Vevőkiszolgálási szintek, mutatók, normák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Forgóeszköz-gazdálkodás
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Forgóeszköz-gazdálkodás
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Értékesítési csatornák
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Készítette / Author: Tuska Katalin
Forgóeszköz-gazdálkodás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Logisztika 6.előadás.
A logisztikai vevőkiszolgálás Lipák Mária BGF KVIF 2009.
Mekkora készletet tartsunk?
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Benchmarking.
Teljesítménymérés és értékelés
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Logisztikai kontrolling
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
NATO minőségbiztosítási követelmények a tervezésre, fejlesztésre és gyártásra Termék Műszaki kiszolgálás, karbantartás, javítás Csomagolás,
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Kérdések a második zh-hoz
II. Logisztikai tervezés
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Kereskedelmi levelezés
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
OBJEKTÍV cégvezetés Vs. Vakon repülés.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Forgóeszköz Azok az eszközök, amelyek várhatóan egy évnél rövidebb ideig szolgálják a vállalkozási tevékenységet Főbb csoportjai: a) készletek b) követelések.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Készletgazdálkodás és logisztika
Avagy 10 perces szerszámcsere.  Manapság a fogyasztók elvárják, hogy a termékekhez megfelelő minőségben, mennyiségben, árban, időben jussanak hozzá.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
Projektirányítás elmélet - teszt
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Tóth Attiláné dr. 2015/16 tanév II. félév WSUF Harmadik óra.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Beszerzések hatékonyság növelése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
11. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
8. tétel.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Termelés tervezési és irányítási rendszer SQL alapon
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI FELADAT VÁLLALATI LOGISZTIKA 2012.december Timári Judit.
Előadás másolata:

Vevőkiszolgálási szintek, mutatók, normák Mit mérjünk? A vevőkiszolgálási teljesítmény mérésének és ellenőrzésének négy fő szakaszát különböztetjük meg: 1. számszerű teljesítményi normák meghatározása minden szolgáltatási részterület számára; 2. minden szolgáltatási részterület tényleges teljesítményének mérése; 3. a tényleges szolgáltatás és a normák közötti eltérés folyamatos figyelése; 4. a tényleges szolgáltatást javító intézkedések meghozatala.

-a készletből való beszerezhetőség, -a kézbesítési határidők, - vásárlók együttműködése elengedhetetlen-győzzük meg, hogy neki is jó! - szegmentálhatunk A szolgáltatás színvonalának mérésére szolgáló eszközök közül azokat kell alkalmaznunk, amelyeket a saját vevőink fontosnak tartanak. Ilyenek például: -a készletből való beszerezhetőség, -a kézbesítési határidők, -a rendelések nyomon követésének lehetősége, -a még nem teljesített rendelések helyzete stb.

- vevői igények folyamatosan változnak – folyamatosan mérni kell - változtatni a mutatókat, mert némelyik feleslegessé válhat - a szolgáltatási teljesítményeket például a következőkkel mérjük: a,a teljesítetlen rendelések száma, b,a készlethiány száma, c,az időbeni kézbesítések száma, d,a pontatlan rendelések száma, E, a rendelési ciklus ideje.

Gyakorlati tanulságok a vevőkiszolgálás területén:

A vállalati vevőkiszolgálási stratégia A vállalati stratégiából kiindulva meg kell határoznunk a vevőkiszolgálás mérföldköveit. A vevőkiszolgálási stratégia kidolgozásakor fel kell mérnünk, hogy - a belső költség-, illetve kontrolling információs rendszer képes-e megfelelő adatokat szolgáltatni, illetve - rendelkezésünkre állnak-e a stratégiaalakításhoz szükséges fogyasztói alapinformációk.

ha nem rendelkezik, előfordulhat, hogy: -félreértelmezi a vevőkiszolgálást; - figyelmen kívül hagyja a vevői hasznot; - félreértelmezi az eladók piacát; - nem jut el a valódi vevőkiszolgálási költségek megismerésig; - a rendszerfejlesztés helyett a személyi állomány növelését szorgalmazza, esetleg - minden erejével versenytársai szolgáltatásainak színvonalára törekszik, s közben megfeledkezik legfontosabb fogyasztóiról, - netán jobbat vagy többet kínál, mint amit a piac igényel.

Vigyáznunk kell arra is, hogy - a vevőkiszolgálást ne használjuk – helytelenül – időszakos eladásösztönzésre (ez költséges játék lehet); -legyenek tisztázottak a hatásköri-felelősségi viszonyok (pl. az Értékesítési és a Logisztikai Osztály között); - ne csak egyes részterületek (pl. az értékesítési helyek számának növelése) jelentsék számunkra a vevőkiszolgálást; -fontos a komplex kiszolgálás; - ne alkalmazzunk alulfizetett, s emiatt alulképzett személyi állományt (ez hazánkban tipikus logisztikai „betegség”).

A vevőkiszolgálási stratégia dilemmái a) Termékhelyettesíthetőség - termékek több méretben vagy kiszerelésben – nincs hiánycikk → átpártolás - márkahűség vagy bizalmi termékek – pld. gyógyszer b) A piac szolgáltatások szerinti szegmentálása - differenciált kiszolgálás – mely szegmensekben milyen szolg. Iránt van fizetőképes kereslet – mennyibe kerül ez a gyártónak?

E, A félreértéseket tisztázni kell. c) Az értékesítési/kereskedelmi részlegnek pontos információkkal kell rendelkeznie - visszaélés a vevőkiszolgálással, ami log. Többletmunkát okoz ( gyorsabb szállítás igér a rendelésért cserébe) d) Más esetekben az értékesítők – éppen ellenkezőleg – meg sem próbálják „eladni” a vállalat által nyújtott (logisztikai) szolgáltatásokat. E, A félreértéseket tisztázni kell. - biztos, hogy a vevő indokoltan kér magasabb szintű szolgáltatást? f) Meg kell találni az általános költségcsökkentési trend „ellenpontját” (készletcsökkentés, kintlévőségcsökkentés → vsz csökkenés)

A logisztikai teljesítmények mérése Pénzbeni és naturális teljesítménymutatók Pénzbeni mutatók: költségmutatók fontossága: -ahhoz, hogy csökkenthessük egy termék vásárlóhoz való kiszállításának költségeit, tudnunk kell, mekkora ez a költség, illetve mely összetevők alkotják; - annak eldöntéséhez, hogy a központi anyagraktár, vagy az elosztási központ költségei magasak vagy alacsonyak-e, külső „benchmark” jellegű összehasonlító költségek is szükségesek;

- a különböző színvonalmutatókhoz tartozó költségszintek ismerete alapján dönthetünk a differenciált kiszolgálásról; - csak egy-egy költségalapú ABC-elemzés révén dönthetünk arról, hogy a készletszintek kielégítők-e, avagy túl magasak (esetleg alacsonyak) stb.

A naturális szolgáltatási színvonalmutatók A megrendelési ciklushoz kapcsolódó szolgáltatási színvonalmutatók - magukban foglalják az elosztási oldalon megjelenő marketinglogisztikai követelményeket és a szolgáltatás komponenseit, amelyek hatással vannak a logisztika teljesítményére: - a szállítási időt (gyorsaság, pontosság, gyakoriság), - a szállítás megbízhatóságát, minőségét, - a kiszállítási készenlétet, - a szállítás rugalmasságát.

1. Gyorsaság: átlagos kiszállítási idő=megrendelés és kiszállítás között eltelt idő napokban/összes kiszállított tétel 2. Minőség: hibás teljesítések száma% = hibás teljesítések száma/összes kiszállított tétel 3. Megbízhatóság: Kiszállítások megbízhatósága% = nem határidőre teljesített kiszállítások száma/összes kiszállított tétel

4. Rugalmasság: Mennyiségre és határidőre vonatkozó utólagos, a vevőkívánságnak megfelelően módosított változtatások száma az összes módosítási kérelemhez viszonyítva %-ban 5. Készenlét: Milyen mértékben képes a vállalat azonnal reagálni az előre nem jelzett vevői igényekre

A rendelésfeldolgozás menedzsmentje

A tipikus rendelési ciklus a következő elemekből áll: 1. a rendelés előkészítése és feladása (a vevő részéről), 2. a rendelés megérkezése és belépése a rendszerbe, 3. a rendelés információs „feldolgozása”, 4. komissiózás (kiválogatás, összeállítás) és csomagolás a raktárban, 5. címkézés, információkkal való ellátás, 6. szállításra (berakodásra) előkészítés, disztribúciónak átadás, 7. kiszállítás, vevőnek kiszolgáltatás.

A vevői megrendelés útja Az első lépésben a vásárló felismeri bizonyos termékek iránti igényét, és rendelését továbbítja a termelőnek. Amint a gyártó megkapja a rendelést és beviszi ren­de­lés­feldolgozási rendszerébe, különböző ellenőrzéseket kell végrehajtania, hogy megállapítsa: a kívánt termék a megrendelt mennyiségben elérhető-e készletről; a vásárló fizetőképessége kielégítő-e a rendelés elfogadásához; tervezik-e a termék gyártását, ha éppen nincs raktáron;

A rendelésfeldolgozás ezek után a következőket nyújtja: - információ a számlázáshoz, - rendelés visszaigazolása, - kiválasztási és csomagolási instrukciók a termék raktárról való kivételé­nek lehetővé tétele érdekében, valamint - szállítási, berakodási dokumentáció.

A megrendelések feladása/felvétele - üzletkötő veszi fel a rendelést - levélben, faxon, e-mailben - telefonon – vevőszolgálat segítsége – információk, készletellenőrzés, száll. Határidő közlése, termékhelyettesíthetőség, rezerváció - on-line - (internet, EDI), információk, rezerváció → gyorsaság!

Kommunikációs funkció - vásárló és termelő összekapcsolása, biztonság, gyorsaság, költségmegtakarítás, pontosság! - direkt információk a pénzügynek, raktárnak, gyártásnak (POS), disztribútornak - kisebb beruházás, mint a készletszint emelése - példák: karbantartás – riasztás IFS – bővítés vonalkód- 15 ezer cikk 5 óra alatti készletre vétel

Köszönöm a figyelmet!