Tehetség tartalmak a pedagógusképzésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Advertisements

Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Tehetségpont létrehozása
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A tételek eljuttatása az iskolákba
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A gazdaságról, a mindennapi pénzügyekről egyszerűen a évfolyamon tanító pedagógusoknak című akkreditálás alatt álló tanártovábbképzésről Szűcs Tamás.
Pedagógus oklevelek elismerése
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szerepe Projektnyitó konferencia TÁMOP-3.4.4/B-08/ Miskolc,
TÁMOP-3.4.4/B-08/1  Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében regionális tehetségsegítő hálózat, a tehetségsegítés terén szakmai együttműködési rendszer kialakítása.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
A MENTOR(H)ÁLÓ KLUB szélesre tárja kapuit!
A tanárképzés szerkezete
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Tehetség – képzések a tanfolyamoktól a pedagógus szakvizsga programig
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Tehetségpont Akkreditációs eljárás
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
Tehetségpont - Akkreditációs eljárás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Előadás másolata:

Tehetség tartalmak a pedagógusképzésben Dr. Mező Ferenc Debreceni Egyetem, Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék E-mail: mezof@freemail.hu

Nemzeti Tehetség Programot Bevezetés: a Nemzeti Tehetség Program… A Magyar Országgyűlés 2008. decemberében fogadta el a 126/2008 (XII.4.) OGY határozatával a 20 évre szóló Nemzeti Tehetség Programot tekintettel arra, hogy a tehetségek folyamatos segítése a Nemzet egészének kiemelten fontos érdeke és feladata.

Bevezetés: a kormányhatározat… A 2009-2010 évi cselekvési program feladatait meghatározó 1120/2009. (VII.23) kormányhatározat III/1 pontja értelmében: „A tehetségsegítést szakmailag megalapozó többciklusú képzés alap és mesterképzési rendszerébe, továbbá a pedagógusok, a gyermekjóléti alapellátásban és a gyer-mekvédelmi szakellátásban dolgozók továbbképzésének rendszerébe be kell építeni a tehetségek felismerését és a tehetségek segítését szolgáló korszerű pedagógiai mód-szereket közvetítő tartalmakat.”

Bevezetés: tehetség tartalmak a kormányhatározatban… A 2009-2010 évi cselekvési program feladatait meghatározó 1120/2009. (VII.23) kormányhatározat III/1 pontja értelmében: „A tehetségsegítést szakmailag megalapozó többciklusú képzés alap és mesterképzési rendszerébe, továbbá a pedagógusok, a gyermekjóléti alapellátásban és a gyer-mekvédelmi szakellátásban dolgozók továbbképzésének rendszerébe be kell építeni a tehetségek felismerését és a tehetségek segítését szolgáló korszerű pedagógiai mód-szereket közvetítő tartalmakat.” Tehetség tartalmak?

Tehetség tartalmak: Bevezetés: tehetség tartalmak részletesebben Kormányhatározat Tehetségek Tehetségek szóhasználata: felismerése segítése   Szakmai tartalom: Tehetségdiagnosztika Tehetséggondozás Részletesebben:  Tehetségazonosítás  Tehetségfejlesztés  Beválogatás  Tehetséggondozás  T. tanácsadás  Hatásvizsgálat

A vizsgálat célja Cél: jelen vizsgálat során arra kerestük a választ, hogy miként valósult meg a 1120/2009. (VII.23.) korm. határozat III/1 pontja a 2010. december 25-ig tartó időszakban: 1. A pedagógus képzésben: 1.1. az óvodapedagógus képzésben; 1.2. a tanítóképzésben; 1.3. a tanárképzésben. 2. A pedagógus továbbképzés rendszerében: 2.1. a pedagógus szakirányú, szakvizsga programokban; 2.2. az akkreditált pedagógus továbbképzésekben; 2.3. az akkreditált felnőttképzésekben.

Adatforrások, módszer Témakörök: Adatforrások: 1. a pedagógusképzés 1.1. az óvodapedagógus képzés; 73 intézmény szak 1.2. a tanítóképzés; és tantárgy leírásai, 1.3. a tanárképzés. kérdőív,felvi.hu 2. a pedagógus továbbképzésben: 2.1. a pedagógus szakirányú, szakvizsga programokban: ped.akkred.,képzőhelyek 2.2. az akkreditált ped. továbbképzés: 1947 program 2.3. az akkreditált felnőttképzésekben: 6793 program Módszer: tartalomelemzés

 Eredmények: 1. Tehetségtartalmak a pedagógusképzésben A hazai felsőoktatásba 2005-ben bevezetett többciklusú képzés speciális következményei a pedagógusképzés esetében: 1.1. Az óvodapedagógus képzés BA fokozattal záruló, egy ciklusú képzés lett (kimeneti követelményeit lásd: 15/2006. (IV. 3) OM rendelet 2. sz. melléklet X. fejezet); 1.2. A tanítóképzés BA fokozattal záruló, egy ciklusú képzés lett (kimeneti követelményeit lásd: 15/2006. (IV. 3) OM rendelet 2. sz. melléklet X. fejezet); 1.3. A tanárképzés (BA fokozattal záruló alapképzésre épülő) MA/MSc fokozattal záruló, két ciklusú képzés lett (kimeneti követelményeit lásd: 15/2006. (IV. 3) OM rendelet 4. sz. melléklet). Tehetség tartalom: 

Eredmények: 1. Tehetségtartalmak a pedagógusképzésben A pedagógusképzés esetében örvendetes, hogy a résztvevőknek (óvodapedagógus-, tanító-, tanárjelöltjeinknek) lehetősége van tehetséggel kapcsolatos tudásukat bővíteni. Erre: - közvetlenül tehetséggondozással foglalkozó tantárgyak, s - a témát csak érintő kurzusok formájában is lehetőségük van. Az már másik kérdés, hogy élnek-e ezzel a lehetőséggel vagy sem, hiszen a tehetséggel komolyabban, nagyobb óraszámban foglalkozó képzések nem kötelezők, hanem választhatók.

Eredmények: 2.1. Tehetségtartalmak a pedagógus szakvizsga programokban

Eredmények: 2.1. Tehetségtartalmak a pedagógus szakirányú továbbképzések A szakirányú továbbképzésben a 2010. december 25-i állapot szerint a Pedagógus-továbbképzés Akkreditációs Rendszer hivatalos honlapján található pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzések listája 63 képzést tartalmaz. E 63 szakirányú továbbképzésből: 1 képzés esetében találtunk a képzés címében is megjelenő, közvetlen tehetségtartalmat – ez a „Tehetségfejlesztő pedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő képzés”; 13 képzés a címe alapján feltételezhetően közvetett tehetségtartalmat is tartalmaz; 49 képzés esetében semmilyen vagy minimális tehetségtartalom feltételezhető.

Eredmények: 2.2. Tehetségtartalmak a pedagógus továbbképzésben 2010 decemberében összesen 1947 képzést tartott nyilván az Akkreditált Pedagógus Továbbképzések jegyzéke. E majd kétezer képzés közül 32 közvetlenül a tehetséggel foglalkozó képzést találtunk. Megállapíthatjuk tehát, hogy léteznek a pedagógusok számára elérhető tehetség tartalmú akkreditált pedagógus továbbképző programok. A tehetségre koncentráló 32 képzés… …mintegy 53%-a (17 képzés) a Géniusz Program hatására és keretében lett kidolgozva és akkreditáltatva 2009-2010-ben (megnevezéseik tükrözik az általuk közvetített tehetség tartalmak lényegét); …47%-uk (15 képzés) pedig más szervezetek által 2004-2010 között. Megnevezéseik tükrözik az általuk közvetített tehetség tartalmak lényegét.

Eredmények: 2.2. Tehetségtartalmak a pedagógus továbbképzésben

Eredmények: 2.3. Tehetség tartalmak az akkreditált felnőttképzésben Az akkreditált felnőttképzési programok adatbázisában összesen 6793 képzés található, ám ezek közül 2035 képzés más törvény alapján akkreditált (lásd pl. a pedagógus továbbképzési programok esetét). A fennmaradó 4758 akkreditált felnőttképzés közül 69 közvetlen tehetség tartalommal jellemezhető. E 69 képzés mintegy 95%-át a Magyar Géniusz Integrált Tehetséggondozó Program hozta létre! Tehát: ha csak a Géniusz Program keretében (2009-től kezdődően) létrehozott 66 ilyen képzéssel számolunk, már az is igen figyelemre méltó! E 66 képzés közül: 5 óra időtartamú: 2 képzés; 10 óra időtartamú: 57 képzés; 15 óra időtartamú: 4 képzés; 20 óra időtartamú: 2 képzés; 30 óra időtartamú: 1 képzés. A Géniusz Programokon kívül még három tehetség tartalmú akkreditált felnőttképzési programot találtunk.

Eredmények: motivációs faktorok... A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (NTT) által a Tehetségpontoktól elvárt személyi minimum követelmények sajátos motivációs faktorként jelennek/jelentek meg a pedagógus továbbképzési rendszer keresleti és kínálati oldalán egyaránt. Hasonlóan fontos motivációs szerepet kapnak azok a pályáztató szervezetek – köztük is legelső sorban az Oktatásért Közalapítvány (www.oktatasert.hu), amelyek pályázati kiírásaik révén ösztönzik a szervezeteket a tehetségponttá válásra, s a pedagógusokat a tehetségekkel való foglalkozásra.

Javaslatok a pedagógusképzéssel kapcsolatban Ki kell dolgozni a jövőben egy olyan motivációs rendszert, ami a pedagógusképzés részvevőit a szabadon vagy kötelezően választható tehetség-témájú tantárgyak felvételére, sikeres teljesítésére sarkalják! Az előző pont drasztikusabb megoldása: a pedagógus BA képzésben egy legalább 30 órás tehetség tartalmú tantárgy elvégzésének kötelezővé tétele.

Javaslatok a pedagógusképzéssel kapcsolatban Arra kell ösztönözni a pedagógusképzésben oktatókat, hogy diszciplináris tantárgyuk tehetség vonatkozásaira felhívják hallgatóik figyelmét, illetve rávezessék őket azokra a felismerésekre, amelyek révén a pedagógusjelöltekből a – legalább saját jövőbeli szaktárgyuk terén – tehetségesek felismerésére, differenciált fejlesztésére alkalmas szakemberek válhatnak. Mindennek érdekében ki kellene dolgozni a tehetség-témakörrel kapcsolatban egy olyan szakmai minimum követelményt, ami a pedagógusképzésben résztvevőket (oktatókat/hallgatókat) nem terheli túlzottan, ám biztosítja, hogy nevelési-oktatási intézménye-inkben a valamilyen téren tehetséges személyek sajátos érdekei érvényesülhessenek.

Javaslatok a pedagógus továbbképzéssel kapcsolatban Az elmúlt évben több ezer pedagógus vehetett részt a – hallgatóik számára ingyenes – Géniusz-képzéseken. A jövőben is biztosítani kellene, hogy a tehetségtémakör iránt érdeklődni kezdő vagy már régóta elkötelezett pedagógusok számára ne jelenthessen pénzügyi akadályt e képzések teljesítése. A tehetségfejlesztő szak elvégzése, a szakvizsgaprogramban való részvétel szintén jelentős anyagi terhet jelenthet a pedagógusoknak – tehát a képzéssel járó kiadások finanszírozásába történő hathatós segítségre van szükség!  A határon túli tehetségpontok pedagógusai jelenleg ugyan részt vehetnek pedagógus továbbképzéseinken, ám megszerzett tanúsítványuk érvényesítése, elismertetése határainkon innen és túl már sokszor problémás. Lépéseket kell tehát tenni segítésük érdekében!

Köszönöm a figyelmet! Dr. Mező Ferenc mezof@freemail.hu