A tartalomalapú nyelvtanulás és a komplexusmentes nyelvhasználat fenntartható modelljei az Apáczai Karon T ÁMOP 4.1.2.D Szombathely, 2013. június 05. Görcsné.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Pályaválasztás 2014/15.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
Tehetségpont létrehozása
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Petőfi Sándor Általános Iskola Előminősített r eferencia intézmény Nyitó rendezvény Június 13.
„ A kompetencia-alapú pedagógusképzés programjainak disszeminációja a Nyugat-Dunántúlon ” HEFOP /0 8 / /1.0 A projekt eredményei.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Technical University of Budapest
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Beiskolázási tájékoztató december
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
EdTWIN Education Twinning for European Citizenship Ikerkapcsolatok az oktatásban az európai polgárért Heading for Excellence in the CENTROPE.
Erasmus programfejlesztés Antoni Györgyi intézményi Erasmus koordinátor.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
TARTALOMALAPÚ NYELVTANULÁS-ÉS OKTATÁS A KORAI SZAKASZBAN: INNOVATÍV TANANYAGOK, ÉS- ESZKÖZÖK, TANULÁSSZERVEZÉSI FORMÁK ÉS MÓDOK A korai idegen nyelvi.
SZAKMA ÉS NYELV : AVAGY MILYEN KOMPETENCIÁKAT VÁR EL A MUNKAERŐPIAC? Nyelvek Európai Napja Győr, szeptember 26. Görcsné Dr. PhD Muzsai Viktória egyetemi.
A gyakorlatvezető mentor
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Beszélj velünk és a világgal!
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola II. alprogram: Képzők képzése.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
LLP program - Comenius Tempus Közalapítvány LLP Nemzeti iroda Kiss Tímea, Comenius asszisztens november 24.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Nyelvtanulás és nyelvhasználat: egy bilaterális projekt modellértékű fejlesztései XVI. Apáczai - Napok Tudományos Konferencia Győr, október 26. Görcsné.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Germanisztika (német) alapszakos képzés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
EÖTVÖS JÓZSEF ISKOLAALAPÍTVÁNY SZAKKÖZÉPISKOLÁJA BÉKÉSCSABA.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
ERASMUS ROADSHOW 1. nap február 14.. ERASMUS ROADSHOW 1. nap február 14.
Erasmus+ tapasztalatok
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
MNGSZ Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Beiskolázás a „Gundel”-ben
Előadás másolata:

A tartalomalapú nyelvtanulás és a komplexusmentes nyelvhasználat fenntartható modelljei az Apáczai Karon T ÁMOP D Szombathely, június 05. Görcsné Dr. PhD Muzsai Viktória intézeti tanszékvezető egyetemi docens,

Szia! Ciao! Hola! Salut! Hi! Guten Tag! こんにちは ! T’aven baxtale! Привет!

„Azt kérded, hány nyelven tudok? „ Már megbocsáss, ez nagyon buta kérdés. Természetesen annyi nyelven tudok, ahányra éppen szükségem van. És ezzel mindenki így van. Nem azt nevezem ugyanis nyelvtudásnak, amit az iskolában beléd vernek, vagy amit egy akármilyen vizsgán számon kérnek, hanem azt, hogy egy tényleges beszédhelyzetben képes vagy megértetni magad. Vagyis a nyelvtudás mindig kontextus-függő, lényege az adott szituációban való helytállás.” Interjú Szépe Györggyel, Modern Nyelvoktatás 2010 augusztus p 84

Nyelvtanulás/tudás sikerességét befolyásoló tényezők Előnyös adottságok : a.) földrajzi-társadalmi helyzet - több államnyelv - nyelvi heterogenitás - jobb gazdasági helyzet - mobilitás b.) támogató környezet c.) nyelvoktatás-politikai célok Pedagógiai kérdések : - eszközök, - módszerek, - tananyag - szemlélet: - pragmatizmus - interkulturális szemlélet - tartalomalapú nyelvoktatás Attitűd: nyelvtanuláshoz való viszony = a nyelvtanulás befektetés és örömforrás = a nyelvhasználat kockázatvállalás

Helyzetkép az Apáczai Karon 2011/12. évi sikeres záróvizsgázók: Összesen 769 fő (100%) Oklevelet kapott: 354 fő (46,1 %) Igazolást kapott: 415 fő (53,9%)

Az adatok hátterében álló okok Apáczai Karon: -Nyelvi képzés tanrendbe építése korlátozott ( TURAN és tanító VMT-s hallgatókon kívül gyakorlatilag nincs) -TURAN: elvárt 2 szakmai középfokú (B2 szintű) komplex nyelvvizsga Általában: -Nyelvvizsgáztatás üzletág és erős lobbi -Nyelvvizsgázói attitűd kialakulatlan

Mit tehetünk? Kari/tanszéki fejlesztési projektek és lehetőségek Alapok - ERASMUS ösztöndíj: tanévenként fő -EdTWIN : szakmai- nyelvi kompetenciák támogatása -NOKIA Komárom Projekt Esélyek -Belső nyelvi vizsga kialakítása, koncepció, február 03. -Lingua projekt TÁMOP D.-12/1/KONV pályázat

EdTWIN : osztrák-magyar bilaterális projekt mint lehetőség a használható nyelvtudás megélésre Határon átívelő oktatási együttműködések 1995 óta CERNET, EdGATE, EdQ, EdTWIN projekt WIEN BRNO BRATISLAVA GYŐR

Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar European Union European Regional Development Found EdTWIN Education Twinning for European Citizenship Heading for Excellence in the CENTROPE REGION

EdTWIN: osztrák-magyar bilaterális projekt mint lehetőség a használható nyelvtudás megélésére Education Twinning for European Citizenship, Heading for Excellence in the Centrope Region Ikerkapcsolatok az oktatásban az európai polgárért, Minőségi standardok fejlesztése a Centrope Régióban WIEN-GYŐR/MOSON/SOPRON „KÉPZÉS HATÁROK, KOMMUNIKÁCIÓ NYELVI AKADÁLYOK, EGYÜTTMŰKÖDÉS ELŐÍTÉLETEK NÉLKÜL” Élni és dolgozni a CENTROPE Régióban Alapkompetenciák fejlesztése az európai polgárért, a fenntartható fejlődéséért, a használható nyelvtudásért

Program-, projekt-, partnerlogó és mottó

EdTWIN : osztrák-magyar bilaterális projekt mint lehetőség a használható nyelvtudás megélésre EdTWIN MUNKACSOMAGOK CentroSCHOOLING CentroVOC CentroLING képzési együttműködések szakképzés nyelvi képzés partnerkapcsolatok konferenciák nyelvi workshopok szakmai gyakorlat nyelvi asszisztensek InterCafeKlub-ICK szakmai és tananyagok hospitálás prezentációk rendezvények publikációk nyelvi portfólió kb fő kb fő kb fő ______________________________________________________________________ Összesen: közel magyar, közel osztrák résztvevő Győrben

perspektívák ALAPTÉTEL: változások az egyén életében és mikrokörnyezetében MÓD: nemzetközi projekt programjai, rendezvényei CÉL: - interkulturális élmények, tapasztalatok, kapcsolatok megszerzése - nyelvek és kultúrák azonosságainak és különbségeinek tudatosítása - minőségi változásokhoz szükséges egyéni kompetenciák kifejlesztése, mobilizálása

1. Nyelvtanulás – nyelvhasználat másként: komplexusmentesen - Hétvégi intenzív worshopok és terepgyakorlat (24 óra hazai környezetben, 6 óra célnyelvi gyakorlat Bécsben) -Hétvégi nyelvvizsga felkészítő kurzusok -Próbavizsga és személyes tanácsadás -Inter-Cafe-Klub (ICK) (alkalmankénti klubfoglalkozás anyanyelvű vezetővel: Kaffe- Melange, Venez au café! Ciné-Café à Apáczá, Les repas en France et en Hongrie, Интер-кафе-клуб – русский чай Nemzeti estek: pl. francia, olasz, orosz est, találkozók anyanyelvűekkel MODELLÉRTÉKŰ FEJLESZTÉSEK a szituációban helytálló nyelvtudás alakítására

2. Inter-, és multikulturális kitekintés: két-, és többnyelvű programok, tudatos nyelvhasználat -Nyelvek Európai Napja - Nyitott ajtók hete (2008-tól hallgatói ppt-k több nyelven és témára) -Kétnyelvű szeminárium: Lehren und Lernen an der Grenze/ Tanulás és tanítás a határ mentén -Idegen nyelvű előadások Japánról, Kubáról, Afrikáról: modell az előadó nyelvi kompetenciája Tehetséggondozó programok : Ifjú kutatók műhelye, TDK dolgozatok MODELLÉRTÉKŰ FEJLESZTÉSEK a szituációban helytálló nyelvtudás alakítására

3.Szakma és nyelv-nyelv és szakma: CLIL tartalomalapú nyelvhasználat, partnerkapcsolatok Tanítók -Városi nyelvi rali, nyelvi akadályverseny, -Nemzetiségi Iskola, Kimle: workshop kisdiákoknak -Liszt Jubileum projekt: Burgenlandi PH és iskolák -Multimédia: célnyelvi kultúra – mikro-tanítás Gyógypedagógusok: hetes tanulmányút egymás rendszerének megismerésére Turizmus szakirány: - Kihelyezett nyelvóra - terepgyakorlat: Hotel Famulus, tankonyha, utazási irodák, Kamara MODELLÉRTÉKŰ FEJLESZTÉSEK a szituációban helytálló nyelvtudás alakítására

4. Tanulva tanítok- tanítva tanulok: felkészülés a szakmára Nyelvi asszisztensek - Hospitálás bécsi iskolákban, 3x 1-1- hét, 15 fő magyartanítás bécsieknek - Általános és középiskolások nyelvi programjain (Deák nyelvi verseny, évfolyam Krúdy és Kimle: osztrák vers ünnepe, stb.) - AK Agora: mini interjúk járókelőkkel több nyelven MODELLÉRTÉKŰ FEJLESZTÉSEK a szituációban helytálló nyelvtudás alakítására

Nokia projekt Nyelvi gyakornokok és anyanyelvi mentor - kb. 20x 30órás kurzusok kb. 100 fő bin/hircity/index.cgi?view=ck&tID=614&nID=209506&nyelv=hu - kidolgozott pályázati és kiválasztási, - dokumentációs és értékelési rendszer, - Tanúsítvány MODELLÉRTÉKŰ FEJLESZTÉSEK a szituációban helytálló nyelvtudás alakítására

További esélyek: Kari stratégia és Lingua projekt CÉLOK: - „Lépésről lépésre/Step by Step/Schritt für Schritt” elv - Az idegen nyelvi szóbeli és írásbeli kommunikáció és nyelvhasználat a kari szervezeti kultúrában kurzusok, programok, rendezvények, találkozók, online kapcsolattartás, nyomtatott sajtó stb. formájában - Hallgatók és oktatók inspirálása aktív, komplexusmentes nyelvhasználatra - különböző formában - Kiterjeszteni az ERASMUS programban résztvevő - kari oktatói és hallgatói létszámot, - az érkező ERASMUS ösztöndíjasok számát - A 2 domináns (angol és német) nyelv használata mellett más nyelvek megjelenését is támogatjuk

Hogyan tehetjük? Esély: Lingua projekt Elvi alapok: - A megvalósításához elengedhetetlen a kari vezetés, az egységvezetők, az oktatók, a HÖK támogatása - Aktívan és igazolt részvétel esetén - részfelmentés a hallgatónak Célcsoport: - A kar nappalis és levelezős hallgatói részéről - ERASMUS program vendég-hallgatók bevonása Partnerek: - Megtervezésében és kivitelezésében szoros együttműködés - kari vezetés, - Idegen Nyelvi tanszék, - AKI+Karrier Iroda, - HÖK, - TO - intézetek/tanszékek vezetői és oktatók között

Hogyan tehetjük? Esély: Lingua projekt I. LINGUA KLUB Mottó: „Idegen nyelven - nem idegenként” 1.) SZÓBELI KOMMUNIKÁCIÓ ÉS AKTÍV NYELVHASZNÁLAT TÁMOGATÁSA 2.) ÍRÁSBELI KOMMUNIKÁCIÓ ÉS AKTÍV NYELVHASZNÁLAT TÁMOGATÁSA 2.1.) AJTÓ c. online és nyomtatott kiadványban LINGUA oldal indítása angolul és németül 2.2.) LINGUA-BLOG felület indítása 2013-tól az AKI+ Karrieriroda bázisán II. KORTÁRS TUTORPROGRAM HALLGATÓKNAK OKTATÓ MENTOROK TÁMOGATÁSÁVAL III. KÉPZÉSI KÍNÁLAT BŐVÍTÉSE „C” TÁRGYAKKAL IDEGEN NYELVEN INTÉZETEK ÉS TANSZÉKEK OKTATÓINAK VÁLLALÁSÁBAN

Hogyan tehetjük? Esély: Lingua klub 2013 tavasz február :00-17:00 TÖBB NYELV- TÖBB ESÉLY: IDEGEN NYELVEK NAPJA március 6. 15:00-17:00 LINGUA KLUB A KELETI KULTÚRÁK JEGYÉBEN (angol) március :00-17:00 LINGUA KLUB – A NÉMET KULTÚRA JEGYÉBEN (német) március LINGUA KLUB A TUDOMÁNY JEGYÉBEN (angol) április 3. 15:00-17:00 LINGUA KLUB A LATIN KULTÚRA JEGYÉBEN (angol) április :00-17:00 LINGUA KLUB A MŰVÉSZETEK JEGYÉBEN (angol- német) 5 foglalkozás, 20 előadás, kb. 200 résztvevő

Hogyan tehetjük? Esély: Lingua kortárs – tutor és oktatói mentor program Tutori feladatok: 18 pályázó- pályázati és értékelési rendszer Szolgáltatások: - ERASMUS ösztöndíjas vendég-hallgatók támogatása - kortárs hallgatók nyelvvizsgára felkészülésének támogatása - kortárs hallgatók esszé/ prezentációs feladatok lektorálása - szimulált angol, német nyelvű állásinterjú, levél, EU- PASS - Online karrier tanácsadás, információk angolul, németül - „szívességbank” angol és német nyelven - idegen nyelvi cikkek nyomtatva és online Nyelvi kurzusok: 5-10 fős fős hallgatói csoportoknak - 18 kurzus 8 hét/2-2 óra, 90 fő Mentori feladatok (2 fő) - szakmai – nyelvi - módszertani támogatás - személyes konzultáció - online kapcsolattartás és tanácsadás

Hogyan tehetjük? Esély: Lingua C-kurzusok és nyári táborok Lingua C kurzusok oktatóval: -megfelelő idegen nyelvi ismeret -heti 2x45 perc 10 hét, g -kurzus indítás min. 10 hallgatóval -Erasmus vendéghallgatók is látogathatják - „C” tárgy címe és tematikája vonzó, érdeklődést felkeltő -aktivizáló munkaformák és feladatok -interaktív komplexusmentes (nyelvtani hibákat toleráló) kommunikáció és nyelvhasználat Eredmény: 6 kurzus 84 fő Nyári kreatív és nyelvi táborok 2013 június-július A FOLYTATÁS: TÁMOP d/12 Idegenben otthon. Szakmai idegen nyelv és idegen nyelvű képzés fejlesztése a NYME-n

MŰKÖDŐ JÓ GYAKORLATOK AZ APÁCZAI KARON KNOW-HOW TARTALOM 1. Tartalomalapú nyelvtanulás : - Hétvégi intenzív nyelvi workshop,terepgyakorlat - Nyelvvizsgatréning - Próbavizsga és személyes tanácsadás - Német nyelvtani kisokos - blended learning 2. Komplexusmentes nyelvhasználat: Tanszéki programok - Európai Nyelvek Napja - Nyitott ajtók hete - Inter-Cafe-Klub - Mini interjú civilekkel - Mikro tanítási gyakorlat kisdiákokkal - Hospitálás és tanulmányút külföldön 3. Tanulva tanítok - tanítva tanulok: - Nyelvi asszisztensek - Nokia gyakornokok 4. Lingua Projekt : - Kortárs – tutor szolgáltatások - Mentori támogatás - Lingua C kurzusok - Lingua klub 5. Publicitás: - sajtó és média megjelenés - disszeminálás

Köszönjük az együttműködést! Vielen Dank für die Zusammenarbeit! Thank you for your cooperation! Grazie per la Vostra collaborazione! Gracias por su cooperacion! Nous vous remencions de votre collaboration! ご協力ありがとうございました Nais tu menge butyi kethane! Спасибо за сотрудничество!