Az m-kormányzati megoldások jelene és jövője Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési és Urbanisztikai Tanszék E-government Kutatócsoport
Tartalom A mobil-kommunikáción alapuló szolgáltatásokat befolyásoló tényezők A frekvenciák használata, telítettsége Felhasználók száma, intenzitása, attitűd Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták Közigazgatási IKT használat, műveltség és attitűd (zirci trend) Közigazgatási korszerűsítés (kistérségi együttműködés), szervezet- átvilágítás, ügymenet-racionalizálás; Technikai szabályozottság (szabványok - kompatibilitás) Jogi szabályozottság Helyzettudatosságra alapuló szolgáltatások lehetőségei
A hasznosítható frekvencia nem korlátlan erőforrás A frekvenciák az állami akarat és a technológia fejlődése függvényében nyílnak meg. 9KHz-100 illetve 275 GHz-ig szabályozott (NHH jelentősége) Szabályozási szempontok: funkcionális (mit szolgáljon?) - (pl.: EDR: TETRA – TETRAPOL?) gazdaságossági (mit érdemes, hogy szolgáljon?) milyen formában – beruházás, szolgáltatás-vásárlás, bérlet? Koncesszió (koncesszió Magyarországon) Az ötödik koncesszió és a közigazgatás (mint a wholesale piac lehetséges meghatározója) lehetősége. N+2 piaci szereplő 2006-tól? A frekvenciák telítettsége
Rogers S-görbéje: - Újítók (2,5%) - Korai adaptálók (13,5%) - Korai többség (34%) - Kései (szükségszerű) többség (34%) - Lemaradók (16%) Itthon is megfigyelhető, az IKT majd minden területén Jelenleg intenzív fejlődés Az nyer, aki szolgáltat, ebben a közigazgatás előtt óriási lehetőségek nyílnak meg. Felhasználók száma, intenzitása, attitűd
Ötletforrások: meglévő (nem feltétlenül elektronikus és nem feltétlenül közigazgatási) módszerek adaptálása Külföldi (bevált) módszerek adaptálása Magyarország SMS-alapú (!) „best practice-ei”: XVIII. Kerületi önkormányzat SMS-ügyfélszolgálati modulja BM időpontkérés okmányokra BM gépjárműlekérdezés OFI információk felvételizőknek BRFK segélykérő SMS Hajdúszoboszló és környéke iSMS (M-parking) Technológiák: Pl. Finnország – NOKIA WPKI Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták
Sri Lanka – Finnország: Véradás SMS-ben (előzetes egyeztetéssel) Törökország: Földrengés figyelmeztetés SMS-ben Rushmoor (Anglia): Infotxt – akutális szórakozási időtöltési lehetőségekről, árvízről, útkarbantartásról (vö: Hajdúszoboszló: Méhészek értesítése permetezéskor) Cannes: Közhasznú és szórakoztató információk SMS-ben Norvégia: Adózás SMS-ben (Finnek is) Norvégia: Körzetfüggő trafipax szolgáltatás Helsinki, Bécs: Jegyvásárlás SMS-ben New York: Terroristaveszély értesítés az eü-személyzetnek Skócia: SMS emlékeztető a lakbér tartozásokról Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták
Cape Town: SMS-értesítés gyógyszerek beszedéséről EU: e-Merge (GPS automatikával, légzsáktól függő működés) Malajzia: SMS-ben kimondható válás Németország: SMS alapú katasztrófa-értesítő rendszer (20 perc alatt az egész lakosságot eléri) Szingapúr: My eCitizen feliratkozás után figyelmeztet pl.: lejárt igazolványra, adófizetésre, könyvtári díjfizetésre, orvosi vizsgálatra, valamint közleményeket ad Kanada: Wireless Portál (Kontaktok, határátlépésnél becsült várakozási idő, útlevéllel kapcsolatos szolgáltatások: kétnyelven) Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták
Málta: Mobil kormányzati portál (igazolványok lejárata, turisztikai-, kereskedelmi és hajózási engedélyekről értesítés, vizsgaeredmény értesítő) Virginia állam (USA): Mobil eszközökre optimalizált információ lekérések Dél-Korea: U-Korea program (Ubiquitous); Bárhonnan-bármikor Dél-Afrika: M-kormányzati alapozó tanulmány (nem kockáztatja a tecnhológiák közötti választást, minden technológiához elterjedtséget, árat, fejlesztési időtávot, felhasználási lehetőséget köt) A szolgáltatások száma napról napra tömegesen nő! Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták
- A közigazgatás „öröksége” a korszerűtlenség - Attitűdvizsgálat több helyütt - Eredménye: tudás, eszköz, affinitás alacsony - Fókuszt a mobiltelefonra! - Ügyélkapcsolati prioritás miatt: - Call centerek és contact centerek - Integrált CRM megoldások - Egyéb IP-alapú (mobiltelefonos) kapcsolattartási lehetőségek - A „hagyományos” párhuzamos fenntartása mellett Közigazgatási IKT használat, műveltség és attitűd
A hazai önkormányzati rendszer korszerűtlen, nehézkes, túlsúlyos stb. Ügymenetek ugyancsak Az alap (a talaj) inog: kistérségek, régiók Így nemcsak a jövő, de a jelen is meghatározó Közigazgatási korszerűsítés (kistérségi együttműködés, szervezet-átvilágítás, ügymenet-racionalizálás
Szabályozottság, vagy annak hiánya meghatározó (pl.: USA) Frekvencihasználat államon kívüli szabványosítása (gyártói konzorciumok) A közigazgatás akkor tudja nyújtani szolgáltatásait, ha mindenki számára egyformán elérhető (Voda) IDA program (Interchange of Data between Administrations) Ezzel elkerülhetők a vertikálisan és horizontálisan is „szigetszerű alkalmazások” Technikai szabályozottság (szabványok – kompatibilitás)
A jogi szabályozás minden eddigi terület mögött felfedezhető Az államfelfogás lehet liberális és konzervatív Vannak árnyalatok: Konzervatív Szingapúr vs. konzervatív Kína Liberális USA vs. liberális Dánia Dán diszkont szolgáltatók – dán mobil pokol Előfizetés 0 EUR, SMS 0,03 EUR, percdíj 0,09 EUR! Ezek gerjesztik a használatot! Visszaveti az adatvédelem és adatbiztonság alulszabályozása, kiforratlansága – lassú felzárkózás Új KET? Ügyfélkapú? M-adózás? Jogi szabályozottság, piaci jellemzők (Dánia pokla versus állami monopólium)
A mai 2-2,5 G-s technológiák csúcsa (egyben a közigazgatás egyik lehetősége) Kereskedelem már felismerte (N-gage) EU-s közigazgatás felismerte (e-Merge) Példa a felhasználó-barátságra, szolgáltató jellegre Veszély: intim-szférába behatolás riasztó Egyéb sötét lovak: Helyzettudatosságra épülő szolgáltatások
3G? 4G? Egyik sem? Talán mindkettő felváltva, fokozatosan? A fentiektől rövidtávon függ... Jövő?
Köszönöm figyelmüket! Viszontlátásra!