Realizmus II A városi műfaj.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dafen - Kína A "hamisítók" városa.
Advertisements

Van Gogh Művészete.
XIX. század második fele
Bevezetés Az orosz realista festészet elméleti alapját a forradalmi demokrata filozófusok és írók megvetették, és ez párhuzamos jelensége volt az orosz.
A realizmus XIX. század második fele
Realista építészet EKLEKTIKA
Reformkori színjátszások
ZICHY MIHÁLY.
Animáció: Dr. Surányi István Képváltás: kézi vezérléssel
A REALIZMUS.
Népszerű kultúra és magaskultúra
A XIX. század uralkodó eszméi
REALIZMUS.
Európai művészet a XVIII –XIX. sz.-ban
A romantika irodalmából
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Munkácsy: Krisztus-trilógia. Munkácsy Mihály életművében kétségkívül a Krisztus-trilógia jelenti az egyik csúcspontot, még akkor is, ha a három mű együttes.
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
A 19. századi líra átalakulása
Az ipari forradalom következményei és hatása
A líra átalakulása a 19. század második felében
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
A barokk, mint művészeti irányzat
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Utópiák és ellenutópiák
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
Endre Béla
A romantika.
A Krími háború
(középszintű érettségihez)
A realizmus az európai művelődésben
A realizmus az európai művelődésben
Az impresszionizmus Európában
A szimbolizmus.
A dadaizmus.
A romantika.
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Művészettörténet zenészeknek Irányzatok a XIX
A civil szervezetek helye a helyi közösségekben különös tekintettel a társadalmi kirekesztés elleni küzdelemre, az esélyegyenlőség biztosítására.
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Urbán Gábor 1946-ban született Szabadkán
LOUIS MARIE DE SCHRYVER
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Vincent van Gogh művészete Van Gogh 1880-tól teljesen a festészetnek szentelte magát. Hágában élve eleinte a bányászok életét örökítette meg vázlatain,
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
T Téma: ÉLETKÉP.
Schönberger Armand Nézzük együtt….  Schönberger Armand magyar festőművész, grafikus  Született:1885 Galgóc  Meghalt:1974 Budapest, Magyarország.
Európa a forradalmak után A forradalmi hullám utáni Európa Az 1848-as forradalmak nagy részét leverték A feudális kötöttségeket jórészt felszámolták.
Az ipari forradalom Az ipari forradalom következményei és hatása.
Zala okt Szentpétervár február 28.
Franciaország 1714-től a forradalomig
Paulay Ede rendezésében
Képzőművészet Zene Tánc
Ágazatközi szakmai találkozók
Készítette: Bakos Ilona, Derceni Középiskola, 2013
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Arany János Vojtina Ars poetikája
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

Realizmus II A városi műfaj

A modern élet A főleg mezőgazdasági termelésen alapuló társadalom a XIX. századi Európában átalakul. Oka az ipari forradalom, ami a városi lakosság drámai növekedését eredményezte. A változás a városok alsóbb néprétegeiben az életkörülmények a romlását is előidézte.(az ip. forr. Kísérő tünete) A megalapozott rétegek nem akartak megválni a hagyományos előjogaiktól, ez persze ellenállást váltott ki. A fejlemények elkerülhetetlenül ellenálláshoz vezettek.

1848-ban napvilágot látott a Kommunista Kiáltvány (Marx és Engels műve). Franciaországban, Itáliában, Ausztriában, Magyarországon és Németországban forradalomra, felkelésre került sor…. A felsőbb osztályok uralmával szembeni elégedetlenség a bírálat tárgya lett. Zola, Baudelaire és Dickens irodalmi műveinek tárgya. A festészetben a realizmus lett a témák kifejezési eszköze. Baudelaire üzenete nyitott fülekre talált: „jelenítsék meg a modern élet heroizmusát”

Daumier meggyőződése, hogy mindenkinek saját korához kell tartoznia, elmélyítette a szakadékot az akadémizmus képviselői és az új, korszerű művészetet képviselők között. A realizmus mozgalma ezért főleg Franciaországban alakult ki, de más országokban is követőkre talált. A realizmus nem volt egységes mozgalom, a művészek azon kívánságát tükrözte, hogy szabadon fejezhessék ki magukat. (a múlttól megszabadulva saját korát tükrözve)

Gustave Courbet (1819-1877) francia festő, arra használja a művészetet, hogy kifejezze szocialista meggyőződéseit. Lobbanékony, indulatos természetű. A Szalonba küldött képeit minden alkalommal botrányos körülmények között utasították el. Új művészeti felfogását a Temetés Ornansban jól példázza. Nagy formátumú kép (3X7m), köznapi jelenet névtelen szereplőkkel egy névtelen halott temetésén – tudatos elidegenítés. Szándékosan kerüli az idealizálást, hitelességre törekszik, amit persze félreértenek (nevetségessé akarja tenni az ünnepséget…) 1855 körül festette meg a Műterem c. képét. (Műtermem enteriőrje, reális allegória művészéletem hét esztendejének összefoglalásaként)

monumentális festmény kerüli az ünnepélyességet, C monumentális festmény kerüli az ünnepélyességet, C. a műterme közepén ül és egy képet fest, körülötte a társadalom különböző néprétegei. … A kép a világkiállítás szigorú zsűrijének áldozata. A visszautasítás hatására a bejárattal szemben egy fabódét emelt, ebben állított ki 40 db. képet, tárlatának címe: „Realizmus” „A realizmus kifejezésre rá vagyok kényszerítve ugyanúgy, mint az 1930-as évek generációja kényszerült a romantika kifejezés használatára… Koromat akartam megfesteni saját értékelésem szerint. Egyszóval élő művészetet csinálni, ez a célom!”

C. gyakran polgárpukkasztó magatartást tanúsít és a festményein is erre törekedett. Ennek pl. a Jó napot, Courbet Úr! C.festménye. A táj élénk színeivel szemben a három figura tompa tónusértékű (az emberalakokat a műteremben festi!)

A realizmus központi témája a munka A realizmus központi témája a munka. A szegények (akik a fizikai munka ethoszát jelenítette meg), és a gazdagok közötti osztálykülönbségek. Pl. a kőtörők c. kép,amely elveszett reprodukciókból ismert. A város a témák kimeríthetetlen tárházát nyújtotta. Prostituáltak, mosónők, rongyszedők, koldusok, kocsmatöltelékek, vasutasok, bányászok…

Honoré Daumier (1808-1879) grafikáiról és szatírikus illusztrációiról ismert Párizsban. 30 éves korában kezd festeni, de ettől kezdve gyakran megfordul a Barbizon melletti erdőben. Kis méretű művei monumentális hatásúak, lendületesek, mint rajzai. Mosónő : nőalak ellenfényben fokozza a figura tömegszerűségét, az agyondolgozott asszony meggyőzően fejezi ki társadalomkritikáját.

Vándorkiállítók Társasága 1863-ban alakult ki. A fiatal képzőművészek a hagyományos cári Képzőművészeti Akadémia szellemisége ellen tiltakoznak. Koruk orosz társadalmának problémái foglalkoztatják, fő műfajuk a zsánerkép.

Rjepin (1844-1930) az orosz realizmus legjelentősebb alakja, Hajóvontatók a Volgán c. képén a nehéz rabszolgamunka jelenik meg. Tiltakozás a cári elnyomás ellen. A realisták jelentőssége, hogy felfedezték a természet szépségét és a hétköznapi embert. A művészek figyelmét a rutin helyett az alapos tanulmányozásra irányította. Meghatározta a művészet későbbi irányvonalát.

Paál László

Munkácsy Mihály