Hazai fejlesztési irányok és nemzetközi tendenciák „XXI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
A pedagógusok megváltozott szerepe
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Támogató politikák Angliában Neumann Eszter Educatio lapbemutató 2008/4-es szám március 5.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
Gönczöl Enikő Budapest
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szaktanácsadó segítő szerepe
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

Hazai fejlesztési irányok és nemzetközi tendenciák „XXI Hazai fejlesztési irányok és nemzetközi tendenciák „XXI. századi köznevelés” A TÁMOP 3.1.1. és TÁMOP 3.1.5. projektek nyitókonferenciája 2013. február 27. Halász Gábor OFI - ELTE PPK Ez az előadás a „Közoktatás-fejlesztési beavatkozások hatásmechanizmusai” c. (101579) OTKA kutatás eredményeinek felhasználására épül

AZ ITT KÖVETKEZŐ DIÁKON A NARANCSSÁRGA KERETES KÉPEKRE RÁ KELL KATTINTANI, HOGY MINDEN DIA MEGJELENJEN

Fejlesztés a közoktatásban Két szorosan összekapcsolódó program TÁMOP 3.1.1 „XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció)” (a kurrikulum-reform implementálásának szakmai támogatása) TÁMOP 3.1.5 „Pedagógusképzés támogatása” (a pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása) Vajon e fejlesztési programok mennyire állnak összhangban a domináns nemzetközi tendenciákkal? Válaszkeresés: a programok egy-egy eleméhez kapcsolható 3-3 konkrét példa tükrében

Példák/1 3.1.1 (Fejlesztéskoordináció) Az „okos reform” (Kanada) Szakpolitikai kísérletezés a kurrikulum-fejlesztésben (Kína) Adatokkal támogatott, célzott beavatkozás (Hollandia) 4

Példák/2 3.1.5 (Pedagógusok szakmai fejlesztése) Iskolai gyakorlatba ágyazott fejlesztés (Németország) Közös tanulást támogató tudásépítés (Japán) Intelligens, fejlesztő tanárértékelés (Chile) 5

A példák összegzése/1 A sikeres fejlesztés intelligens fejlesztési gondolkodást igényel, olyan elemekkel, mint: Szakpolitikai kísérletezés, pilot programok, fokozatos terjesztés, kulcsszereplők dinamizálása, a fejlettségi szint figyelembe vétele Megbízható mikro-adatokra épülő, célzott beavatkozások A kurrikulum reformhoz szükséges sajátos „implementációs intelligencia” (pl. makro/mikro perspektíva, adaptáció, idő a tanulásara/terjedésre) 6

A példák összegzése/2 A pedagógus középpontba állítása, olyan elemekkel, mint A pedagógusok szakmai fejlesztésének beágyazása saját iskolai gyakorlatukba - a kölcsönös, horizontális tanulást támogató gyakorlat-közösségek és hálózatok támogatása Konszenzusra és szakmai együttműködésre (pl. egyetemek, szakmai szervezetek) épülő, modern eszközöket (pl. portfólió) alkalmazó, fejlesztő pedagógusértékelés 7

Konklúzió A 3.1.1 és a 3.1.5 programok terveiből kiolvasható fejlesztési megközelítések jól köthetőek a példákkal illusztrált nemzetközi trendekhez A nemzetközi tapasztalatokból különleges inspiráció meríthető, ezek erős szakmai hátteret adnak a fejlesztési programjaink számára 8

Köszönöm a figyelmüket!

A kurrikulum-implementáció és a pedagógusok szakmai fejlesztése „Több ezer kurrikulum dokumentum porosodik a polcokon, melyeket soha nem implementáltak vagy nem intelligens módon implementálták őket.” (Colin J. Marsh (2009): Key Concepts for Understanding Curriculum. Routledge. p. 92.). „A tanár a kurrikulum” (Jack Kirkland, Washington University, conference speech)

Az „okos reform” (Kanada, Ontario) 2003-ban indult sikertörténet A célok A tanulási eredmények látványos javítása az alapképességek területén (Literacy, Numeracy) „Elérni minden egyes tanulót” (Equity) „Energiát vinni” a rendszerbe (Energyzing) Háttér: itt működik a világ legismertebb szakmai műhelye, amely az oktatási változások elméletével foglalkozik. Harvard Education Press

Az „okos reform” (Kanada, Ontario) Az iskola mint „élő rendszer” Lokális szereplők aktivizálása Iskolavezetés fejlesztése Saját fejlesztés program minden intézményben (ownership) „Nehéz iskolák” azonosítása, (adatok!) - célzott programok Úttörő kísérleti programok (pilot projects) Fokozatos elterjedés logikája Jó gyakorlatok megosztására épülő pedagógus-tanulás Az „implementációs intelligencia” példája

Szakpolitikai kísérletezés: kurrikulum-reform Kínában A kontextus Politikai kísérletezés hagyománya A „pontból a felszínre” („from point to the surface” - 由点到面) Előbb mindent „kicsiben kipróbálni” A 2010-2020-as oktatásfejlesztési stratégiában (50 oldal) - a kipróbálás („pilot”) szó 21-szer - az kísérlet („experiment”) szó 11-szer fordul elő („one step at a time, running pilot projects first”) (forrás) Innováció és nyomon követés a közszférában „A helyi hatóságok legyenek bátrak az innovációban és legyenek kreatívak” „Az implementációs folyamat egészét monitorozni, értékelni és szorosan felügyelni kell” (forrás)

Kísérletezésre épülő kurrikulum reform A reform tartalma és indítása Politikai döntés (1999): „tanuló-centrikus”, „kompetencia alapú” kurrikulum reform Három szint aktivizálása (nemzeti, lokális, iskolai) „Kísérleti kurrikulum” (2001) 38 kísérleti zóna, a tanulók növekvő arányának bevonásával 2001 – 10-15% 2002 – 35% 2003 – 65-70% 2005 – 100% „Fejlesztés-kutatás” kutatóközpont az állami fejlesztési politikák hatásainak elemzésére (Education Development Research Centre)

Adatokkal támogatott célzott beavatkozás (Hollandia) „Drop-out explorer” Nemzeti Regionális Települési Intézményi Lemorzsolódás-csökkentési céladatok Idősoros lemorzsolódási tényadatok

Változás-kutatás: implementációs intelligencia Makro és mikro perspektívák Az idődimenzió Hűség/adaptáció Aktív támogató ágensek Pedagógusok tanulása 3.1.5 Pedagógusok szakmai fejlesztése

A kurrikulum: makro > mikro Nemzet feletti szint Nemzeti szint Lokális szint Intézményi szint Tanári, osztálytermi szint Az egyes tanulók szintje

„Kurrikulum-szintek” Nemzet feletti szint Nemzeti szint Lokális szint Intézményi szint Tanári, osztálytermi szint Az egyes tanulók szintje

Idődimenzió: fejlettségi szinteknek megfelelő beavatkozások A nagyon jótól a kiválóig A jótól nagyon jóig A megfelelőtől a jóig A szegényestől a megfelelőig Jellegzetes kapcsolódó beavatkozás-típusok Alapkészségek fejlesztése Standardok meghatározása A tanári szakma fejlesztése Horizontális tanulás és innováció (Az Ontario reform ennek egyik gyakran idézett példája) MIT KELL TENNI? ATTÓL FÜGG, HOL TARTUNK! McKinsey jelentés: az előszót az Ontario reform fő tanácsadója írta

Iskolafejlesztésbe ágyazott szakmai tanulás (Baden-Württemberg) A tanár-továbbképzési források 25-30%-át átirányították iskolára szabott képzési programokra („Wünschkurse”) A képző megy az iskolához Az iskola speciális szükségleteihez illeszkedő, „méretre szabott” (tailor made) képzési tartalom Iskolafejlesztési projektbe ágyazott képzés Forrás: Gábor Halász, Phillip McKenzie, Paulo Santiago, Mats Ekholm and Peter Matthews (2004): Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Country Note: Germany Landesakademie für Fortbildung und Personalentwicklung an Schulen in Baden-Württemberg

Gyakorlatba ágyazott szakmai tanulás: kollektív tanóraelemzés Japánban (lesson study - kenkyu jugyo) Iskolai szintű, a pedagógusok által elemzett „tanóra-kísérletek” Egyszerre innovációs mechanizmus és továbbképzési forma Évszázados hagyomány minden japán iskolában A japán oktatási csoda háttere? Az egész világon terjed

Intelligens, fejlesztő tanárértékelés (Chile) Kb. 10 évig tartó egyeztetés a kormány és a szakszervezetek között az elvekről Szereplők: kormány, iskolafenntartó önkormányzatok, tanári szakma és egyetemek Egyetemek szerepe: A szakmai koncepció A rendszer működtetése Nemzetközi tanulás Többszöri pilot kipróbálás 2004-ben indították el

A chilei tanárértékelési rendszer Cél: fejlesztő és közvetett karriercélú Minden tanárt négy évenként értékelnek 1500 képzett értékelő tanár (“Peers Evaluators”) Elemek és súlyok Önértékelés (10%) Kolléga által készített interjú (20%) Felettes értékelése (10%) Portfólió videofelvétellel (!) (60%) A portfóliót egyetemek értékelik! Eredmények Innovációs és szakmai tanulási platform és tudásháttér Nagyfokú transzparencia

A chilei tanárértékelési rendszer eredmények (2011, %) Kiváló az, „aki a pedagógiai stratégiák széles körét alkalmazza és gazdag didaktikai rutinnal rendelkezik”