Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél A Nyugat első nemzedékének egyik jeles képviselője, „homo aestheticus”: nyelvészként is foglalkozik a nyelvvel és annak szépségével (tíz legszebb szó) Lírában, prózában (novellában és regényben) egyaránt kiemelkedőt alkot
Kosztolányi Dezső és a modern pszichológia Hat rá a modern pszichológia (unokatestvére Csáth Géza), Freud elmélete: tudattalan (id), tudatos (ego) és felettes én (superego) Freud
Esti Kornél lazán szőtt novellafüzér a művek közös vonása: a főszereplő, akit szoktak az író alteregójaként, ki nem mondott vágyaiként értelmezni
Esti Kornél Beszélőnév Utal az esti énre este: irracionalitás, fantáziavilág, kreativitás, tudatalatti nappali én: racionális, hétköznapi polgári lét utalhat az est szó Pestre is a Kornél ebben az időben a legpolgáribb név először kisfiának mesélt Kornélkáról
Az utolsó fölolvasás A cím már sokat sejtet: utolsó Utazással (=élet) kezdődik, a természet borúja megteremti a feszült légkört A szállodában a felvonó a transzcendenciával való kapcsolat jelképe, a le-felutazás azt jelképezi, mintha a főhős megmérettetne. (a fel mindig pozitív, a le mindig negatív irány) A labirintus szintén az útkeresést jelképezi (ókori történet), az ugyanolyan ajtók az egyén választási lehetőségeit.
Az utolsó fölolvasás A kisgyermek az őszinte, tiszta én (Szegény kisgyermek panaszai) A tükör szembesülés önmagammal (végén a halálban) „a földön meghalnak a gyermekek”: a polgári lét a felszínes értékeket tartja fontosnak (~Boldog, szomorú dal), és lehet, hogy közben elveszik a lényeg…
Feladatok Gyűjtsd össze az általad legszebbnek ítélt tíz magyar szót! Elemezd az Esti Kornél Tizennyolcadik fejezetét az utazás vándorló motívumának szempontjából! Írj egy képzeletbeli vitát az esti, illetve nappali éned között!