Az Integritás Projekt oktatási alprojektjének bemutatása dr. Klotz Péter Integritás Projekt – zárókonferencia Budapest, 2012. március 20.
Vázlat A képzések kiemelkedő szerepe a korrupció elleni fellépésben Magyarországi helyzet az Integritás Projekt előtt Az integritás szemléletének elterjesztése – célkitűzések Megvalósítás Közigazgatási alapvizsga Tananyagfejlesztés Tréningek Nemzetközi szeminárium Elektronikus tananyag Tapasztalatok összefoglalása További lehetőségek
I. A képzések kiemelkedő szerepe a korrupció elleni fellépésben Meridai Egyezmény (2003) „Ezt a [társadalmi] részvételt olyan intézkedésekkel kell erősíteni, mint például: c) a korrupció elutasításához hozzájáruló, a közvélemény tájékoztatását szolgáló tevékenységek végzése, valamint közoktatási programok folytatása, beleértve az iskolai és az egyetemi tananyagot is;” (14. cikk) „A részes államok a szükséges mértékben meghatározott képzési programokat kezdeményeznek, dolgoznak ki vagy fejlesztenek tovább a korrupció megelőzéséért és felszámolásáért felelős szakembergárdájuk számára.” (60. cikk) Az Európai Bizottság közleménye a korrupció elleni uniós küzdelemről (2011)
II. A magyarországi helyzet az Integritás Projekt előtt A korrupció témája az egyetemi képzésben érintőlegesen van jelen, az integritás teljesen hiányzik Közigazgatási alapvizsga, szakvizsga anyagából hiányzik Közigazgatási továbbképzés területén elavult, nem használt tananyag áll rendelkezésre Nincs aktív képzés Szakemberhiány Speciális helyzet
III. Az integritás szemléletének elterjesztése – célkitűzések Tananyagok felépítése: Fogalom megismertetése Integritásmenedzsment eszköztár Szervezetfejlesztés - ösztönzés Célcsoport meghatározása: Általános ismeretek Speciális ismeretek
IV. Megvalósítás – közigazgatási alapvizsga Az Országos Közigazgatási Vizsgabizottság közleménye a közigazgatási alapvizsga követelményrendszeréről 2.2. Közszolgálat és hivatásetika almodul „A vizsgázó elsajátítja a köztisztviselői/kormánytisztviselői hivatás gyakorlásának alapelveit, magatartási szabályait, megsértésük következményeit, megismeri a hivatásetika és a személyzet integritásának összefüggéseit és képet kap a személyzeti integritás összetevőiről, a korrupcióval és a szervezeti anomáliákkal kapcsolatos összefüggésekről. (…) Elsajátítja a korrupció fogalmát, a korrupció kezelésének szabályozási kereteit és megelőzésének eszközeit.” (Hatályos: 2011. szeptember 1.)
IV. Megvalósítás – tananyagfejlesztés Források azonosítása (OECD, holland módszertan, Twinning Light Projekt, szakirodalom, gyakorlati tapasztalatok) Az elmélet átültetése a gyakorlatba, alkalmazása a magyar viszonyok között Módszertani anyagok: Oktatási módszertan - tréning Megvalósíthatósági tanulmány – e-tananyag Termékek: Tréneri kézikönyv (HU), Munkafüzet (HU, EN), prezentációk (HU, EN) E-tananyag (tesztek, fogalommagyarázat) Az első lépések… Gyakorlati útmutató integritásmenedzsment projektek indításához Képzési Program (tréning + e-learning) - minősítés
IV. Megvalósítás – tréning Előkészítése: közbeszerzési eljárás, Műszaki leírás kidolgozása (2011. május) Fejlesztése: tréner szakértők bevonásával (2011. június-augusztus) Tesztelése: próbatréning keretében – 12 fő részére (2011. szeptember) Tréningek: kiscsoportos tréningek 3x13 fő részvételével székesfehérvári és budapesti helyszínen 6 héten keresztül, összesen 221 fő részére (2011. október-november) Trénerjelölti képzések: a fenntarthatóság és a tudás biztosítása érdekében 4 fő részére (2011. szeptember)
IV. Megvalósítás – nemzetközi szeminárium „Budapest Seminar for SAIs against Fraud and Corruption” 2011. november 23-25. (angol nyelven) Célja: az Integritás Projekt bemutatása, szakmai eredmények nemzetközi népszerűsítése Résztvevői kör: számvevőszékek munkatársai a közép-kelet-európai országokból (Lengyelország, Csehország, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Makedónia, Oroszország, Moldova, Örményország), valamint hazai szakemberek, összesen 44 fő Program: előadások és mini SAINT-tréning Háttéranyag: Fraud and corruption in the CEEB-countries (EN)
IV. Megvalósítás – e-tananyag Célja: az integritásmenedzsmenttel kapcsolatos ismeretek széles körben való terjesztése – innovatív fejlesztés Felépítése: 7 fejezet, kb. 70 képernyő Fejlesztése: alvállalkozó bevonásával, 4 körös teszteléssel (2011. szeptember – 2012. március) Jellemzői: bárki által elérhető, használható, interaktív platform tesztekkel, útmutatóval integritásmenedzsment projektek indításához Informatikai háttér: szabványos ILIAS e-learning keretrendszer – az NKI Közigazgatási Továbbképzési és Vizsgaportálján való futtatás érdekében
V. Tapasztalatok összefoglalása Innováció – az Integritás Projekt keretében kidolgozott tananyagok innovatívak, nagyban segítik az integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztését Rendszerszemlélet – a tananyagok erősítik és ösztönzik a közigazgatási szemléletmód pozitív változását, illeszkednek a közigazgatás más területén zajló folyamatokba (stratégiai irányítás megújítása, továbbképzési rendszer átalakítása) Gyakorlatközpontúság – a tananyagok a magyar közigazgatás számára készültek, valós problémákra kínálnak megoldást Költséghatékonyság – nyílt forráskódú szoftverek alkalmazása, szakmai tudás biztosítása a közigazgatás számára
VI. További lehetőségek… Képzési program átadása az NKI részére, a tananyagok beépülése a közigazgatási továbbképzési rendszerbe Tananyagok továbbfejlesztése – ösztöndíjasok, vezetők részére Trénerek képzése Nemzetközi képzési program kidolgozása – szakértői tudás, tapasztalatcsere biztosítása más országok számára Tananyag és kutatási eredmények beépítése a Nemzeti Közszolgálati Egyetem képzésébe
Köszönöm figyelmüket!