Mérési eredmények Neveltség - mérés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Vélemények a tehetségről
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Az iskolai szociálismunka
az általános iskolákban
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Professzionális iskolai kutatások
A Bálint Márton Általános és Középiskola
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A neveltségi szint mérése
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A 2008/2009-es tanév 6 iskola közösségi életének szervezésével kezdődött.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A tanulók iskolai és iskolán kívüli kötött tevékenységei.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az iskola az én szememmel Iskolánk diákjai a fent említett pályázatra készítettek diafilmeket, melyek közül a következőt véltük a legjobbnak.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
A tanárképzés szerkezete
Példa egy ppt prezentációhoz
Minőségfejlesztés Szülői elégedettség mérés március Készítették: Kemény Viktória, Pástiné Rozinay Ágnes, Tölgyesi Henrietta.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Pedagógus értékelési rendszer
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Álmodtunk egy iskolát magunknak
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Előadás másolata:

Mérési eredmények Neveltség - mérés Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola – Budaörs Lénárd Sándor Rapos Nóra

Mire jó a neveltség mérése? Eredményesség és hatékonyság Pedagógiai hozzáadott érték Intézmények összevetése

A neveltség mérésének problémái Az intézmények sajátosságai - PP Az intézmények választott értékeinek operacionalizálása nevelési koncepció nevelési – oktatási célok tevékenységek értékelési szempontok A mérőeszköz használhatósága

Lehetséges modell- lehetőség modell Az iskolával egyeztetett szempontok: Szocializáció – iskolához való viszony Természeti-, társadalmi-, tárgyi értékek védelme, Segítségnyújtás, karitativitás Művelődéshez való viszony, tanulás Egészséges életmód

1. Szocializáció – iskolához való viszony: Tanórán kívüli tevékenységkínálat és használata Tanórán kívüli foglalkozások Iskolai versenyek Az iskola közélete A diákok jogismerete A diákönkormányzat Az iskolához való viszony - iskolakép

Tanórán / iskolán kívüli foglalkozások A diákok közel 60%-a nem nevezett meg olyan tanórán kívüli tevékenységeket, melyeket rendszeresen végezne, ami javulást jelent. Elsősorban a tanórához nem köthető rendszeres iskolai elfoglaltságok említése nőtt, főleg 7.a.-ban (54%) és a 8.a.-ban (73%), de nőtt a végzős évfolyamokban is (12.o., 13.o.) A javulás ellenére, továbbra is általánosnak tekinthető, hogy a tanulmányi területen sikertelenebb fiatalok kevéssé találnak sikerélményt nyújtó egyéb elfoglaltságot az iskolában. A diákok minden vizsgált osztályból egyaránt nagy számban vesznek részt iskolán kívüli képzésben. Nem tantárgyhoz kötődő különórákon a legtöbben a hetedik és a nyolcadikosok közül vesznek részt, míg tantárgyakhoz kötődő különórákon a végzős diákok. A diákok közel 40% nem vesz igénybe iskolán kívüli különórát!!! Csökkent az iskolai versenyen való aktivitás (50%-ra), ezek többsége tantárgyakhoz kötődő vetélkedő volt (a sportversenyek a leggyakoribbak). Lehetőség a csapatversenyre

Az iskolai közélet A jogok ismerete a középiskolában. A diákok 80% továbbra sem adott jó választ, vagy azt írta le, hogy ő valójában nem ismeri a jogait. Leggyakoribbak a következők: részvétel iskolai programokon, (szakkör, sportkör, versenyen), iskolai szolgáltatások igénybevétele (büfé, könyvtár, számítógép), segítségkérés, érdekvédelem. A diákok fele nincs tisztában az EGYOSZ működésével, és leginkább a rendezvények szervezésében találják eredményesnek ezt a szervezetet. Azok a diákok, akik agilis szereplői, a szervezetnek, nem tudják munkájukat elég széles körben terjeszteni, diáktársaikat meggyőzően képviselni. Hatékonyan működik az EGYOSZ –ban

Mit kellene változtatni? (EGYOSZ) A diákok 75%-a nem válaszolt, míg 2% szerint működik jól! A diákok érdekeinek jobb képviselete: „A gyakorlatban nem történik meg a diákok jogainak képviselése. Tanárok-gyerekek közötti viszonyt ők tehetnék közvetlenebbé. Sajnos csak a saját problémákkal foglalkoznak.” A kapcsolattartás: „Nem tudom, hogy évközben mit csinálnak, nem elég publikus a munkájuk. Nem nagyon hallok róluk, csak mikor megszavaztatják magukat. Kedveltebbé kéne magukat tenni, többet tudjunk mi is a működéséről.” Tisztviselő választás: „Csak a híre nagy, mert szavazáskor nagyon kevesen szavaznak. Le kéne cserélni az elnököket, és a jobban hozzáértők tevékenykedhetnének. Szervezeti átalakítás kell! Túl nagy a belterjesség (egy jelölt van).” Konkrét javaslatok: „A névtelen ötletek feladása lehetséges kéne, hogy legyen. Az év végén tanársorrend legyen. A tanároknak is el kéne fogadni az EGYOSZ jogait.”

Iskolához való viszony - iskolakép Mit gondoltál az iskoláról, amikor ide jelentkeztél? Változott-e a véleménye? A vélemények még stabilabbak, a válaszolók 56% - nak (42%) nem változott a megítélése intézményéről, 18% szerint javult (17 %), illetve romlott 11% (17%) a benyomása. Mit szeretsz leginkább? iskolai hagyományok – közösségi élet – pedagógusok

2. Segítségnyújtás - karitativitás A segítő tevékenység vélt és valós megjelenése Esélyegyenlőség, társadalmi csoportok Kortársak felé irányuló segítő tevékenység Az iskola által kínált lehetőségek, minta közvetítés Tevékenységkínálat Mintaközvetítés

Esélyegyenlőség, társadalmi csoportok Fogalommagyarázat (esélyegyenlőség): diákok válaszaiból nagyon érett és nyitott gondolkodásmód olvasható ki, Az utóbbi két évben 15% nőtt a releváns válaszok száma. Ki szorul segítségre? egyes társadalmi csoportok megítélésében kevés eltérés mutatható ki, kivétel a romák, az ő esetükben nagy a megosztottság. a javulást elsősorban a belépő osztályok véleménye okozza! Indoklás - miért nem? 40%- nem indokolt 10% előítéletes választ adott Leginkább a romákkal szemben

Kortársak felé irányuló segítő tevékenység továbbra is leginkább tanulmányi területen szoktak eredményesen segítséget nyújtani diákok 22% valamelyik tantárgyi területen számítana több segítségre nőtt a nem válaszolók száma alsóbb évfolyamokon több visszajelzést várnak, míg a felsősök esetében egyre többen jelzik, hogy nincs szükségük segítségre

Iskola által kínált lehetőségek (tevékenység, minta) Nőtt a mintát adó támogató iskolai tevékenységek száma és többen szeretnének bekapcsolódni ilyenbe a tanulók.

Iskola által kínált lehetőségek (minta)

3. Társadalmi-, természeti- és tárgyi értékek óvása Az attitűdök alakulása a kulturális értékek mentén A diákok tevékenységeinek alakulása az értékóvás kapcsán Az iskolai szabályok, mint a társadalmi értékek tartalma a jutalmazás, megerősítés gyakorlata a fegyelmezetlenség tartalma, büntetés, fegyelmezés, szankcionálás iskolai szabályrendszere

Attitűdök alakulása a kulturális értékek mentén Mely iskolai rendezvényeket kedvelsz igazán? Az intézményi kép pozitív, mert van, vannak olyan tevékenységformák, melyek lehetőséget teremtenek a diákoknak, hogy megéljék, részt vegyenek közös programok tervezésben, szervezésben. Az iskolai rendezvények kategóriába sorolt programok a legkedveltebbek. A diákok továbbra is azon ünnepeket kedvelik, amelyek valamilyen részvételi lehetőséget kínáltak számukra. A korábbi méréshez képest különbség látszik az alsóbb és a felsőbb osztályok által inkább kedvelt ünnepségek között. Talán az intézményben is megfontolandó lenne, hogy miképp lehet az egyes korosztályra specializálni egy – egy programsort, vagy épp csak egy – egy korosztályt megszólítani a különböző programokkal. A két évvel korábbi értékekhez képest általában érdekesebbnek látják a diákok a iskolai ünnepeket (4,22 – 3,45), még azokban az osztályokban is, ahol két éve kritikusan nyilatkoztak. A diákok nagy számban jelzik, hogy a műsör közös termék a diákokkal, de az új kérdésünkre adott válasz szerint, ez csak kevés diákot érint közvetlenül.

A tanulók tevékenységének alakulása az értékóvás kapcsán Az önkéntes aktivitás nem túl pozitív, nem vállalkoznának szívesen ilyen jellegű tevékenységekre (időmérleg). Általános pozitív irányú elmozdulás tapasztalható, vagyis egyre több diák tud a felsorolt programokról, s ezzel együtt vélhetőleg egyre többek kapcsolódtak is be azokba.

Az iskolai szabályok A dohányzás és az anyagi kár okozása igen kedvező képet mutatott és mutat ma is intézményi szinten, hiszen egyik mutatós sem éri és érte el az 1,7-es értéket.

4. Művelődéshez való viszony A tanulási szokások és tevékenységek A tanulók által hasznosnak vélt információk forrásai

A megszerzett információk feldolgozása Hogyan készülsz a másnapi felelésre? Hogyan tanulnál szívesen az iskolában? Csoportmunka A megszerzett információk feldolgozása

5. Egészséges életmód Az egészségi állapotot befolyásoló életmódbeli tényezők közérzet, lelki állapot időfelhasználás alkohol-, drogfogyasztás, dohányzás Környezeti befolyásoló tényezők iskolai légkör tanárokkal való viszony kortársakkal való viszony

közérzet, lelki állapot A tanulók hangulata A lefekvés ideje

MAGÁNYOS tevékenységek időfelhasználás A tanulók szubjektív időmérlege: tanulás (átlagosan 97 percre csökkent 114-ről) számítógépezés (61’) sport (59’) Televízió, zene (51’) Nem jellemező a céltan időtöltés, a diákok többsége nagyon aktív, az adatok az életkorra jellemző sajátosságokat tükröznek. MAGÁNYOS tevékenységek

Dohányzás, kávé-, alkohol– és drogfogyasztás Dohányzás jelen van, de nem jellemző. A kávé- és az alkoholfogyasztás az életkor előrehaladtával nő, de iskolai szinten kicsit csökkent! A kábítószer a felsőbb évfolyamokon megjelent, és iskolai szinten csekély mértékű emelkedés látható.

Iskolai légkör A diákok jobban biztonságban érzik magukat, és érdekesebbnek ítélik az iskolát. A egyéni jellemezők egyre markánsabban jelennek meg az olyan általános és talán nem is egyértelműen előremutató dicséretek mellett, mint a szorgalmas, a jó magaviseletű. Tanárokhoz fűződő viszony – érdekli az egyéniségem Kortársakhoz való viszony tovább javult.

Összegzés helyett – Hogyan tovább? Számos ponton kimutatható a fejlődés!!!!! Sok pozitív, megerősítő adat utal az iskola pedagógusainak a kitartó munkájára, de mutatkoznak fejlesztésre váró területek. Fókuszpontok megtalálása, közös célok kialakítása, ezek mentén évfolyamra, osztályra, pedagógusra szabott feladatok meghatározása. A fejlesztés nyomán bekövetkező változásokat regisztrálhatná a következő mérés!

Köszönjük a figyelmet!