Archasonlóság -Miért látunk két arcot egymáshoz hasonlónak?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRDEKES PONTOK KINYERÉSE DIGITÁLIS KÉPEKEN. BEVEZETÉS  ALAPPROBLÉMA  Jellemzőpontok detektálása mindkét képen  Kinyert pontok megfeleltetése  Megfeleltetések.
Advertisements

SZELLEMEK Itt vannak körülöttünk… Nem hiszed???
SZELLEMEK Közöttünk vannak... Nem hiszed??? Várnak Rád !!!
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Számítógépes vírusok.
Stacionárius és instacionárius áramlás
Tiziano III. Pál kuzinok körében DPI-Csepeli-1 ppp dkm Tiziano más kép.
PARALELOGRAMMA TULAJDONSÁGAI
Az oltalom alatt álló magyar termékek lehetőségei a kereskedelemben
A Mátyás- Graduale Néhány iniciálé Soltész Zoltánné: A Mátyás- Graduale c. kötete nyomán MAGYAR HELIKON/CORVINA 1980.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
A Barátság.
Fraktál művészet Keith Mackay.
Védelmi Alapkapcsolások
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
Képességszintek.
Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Könnyűzenei lexikon: Omega
TIMSS 2007.
Gordon W. Allport vonáselmélete
A népesség nem és kor szerint
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Számítógépes alapismeretek Bemutató Könnyűzenei lexikon: Omega.
FRAKTÁLOK.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Játékelméleti alapfogalmak előadás
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Híres magyar nők.
Szerző: a szövegek és képek az internetről
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Change blindness Változás -vakság.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Halmazműveletek.
Gyengén nemlineáris rendszerek modellezése és mérése Készítette: Kis Gergely Konzulens: Dobrowieczki Tadeusz (MIT)
Vizsga feladatok (Minta)
A bentlakásos intézmények m ű ködésével kapcsolatos utóvizsgálat (1998, 2010)
Az érzelmeink késleltetése,
Az elemzés és tervezés módszertana
HOMOSZEXUÁLIS ÉS HETEROSZEXUÁLIS FÉRFIAK PÁRVÁLASZTÁSA
Készítette: Rapos Nóra 1 Nevelés és társadalom A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Neveléselmélet VII.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A FÉRFIAKról Zene: „Az igazi férfi”.
Mintafelismerés.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Tűz,Föld,Víz,Levegő…..
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Az arcfelismerés és arc detektálás alapjai Matusinka Roland OE-NIK
Alhéjak és orbitalok relativ energiaszintje
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
Adatbázis-kezelés. Alapfogalmak Adat: –észlelhető, felfogható ismeret –jelsorozat –valakinek, vagy valaminek a jellemz ő je –tény, közlés Információ:
Az alapvető kommunikáció
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Készítették: Turai Krisztina és Csaja Eszter Natália 9.a
Az iOS 8 egy ideje már elérhet ő - aki már frissítette az Apple készülékét (vagy vett egy újat), az már sok apró trükkre rájöhetett az aktuális almás.
Tengelyes tükrözés.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Képek jelentés-elemei
Bevezetés a mély tanulásba
Előadás másolata:

Archasonlóság -Miért látunk két arcot egymáshoz hasonlónak? Szerző: Várhelyi Klára Konzulens: Révész György

Az arc felismerésének módjai: Holisztikus Holisztikus Komponens Komponens Pigmentáció/textúra Pigmentáció/textúra Arányok/alakzatok Arányok/alakzatok Arcrészek Arcrészek Külső Külső Belső Belső Szem Szem Száj Száj Orr Orr Áll Áll Szemöldök Szemöldök Az egyik ilyen legfontosabb terület a szem fizikai és szociális diszkrimináló értéke miatt. (Brunelli, Poggio 1993) Tájékoztat minket a tekintet irányáról. Fejlett neurális mechanizmusokkal rendelkezünk a tekintet keresére. (Langton, Watt, Bruce 2000) N170 sokkal nagyobb szeme, mint bármi másra. (Taylor 2001) Magas kontrasztértéke és szimmetriája segít az arcot felismerni és helyes irányát meghatározni. (Kosslyn 1973) A magas fizikai kontrasztértéke, dinamikus és szociális természete miatt szintén fontos jelzőinger. (Ellis, 1975) A szem-szem-száj háromszög magas kontrasztékével az arc felismerésében és helyzetének meghatározásában is fontos szerepet játszik. (Zhao 2000) Fontos szerepet tölt be az érzelmek kifejezésében is – szociális szerep Bizonyos szerzők külső arcrésznek tekintik. (Sergent 1984) Szinte ugyanolyan gyorsan ismerünk fel egy szempárt, a hajat és az állat, valószínűleg mindhárom az arc elsődleges detektálásában vesz részt. (Matthews 1978, Walker-Smith 1977) Fontos szerepet játszik az ismerős arc felismerésében. (Ellis, Sherperd, Davies 1979) Egy időben az tárgynak csak bizonyos részét vagyunk képesek feldolgozni, így a figyelem a fontosabb területek köré összpontosul. (Riesenhuber, Poggio 1999) Szem száj, orr, áll, szemöldök Limitált mozgáslehetősége miatt nem nyúlt túl sok szociális jelzést. (Ekman, Friesen 1972) Annak ellenére, hogy nincs nagy kontrasztértéke, és szociális információt sem hordoz, jól elkülöníthető részei vannak, mint az orrnyereg, az orrhegy, az orrlyuk és az orrcimpa. (McNeill 1198) Egy arc akár egy nagyon apró részletéből is felismerhető. Egyetlen arcrész elegendő számos híresség felismeréséhez (Sadr) Számos kutatás bizonyítja, hogy az arányból és az arcrészekből származó információkat nem ugyanaz a kognitív folyamat dolgozza fel. (Tanaka, Farah 1993) Az arc, mint egész, leírható egy templátként, ahol az arcrészek és azok viszonyai csak implicit jelennek meg. (Tanaka & Farah, 1993; Farah, Tanaka, & Drain, 1995) Fontos szerepet játszik az idegenek felismerésében. (Ellis, Sherperd, Davies 1979) Korai perceptuális információ, arról, hogy arcot látunk-e. (Zhao 2000) Leírható a komponensek/vonások mentén, ahol a részek különálló egységként adódnak hozzá az egészhez. (Carey & Diamond, 1977; Sergent, 1984) Az alaki információ a arcvonások közötti kölcsönös kapcsolatból szűrhetőek ki. (Bruce 1988) Két testrész közötti távoság (pl.: szembogár távolsága) Pozíció (arcrészek forgatása, felcserélése) A legtöbb kutatásban megfeletkeznek róla, mint önnáló jegyről.

Hipotéziseim: H1: Az arc felismerésében betöltött szerepének hangsúlyosságához hasonlóan egy - egy arcrésznek két arc hasonlóságában is meghatározott szerepe van, mely alapján felállítható egy általános fontossági sorrend. H2: Ez az általános fontossági sorrend arconként részleteiben változik. H3: Ez az általános fontossági sorrend megfigyelőnként részleteiben változik.

Módszer: Akikről hasonlósági döntés született: A D 4 nő (áltagéletkor 50; fontos szempont volt, hogy a későbbi megfigyelők ne ismerjék őket). 30 sorozat: 12 X típusú sorozat („a” alapon „b” arcrészei; „a” alapon „c” arcrészei; „a” alapon „d” arcrészei; „b” alapon „a” arcrészei (…) 12 Y típusú sorozat 6 ellenőrző sorozat (3 X és 3 Y típusú) Y sorozat X sorozat A D Akik a hasonlósági döntést hozták: 24 egyetemista fiatal (20 nő, 4 férfi; átlagéletkor: 20) B C 1. 2. 3. 4. 5. Orr Szem Szemöldök Áll Száj

Eredmények: A pontosság: X Y Eredmények: A pontosság: Pontossági távolság: Az első alkalommal és az ellenőrzéskor adott helyezések különbségének abszolútértéke (0, ha mindkét alkalommal ugyanazt a helyezést adta a képnek) Véletlenszerű találgatás esetén a távolságok Függetlenmintás t-próbával X típusú sorozatok: t (31) = -0,819 p>0,05 Y típusú sorozatok: t (31) = -3,363 p<0,05** Y típusú sorozatok: t (31) = -3,363 p<0,05**

A kettőből összeadódó általános sorrend Eredmények: Az értékelés módjai: Megfigy. I. 1. 2. 3. 4. 5. II. III. (…) k sz.öld. áll orr száj szem … l m Áll vs. Orr Áll vs. Száj Áll vs.Szem Áll vs. Szemöldök Orr vs. Száj Orr vs. Szem Orr vs. Szemöldök Száj vs. Szem Száj vs. Szemöldök Szem vs. szemöldök 3/0 X2=___ p?0,05 2/1 X2=___ p?0,05 1/2 X2=___ p?0,05 0/3 X2=___ p?0,05 A megfigyelők egyéni preferenciája III. hipotézis A képeken látható nők egyéni különbségei arcrészleteik hangsúlyosságában II. hipotézis áll<szemöldök<orr<száj<szem ? ? ? ? A kettőből összeadódó általános sorrend I. hipotézis

Eredmények: Áll < Szemöldök < Orr < Száj < Szem X2=17,56 I. hipotézis: Az arc felismerésében betöltött szerepének hangsúlyosságához hasonlóan egy - egy arcrésznek két arc hasonlóságában is meghatározott szerepe van, mely alapján felállítható rájuk egy általános fontossági sorrend. Áll < Szemöldök < Orr < Száj < Szem X2=17,56 p<0,05** X2=13,05 X2=8,74 X2=3,82 p<0,05*

Eredmények: A személy: z „A” „D” „C” „B” II. hipotézis: Ez az általános fontossági sorrend arconként részleteiben változik. A személy: z „A” „D” „C” „B” Áll < Szemöldök Orr Száj, Szem < Áll , Szemöldök < Orr < Száj, Szem Áll < Orr, Szemöldök < Száj,Szem Áll, Szemöldök Orr, Száj < Szem X2=14,22 p<0,05** X2=14,22 p<0,05** X2=22,22 p<0,05** X2=3,55 p<0,05* X2=3,55 p<0,05* X2=8 p<0,05** X2=13,53 p<0,05**

Eredmények: III. hipotézis: Ez az általános fontossági sorrend megfigyelőnként részleteiben változik. Megfigyelőnként nem állítható fel egyértelmű sorrend. Inkább az mondható meg, hogy az arcrészek egy csoportját inkább érzik fontosnak, egy más csoportját pedig kevésbé. Az variálódik egyénenként, hogy ezt a határt mely testrészek között húzzák. Pl: áll, szemöldök orr száj, szem áll szemöldök, orr, száj, szem áll, szemöldök, orr száj, szem áll, szemöldök, orr, száj szem

Összegzés: Arcfelismerés – Komponens alapú – Arcrészekre koncentráló – Belső . – Szem, száj, orr, áll, szemöldök Hipotézisek, eredmények: H1: Az arc felismerésében betöltött szerepének hangsúlyosságához hasonlóan egy - egy arcrésznek két arc hasonlóságában is meghatározott szerepe van, mely alapján felállítható egy általános fontossági sorrend. Eredmény: Valóban van fontossági sorrend: szem, száj (hasonló fontosságú), orr, szemöldök, áll H2: Ez az általános fontossági sorrend arconként részleteiben változik. Eredmény: Mindenkinek megvannak a saját hangsúlyosabb vonásai, arcrészei, melyek befolyásolják az általános sorrendet. H3: Ez az általános fontossági sorrend megfigyelőnként részleteiben változik. Eredmény: Nincs kifejezetten preferált sorrend egyénenként. Inkább arcrész csoportok vannak, amelyeket inkább vagy kevésbé veszünk figyelembe hasonlósági döntések során.