Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás habituáció, szenzitizáció Kondicionálás klasszikus, operáns Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
Asszociáció Kontiguitás - ha két esemény együttesen fordul elő, akkor asszociálódnak Gyakoriság - ha két esemény gyakrabban fordul elő együtt, erősebben asszociálódnak Erősség - az asszociációt kísérő érzetek erőssége befolyásolja magát az asszociáció erősségét
Pavlov Pavlov észreveszi, hogy nem csak akkor csorog a kutya nyála, amikor kaját kap, hanem máskor is. De, ha a nyálelválasztás reflex, csak akkor lehet nyálelválasztás, ha van inger. Mi váltja ki a nyálelválasztást? a dolog logikája: van étel - van nyál nincs étel - nincs nyál nincs étel - van nyál
Az alap a kontiguitás, a semleges és a feltétlen inger között Lám-lám, Pavlov igazolja a brit empíristákat
Alapjelenségek Generalizáció, diszkrimináció, gátlás, kioltás, kialvás, gátlástalanítás, spontán felújulás, ellenkondicionálás,
Másodrendű kondicionálás 1. metronóm - étel 2. metronóm - nyál 3. fekete négyzet - metronóm 4. fekete négyzet - nyál Szenzoros előkondicionálás 1. csengő - fény 2. fény - sokk 3. fény - lábelrántás 4. csengő - lábelrántás
Érzelem kondicionálás Watson és Rayner, 1920
Mire jó az állatoknak mindez? És az embereknek?
kísérletes neurózis (az analitikus jobb) reklámok (kérdéses, hogy működik-e) éjszakai bepisilés megszüntetésére szerkezet (barbár és inkább rontja) drogtúladagolás (legalább tudj róla)
Instrumentális kondicionálás
Thorndike Próba - szerencse Effektus törvény. megerősítés, büntetés
Skinner Shaping Megerősítési tervek fix változó időtartam FI VI arány FR VR FR: pl. darabbér, magas válaszszám FI: pl.heti bér, válaszadás lassan nő, az intervallum végén megugrik VR: pl. játékautomata, magas, állandó szinten tartott válaszszám, kioltása igen nehéz VI: rövid intervallum - sok válasz hosszú intervallum - kevés válasz
Skinner: autoshaping A galamboknak nem kellett választ tanulniuk, mert a jelzőfény kigyulladását automatikusan követte a táplálék. A galamb mégis kopogtatta a csőrével a lámpát annak kigyulladása után. Bár a táplálékhoz nem volt szükség semmilyen viselkedésre, a megerősítés hatására önformálta módon választanulás történt. Ez egyaránt magyarázható a kontiguitással (S-S kapcsolat, lámpa CS, táplálék UCS) és megerősítéssel (S-R kapcsolat, a táplálék megerősíti a csipegető választ).
Mowrer kétfaktoros elmélete A félelem tanulás az inger kontiguitásra, a motoros válasz tanulása pedig a drive-redukcióra vezethető vissza. A kontiguitás által a jelzőinger (pl. fehér fal) a drive szintet növeli, aminek csökkenése másodlagos megerősítővé válik, így az averziv kondicionálásnál másodlagos megerősítés történik. A tanulás kontiguitás és effektus törvényének egymásra épülése magyarázza a kondicionálásos tanulási formákat.
Rescorla ‘68 nem kontiguitás, hanem kontingencia reflex helyett bevezeti az információ szerzés elvét. A kondicionálás során a környezet eseményei közötti kapcsolatok, együttjárások elsajátítása történik.
A tanult tehetetlenség Seligman - kísérletei, immunizáció a kontingencia elv szerint a passzív csoport azt tanulta meg, hogy a fájdalom és a saját viselkedés független egymástól, az aktív pedig azt, hogy a saját viselkedéstől függ.
Belátásos tanulás (gestalt) Köhler a tanulás hirtelen jön létre, mint a figura-háttér átbillenés (Rubin serleg)
az elemek összállnak egy egésszé (gestalttá), ez a belátás, a cél és eszköz közötti viszony átlátása
Egy elegáns, döntő kísérlet Köhlertől: csimpánz ajtók, csirke kartonlapok a helyzet egészét tanuljuk, nem egyedi ingereket, hanem a közöttük lévő viszonyokat
Utánzás, modellkövetés, a szociális tanulás elmélet
Utánzás, modellkövetés, a szociális tanulás elmélet... Nem csak a közvetlen megerősítés hatására tanulunk, hanem azáltal is, ha egy általunk megfigyelt személyt jutalmaznak vagy büntetnek valamely cselekedetéért, valamint a különböző helyzetekben felhasználjuk a múltbeli tapasztalatainkat, s a helyzetek szimbolikus reprezentációja révén képesek vagyunk előrevetíteni cselekedeteink következményét, s ehhez képest módosítani tudjuk viselkedésünket.
Bandura kísérletei Agresszív modellek utánzása jutalmazott - büntetett agresszív modell élő, film, rajzfilm modell
A modellválasztás indítékai közül a legerősebb a szeretet A modellválasztás indítékai közül a legerősebb a szeretet. Különböző tapasztalatok szerint az érzelmileg elfogadó és gondoskodó felnőttet inkább utánozzák a gyermekek. Kísérlet. A modellkövetést befolyásolja továbbá a státuszirigység és a szociális hatalom. Az előbbi azt jelenti, hogy a gyermek irigyli a felnőtt szerepet, s ezért átveszi a jellemző magatartást, az utóbbi pedig arra a helyzetre utal, hogy a felnőtt a gyermekhez képest kontrolláló helyzetben van. Egyszerűbben, amikor a felnőtt adja a csokoládét, akkor a szociális hatalom, amikor eszi a csokoládét , akkor a státusz az, ami vonzza a gyermeket. De melyik az erősebb?
Az emócióknak is fontos szerepe van az utánzásban Az emócióknak is fontos szerepe van az utánzásban. A modell érzelmeit kifejező megnyilvánulások hasonló emóciót keltenek a megfigyelőben, ami emeli ennek aktivációs szintjét, ez viszont facilitálja a viselkedést, azaz az empátia is utánzás fokozó hatású. Nemcsak modell vagy a modellel való kapcsolat játszik szerepet a modellkövetésben és az utánzásban, hanem az utánzó személye is. Ezek közül néhány:
- inkompetencia egy adott helyzetben, pl. amikor - inkompetencia egy adott helyzetben, pl. amikor először lép be valaki egy kínai étterembe, s ott pálcikákat hoznak evőeszközként, valószínűleg a többieket fogja utánozni, ha használni akarja.- - az is hajlamosabb lesz az utánzásra, akit kora gyermekkortól fogva fokozottan jutalmaztak az ilyen viselkedésért. - a modell vélt vagy valós hasonlósága. A modellválasztásban ill. utánzásban ezek a tényezők játszanak fontos szerepet, de továbbiakat is feltártak, amelyek már nem vagy csak igen erőltetetten magyarázhatóak a szociális tanulás-elmélet kategóriáival. Ilyen például a dependencia (függőség igény) vagy az alacsony önértékelés.