A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség által használt modell, minta, magyarázat
Paradigma Módszertani szabályok Alapkísérletek, mintafeladatok Szemléleti modellek, észlelési sémák Fogalmak és jelentésük Szóba jöhető entitások, kategóriák Értelmes problémák, jogos kérdések, elfogadható érvek Normák, képzés, szocializáció Intézmények: folyóiratok, kézikönyvek, szöveggyűjtemények
Normál tudomány A paradigmák szellemében folytatott kutatómunka Kísérlet, hogy „a természetet a paradigmából adódó, előre kialakított és elég merev keretbe erőszakolják bele” (46. o.) „termékeny szűklátókörűség”, a mennyiségi fejlődés
Geocentrikusból heliocentrikus világkép Klaudiosz Ptolemaiosz i. sz. 150 körül A Föld mozdulatlan A bolygók kör alakú pályákon keringenek A keringési sebességek állandóak (szemlélet); A keringési pályák középpontja egy, a Földhöz közeli pont Kopernikusz (~1500) Giordano Brunót 1600-ban tanaiért máglyahalálra ítélték Galileo Galileit pedig 1633-ban heliocentrikus tanainak visszavonására kényszerítették
Gondolkodás paradigmák mentén Előny: nem kell mindig újrakezdeni, definiálni, fogalmakat tisztázni Hátrány: kirekesztés, problémák elnapolása, megfigyelések ignorálása
A fejlődés útja Paradigma megfogalmazása Kiteljesedés, érés (irányai) Tények, a természet feltárása Természet és elmélet megfeleltetése A paradigmatikus elmélet kifejtése Alkalmazás új területeken Kérdőjelek Forradalom
Paradigmaváltás – tudományos forradalom Példa: Geocentrikus ->Heliocentrikus világkép Jellemzők Paradigmák párhuzamosan is működtek Nem kumulatívan történt a váltás Összehasonlíthatatlanság Szükséges a közösség jóváhagyása A paradigmák közötti vita „süketek párbeszéde”
Paradigmaváltás – észlelési séma váltás Gestalt - switch
Paradigmaváltás a tanítás-tanulás felfogásában Középkor interpretált rendszer elsajátítása, dogmák, tanulás élőszóval, reprodukció Klasszikus pedagógia ismeretforrás a valóság észlelése, tantárgyak, metodika kialakulása, ismeretátadás Reformpedagógia társadalmilag szükséges ismeretek elsajátítása, integrált műveltségterületek, ismeretszerzés Napjaink LLL, edukatív társadalom, önképzés, konnektivizmus