Kvalitatív módszertan szemináriumok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Történeti episztemológia
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Piackutatás.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Marketingkutatás 3. szeminárium Nagy Gábor március. 29.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
A SZAKDOLGOZAT.
EGY MÉRÉS NEM MÉRÉS? NEMZETI ÉS TELEPÜLÉSI SZINTŰ IFJÚSÁGI STRATÉGIÁK KUTATÁSI SZÜKSÉGLETEI Kádár-Csoboth Péter Nemzetközi trendek, új kihívások.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Marketing információs
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.Lux Judit október 16.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Balatonboglár, március 24.1 A szakértői munka tudományos megalapozottsága, lépései, módszerei, eszközei „A tájékozott szakértő” Szakmai és jogi ismeretek.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Balatonboglár, március 24.
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
Megfigyelés és kísérlet
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A kutatás tervezésének folyamata
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A kutatás filozófiája.
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

Kvalitatív módszertan szemináriumok Partiumi Keresztény Egyetem Szociológia szak 2006/2007 őszi félév drd.Bernáth Krisztina

Kvalitatív módszertan Alapkönyvészet: Jennifer Mason Kvalitatív kutatás Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005. David Silverman Interpretarea datelor calitative Iaşi: Polirom, 2004. Letenyei László Településkutatás (tankönyv) Budapest: Ráció Kiadó, 2005. Letenyei László (szerk.) Településkutatás (szöveggyűjtemény) Budapest: Ráció Kiadó, 2005. Kvalitatív módszertan

Kvalitatív vs. kvantitatív Letenyei László Településkutatás Budapest: Ráció Kiadó, 2005. 55-70. o. Jennifer Mason Kvalitatív kutatás Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005. 9-18. o. Teresa San Román A megérzéstől a megerősítésig: a terepmunka az antropológiában In Letenyei László (szerk.) Településkutatás Budapest: Ráció Kiadó, 2005. 358-369 o. Alan Bryman Kvantitatív és kvalitatív módszerek összekapcsolása In Letenyei László (szerk.) Településkutatás Budapest: Ráció Kiadó, 2005. 371-391. o. David Silverman Interpretarea datelor calitative Iaşi: Polirom, 2004. 41-60. o. Kvalitatív módszertan

Adatgyűjtési technikák KVANTITATÍV KVALITATÍV Meg- figyelés Résztvevő megfigyelés Strukturá- latlan interjú Strukturált intejú Kérdőív, nyílt kérdés Kérdőív, zárt kérdés Másodlagos adatlemzés Kvalitatív módszertan

Adatgyűjtési technikák Strukturált vagy strukturálatlan adatgyűjtés? Hány alanyt kérdezünk meg? Terepspecifikusság vs.összehasonlíthatóság? Terepközeli vagy tereptávoli a kutató? Kvalitatív módszertan

Lineáris operacionalizálás Kutatási probléma meghatározása Hipotézisek megfogalmazása Operacionalizálás Kutatási eszköz megtervezése Adatgyűjtés Adatelemzés Következtetések megrajzolása Eredmények közreadása McCord&McCord, 1958 Kvalitatív módszertan

Ciklikus operacionalizálás Adatgyűjtés Kérdések feltevése Adatrögzítés Kutatási téma meghatározása Tanulmány- írás Adatelemzés Spradley, 1980 Kvalitatív módszertan

Két szakasz, két módszer Teresa San Román: első szakasz: kutató és terep közeledése második szakasz: adatszerzés Alan Bryman: kvalitatív és kvantitatív: egymást kiegészítő módszerek Kvalitatív módszertan

Kvalitatív - kvantitatív „puha” Rugalmas Szubjektív Ideologizált Esettanulmány Hipotézis-alkotás Magyarázat Konkrét adatok „kemény” Rugalmatlan, merev Objektív Értéksemleges Survey Hipotézis-tesztelés Leírás Elvont adatok Kvalitatív módszertan Halfpenny, 1979 Hammersley, 1992

Kvalitatív kutatás: mi is az? Interpretivista szemlélet: Értelmezzünk! Rugalmas és kontextus-érzékeny adatgenerálás Holisztikus elemzések vs specifikusság Kvalitatív módszertan

Milyen a kvalitatív kutatás? Szisztematikus, alaposan kivitelezett Megtervezett, de flexibilis és kontextus-függő Kritikai önreflexiót feltételez Társadalmi magyarázat intellektuális rejtvényekre Magyarázatot ad Kombinálható a kvantitatív kutatással Etikai gyakorlat Kvalitatív módszertan

Kvalitatív kutatások tervezése Jennifer Mason Kvalitatív kutatás Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005. 19-47. o. David Silverman Interpretarea datelor calitative Iaşi: Polirom, 2004. 17-40. o. Kvalitatív módszertan

Kutatási téma választása: két hiba Kutatási téma – „felkapott” téma Túl általános, tág téma Mondjunk sokat a kevésről! Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan További csapdák „Tudománykodás” Haladás Turizmus Romantizmus Kvalitatív módszertan

A kvalitatív módszertan témái Tudományelméleti és társadalomelméleti alapok A kvalitatív módszerek különbözősége A kvalitatív kutatások, elméleti tézisek története Jellegzetes kutatási módszerek, helyzetek Egyéb témák: etikai kérdések, konkrét partikuláris jelenségek Kvalitatív módszertan

Kutatási témák és az érzékenység Történelmi érzékenység Politikai érzékenység Kontextuális érzékenység Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Módszerek Módszer Kvantitatív Kvalitatív Megfigyelés Kérdőív szerkesztése előtt Más kultúrák megsimerése Szövegelemzés Tartalomelemzés Résztvevők megértése Interjú Nagy minta, zárt kérdések Kis minta, nyílt kérdések Hang,- kép Rtikán használtak Cselekvések rendszerezése Kvalitatív módszertan

A kvalitatív kutatások fő elvei A terep primátusa a kutatásban Ahol Ami van Ahogy a kutató látja Külső érvényesség kérdése Az elmléletképző jelleg theory building az elméleti ideák a kutatás folyamatában alakulnak, az empirikus információk fényében grounded theory (Glasser, Strauss) az empirikus valóság jelentéseinek szimbólumainak – rendszeréből áll Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Konstruktivizmus Az emberi-társadalmi világban keletkezett jelentések megismerése a szükséges és elégséges cél Etnometodológia (Garfinkel) a mindennapi módszerek feltárása a cél alapjául a mindennapi ember értelmezései szolgálnak; a mindennapi cselekedeteket irányítják, illetve mások cselekedeteit jelentésekkel látják el; az egyének maguktól értetődőnek tekintik őket, „ki nem mondott” ismeretekről van szó. Kvalitatív módszertan

Miről szól a kutatásom? Az első fogós kérdés. Milyen természetű a kutatni kívánt jelenség, társadalmi valóság? (ontológiai nézőpont) Szabályok, normák, hiedelemrendszerek Társadalmi haladás Rejtett mechanizmusok Kapcsolatnélküliség Individuumok, öntudat Kulturális és társadalmi konstrukciók Emberek, társadalmi szereplők Szövegek, diskurzusok Szavak, kódok, kommunikáció Akciók, reakciók stb. Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Második fogós kérdés Milyen tényeket ismerünk a vizsgálni kívánt jelenséggel/társadalmi valósággal kapcsolatosan? (episztemológiai kérdések) Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Harmadik fogós kérdés Milyen témával, szélesebb, mérhető területtel foglalkozik a kutatásunk? Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Negyedik fogós kérdés Mit akarok megmagyarázni? Melyek a kutatásom kérdései? A vizsgálat lényege Konzisztencia Koherencia Kutatási kérdések: érdekesek-e, nyitottak-e, és eredetiek-e? Elegendőek-e a kutatási kérdések? Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Ötödik fogós kérdés Mi a kutatásom célja? Miért foglalkozom a kérdéssel? Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Táblázat-vázlat Kutatási kérdés Adatforrás és módszer Indoklás Gyakorlati kérdések Etikai kérdések   Kvalitatív módszertan

Kvalitatív módszertan Jövő alkalomra: Péter László (2003) „Új szegények túlélési stratégiái” in Erdélyi Társadalom Kutatási téma felvázolása Kvalitatív módszertan