A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Radnóti Katalin Eötvös Loránd Tudományegyetem
Advertisements

A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
HELYÜNK A VILÁGEGYETEMBEN
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Az Európán kívüli világ
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A Föld helye és mozgása a Naprendszerben
Manapság a Földről így vizsgáljuk a csillagokat…
Az általános tömegvonzás törvénye és Kepler törvényei
A multidiszciplináris e-learning
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Szocializáció Fogalmak:
A reneszánsz.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A konstruktív pedagógia értékei
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A bolygómozgás törvényei
A Föld helye a világegyetemben
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Dr. Dárdai Ágnes Tankönyvelmélet I. Dr. Dárdai Ágnes
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Felvilágosodás Bevezető óra.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Művelődés és életmód a kora újkorban
A konstruktivista pedagógia alapjai
Paradigmaváltás a tudásfelfogásban Kaposi József
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A csillagászat keletkezése
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
Csillagászati és térképészeti ismeretek
Föld körüli keringés fizikája
OPTIKAI LENCSÉK 40. Leképezés domború tükörrel és szórólencsével.
Készítette: Juhász Lajos 9.c
Galilei-féle relativitási elv
Mandulavirágzás Tudományos Napok A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ELMÉLETI ALAPJAI Dr. Hajnal Klára PhD egyetemi adjunktus PTE TTK Földrajzi Intézet Társadalomföldrajzi.
Nikolausz Kopernikusz
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Tycho Brahe Povisel Petra 9.b.
Galilei és az inkvizíció
A MŰ TARTALMA: A politikai hatalom és a tudomány összeütközése A drámának két ellenfele van: A pápa által képviselt egyházi hatalom A lelkiismeret.
Galilei és az Inkvizíció
A bolygópályák kutatása Nicolaus Cusanus ( ) a világ határtalanságáról, a Föld nem középponti jellegéről, mozgásárólNicolaus Cusanus ( )
A bolygómozgás Kepler- Törvényei
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
FIZIKA Égi mechanika: Kepler törvényei Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban Dr. Kaposi József 2014
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A fizika mint természettudomány
A felvilágosodás előfutárai
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Naprendszerünk adatainak megismerése
Istenek, hősök, földönkívüliek és a világegyetem
Előadás másolata:

A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség által használt modell, minta, magyarázat

Paradigma Módszertani szabályok Alapkísérletek, mintafeladatok Szemléleti modellek, észlelési sémák Fogalmak és jelentésük Szóba jöhető entitások, kategóriák Értelmes problémák, jogos kérdések, elfogadható érvek Normák, képzés, szocializáció Intézmények: folyóiratok, kézikönyvek, szöveggyűjtemények

Normál tudomány A paradigmák szellemében folytatott kutatómunka Kísérlet, hogy „a természetet a paradigmából adódó, előre kialakított és elég merev keretbe erőszakolják bele” (46. o.) „termékeny szűklátókörűség”, a mennyiségi fejlődés

Geocentrikusból heliocentrikus világkép Klaudiosz Ptolemaiosz i. sz. 150 körül A Föld mozdulatlan A bolygók kör alakú pályákon keringenek A keringési sebességek állandóak (szemlélet); A keringési pályák középpontja egy, a Földhöz közeli pont Kopernikusz (~1500) Giordano Brunót 1600-ban tanaiért máglyahalálra ítélték Galileo Galileit pedig 1633-ban heliocentrikus tanainak visszavonására kényszerítették

Gondolkodás paradigmák mentén Előny: nem kell mindig újrakezdeni, definiálni, fogalmakat tisztázni Hátrány: kirekesztés, problémák elnapolása, megfigyelések ignorálása

A fejlődés útja Paradigma megfogalmazása Kiteljesedés, érés (irányai) Tények, a természet feltárása Természet és elmélet megfeleltetése A paradigmatikus elmélet kifejtése Alkalmazás új területeken Kérdőjelek Forradalom

Paradigmaváltás – tudományos forradalom Példa: Geocentrikus ->Heliocentrikus világkép Jellemzők Paradigmák párhuzamosan is működtek Nem kumulatívan történt a váltás Összehasonlíthatatlanság Szükséges a közösség jóváhagyása A paradigmák közötti vita „süketek párbeszéde”

Paradigmaváltás – észlelési séma váltás Gestalt - switch

Paradigmaváltás a tanítás-tanulás felfogásában Középkor interpretált rendszer elsajátítása, dogmák, tanulás élőszóval, reprodukció Klasszikus pedagógia ismeretforrás a valóság észlelése, tantárgyak, metodika kialakulása, ismeretátadás Reformpedagógia társadalmilag szükséges ismeretek elsajátítása, integrált műveltségterületek, ismeretszerzés Napjaink LLL, edukatív társadalom, önképzés, konnektivizmus