ÜTEMEZÉS ÉS ÜZEMSZINTŰ IRÁNYÍTÁS BESZERZÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Humán rendszerek, közszféra
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
JIT és OPT rendszerek Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IV. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K
2. előadás.
AGGREGÁLT TERVEZÉS, MRP
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
KÉSZLETEZÉS MENEDZSMENTJE
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékesítési csatornák
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Vállalatok pénzügyi folyamatai
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
Mekkora készletet tartsunk?
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Just in Time.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Vállalatok pénzügyi folyamatai
II. Logisztikai tervezés
Az értékesítési rendszer
Termelésmenedzsment Production Management
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Az elemzés és tervezés módszertana
Az EEM helye a menedzsmentben
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Forgóeszköz Azok az eszközök, amelyek várhatóan egy évnél rövidebb ideig szolgálják a vállalkozási tevékenységet Főbb csoportjai: a) készletek b) követelések.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Vállalati modellek 2007.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Készletgazdálkodás és logisztika
Készítette: Májer Dávid
Vállalkozásmenedzsment I.
A raktár teljesítményének mérése
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Készlet- és termelésoptimalizálás bevezetésének tapasztalatai egy dinamikusan fejlődő KKV vállalatnál Esettanulmány Dr. Lelkes Zoltán.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
9. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Ellátási lánc menedzsment
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
MRP számítás.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

ÜTEMEZÉS ÉS ÜZEMSZINTŰ IRÁNYÍTÁS BESZERZÉS Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - VI. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K. 411-460. o. alapján) Előadó: Németh Nikoletta Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Vállalatgazdasági Intézet E-mail: nnikol@ktk.nyme.hu

Tartalom Ütemezés és üzemszintű irányítás Beszerzés Beszerzés feladatai Beszerzés és vállalati tevékenységek kapcsolata Vevő-szállító kapcsolatok Elektronikus kereskedelem Közbeszerzés

Ütemezés és üzemszintű irányítás Ütemezés: elvégzendő munkák sorrendjének és a munkába vételi időpontjának meghatározása előre definiált célkritériumok (érték vagy idő) alapján. Üzemszintű irányítás: megteremti az egyes rendelések és a termelési rendszer erőforrásai közti összhangot. Tevékenységei: rendelés-áttekintés és –indítás, ütemezés, rendelés nyomon követése, adatgyűjtés, rendelés lezárása és értékelése

Üzemszintű irányítás Rendelés – erőforrás összhang biztosítása Figyelembe veszi: feladatokat, rendeléseket határidőket elfogadható teljesítmény mértékét munkahelyek állapotinformációit

Üzemszintű irányítás feladatai 1-3. Rendelésáttekintés és – indítás: Problémás rendelések elkerülése Termék útjának, szükséges erőforrásoknak meghatározása Szükséges kapacitások meglétének ellenőrzése Input-output irányítás Szükséges anyag és kapacitás elemzése (tervezett input=legyen a tervezett outputtal felhalmozódás elkerülhető) Ütemezés: kapacitás és rendelés párosítása Meghatározó a rendelés sürgőssége Vevők fontossága Rendelés szükséges megmunkálási ideje

Üzemszintű irányítás feladatai 4-5. Rendelések nyomon követése és adatgyűjtés Rendelés és tevékenység adatainak összegyújtése, összehasonlítása és továbbítás a tervezési rendszerbe. Várható késések előrejelzése. Határidő-módosítás, rendelés-visszamondás, mennyiség-csökkenés továbbítása. Rendelés lezárása és értékelése Teljesítményjelentés készítése Selejtjelentés Jelentés az újrafeldolgozásról Hiánylista Végeredmény lehet: teljesen teljesített rend., áthozott rend., hasznosított hulladék, hulladék

Ütemezés Milyen sorrendben és mely időpontban kerüljenek az egyes feladatok végrehajtásra? Ütemezési probléma megjelenési helyei: Beszállítások ütemezése Mindig elegendő nyersanyag legyen – tárolóhelyek alkalmazása JIT ütemezés Termelés ütemezése Push vagy pull rendszer Kiszállítások ütemezése Rendelésre vagy készletre gyárt

Az ütemezési probléma elemei Chase és Aquilano (1992) 1. A feladatok beérkezésének időbeli eloszlása Statikus és dinamikus 2. Üzemben található gépek száma és sokfélesége 3. A dolgozók és a gépek aránya az üzemben Gépkorlátos vagy munkaerő-korlátos rendszer 4. A feladatok áramlási útvonala az üzemben Azonos vagy véletlenszerű útvonal Mozgásirány-valószínűségi mátrix

Ütemezés értékelési kritériumai és prioritási szabályok Időalapú: beérkezési, megmunkálási vagy határidő – pl.: várakozási vagy átfutási idők minimalizálása Értékalapú: pl.: termelésközi készlet vagy termelési költség minimalizálása Prioritási szabályok: FCFS – first come first served LCFS – last come first served SOT, SPT – shortest operating/processing time LOT – longest operating time EDD – earliest due date CR – critical ratio J.M. Moore féle algoritmus Ezek kombinálhatók az aktuális stratégia függvényében.

Ütemezés a szolgáltatásokban Rendelések ütemezése – személyzet beosztása Szolgáltatások ütemezésének kulcselemei: Alkalmazottak létszáma Összetétele Beosztása, ütemezése Átcsoportosítási lehetőségei

BESZERZÉS = valamennyi input: anyag-, berendezés és szolgáltatások megszerzése Meghatározza: Információáramlás Vevő-szállító kapcsolat Beszállítók teljesítményének értékelése

Beszerzés feladatai, területei Vállalati célok segítése, teljesítmény növelése Innováció ösztönzése Információk biztosítása Vállalati image alakítása Területei: Anyagok, alkatrészek beszerzése – termelési terv alapján, készletszint optimalizálása mellett Egyéb anyagféleségek beszerzése – közvetett anyagok Berendezések, gépek beszerzése Szolgáltatások beszerzése

A beszerzés kapcsolódása a vállalati tevékenységhez Szervezeten belüli elhelyezkedése a vezetés nézeteinek függvénye (pénzügyhöz, logisztikához, vagy belső szolgáltatói szerep). Befolyásolja: Beszerzési ár nagysága Beszerzési piacoktól való függőség Vállalat pénzügyi helyzete Több telephely esetén: Centralizált beszerzés Decentralizált beszerzés Kombinált – pl.: beszerzésgazda rendszer Függ: beszerzés fontosságától és értékétől. Koordináció: Integrált információs rendszer alkalmazása.

Vevő-szállító kapcsolatok Feladatai: Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje A beszállító megkeresése és kiválasztása A beszállítók értékelése

Vevő-szállító kapcsolatok 1. – Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje Két megközelítés: Versenyeztető modell – legalacsonyabb ár Együttműködési modell – vállalati versenyképesség javítása – stratégiai partnerkapcsolatok Kapcsolat erősítésének módjai: Kapcsolat időtartamának növelése Beszállítók számának csökkentése Beszállító vállalat képzése

Vevő-szállító kapcsolatok 1. – Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje Előnyök az együttműködésben: Beszerzés szempontjából: Kevesebb beszállító könnyebben kezelhető Stabil beszerzés, tervek összehangolása Műszaki előnyök: Termék- és technológiafejlesztés segítése Pénzügyi előnyök: Kockázat ill. költségek csökkentése, alacsonyabb ár Minőségi előny: Folyamatos fejlesztés, folyamatok minőségének javítása

Befolyásolható termék Szűk keresztmetszeti termék Vevő-szállító kapcsolatok 1. – Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje Beszállítókkal való kapcsolat meghatározói: Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata Beszerzés fontossága Magas Alacsony Befolyásolható termék Stratégiai termék Rutin termék Szűk keresztmetszeti termék Alacsony Magas Forrás: Chikán-Demeter, 1999, 447. o.

Vevő-szállító kapcsolatok 2. – A beszállító megkeresése és kiválasztása Beszerzési piackutatás célja: Beszerzési piacok áttekinthetősége Beszerzési zavarok elkerülése Információgyűjtés – optimális beszerzés lehetővé tétele Új beszerzési forrás megtalálása és értékelése Helyettesítési lehetőségek feltárása Technikai fejlődés követése Beszállító kiválasztásának tényezői: Beszerzési források száma Gyártótól vagy közvetítőtől vásároljunk Helyi vagy külföldi szállítók

Vevő-szállító kapcsolatok 3. – A beszállítók értékelése Szállítóértékelés célja: Legmegfelelőbb beszállító kiválasztása Beszállító teljesítményének javítása Beszállítóval való kapcsolat megszervezése Módszerei: Kategórikus eljárás Súlyozott pontrendszer Költségarányok módszere Tulajdonlás teljes költsége

Elektronikus kereskedelem Elektronikus kereskedelem – e-commerce „eszközei”: Internet – gyors, olcsó információszerzés EDI – magasabb kiszolgálási színvonal, alacsonyabb költségek Beszerzési kártya – kis értékű, nem termeléshez kapcsolódó vásárlásnál Elektronikus pénzátutalási rendszerek

Közbeszerzés =állami költségvetésből működő szervezetek beszerzései. Szabályozás szempontjai: Sokszor jelentős értékűek Nagy volumen – hatékonyabb lebonyolítás Közpénzek felhasználását jelenti Törvényi szabályozás – célja: Államháztartás kiadásainak korszerűsítése Közpénz-elköltés átláthatóságának biztosítása Verseny tisztaságának védelme Eljárás fajtái: Nyílt Meghívásos Tárgyalásos

ÖSSZEFOGLALÁS Ütemezés feladatai – eltérő ütemezési módok Műveleti idő meghatározása Késés és tartalékidő számítása Termelésközi és teljes készlet nagyságának vizsg. Beszerzés feladatai Venni vagy gyártani döntések Beszállítók értékelése különböző módszerekkel

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!