Az m-kormányzati megoldások jelene és jövője Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési és Urbanisztikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Advertisements

IKT = információs és kommunikációs technológia
Az m-közigazgatási megoldások jelene és jövője
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Helyzettudatosságra épülő megoldások a közigazgatásban (LBS)
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
A mobil közigazgatás jogi környezete
KÖNYVEINKKÖNYVEINK M-Government T-Government Közigazgatási portalógia Mobil kormányzati eszközök Latest Technological Ttrends E-rendszerek a köz- igazgatásban.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Az IKON program lehetőségei az önkormányzatok számára Budai Balázs Benjámin BKÁE – Államigazgatási Kar - E-government Kutatócsoport iTársadalom – Intelligens.
Szándékolatlan roaming június 26. Takács Péter, NHH hírközlési fogyasztói jogok képviselője.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Közigazgatási technológia
Közigazgatási technológia A közigazgatási technológia alapkérdései KRF © 2005.
Mobiltelefonokra optimalizált árfolyamlista és pénzváltó kivitelezése IX. VMTDK Témavezető: Dr. PATAKI Éva Szerző: SZÉKEJ É. Krisztián, I. évfolyam, Szegedi.
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Webshopok nemzetközi ügyleteinek adótervezése Mihály Péter
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
AZ RTF MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI TAPASZTALATAI Készítette: Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
Széchenyi István Egyetem, Győr
INTERNET.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
A vidéki tér sikertényezői
A járási rendszer megújítása
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
Távmunka kutatás, fejlesztés eredményei
(ágazati) Lehetőségek és kihívások a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia december 6.Eszes Gábor.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
A szolgáltatás nemzetközi megvalósulási formáinak elemzése 1.A szolgáltatási „piac” várható változásai: tudományterületi térkép összeállítása, potenciális.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
S ZŰCS M IHÁLY, FŐOSZTÁLYVEZETŐ - HELYETTES, B ELÜGYMINISZTÉRIUM D R. M ÁTHÉ J ÁNOS VEZÉRIGAZGATÓ, L ÁSZLÓ P ÉTER PROJEKTMENEDZSER, NET VISOR Z RT. BEVEZETŐ.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
GNSS rendszerek Dr. Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Közigazgatástudományi Kar – Közigazgatás-Szervezési és Urbanisztikai Tanszék E-government.
Önkormányzati WAP-os megoldások Fejre állított ügymenetek Tózsa István – Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatástudományi Kar Közigazgatás-Szervezési.
Az m-kormányzat lehetőségeinek átértékelése, perspektívák 2005 végén Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Szélessávú tervek és akciók
The Magic Tap. Magic tap, which appears to float in the sky with an endless supply of water. In actuality, there is a pipe hidden in the stream of water.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Jövőbe mutató közigazgatási megoldások Dr. Budai Balázs Benjámin.
Előadó: Hortobágyi Ágoston
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Információ Tudás Tartalom Dr. Budai Balázs Benjámin.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
IKTA-FÓRUM Fehér Éva Projektmenedzser Budapest IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése DARFT Informatikai.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Back office a közigazgatásban Dr. Budai Balázs Benjámin.
Digitalizálás a könyvtárban …mit, mivel, hogyan, mikor, miért, mennyire…
Molnár Ferenc „Innováció a vállalatirányításban és az ügyfélkapcsolat kezelésben” Debrecen, Szeptember 17.
Cégbemutatás 2003 október 7.. Cég háttér AmCham havi magazin Új kétnyelvű befektetési magazin Marketing ügynökség.
Kárpát-medencei Magyar Könyvtárosok Konferenciája Csongrád, május 30. A magyar kultúra szerepe a Kárpát-medencében 1 Dr. Nagy Mihály Emberi Erőforrások.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

Az m-kormányzati megoldások jelene és jövője Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési és Urbanisztikai Tanszék E-government Kutatócsoport

Tartalom A mobil-kommunikáción alapuló szolgáltatásokat befolyásoló tényezők  A frekvenciák használata, telítettsége  Felhasználók száma, intenzitása, attitűd  Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták  Közigazgatási IKT használat, műveltség és attitűd (zirci trend)  Közigazgatási korszerűsítés (kistérségi együttműködés), szervezet- átvilágítás, ügymenet-racionalizálás;  Technikai szabályozottság (szabványok - kompatibilitás)  Jogi szabályozottság  Helyzettudatosságra alapuló szolgáltatások lehetőségei

 A hasznosítható frekvencia nem korlátlan erőforrás  A frekvenciák az állami akarat és a technológia fejlődése függvényében nyílnak meg.  9KHz-100 illetve 275 GHz-ig szabályozott (NHH jelentősége)  Szabályozási szempontok:  funkcionális (mit szolgáljon?) - (pl.: EDR: TETRA – TETRAPOL?)  gazdaságossági (mit érdemes, hogy szolgáljon?)  milyen formában – beruházás, szolgáltatás-vásárlás, bérlet?  Koncesszió (koncesszió Magyarországon)  Az ötödik koncesszió és a közigazgatás (mint a wholesale piac lehetséges meghatározója) lehetősége.  N+2 piaci szereplő 2006-tól?  A frekvenciák telítettsége

Rogers S-görbéje: - Újítók (2,5%) - Korai adaptálók (13,5%) - Korai többség (34%) - Kései (szükségszerű) többség (34%) - Lemaradók (16%)  Itthon is megfigyelhető, az IKT majd minden területén  Jelenleg intenzív fejlődés  Az nyer, aki szolgáltat, ebben a közigazgatás előtt óriási lehetőségek nyílnak meg. Felhasználók száma, intenzitása, attitűd

 Ötletforrások:  meglévő (nem feltétlenül elektronikus és nem feltétlenül közigazgatási) módszerek adaptálása  Külföldi (bevált) módszerek adaptálása  Magyarország SMS-alapú (!) „best practice-ei”:  XVIII. Kerületi önkormányzat SMS-ügyfélszolgálati modulja  BM időpontkérés okmányokra  BM gépjárműlekérdezés  OFI információk felvételizőknek  BRFK segélykérő SMS  Hajdúszoboszló és környéke iSMS  (M-parking)  Technológiák:  Pl. Finnország – NOKIA  WPKI Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták

Sri Lanka – Finnország: Véradás SMS-ben (előzetes egyeztetéssel) Törökország: Földrengés figyelmeztetés SMS-ben Rushmoor (Anglia): Infotxt – akutális szórakozási időtöltési lehetőségekről, árvízről, útkarbantartásról (vö: Hajdúszoboszló: Méhészek értesítése permetezéskor) Cannes: Közhasznú és szórakoztató információk SMS-ben Norvégia: Adózás SMS-ben (Finnek is) Norvégia: Körzetfüggő trafipax szolgáltatás Helsinki, Bécs: Jegyvásárlás SMS-ben New York: Terroristaveszély értesítés az eü-személyzetnek Skócia: SMS emlékeztető a lakbér tartozásokról Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták

Cape Town: SMS-értesítés gyógyszerek beszedéséről EU: e-Merge (GPS automatikával, légzsáktól függő működés) Malajzia: SMS-ben kimondható válás Németország: SMS alapú katasztrófa-értesítő rendszer (20 perc alatt az egész lakosságot eléri) Szingapúr: My eCitizen feliratkozás után figyelmeztet pl.: lejárt igazolványra, adófizetésre, könyvtári díjfizetésre, orvosi vizsgálatra, valamint közleményeket ad Kanada: Wireless Portál (Kontaktok, határátlépésnél becsült várakozási idő, útlevéllel kapcsolatos szolgáltatások: kétnyelven) Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták

Málta: Mobil kormányzati portál (igazolványok lejárata, turisztikai-, kereskedelmi és hajózási engedélyekről értesítés, vizsgaeredmény értesítő) Virginia állam (USA): Mobil eszközökre optimalizált információ lekérések Dél-Korea: U-Korea program (Ubiquitous); Bárhonnan-bármikor Dél-Afrika: M-kormányzati alapozó tanulmány (nem kockáztatja a tecnhológiák közötti választást, minden technológiához elterjedtséget, árat, fejlesztési időtávot, felhasználási lehetőséget köt) A szolgáltatások száma napról napra tömegesen nő! Meglévő pilotok száma, nemzetközi (leginkább EU-s) minták

- A közigazgatás „öröksége” a korszerűtlenség - Attitűdvizsgálat több helyütt - Eredménye: tudás, eszköz, affinitás alacsony - Fókuszt a mobiltelefonra! - Ügyélkapcsolati prioritás miatt: - Call centerek és contact centerek - Integrált CRM megoldások - Egyéb IP-alapú (mobiltelefonos) kapcsolattartási lehetőségek - A „hagyományos” párhuzamos fenntartása mellett Közigazgatási IKT használat, műveltség és attitűd

 A hazai önkormányzati rendszer korszerűtlen, nehézkes, túlsúlyos stb.  Ügymenetek ugyancsak  Az alap (a talaj) inog: kistérségek, régiók  Így nemcsak a jövő, de a jelen is meghatározó Közigazgatási korszerűsítés (kistérségi együttműködés, szervezet-átvilágítás, ügymenet-racionalizálás

 Szabályozottság, vagy annak hiánya meghatározó (pl.: USA)  Frekvencihasználat államon kívüli szabványosítása (gyártói konzorciumok)  A közigazgatás akkor tudja nyújtani szolgáltatásait, ha mindenki számára egyformán elérhető (Voda)  IDA program (Interchange of Data between Administrations)  Ezzel elkerülhetők a vertikálisan és horizontálisan is „szigetszerű alkalmazások” Technikai szabályozottság (szabványok – kompatibilitás)

 A jogi szabályozás minden eddigi terület mögött felfedezhető  Az államfelfogás lehet liberális és konzervatív  Vannak árnyalatok:  Konzervatív Szingapúr vs. konzervatív Kína  Liberális USA vs. liberális Dánia  Dán diszkont szolgáltatók – dán mobil pokol  Előfizetés 0 EUR, SMS 0,03 EUR, percdíj 0,09 EUR!  Ezek gerjesztik a használatot!  Visszaveti az adatvédelem és adatbiztonság alulszabályozása, kiforratlansága – lassú felzárkózás  Új KET? Ügyfélkapú? M-adózás? Jogi szabályozottság, piaci jellemzők (Dánia pokla versus állami monopólium)

 A mai 2-2,5 G-s technológiák csúcsa (egyben a közigazgatás egyik lehetősége)  Kereskedelem már felismerte (N-gage)  EU-s közigazgatás felismerte (e-Merge)  Példa a felhasználó-barátságra, szolgáltató jellegre  Veszély: intim-szférába behatolás riasztó Egyéb sötét lovak: Helyzettudatosságra épülő szolgáltatások

3G? 4G? Egyik sem? Talán mindkettő felváltva, fokozatosan? A fentiektől rövidtávon függ... Jövő?

Köszönöm figyelmüket! Viszontlátásra!