Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 2011. március 9. Körmendy Zsolt Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 2011. március 9. Körmendy Zsolt
A gyermekkor-történet Philippe Ariès: a középkorban nincs gyermekkor, homunculus, távolságtartás a reneszánszban nő az érdeklődés a „kedves” gyermek iránt az újkorban felismerik a gyermekkori sajátosságokat, ideál a jól nevelt gyermek Az iskola zárt világa
A gyermekkor-történet Lloyd deMause: Pszichogenetikus szemlélet: fejlődés a gyermekhez való viszonyban Projektív, fordított, empatikus reakciók Ambivalencia DeMause Puk17
A gyermekkor-történeti korszakok Lloyd deMause: Gyermekgyilkosság 4. sz-ig Kitevés 4-12. sz. Ambivalencia 12-16. sz Intrúzió 16-18. sz. Szocializáció 18-20. sz. Empátia 20. sz. első fele Otto Hausmann Változó gyermekkor – fogyasztás, 20. sz. második fele Elveszett gyermekkor (új középkor) 21. sz. DeMause Puk17
A gyermekkép változásai Korai kereszténység Gyermeki ártatlanság megőrzése (Aranyszájú Szt. János, Szt. Jeromos, Aquinói Szt. Tamás) Küzdelem a bűnös természet ellen – eredendő bűn (Augustinus) Nevelhetőség, formálhatóság Szeretet és szigor Gyermeki sajátosságok
A gyermekkép változásai Középkor Gyöngéd bánásmód hétéves korig Kitevés, gyilkosság büntetése Gyermek Jézus kultusza Pólyázás Gyermekbalesetek, ráfekvés Dajka Alultápláltság
A gyermekkép változásai Reneszánsz Kétéves korig dajka, hétéves kortól távol az otthontól Moralisták: vezetés A viselkedés formálása: a „jól nevelt gyermek” Óvás a felnőttek világától Testi fenyíték szükségessége Iskolák létrejötte Illemtan Erasmus Puk76 Fenyíték német barom Puk81 Iskolák Erasmus Szgy64
A gyermekkép változásai 17. század Reformáció, puritanizmus Janzenizmus: a keresztségben megtisztult gyermek, szeretet-pedagógia Tömeges oktatás: az iskola zárt világa Locke: tabula rasa, eszes lény, példaadás Evilági boldogulás, test és lélek Luther Szgy80
A gyermekkép változásai A nevelés évszázada (18. sz.) Még mindig dajkaság, kollégium Demográfiai változás – új családtípus Az egyén fontossága – a gyereknél is! Abszolutizmus: jól képzett alattvalók, társadalmi státusz megtartása Rousseau – új gyermekszemlélet Rousseau: Puk 1300, 132
A gyermekkép változásai 19. század Iparosodás, urbanizáció A család a civil társadalom alapköve – intimitás, magánélet – polgári otthon A gyerek befektetés Szocializáló jelleg: állampolgár Pólya, dajka gyakorlatának megszűnése Szeretet, megértés, gondoskodó apa Meg nem értett pubertás, fekete pedagógia Gyermekmunka
A gyermekkép változásai 20. század A gyermekek túlterheltsége Megszólal az orvostudomány A fogyasztó ember típusa Reformpedagógia: múzsai nevelés, gyermeki aktivitás, gyermeki szükségletek, pedológia Empatikus jelleg Mítoszok: jó, tiszta, tehetséges