1. Mivel tudjuk becsukni a jobb első ajtót, ha a reteszkulccsal nyitottuk ki? a) A reteszkulccsal belülről becsukom. b) Az „összes ajtó” nyomógombbal becsukom. c) Az „első ajtó” nyomógombbal becsukom.
2. Válassza ki a jármű üzembe helyezésének megfelelő sorrendjét! a) Az áramszedő felvezérlése, az akkumulátor bekapcsolása, majd a reteszkulcs elfordítása. b) Az akkumulátor bekapcsolása, a reteszkulcs elfordítása, majd az áramszedő felvezérlése. c) A reteszkulcs elfordítása, az akkumulátor bekapcsolása, majd az áramszedő felvezérlése.
3. Mennyi időt vesz igénybe a számítógép általi szoftver ellenőrzés? a) Kb. 10 másodpercet. b) Kb. 30 másodpercet. c) Kb. 45 másodpercet.
4. Hány hajtott egység található a villamoson? a) 5 db. b) 6 db. c) 4 db.
5. Milyen széles a villamos? a) 2300 mm. b) 2400 mm c) 2500 mm
6. Hányas számú a baloldali második ajtó, ha a jármű „A” végét vezetjük? a) Ez a „B” 7-es ajtó. b) Ez a „B” 2-es ajtó. c) Ez a „A” 7-es ajtó.
7. Melyik áramszedő vezérlődik le, ha az „A” végi vezetőfülkében működtetem az „áramszedő le” nyomógombot? a) A két áramszedő egyszerre vezérlődik le. b) Csak az 1-es áramszedő vezérlődik le. c) Csak a 2-es áramszedő vezérlődik le.
8. Mikor kell az éberségi berendezést működtetni? a) Menetközben, amíg a jármű mozog mindig. b) Menetközben és álló helyzetben is. c) Tetszőlegesen működtethető, nem függ a jármű mozgásától.
9. Mikor tudok ajtót nyitni? a) Ha a villamos sebessége kisebb, mint 3 km/h. b) Ha a villamos sebessége 0 km/h. c) Ha fék utolsót kapcsoltam.
10. Mely csuklóknál található a becsuklás elleni védelem? a) Az 1-es, 3-as, 5-ös csuklóknál. b) A 2-es, 4-es csuklóknál. c) Mindegyik csuklónál van becsuklás elleni védelem.
11. Milyen feszültséggel működnek a vontatómotorok? a) 600 V-os egyenfeszültségről b) 380 V-os váltakozó feszültségről. c) 380 V-os egyenfeszültségről.
12. Mi a teendő ajtóhiba esetén? a) Le kell selejtezni az ajtót. b) Le kell kapcsolni az ajtónál lévő selejtező kapcsolót, majd kis idő múlva visszakapcsolni. Ha a hiba továbbra is fennáll, akkor ajtót selejtezünk. c) Utasok nélkül kocsiszínbe közlekedünk.
13. Melyik a helyes sorrend, a mechanikusan zárt ajtó selejtezésénél? a) Elektromos kapcsolót lekapcsolni, az ajtót mechanikusan leselejtezni, az elektromos selejtező kapcsolót vissza kapcsolni és a matricát kiragasztani. b) Akkumulátort lekapcsolni, az ajtót mechanikusan lezárni és a matricát kiragasztani. c) Elektromos kapcsolót lekapcsolni és a matricát kiragasztani.
14. Mi a teendő és milyen sorrendben kell ezt végezni, ha nem sikerült az ajtót lezárni és ez által nincs zöldhurok? a) Leszállítom az utasokat, az ajtót bezárom amennyire tudom, elfordítom az ajtóhiba szükségmenet kapcsolót és menetre kapcsolással 30 km/h sebességgel haladok. b) Leszállítom az utasokat, elfordítom az ajtóhiba szükségmenet kapcsolót, az ajtót bezárom amennyire tudom és utána menetre kapcsolással 30 km/h sebességgel haladok. c) Az ajtót bezárom amennyire tudom, elfordítom az ajtóhiba szükségmenet kapcsolót, leszállítom az utasokat és utána menetre kapcsolással 30 km/h sebességgel haladok.
15. Mi a teendő, ha a villamos befékeződik és a hibajelzőn vezérlési hiba jelenik meg? a) Vezérlési szükségmenetet kapcsolok, megnyomom az „ok” nyomógombot és a végállomásig közlekedek. b) Kikapcsolom az akkumulátort, kis idő után visszakapcsolom. Ha a hiba továbbra is fennáll, vezérlési szükségmenetet kapcsolok. c) Megnyomom az „ok” nyomógombot, vezérlési szükségmenetet kapcsolok és a végállomásig közlekedek.
16. Mely berendezések működnek vészfékre kapcsoláskor? a) A villamosfék, a sínfék, a tárcsafék, a homokszóró berendezés és a pályacsengő. b) A sínfék, a homokszóró berendezés, a tárcsafék és a pályacsengő. c) A villamosfék, a tárcsafék, a homokszóró berendezés és a pályacsengő.
17. Mi a teendő, ha nyitott helyzetben maradt egy ajtó? a) Meggyőződök róla, hogy mi okozza a hibát. Az elektromos kapcsolóval lekapcsolom a kisszámítógépet és kézzel becsukom az ajtót. Visszakapcsolom az elektromos kapcsolót és megjáratom az ajtót. Ha sikerrel járt, haladok tovább. Ha nem járt sikerrel, leselejtezem az ajtót és tovább haladok. b) Meggyőződök róla, hogy mi okozza a hibát. Az elektromos kapcsolóval lekapcsolom a kisszámítógépet és megjáratom az ajtót. Ha sikerrel járt, haladok tovább. Ha nem járt sikerrel, leselejtezem az ajtót és tovább haladok. c) Meggyőződök róla, hogy mi okozza a hibát. Az elektromos kapcsolóval lekapcsolom a kisszámítógépet és kézzel becsukom az ajtót. Ha sikerrel járt, haladok tovább. Ha nem járt sikerrel, leselejtezem az ajtót, és tovább haladok.
18. Milyen módon kezelhetőek a járművön lévő viszonylatjelzők, ill. az utastéri kijelzők? a) Az IBIS berendezés segítségével a megfelelő kódok betáplálásával lehet beállítani. b) A beállítás a műszaki szakszolgálat feladata. c) Az AVM berendezéssel együttesen lehet beállítani.
19. Hogyan tudok ajtót zárni, ha a jobboldali egyedi ajtónyitás engedélyezés nyomógombot működtetem? a) Ugyanazt a nyomógombot működtetem, majd 5 másodperc után elkezdődik a zárási folyamat, és becsukódik az ajtó. b) Ugyanazt a nyomógombot működtetem, majd ha az infraérzékelő nem érzékel, 5 másodperc után elkezdődik a zárási folyamat és csukódik az ajtó. c) Ugyanazt a nyomógombot működtetem, majd ha az infraérzékelő nem érzékel, 5 másodperc után elkezdődik a zárási folyamat, és ha a motoráramfigyelő is engedi, csukódik az ajtó.
20. Milyen hatása van, ha az utastéri vészfékkapcsolót 10 km/h sebesség fölött működtették? a) Üzemi fékkel befékez a villamos, működik a vészbeszélő és világít a vészfék visszajelző lámpa. b) Üzemi fékkel nem fékez be a villamos, aktiválni kell a vészbeszélőt, világít a vészfék visszajelző lámpa. c) Üzemi fékkel nem fékez be a villamos, működik a vészbeszélő, világít a vészfék visszajelző lámpa.
21. Mikor nem kell az éberségi berendezést működtetni? a) A jármű álló helyzetében. b) A jármű mozgása közben. c) Ha az ajtók zárva vannak.
22. Hol találhatók az utastéri vészfék kapcsolók? a) Minden ajtónál van egy. b) A jobb oldalon minden ajtónál. c) Az első és az utolsó ajtópár kivételével, minden ajtónál, minden vészbeszélő helyen.
23. Hány darab utastéri vészfékkar található a járművön? a) 10 db. b) 6 db. c) 5 db.
24. Hány darab utastéri vészbeszélő hely található a járművön? a) 6 db. b) 7 db. c) 8 db.
25. Melyek az áramszedő vezérelhetőségének előfeltételei? a) Bekapcsolt akkumulátor, működtetett reteszkulcs. b) Bekapcsolt akkumulátor. c) Működtetett reteszkulcs.
26. Válassza ki a helyes állítást! a) Az „A” és „B” végi vezetőfülkéből külön-külön lehet vezérelni a két áramszedőt. b) Az „A” és „B” vezetőfülkéből a két áramszedő csak egyszerre vezérelhető. c) Az „A” és „B” vezetőfülkéből a két áramszedő tetszőlegesen vezérelhető.
27. Ha mindkét áramszedő fel van vezérelve: a) a fel és levezérlés nyomógombok egyaránt világítanak. b) a felvezérlés nyomógomb világít. c) sem a fel, sem a levezérlés nyomógomb nem világít.
28. Ha az egyik áramszedő meghibásodik, hogyan lehet a másikat vezérelni? a) Nem lehet. b) A működőképes áramszedő felőli vezetőfülke nyomógombjával. c) Csak kézi működtetés lehetséges.
29. Ha egy utas vészfékezést kezdeményez: a) a vezérlés automatikus beszédkapcsolatot hoz létre a járművezető felé. b) a járművezetőnek aktiválni kell az „utastéri vészjelzés” világító nyomógomb segítségével a beszédkapcsolatot. c) a vezérlés automatikus beszédkapcsolatot hoz létre a vészbeszélő hely felé.
30. Ha egy utas beszédkapcsolatot kezdeményezve működteti a vészhívó nyomógombot valamelyik vészbeszélő helynél: a) a „várjon” világító dióda működik, amíg a járművezető nem aktiválja a vészbeszélő helyet, ezután a beszéljen világító dióda lép működésbe. Ha a járművezető válaszol, a „figyeljen” világító dióda működik. b) a „figyeljen” világító dióda működik, majd ha a járművezető aktiválja az „utastéri vészjelzés” nyomógombot, működik a „ várjon” világító dióda. Újra megnyomva a vészhívó nyomógombot a „beszéljen” világító dióda működik.
31. Több egyidejű vészhívás estén: a) a vezérlés azt a vészbeszélő helyet kapcsolja be a vezetőfülkébe, amelyik a legközelebb van. b) a vezérlés az elsőként érkező hívást kapcsolja be a járművezetőhöz. c) a vezérlés az általa véletlenszerűen kiválasztott hívást kapcsolja be a vezetőfülkébe.
32. Válassza ki a helyes állítást! a) Biztonsági fékezésnél a villamosfék a legnagyobb fékezőerővel hat és megállásig fékezi a járművet. b) Biztonsági fékezésnél a sínfékek és a tárcsafékek megállásig fékezik a járművet. c) Biztonsági fékezésnél a sínfékek, a tárcsafékek és a dobfékek megállásig fékezik a járművet.
33. Mikor lép működésbe a biztonsági fékezés? a) Ha működtetik az utastéri vészféket ( v< 10 km/h sebességnél). b) Ha működtetik az utastéri vészféket ( v> 10 km/h sebességnél). c) Ha működtetik az utastéri vészbeszélő helyet.
34. Mikor nem lép működésbe a biztonsági fék? a) Az egyik utastéri ajtót vészoldással nyitották. b) Az éberségi berendezést a járművezető menet közben nem működteti. c) Az egyik utastéri ajtó le van selejtezve.
35. Ha a vezérlés biztonsági fékezést kezdeményez, a meghibásodott központi vezérlési funkció miatt, világít a „vezérlési hiba” lámpa: a) a járművet csak a „szükségmenet” üzemmódban lehet mozgatni. b) a járművet csak csatolás után eltolva lehet mozgatni. c) a jármű utasokkal együtt 15 km/h sebességgel a végállomásig közlekedhet.
36. Mikor kell a járművet a „pótvészfék” nyomógomb segítségével megállítani? a) Bármilyen veszély esetén. b) Ha menet közben a vezérlőkapcsoló nem működtethető. c) Utastéri vészjelzés estén.
37. A „pótvészfék” nyomógomb működését hogyan lehet megszüntetni? a) A nyomógombot a jármű álló helyzetében balra forgatással, alaphelyzetbe vissza lehet állítani. b) Az akkumulátor kikapcsolása után automatikusan visszaáll alaphelyzetbe. c) Az irányváltó kapcsoló nullába történő állításával, majd újra irányadást követően visszaáll alaphelyzetbe.
38. Mire szolgál a „Főkapcsoló” nyomógomb? a) A főkapcsoló kikapcsolására. b) Ha a főkapcsoló automatikusan nem kapcsol vissza, a járművezető vissza tudja azt kapcsolni. c) A jármű feszültségmentesítésére szolgál.
39. Hol találhatók a rugóerőtárolós fékek? a) Minden keréknél található. b) Minden hajtómotor tengelyén található. c) A szabadon futó tengelyeken található.
40. Hol találhatók az elektromágneses sínfékek? a) Mind a hajtott, mind a szabadonfutó egységben, egységenként 2 db, összesen 12 db található. b) Mind a hajtott, mind a szabadonfutó egységben, egységenként 1 db, összesen 6 db található. c) Minden hajtott egységben 2 db, összesen 8 db található.
41. Mikor lép működésbe a tárcsafék? a) Biztonsági fékezéskor. b) Rögzítőfékezéskor. c) Vészfékezéskor.
42. Válassza ki a helyes állítást! a) Bekapcsolt akkumulátor esetén automatikusan működik a belső világítás. b) Bekapcsolt akkumulátor esetén külön kell bekapcsolni a tompított fényszórót. c) A külső világítás akkor működik, ha az alkonykapcsoló bekapcsolja azt.
43. Hogyan működik az utastéri világítás? a) A bekapcsolt jármű utastéri világítását egy fényérzékelő (alkonykapcsoló) önműködően vezérli, de a járművezető is be- illetve ki tudja azt kapcsolni. b) A bekapcsolt jármű utastéri világítását egy fényérzékelő (alkonykapcsoló) önműködően vezérli. c) A bekapcsolt jármű utastéri világítását a járművezető feladata egy nyomógomb segítségével, ki- illetve bekapcsolni.
44. Üzemi fékezés esetén: a) a vezérlőelektronika a villamosféket használja, kerékcsúszás estén működteti a csúszásvédelmet. b) a vezérlőelektronika a villamosféket használja, működteti a tárcsaféket, kerékcsúszás estén működteti a csúszásvédelmet. c) a vezérlőelektronika a villamosféket használja, kerékcsúszás estén működteti a tárcsaféket.
45. Melyik a helyes állítás? a) Vészfékezés esetén működik a villamosfék, a tárcsafék és a rugóerőtárolós rögzítőfék. b) Vészfékezés esetén működik a villamosfék, a tárcsafék és a sínfék. c) Vészfékezés esetén működik a villamosfék és a sínfék.
46. Melyik a helytelen állítás? a) Az utastérben lévő utas-tájékoztató berendezés a műszerasztalon található „belső” nyomógomb egyszeri, majd kis idő múlva történő újabb megnyomásával működtethető. b) A jármű külső utas-tájékoztató berendezése a műszerasztalon található „külső” nyomógomb folyamatos nyomva tartása mellett működtethető. c) Az utastérben lévő utas-tájékoztató berendezés a műszerasztalon található „belső” nyomógomb folyamatos nyomva tartása mellett működtethető.
47. A vezetőülésre szerelt kartámaszon található nyomógombok a következők: a) Pályacsengő-, homokszóró-, jobb első ajtónyitás-, támadásjelző- és rögzítőfék nyomógombja. b) Pályacsengő-, homokszóró-, sínfék-, éberségi berendezés- és a támadásjelző- nyomógombja. c) Pályacsengő-, sínfék-, éberségi berendezés-, támadásjelző- és az összes ajtó nyitás nyomógombja.
48. Hol találhatók a jármű külső oldalán a mozgáskorlátozottak számára szolgáló ajtónyitó nyomógombok? a) Valamennyi utastéri ajtó oldalán kívülről található a mozgáskorlátozottak számára szolgáló ajtónyitó nyomógomb. b) A jármű mindkét oldalán a jobb első ajtók külső részén találhatók a mozgáskorlátozottak számára szolgáló ajtónyitó nyomógombok. c) Az A2; B7; A7; B2 utastér ajtók külső oldalán találhatók a mozgáskorlátozottak számára szolgáló ajtónyitó nyomógombok.
49. Az áramszedő meghibásodása estén, hogyan kell azt kézi működtetéssel kezelni? a) A főkapcsoló kikapcsolása után az áramszedő alatt ( 2-es vagy 5-ös kocsiegység) található kézikar segítségével letekerhető. b) Az áramszedő kisautomata kikapcsolása után az áramszedő alatt ( 2-es vagy 5-ös kocsiegység) található kézikar segítségével letekerhető. c) Az akkumulátor kikapcsolása után az áramszedő alatt ( 2-es vagy 5-ös kocsiegység) található kézikar segítségével letekerhető.
50. Válassza ki a helyes állítást! a) Ha a jobb első ajtó zárt és reteszelt állapotban van, akkor világít a zöld „ajtók zárva” fényjelző. b) Ha valamennyi utastéri ajtó zárt és reteszelt állapotban van, akkor világít a zöld „ajtók zárva” fényjelző. c) Ha az akkumulátor bekapcsolt állapotban van, akkor világít a zöld „ajtók zárva” fényjelző.
A gyakorlás véget ért!
Helytelen válasz!