Projektkészítési technikák: logframe, SWOT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Advertisements

Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Az üzleti terv.
Projekt ciklus menedzsment
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Üzleti terv.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A stratégiai tervezés módszertana
AVOP pályázatok készítésének szabályai, gyakorlati tapasztalatok
Dr. Puskás János, SZIE, GTK, ARGI
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Értékelés fogalma Értékelés célja
Az ötlettől a megvalósult projektig - praktikák, gyakorlati tudnivalók
Projektkészítés I. Puxler Eszter.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
PROJECT MENEDZSMENT.
A fejlesztési tervek elkészítésének lépései
Projekt-tervezés.
A PCM módszerei, technikái
Projektelemzés, - tervezés
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Stratégiai tervezés.
A projekttervezés módszertana
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttervezés alapjai A „jó projekt” ismérvei
A projekttervezés első lépései
Pályázat és projekt menedzsment
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szegedi Tudományegyetem
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
A PROJEKTCIKLUS-MENEDZSMENT ALAPJAI
Tervezés-programozás Kulcsár Gábor VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság (NARD) TEMPUS SAKK Felkészülés a Strukturális Alapok felhasználására február.
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Az elemzés és tervezés módszertana
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
Phare t.n. Miniszter Hivatala Projekttervezés A tervezés módszertana 2001.
Területi programozás és monitoring Projekt tervezés
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
„ Jó vállalkozás, biztos jövő ” Programozás és programvezérlés Programozás 1.
Ugrás az első oldalra Pályázatmenedzsment Rácz József tanácsadó Készült a NFGM támogatásával, a KKC-2007-K projekt keretében.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
Projektmenedzsment = tudatos tervezés.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Projektek életciklusa Projektek bonyolításának folyamata PCM elvárások PCM funkciók PCM modell ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE 2. ea.: Projekt Ciklus Menedzsment (PCM)
PÁLYÁZZATOK!. Miért pályázzunk? Elsődleges forrásteremtési lehetőség (fejlesztésre). Nagy mértékű támogatási forrás hívható le. ( %) Kimerülő egyéb.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Üzleti terv.
Üzleti terv.
Előadás másolata:

Projektkészítési technikák: logframe, SWOT Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ

A jó projekt ismérvei releváns megvalósítható fenntartható kereslet-vezérelt cél-orientált a kiírásnak megfelel megvalósítható jól átgondolt, következetes eredményei mérhetők reális költségvetés világos munkamegosztás bemért kockázatok fenntartható a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók

A projekttervezés lehetséges módszere - logframe A logikai keretmódszer (LOGical FRAMEwork Approach, LFA, logframe) garantálja: - a valós problémákra épülést - a célok strukturáltságát - a mérhetőséget - a kockázatok bemérését - a projektterv következetességét

A logframe módszer segít… …tisztázni a projekt célját és létjogosultságát; …világosan meghatározni a projekt elemeit; …az előkészítés korai szakaszában elemezni a projekt környezetét; ….meghatározni, hogyan mérhető a projekt előrehaladás, sikere vagy kudarca.

A logframe módszer A ’60-as években a USAID fejlesztette ki Műhelymunka Valamennyi szereplő/érintett (képviselőjének) bevonásával Független szakértő (moderátor) vezetésével

A módszer végeredménye: a logikai keretmátrix

A logframe lépései 1. Projekt-identifikáció Problémaelemzés Célelemzés Stratégiaelemzés 2. Logikai keretmátrix kidolgozása beavatkozási logika feltételezések indikátorok és forrásaik

1. a, Probléma-elemzés Azonosítás Ok-okozati összefüggések feltárása SWOT-ból VAGY Ötletroham Ok-okozati összefüggések feltárása Probléma-hierarchia Kiinduló probléma? „Ok-okozat” algoritmus Kapcsolatok felrajzolása Végeredmény: Probléma-fa

SWOT – a (helyzet)elemzés eszköze Vállalatokra „találták ki” Projekttervezés folyamatának egy lépése EU Strukturális Alapok: programkészítés fontos eleme A helyzetelemzést veszi alapul A tényeket értékeli, elemzi és 4 kategóriába csoportosítja Ezen alapul a célok kiválasztása

A SWOT négy kategóriája Erősségek (Strengths) -Belső tényezők, + Pozitív dolgok, amik jól működnek, és lehet rá befolyásom hogy még jobban működjön Gyengeségek (Weaknesses) - Belső tényezők, - Olyan dolgok amik nem jól működnek, de lehet rá befolyásom hogy jobb legyen a helyzet Lehetőségek (Opportunities) - Külső tényezők, + Olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Veszélyek (Threats) - Külső tényezők, - Olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot jelethetnek

Stratégia/célok A SWOT logikája Strengths (erősségek) Weaknesses (gyengeségek) Trendek, külső adottságok: gazdasági technológiai politikai kulturális, egyéb Opportunities (lehetőségek) Threats (veszélyek) Stratégia/célok

1.a, Probléma-elemzés végeredménye: problémafa feladat: - az elemzés tárgyának és keretének meghatározása - a bevont részek elemzése - a problémák meghatározása és hierarchiájuk felállítása - az ok-okozati összefüggések felrajzolása Forrása: SWOT „gyengeségek” VAGY ötletroham a problémákról mezőg. termékek nehezen eladhatók alacsony feldolg. szint (élelm. ipar) marketing fejletlen minőségbiztosítási ismeretek hiánya üzletileg nem átgondolt vállalkozások technológiák elavultak ismeretek szegényesek célpiac nem feltérképezett értékesítési lánc gyenge okozat ok

1.b. Célok felállítása strat. cél output marketing javítása feladat: - a problémák átfogalmazása célokká, a probléma-fa “tükörképének” megalkotása mezőg. term. eladhatósága, munkahelyek létesítése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése technológiaváltás elősegítése ismeretek megszerzése célpiac információk gyűjtése strat. cél output feldolgozottsági szint növelése értékesítő szervezetek erősítése

1.c. Stratégia-elemzés strat. cél képzés-klaszter output feladat: -a rendelkezésre álló idő és források függvényében a kívánt eredmények eléréséhez vezető utak / célcsoportok kiválasztása - a projekt általános céljainak meghatározza mezőg. term. eladhatóságának jav., munkahelyek létesítése feldolgozottsági szint növelése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése marketing ismeretek megszerzése strat. cél output képzés-klaszter

2. a, BEVATKOZÁSI STRATÉGIA A probléma-, cél- és stratégia elemzésből adódik A stratégiai cél biztosítja a programhoz való kapcsolódást Projekt-cél lehetőleg csak egy legyen

2.b, Feltételek a beavatkozási logikával összhangban Feltételek: a program sikeréhez szükséges körülmények, amelyeket azonban a program (v. menedzsmentje) nem tud befolyásolni. Feltételek szintjei: a beavatkozási logikával összhangban Feltételek meghatározásának célja: a tervezés korai szakaszában meghatározni a program sikerét veszélyeztető kockázatokat. a végrehajtás alatt lehetővé tenni a monitoringot.

Feltételek: kockázatelemzés Fontos a feltétel? Valószínű a bekövetkezése? Ki kell hagyni igen nem Biztos Ki kell hagyni Valószínű Figyelni kell Valószínűtlen Át lehet alakítani a stratégiát? Ki kell bővíteni a stratégiát a feltételre ható eszközökkel igen nem „Gyilkos” feltétel

2.c, INDIKÁTOROK

Indikátorok szintjei

Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása A logikai keretmátrix Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása

Logikai keretmátrix: a belső logika