A szociológia, mint tudomány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociológia mint tudomány
Advertisements

Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Szociológia és szociológiatudomány
A deviancia összetett fogalma
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Nevelés- és oktatásszociológia
Elmélettörténet Bevezetés.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Ápolásetika.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Társadalomtudományi Tanszék
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A szociológia kilakulása, tárgya, szemléletmódja
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
A KONZULTÁCIÓRÓL BEVEZETÉSKÉPPEN
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
Edward Sapir ( ).
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Szociológia - Jogszociológia
Pszichológiai Ismeretek
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
DEMOGRÁFIA Alapfogalmak, mutatók
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Kutatásmódszertani dilemmák
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A szociológia, mint tudomány Bevezetés a szociológiába kurzus WJLF Pecze Mariann

Szociológia fogalma Szociológia= a társadalmi élet törvényszerűségeit kutató tudomány socius lt. (társadalom, -mal kapcsolatos) + logos (tudomány, tan) A társadalmi valóságról sok forrásból szerezhetünk infokat (sajtó, média, szépirod., szociográfia), de a szociológia módszere más Tudományos módszer: Probléma megfogalmazása Elméleti magyarázat Empíria (valóságból nyert infók alapján az elmélet beigazolódik vagy el kell vetni) Nincs abszolút igazság, de kutatásaink közelebb visznek a megismeréshez! Pecze

A szociológia szemlélete A jelenségeket a maguk társadalmiságában vizsgálja Alap: a társadalom több, mint tagjainak összessége – van szerkezete, struktúrája, társi intézményei, kultúrája Az egyének életét befolyásolja a társi struktúrában elfoglalt helyzetük, az intézmények keretei, lehetőségei (és korlátai) között tevékenykednek, a kultúra szerinti értékek, normák alakítják életüket. Pecze

Társadalom és egyén viszonya A társadalom egyénekből, egyének alkotta csoportokból áll – minőségileg más, mint csupán tagjainak összessége Durkheim: társad. olyan, mint a bronz alkotórészei: réz+ón, de a bronz tulajdonságai nem vezethetők le ezek összeadásával Giddens: a társadalom (t.struktúra, t.intézmények, kultúra) olyan, mint egy lakóház a falak, ajtók, ablakok stb. meghatározzák a benne lakók tevékenységeit de nem determinisztikus; alakítják, újjáépítik Szociológia: a társadalmi élet törvényszerűségeit kutatja figyelembe kell venni a társad. egészének jellemzőit a reálisabb megismeréshez Pecze

A társadalomtudományok történeti kialakulása A társadalmiság óta mindig is jelen volt a társadalomról való gondolkodás is (Platón, Arisztotelész) Írásbeliség megjelenésétől: történetírás A többi társ.tud a filozófiából vált le: Demográfia (XVII. szd. közepe) GRAUNT londoni halálozási adatok tanulm. Statisztika! Politikatudomány (XVII. szd. második fele) John LOCKE erősödő polgárság, demokratikus visz. teremtése Közgazdaságtan (XVIII. szd) Adam SMITH „láthatatlan kéz” elmélete; a piac szabad működése szabályozza a gazd-i életet Pecze

A társadalomtudományok történeti kialakulása Szociológia (XIX. szd. eleje) Nagy léptékű fejlődés, iparosodás, gazd-i növekedés tömegeket nyomor fenyeget (dezorganizáció, elidegenedés, devianciák) Cél: ezen folyamatok megértése, adatgyűjtés, társadalomkritikus megközelítés Szociálpszichológia (századforduló) A pszichológiából alakult ki Az egyén csoportokban másként viselkedik, mint elszigeteltként (csoportok hogyan hatnak az egyén viselkedésére?) Társadalomnéprajz; antropológia (XX. szd. eleje) Kisebb közösségek vizsgálata, intenzív terepmunka módszerével Pecze

A szociológia és más társadalomtudományok különbözősége A szociológia tárgya: A társadalom egésze Közgazd: csak a gazdasággal Demográfia: a népesedési folyamatokkal Politikatud: a politikával Szoc.pszicho: egyén viselkedése és csoport összefüggéseivel Szociológia módszere Tömegesen előforduló jelenségek empirikus adatgyűjtéssel való vizsgálata, statisztikai elemzése Közgazd: dedukció (általánostól az egyedi felé) Demográfia: statisztika (leginkább hasonló) Politikatud: jogszabály- intézményelemzés Szoc.pszicho: kísérleti módszerek Pecze

A szociológia és más társadalomtudományok különbözősége Szemlélete: Az emberek életesélyeit erősen meghatározza a társadalomban (társi szerkezetben) elfoglalt helyzete (pl: jövedelmét, iskolai képzettségét, lakókörnyezetét, várható élettartamát). Nem determinisztikus, hanem valószínűségi jellegű Emberképe: „homo sociologicus” az ember tevékenysége során a többségi társadalom által elfogadott normákhoz, értékekhez alkalmazkodik Közgazd: „homo oeconomicus” (racionális döntés, költség-haszon elemzés) Politikatud: „homo politicus” (a hatalom megszerzése és megtartása) Pszichológia: „homo psychologicus” (egyéni lelki tényezők, motívumok meghatározók) Pecze

Szociológia és más társadalomtudományok Közgaz-daságtan Demog-ráfia Politikatud. Pszichológia, szoc-pszicho Tárgy A társadalom egésze gazdaság Népesedési folyamatok politika Egyéni viselkedések (és csoport össz.) Módszer Adatgyűjtés, statisztika Dedukció (általánostól egyedi felé) statisztika Jogszabály- intézmény-elemzés kísérlet Ember-kép „homo sociologicus” (társi normák, értékek) „homo oeconomicus” (racionális döntés) „homo politicus” (hatalom megszerzése) „homo psychologicus” (egyedi lelki tényezők) Pecze

A szociológia használhatósága Segíti: a társadalom jobb megértését Konkrét társ.i problémák megoldását („alkalmazott kutatások”, konkrét szocpol. kialakítása – szegénység) Előrejelzést, tervezést (bizonyos jelenségek jelzése, tendenciák alakulása, pl: korspecifikus halálozási arányszám, népesség száma, korösszetétele 1-2 évtizedre) DE: a társadalom egésze központilag nem tervezhető!!! (lsd: Merton középszintű elmélet) Pecze

A szociológus szerepei (Raymond ARON) Három fajta szociológus magatartás: Az uralkodó tanácsadója Szakértő, javaslattevő A nép orvosa szegények, elnyomottak problémáit kutatja, segít a megoldásban A tudomány főpapja egyetemen, kutatóintézetben elvontabb elméleti, módszertani problémákkal foglalkozik Mindhárom magatartásnak van haszna (és buktatója), a lényeg, hogy törekedjen az objektivitásra Pecze

A szociológiai kutatások objektivitása =tárgyilagosság Nem befolyásolhatják érdekek, nézetek a kutatómunkát Törekedni kell az előítéletesség-mentességre, ugyanakkor senki sem mondhatja, hogy minden esetben képes erre. (Marx: lét határozza meg a tudatot – csak a proletariátushoz tartozó tudós képes az objektív igazság kimutatására Weber: állandó önvizsgálat – befolyásolják a kutató értékei, témaválasztás már önmagában is, az értékelés… Mannheim: „szabadon lebegő értelmiség” - nem kötődik osztályhoz, párthoz Myrdal: nem lehetünk függetlenek értékeinktől – világosan mondjuk ki azokat) Pecze

A szociológiai kutatások objektivitása Tisztában lenni azzal, hogy a saját társ.i helyzet, értékrendszer befolyásolja munkásságát (problémamegfogalmazás, módszervál., következtetések) Törekedni arra, hogy minél kevésbé érvényesüljön a saját értékek általi befolyás (tények, következtetések, javaslatok, vélemények szétválasztása) A kutatási eredmények tárgyilagos bemutatása Tudományos közösség tagjainak kritikai tevékenysége Pecze