Projektkészítési technikák: logframe, SWOT Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ
A jó projekt ismérvei releváns megvalósítható fenntartható kereslet-vezérelt cél-orientált a kiírásnak megfelel megvalósítható jól átgondolt, következetes eredményei mérhetők reális költségvetés világos munkamegosztás bemért kockázatok fenntartható a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók
A projekttervezés lehetséges módszere - logframe A logikai keretmódszer (LOGical FRAMEwork Approach, LFA, logframe) garantálja: - a valós problémákra épülést - a célok strukturáltságát - a mérhetőséget - a kockázatok bemérését - a projektterv következetességét
A logframe módszer segít… …tisztázni a projekt célját és létjogosultságát; …világosan meghatározni a projekt elemeit; …az előkészítés korai szakaszában elemezni a projekt környezetét; ….meghatározni, hogyan mérhető a projekt előrehaladás, sikere vagy kudarca.
A logframe módszer A ’60-as években a USAID fejlesztette ki Műhelymunka Valamennyi szereplő/érintett (képviselőjének) bevonásával Független szakértő (moderátor) vezetésével
A módszer végeredménye: a logikai keretmátrix
A logframe lépései 1. Projekt-identifikáció Problémaelemzés Célelemzés Stratégiaelemzés 2. Logikai keretmátrix kidolgozása beavatkozási logika feltételezések indikátorok és forrásaik
1. a, Probléma-elemzés Azonosítás Ok-okozati összefüggések feltárása SWOT-ból VAGY Ötletroham Ok-okozati összefüggések feltárása Probléma-hierarchia Kiinduló probléma? „Ok-okozat” algoritmus Kapcsolatok felrajzolása Végeredmény: Probléma-fa
SWOT – a (helyzet)elemzés eszköze Vállalatokra „találták ki” Projekttervezés folyamatának egy lépése EU Strukturális Alapok: programkészítés fontos eleme A helyzetelemzést veszi alapul A tényeket értékeli, elemzi és 4 kategóriába csoportosítja Ezen alapul a célok kiválasztása
A SWOT négy kategóriája Erősségek (Strengths) -Belső tényezők, + Pozitív dolgok, amik jól működnek, és lehet rá befolyásom hogy még jobban működjön Gyengeségek (Weaknesses) - Belső tényezők, - Olyan dolgok amik nem jól működnek, de lehet rá befolyásom hogy jobb legyen a helyzet Lehetőségek (Opportunities) - Külső tényezők, + Olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Veszélyek (Threats) - Külső tényezők, - Olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot jelethetnek
Stratégia/célok A SWOT logikája Strengths (erősségek) Weaknesses (gyengeségek) Trendek, külső adottságok: gazdasági technológiai politikai kulturális, egyéb Opportunities (lehetőségek) Threats (veszélyek) Stratégia/célok
1.a, Probléma-elemzés végeredménye: problémafa feladat: - az elemzés tárgyának és keretének meghatározása - a bevont részek elemzése - a problémák meghatározása és hierarchiájuk felállítása - az ok-okozati összefüggések felrajzolása Forrása: SWOT „gyengeségek” VAGY ötletroham a problémákról mezőg. termékek nehezen eladhatók alacsony feldolg. szint (élelm. ipar) marketing fejletlen minőségbiztosítási ismeretek hiánya üzletileg nem átgondolt vállalkozások technológiák elavultak ismeretek szegényesek célpiac nem feltérképezett értékesítési lánc gyenge okozat ok
1.b. Célok felállítása strat. cél output marketing javítása feladat: - a problémák átfogalmazása célokká, a probléma-fa “tükörképének” megalkotása mezőg. term. eladhatósága, munkahelyek létesítése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése technológiaváltás elősegítése ismeretek megszerzése célpiac információk gyűjtése strat. cél output feldolgozottsági szint növelése értékesítő szervezetek erősítése
1.c. Stratégia-elemzés strat. cél képzés-klaszter output feladat: -a rendelkezésre álló idő és források függvényében a kívánt eredmények eléréséhez vezető utak / célcsoportok kiválasztása - a projekt általános céljainak meghatározza mezőg. term. eladhatóságának jav., munkahelyek létesítése feldolgozottsági szint növelése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése marketing ismeretek megszerzése strat. cél output képzés-klaszter
2. a, BEVATKOZÁSI STRATÉGIA A probléma-, cél- és stratégia elemzésből adódik A stratégiai cél biztosítja a programhoz való kapcsolódást Projekt-cél lehetőleg csak egy legyen
2.b, Feltételek a beavatkozási logikával összhangban Feltételek: a program sikeréhez szükséges körülmények, amelyeket azonban a program (v. menedzsmentje) nem tud befolyásolni. Feltételek szintjei: a beavatkozási logikával összhangban Feltételek meghatározásának célja: a tervezés korai szakaszában meghatározni a program sikerét veszélyeztető kockázatokat. a végrehajtás alatt lehetővé tenni a monitoringot.
Feltételek: kockázatelemzés Fontos a feltétel? Valószínű a bekövetkezése? Ki kell hagyni igen nem Biztos Ki kell hagyni Valószínű Figyelni kell Valószínűtlen Át lehet alakítani a stratégiát? Ki kell bővíteni a stratégiát a feltételre ható eszközökkel igen nem „Gyilkos” feltétel
2.c, INDIKÁTOROK
Indikátorok szintjei
Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása A logikai keretmátrix Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása
Logikai keretmátrix: a belső logika