
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
A közlekedés és levegőszennyezés; A szmog
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
III. A logisztika jövője
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
© Gács Iván (BME) 1/12 Energetikai levegőszennyezés folyamatai, matematikai modellezése Környezet- menedzsment.
© Gács Iván (BME) 1/12 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
GTTSZ Hazai energiaforrásaink Vízenergia - oldal: 1.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Globális problémák.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
INTERNATIONAL ENERGY AGENCY
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Globalizáció és környezeti problémák
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
„Közlekedés és környezetvédelem”
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet 2014. Június 4. A környezet minősége a fenntartható városi jövőképben, a fenntartható közlekedés igénye Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet 2014. Június 4.

Egy lakosra jutó szárazföld nagysága (ha)

A városi lakosság aránya A világ országaiban Magyarországon

Fenntartható város → jövőkép Képes biztosítani a mai és a későbbi generá-ciók számára is szükségleteik kielégítését Maslow piramis

Fenntartható város → jövőkép miközben megőrzi a Föld eltartóképességét; működő- és regenerálódó képességét. (környezet- és természet védelem, energiaforrás gazdálkodás)

Fenntartható város → jövőkép Integrált fejlesztés A település fizikai fejlesztésénél figyelembe kell venni a gazdaság oktatás, kultúra társadalmi kapcsolatok környezet- természetvédelem szempontjait. Eszköz: Társadalmi és ökológiai szempontból is hatékony, optimális erőforrás-gazdálkodás.

Fenntartható város

Tiszta környezet → Egészség, jólét

A Városi környezetminőség indikátorai levegőminőség; zaj állapot; hulladék termelés és kezelés; energia használat szerkezete; üvegházhatású gázok kibocsátása; zöldfelületek mérete, fenntartható területhasználat; természeti környezet és biodiverzitás; víz védelem; szennyvízkezelés;

A Városi környezetminőség meghatározói közlekedés (személy és áruszállítás); lakossági tevékenység; ipar, szolgáltatás; település szerkezet, településfejlesztés (hosszabb távon)

A közlekedés környezeti hatásai levegőterhelés; zaj terhelés; ÜHG kibocsátás (globális hatás); területhasználat (út, parkolás); energia használat; víz- és talaj terhelés; természeti környezet veszélyeztetése.

A közlekedés környezeti hatásai

Közlekedésre jellemző légszennyezők Nitrogénoxidok légzőszervi megbetegedések, ózonképződés; PM10, PM2,5 légzőszervi- szív és érrendszeri betegségek, allergia, toxikus hordozó; Szénhidrogének ózonképződés, egyes csoportok toxikusak; Egyéb toxikus anyagok (aldehidek, PAH, stb.) rákkeltők, mutagének

Közlekedési NOx emisszió 2010.

Közlekedési PM10 emisszió 2010.

PM10 koncentrációk alakulása

NO2 koncentrációk alakulása

Budapest stratégiai zajtérképe Nappal Éjjel

Közlekedési zaj Az EU lakosságának kb. 20 %-a él „fekete területen” (olyan környezetben, ahol az éjszakai zajterhelés a kívánatosnál magasabb és zavarja a nyugodt alvást). további 40% él úgynevezett szürke területen, ahol a nappali zajkibocsátás rendkívül zavaró hatású. Magyarországon a városi lakosság 50%-a él a kívánatosnál nagyobb mértékű zajban. A domináns zajforrás Európa szerte a közúti közlekedés.

Globális környezeti hatás Szén-dioxid CO2 kibocsátás; Dinitrogén-oxid N2O kibocsátás; Ózonkárosító anyagok használata;

A közlekedés és az éghajlatvédelem a szektor által okozott szén-dioxid kibocsátás részaránya magas [Mo:1985: 6,44 % és 2009: 19,0 %]; a közlekedési ágazat energiaigénye dinamikusan növekszik.

A közlekedési módok területigénye (forrás: BME)

Helyi személy közlekedésben A közlekedési módok Helyi személy közlekedésben nem motorizált közlekedés (kerékpáros, gyalogos); tömegközlekedés villamosmeghajtású eszközök (villamos, troli,metró, vasút) autóbusz egyéni gépjármű használata

A közlekedési módok Helyközi személy közlekedésben tömegközlekedés vasút autóbusz hajó (igen korlátozottan) egyéni gépjármű használata légiközlekedés Áruszállítás közút (városon belül ez jellemző) Víziút Légi szállítás

A helyi közösségi közlekedés használatának változása

Miért kell fokozott figyelmet fordítani a közúti közlekedésre? A közlekedésből származó emissziókban a közúti közlekedés aránya Szénmonoxid CO 98,8 % Szénhidrogének HC 95,0 % Nitrogénoxidok NOx 89,0 % Részecske PM 97,0 % Széndioxid CO2 98,0 %

cél: a fenntartható városi közlekedés “Közlekedés, amely úgy elégíti ki az emberi jólét, a társadalmi és gazdasági fejlődés következtében felmerülő közlekedési igényeket, hogy nem veszélyezteti az emberi egészséget és az ökoszisztémát, továbbá a fosszilis tüzelőanyagok használatának minimalizálása mellett növeli a megújuló energiaforrások használatának arányát”. A jelenlegi közlekedési rendszerek nem fenntarthatóak

Mit kell tenni? A közlekedési-szállítási igények optimalizálása területfejlesztés, településrendezés; informatika, logisztika; gazdasági szabályozók.

A nem motorizált közlekedés előtérbe helyezése, elősegítése Mit kell tenni? A nem motorizált közlekedés előtérbe helyezése, elősegítése infrastruktúrájuk fejlesztése (kerékpárutak, tárolók stb.); intermodalitás eszközeinek fejlesztése; település tervezés; a használat arányos, majd az externális költségeket figyelembe vevő gazdasági szabályozások;

Mit kell tenni? A közösségi közlekedés személyközlekedésen belüli részarányának növelése eszközállományának, infrastruktúrájának, szolgáltatási színvonalának fejlesztése; közlekedési szövetségek létrehozása.

Mit kell tenni? Környezetkímélő városi áru szállítási rendszerek kialakítása, bevezetése logisztikai eszközök alkalmazása; infrastruktúra fejlesztése; környezetkímélő, alacsony vagy 0 kibocsátású járművek használata;

Mit kell tenni? A járművekből származó szennyezőanyag és ÜHG kibocsátás közvetlen csökkentése alacsony vagy 0 emissziós személygépkocsik használata (adó,behajtási korlátozások, parkolási rendszerek); környezetkímélő közüzemi járművek használata (pl.szemétszállítás);

Mit kell tenni? A társadalom rendszeres tájékoztatása a közlekedés környezeti hatásairól, a káros hatások költségeiről, a meghozott intézkedések hatékonyságáról, amely felhívja a figyelmet az egyén felelősségére, erősíti a napi gyakorlatba beépítendő környezetvédelmi szempontok és intézkedések támogatottságát. Ecodriving programok tudatformáló kampányok.

Környezetkímélő vezetés, gépjármű üzemeltetés (Ecodriving) A vezetési mód, stílus → üzemanyag fogyasztás Gépjármű üzemeltetés → üzemanyag fogyasztás Korszerű fedélzeti berendezések → üzemanyag fogyasztás

Környezetkímélő vezetés (Ecodriving) vezetés egyenletes sebességgel; Forgalomhoz igazított sebesség, a hirtelen gáz-fék használat kerülése; Rövid ideig legyen üresjáratban a motor, ha 1 percnél tovább áll, le kell állítani; Megfelelő időben kell magasabb fokozatba váltani (sebesség váltó használata); vezetés kanyarban vagy hegyvidéken: megfelelő gyorsítás, fékezés, sebességváltó fokozat

Környezetkímélő használat, üzemeltetés Csomagtartók, légterelők használata, ablakok zárása (aerodinamika); Szükségtelen eszközök (tömegnövelés) [nyáron hólánc, tartaléktank stb.) Keréknyomás rendszeres ellenőrzése (havonta egyszer hideg állapotban); Klíma-fűtés optimalizált használata; Rendszeres karbantartás (motor beállítás, olajszint ellenőrzés stb.)

A környezetbarát közlekedésfejlesztés eredménye a települések környezeti állapota javul; csökken a légzőszervi, idegrendszeri és egyéb a levegőszennyezéssel és zaj terheléssel kapcsolatba hozható megbetegedések aránya; javul az emberek közérzete, általános hangulata; javul a munkavégzés hatékonysága, eredményessége a természeti környezet kevésbé sérül; a földterületek hasznosítási lehetősége megnő javul az életminőség, közelebb kerülünk a fenntartható város jövőképéhez

Köszönöm figyelmüket