Tudástranszfer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Csoport munka.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Mentorprogram a felsőoktatásban: kihívások és lehetőségek ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK  május 22.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tudástranszfer.
Tanuló szervezet.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
A tudáspiacok.
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

Tudástranszfer

A tudásmenedzsment tárgya Új tudás teremtése Értékes tudás szerzése külső forrásból A hozzáférhető tudás felhasználása döntéshozatalnál A tudás beágyazása folyamatokba, termékekbe/szolgáltatásokba A tudás megjelenítése dokumentumokban, adatbázisokban és szoftverekben A tudás növelésének elősegítése a szervezeti kultúra és az ösztönzők támogatásával A meglévő tudás transzferálása a szervezet többi részébe A tudás eszközök értékének és/vagy a tudásmenedzsment hatásának mérése Ruggles : The State of the Notion, CMR, 1998, Vol. 40, No. 3.

Egy tudásmenedzsmenttel kapcsolatos felmérésben (Ernst & Young, 1997, 431 USA-beli és európai vállalat körében) a szervezeti képességek felmérésénél a vezetők a következő százalékban ítélték jónak vállalatukat az tudásszerepekben: Új tudás teremtése 46 % Értékes tudás szerzése külső forrásból 34 % A hozzáférhető tudás felhasználása döntéshozatalnál 30 % A tudás beágyazása folyamatokba, termékekbe /szolgáltatásokba 29% A tudás megjelenítése dokumentumokban, adatbázisokban és szoftverekben 27 % A tudás növelésének elősegítése a szervezeti kultúra és az ösztönzők támogatásával 19 % A meglévő tudás transzferálása a szervezet többi részébe 13 % A tudás eszközök értékének és/vagy a tudásmenedzsment hatásának mérése 4 % De: a felsővezetők 94 %-a egyetértett abban, hogy tudatos menedzseléssel lehetővé válna a meglévő tudás magasabb szintű átadása

Tudáspiacok A tudás állandó mozgásban van a szervezetek között (csereüzletek) A szervezetekben a tudásnak valódi piaca van (más piacokkal azonos módon működik) (vevők, eladók, kölcsönösen kielégítő ár, a feleket összehozó ügynökök, a piaci tudásukat felhasználva belső erőforrásbázisokat létrehozó vállalkozók) A szakértelem eladása nemcsak pénzért történhet, hanem pl. jövőbeli szívességekért és hírnévért cserébe (belső tudásüzlet) A tudáspiaci tranzakciók azért működnek, mert a résztvevők hisznek abban, hogy valamilyen formában profitálnak az ügyletből A tudás szabad áramlásához nem elég elektronikus levelezési rendszereket, jól működő programokat telepíteni Az emberek nem szívesen válnak meg értékes vagyontárgyuktól (ez esetben tudásuktól) úgy, hogy ne remélnének valamilyen ellenszolgáltatást (Még ha csak részben tudatosan, de döntéseket hoznak arról, hogy mire használják korlátozott idejüket és energiájukat. Ezeknek a választásoknak az alapja a jól felfogott önös érdek.) A szervezeti tudáspiaccal kapcsolatban az egyetlen út a jól működő piac létrehozására az, ha a vállalat elismeri, hogy léteznek piaci erőviszonyok, átlátja a piac működését és megpróbálja hatékonyabbá tenni azt) A vállalatok feladata: ez alapján eljutni azokhoz a problémákhoz, amelyek gátolják a tudáscserét, megakadályozzák a vállalati tudás értékké válását

A valóságban nem léteznek „tiszta” piacok (Minden piaci rendszer a szociális és politikai valóságba ágyazottan működik. A cserélendő „áru” értéke erősen függ attól, hogy milyen környezetben, pl. Rolexet vásárlók) Harrison White szociológus: a szervezetek csak három szűrőn, a szociológián a közgazdaságtanon és a politika tudományán keresztül vizsgálhatók komplex módon. Pl. 1. ha egy vállalatnál a politikai környezet támogatja a tudás titkolózó és számító felhalmozását, akkor a tudásbirtokos nem vehető rá tudása megosztására. 2. ha a vállalati kultúra a gyengeség és cselekvőképtelenség jeleként értékeli, ha valaki beismeri, hogy képtelen egyedül megoldani egy problémát, a „tudásvásárlás” szociális költsége túlságosan magas lesz (a tudáspiac itt sem működőképes) (pl. a Mobil Oil-nál a kérkedés, a „hencegés” elítélése a vállalati kultúra szerves része, a tudáspiac hatékonysága alacsony, mivel a tudás birtokosai vonakodva „reklámozzák” tudásukat, és ha mégis megteszik, kollégáik gyanakvással figyelik őket. Másik példa: amikor a Hewlett-Packard egyik alelnökét az USA-ból Ausztráliába helyezték rádöbbent, hogy hogy milyen nehéz az embereket egyéni szaktudásuk közzétételére buzdítani közösségi kapcsolatokra épülő demokratikus kultúrában, amely nem ösztönzi az egyéni képességek középpontba helyezését

A tudáspiac szereplői (vásárlók, eladók, ügynökök) A vásárlók Tudást keresnek nem pedig adatokat (pl. adat: mekkora Magyarország GDP-je, vagy melyik a három legnagyobb Mo-i bank) A tudást keresőknek bölcs meglátásokra, ítéletekre és értelmezésekre van szüksége (komplex válaszokat igénylő kérdésekre keresik a választ, pl. Mi jellemez egy adott vásárlót?, Hogyan sikerült megszerezni egy üzletet?). A tudást keresőknek a tudás egy adott témában segít jobb döntéseket hozni. Sok vezető munkájának jelentős részét a tudás felkutatásával kapcsolatos teendők teszik ki (egy tanulmány 15-20 %-ra becsülte az összmunkaidőből a vezetők által kifejezetten a tudás keresésére, illetve a válaszadásokra fordított időt)

Az eladók Tudásárusok: akik vállalaton belül olyan belső piaci hírnévre tettek szert, hogy bizonyos folyamatokról és tárgyakról alapvető, szilárd tudással rendelkeznek. A tudás árulható darabonként vagy havi fix fizetés ellenében egy „kötegben” Vituálisan egyszer vagy másszor bárki lehet tudásvásárló, de nem mindenki szükségszerűen eladó. Vannak akik bár jól képzettek, de nem tudják közkinccsé tenni tudásukat. Másoknak túl specializált, személyes és behatárolt a tudása ahhoz, hogy a tudáspiacon nagy értéket képviseljen A tudás hatalom, az azt birtoklók hatalommal rendelkeznek. A tudás átadása a hatalom eltékozolása A tudásmenedzsment egyik fő kihívása, annak biztosítása, hogy a tudás megosztása kifizetődőbb legyen a megtartásánál

Az ügynökök Tudásbróker: összehozza azokat akiknek szükségük van a tudásra azokkal, akik rendelkeznek vele Egy tanulmány szerint az iparban dolgozó vezetők tíz százaléka hatásköröket átlépő „polihisztor”, „határsértő” (potenciális tudásügynök) (hivatalos felelősségüktől kívül eső területek esetében is tudják hogy hová forduljanak tudásért) Gyakori tudásügynökök: a könyvtárosok (tudásbővítő és tudásszervező szerep) (de státuszuk és bérük ritkán tükrözi valódi értéküket). A tudásra vonatkozó kapcsolatokat főleg beszélgetések révén alakítják ki Sokkal nehezebb azt felmérni, hogy mekkora profit keletkezését segítik elő, mint meghatározni a bérükkel és más juttatásaikkal kapcsolatban felmerülő költségeket A könyvtár információforrás és tudáspiac a vállatnak

A tudáspiac árrendszere Kívülről szerzett tudásért gyakran készpénzzel fizetnek (jogász, befektetési bankár, vagy egy tanácsadó stb.) Vállalaton belül ritkán pénz az ellenszolgáltatás. A fizetség lehet: a kölcsönösség (reciprocitás), a hírnév és az altruizmus Fontos tényező még a bizalom, ami nélkül a tudáspiacok nem működhetnek hatékonyan Kölcsönösség: a tudásért ellenszolgáltatásként később tudást kap cserébe (pl. a másik fél rendelkezik olyan ismeretekkel, amire később szükségem lehet). A kölcsönösség gyakran összefügg a hírnévvel Hírnév: értékes tudásforrás hírében állni kézzelfogható előnyöket jelent (pl. biztos foglalkoztatás és előreléptetés). A tudását megosztó személyt magasabb fizetéssel és prémiummal jutalmazhatják. Sok tanácsadó cégnél a bónuszokat a látható tudásteremtéshez és tudástranszferhez kötik Altruizmus: ha a személy önzetlenül teszi közkinccsé tudását (pl. mások segítésének természetes vágya miatt) (pl. mentori rendszer) Pl. a Chryslernél A tudás mérnöki könyvei sorozat egyfajta formalizált mentori eszköz. + a Chrysler az azonos hátterű és érdeklődésű mérnökök számára szakmai klubokat szervez, ösztönzi az altruizmushoz vezető kapcsolatok és a bizalom kialakulását

A vállalati tudáspiacoknak a kölcsönös bizalomra kell épülniük Bizalom nélkül a tudáskezdeményezések kudarcba fulladnak, függetlenül attól, hogy mennyire támogatták őket Ahhoz, hogy a szervezeti tudáspiac működjön, a bizalmat az alábbi három módon kell kiépíteni: A bizalomnak láthatónak kell lennie (nem elég deklarálni a küldetésnyilatkozatban, a dolgozóknak látniuk kell, hogy a tudás megosztását érdemnek tekintik a vezetők) a bizalomnak mindenütt jelen lévőnek kell lennie (ha a belső tudáspiac egyes szereplői megbízhatatlanok, akkor a tudáspiac aszimmetrikus és kevésbé hatékony lesz) A megbízhatóságnak először a legfelső szinten kell érvényesülnie (a bizalom a szervezetben lefelé történő mozgásra hajlamos. A vállalati normákat és értékeket erősen befolyásolja a felsővezetés példamutatása) Pl. a British Petroleum virtuális csapatmunka-programja a menedzsment, a csoportvezetők és a résztvevők által kialakított kölcsönös bizalom légköre miatt volt sikeres. A résztvevők személyesen találkoztak és ez összhangot teremtett közöttük. A gyakori videokonferenciákkal történő tudáscsere emelte a bizalom szintjét.

A tudáspiac jelzései Piaci jelzések: azok az információk, amelyek egyrészt jelzik a tudás aktuális tartózkodási helyét a cégen belül, másrészt azt mutatják, hogy hogyan lehet az ismeretekhez hozzáférni. Vannak formális és informális tudáspiaci jelzések (az informális pontosabb, de személyes interakciót kíván) Rang és végzettség Informális hálózatok (interaktív személyes kapcsolatok) (a vállalati pletyka is a tudástranszfer egyik formája) Szakmai közösségek (az egymás tudását kiegészíteni képes munkatársak kezdetben informális csoportjai, később formálissá tehetik)

A tudáspiac hiányosságai A piacok nem létezhetnek hiányok nélkül, de a súlyos aszimmetria megakadályozza, hogy a tudás eljusson oda, ahol szükség van rá A vállalati tudáspiacok rossz hatásfokú működését három tényező befolyásolja: Az infomációk hiányos volta (pl. a vállalati arany oldalak hiánya) Tudásaszimmetria (a vállalat egy része bőséges ismeretekkel rendelkezik egy adott témakörben, míg egy másiknál hiányzik ez a tudás) A tudás helyhez kötöttsége (nem lehet arra a feltételezésre építeni, hogy az emberek a lehető legmegfelelőbb tudás megszerzése érdekében jelentős távolságot képesek megtenni)

Hatékony tudáspiacok létrehozása Az információtechnológia bölcs felhasználása Piacterek építése (a tudáscsere fizikai és virtuális helyszínének létrehozása) (társalgók, tudásvásárok, élő- és elektronikus fórumok,

Hogyan lehet hatékony a szervezeti tudás áramoltatása? Szerződtessünk okos embereket és hagyjuk, hogy beszélgessenek egymással A tudásformák és átvitelük: Az explicit tudás: módszerekbe ágyazható, dokumentumokban és adatbázisokban megjeleníthető, jó pontossággal továbbítható (nagy szerepe van az IT-nek) A tacit tudás átviteléhez személyes kapcsolat szükséges (pl. partneri vagy mentori módszer, gyakornoki rendszer, mester-inas kapcsolat). A tudásátvitel infrastruktúrájának része a tudástérkép. Tartalmazhatja az elektronikus technológiát, de nem korlátozódhat erre. A tacit tudás átvitele támogató szervezeti kultúrát igényel

A hallgatólagos tudás csak nehézségek árán rögzíthető, de alapvető értéke miatt megéri az erőfeszítés Annak feltérképezése, hogy ki mit tud, nélkülözhetetlen ismerettárat hoz létre, de nem tesz semmit azért, hogy folyamatos hozzáférést biztosítson a tudáshoz A vállalati tudástőke értékét fenyegető kulcsproblémák: 1.csak akkor kaphatunk ismereteket, ha a „tulajdonosnak” van ideje tudását átadni, 2. teljesen elveszítjük a tudást, ha a birtoklója távozik a cégtől Ezért lényeges, hogy rendelkezzünk a tudásveszteséget megelőző stratégiával (pl. gyakornoki vagy mentori rendszerben történő tudásátadás, a szakemberek tudásának

A tudásátvitel stratégiái A spontán, szervezetlen tudástranszfer nélkülözhetetlen Pl. az MMC (mikroelektronikai vállalat) módszerei kudarcot vallottak (munkakapcsolatok, kiküldetés, műhelymunka, tréningek, szakmai beszámolók, mások szellemi alkotásainak használata, termékek sorozatgyártása stb.) Egy sikeresebb vállalat a Semantec sikerének titka: a technológiatranszferre összpontosító vállalati- és humánerőforrás-struktúra (pl. az őket támogató cégektől érkezett „küldötteken” (a kutatásban részt vevőkön) keresztül továbbították a tudást a részt vevő cégek felé. Legjobb módszer: munkacsoportokban cserélgetni az embereket. Pl. Japán: a műszaki vezetőket vetésforgóban alkalmazzák (gyártás, majd irányítás), hogy átlássák az új termékek fejlesztésének és gyártásának teljes folyamatát Jó alkalmak a tudástranszferre a vállalati italautomaták mellett vagy a büfében kibontakozó beszélgetések Példa: IBM

Veszély: a „virtuális irodák” (ha az alkalmazottakat arra ösztönzik, hogy otthon vagy az ügyfélnél dolgozzanak) Ezek a strukturálatlan transzferek a véletlen rátalálásokra biztosítanak alkalmat (speciális ismeret beszerzésére kevésbé jók) Japán: társalgók (a véletlen beszélgetések értéket teremthetnek), csoportvacsorák Tudásvásárok, konferenciák (a menetrend konferenciák esetében nincs idő a beszélgetésre) Néha a tudástranszfer csak fizikai közelség esetén működhet Az azonos munkakultúrában dolgozók kommunikációja könnyebb

Transzfer=Továbbítás+befogadás (és Használat) A tudástranszfer célja: a vállalat cselekvési képességének fejlesztése, s ezáltal értékének növelése A tudásátvitel két része: Továbbítás: az ismeretek elküldése vagy megjelenítése a potenciális befogadó felé És a tudás felszívása az adott személy vagy csoport által Ha a másik fél (címzett) az ismereteket nem fogadja be nem történik valódi tudástranszfer A tudás puszta elérhetővé tétele még nem jelent átvitelt A hozzáférhetőség szükséges, de nem elégséges biztosíték arra, hogy az információk felhasználásra is kerülnek Még az sem biztos, hogy a továbbítás és a (abszorpció) együtt értékes és hasznot hoz. Ez csak akkor következik be, ha az új ismeretek valamilyen magatartásváltozást idéznek elő, vagy olyan újszerű gondolatok kifejlesztéséhez vezetnek, amelyek azután másfajta viselkedést eredményeznek Előfordul, hogy valaki érti és magáévá is teszi a kapott tudást, de különböző indokok alapján nem használja azt (pl. ha nem tiszteljük az ismeretforrást, vagy nem bízunk benne, oka lehet még: büszkeség, az idő- és alkalomhiány, valamint a hibákat büntető vállalati kultúrákban a kockázatvállalástól való félelem)

A tudásátvitel kultúrája A tudástranszfert sokféle kulturális tényező akadályozza: A bizalom hiánya (megoldás: kapcsolat- és bizalomépítés személyes találkozásokkal) Eltérő kultúrák, szókincsek (megoldás: közös alap létrehozása oktatással, csapatszervezéssel, vetésforgóban betöltött állásokkal) A tudás kizárólagos tulajdonosának státusz és jutalom jár (megoldás: a tudásmegosztás támogatása a teljesítményértékelési és ösztönzőrendszereken keresztül) A befogadók abszorpciós képességének hiánya (megoldás: elegendő idő a tanulásra, új ötletekre való nyitottság) Intolarencia a hibákkal és a segítségkéréssel szemben (megoldás: a kreatív hibák és az együttműködés elfogadása és jutalmazása)

A tudástranszfert akadályozó tényezők és elhárításuk A bizalom hiánya Eltérő kultúrák, szókincsek, vonatkoztatási rendszerek Idő és találkozóhely hiánya: korlátolt gondolkodás a produktív munkáról A tudás kizárólagos tulajdonosának státusz és jutalom jár A befogadók abszorpciós képességének hiánya Kapcsolatok és bizalom kiépítése személyes találkozásokon keresztül Közös alap létrehozása oktatással, eszmecserékkel, publikációkkal, csapatszervezéssel, „vetésforgóban „betöltött állásokkal A tudástranszferhez szükséges idő és hely megteremtése: vásárok, társalgók, konferenciabeszámolók A teljesítményértékelés és az ösztönzőrendszer a tudásmegosztáson alapul Az alkalmazottak rugalmasságra nevelése; elegendő idő a tanulásra; a munkaszerződések lényegi elvárása az ötletekre való nyitottság

Hit abban, hogy a tudás meghatározott csoportok előjoga, a „nem mi találtuk ki” szindróma Intolerancia a hibákkal és a segítségkéréssel szemben a nem hierarchikus tudásmegközelítések ösztönzése; a gondolatok minősége fontosabb az ismeretforrás rangjánál A kreatív hibák és az együttműködés elfogadása és jutalmazása; nem jár státusz vesztéssel, ha valaki nem tud mindent