Vízi közlekedés A hajózás jelene és jövője Magyarországon. Magyar Műszaki Értelmiség Napja! Szalma Botond MAHOSZ
Ami a közlekedéspolitikánkat illeti: Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium Derzsi András Közlekedési és Hírközlési Minisztérium Siklós Csaba Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium Siklós Csaba - dr. Schamschula György - dr. Lotz Károly – Katona Kálmán - Nógrádi László Közlekedési és Vízügyi Minisztérium Nógrádi László - dr. Fónagy János Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). Csillag István - Kóka János - Kákosy Csaba - Szabó Pál Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Bajnai Gordon Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Szabó Pál - Hónig NFM - Fellegi Tamás - Németh Lászlóné 2
V Á L S Á G Morális – erkölcsi Veszély: Gazdasági Politikai Morális – erkölcsi Veszély: Anarchisták = „Álzöld” Duna mozgalmak Közlekedéspolitika hiánya Ne arra legyünk büszkék, hogy bekerült egy ismerősünk a leggazdagabb 100-ba, hanem majd arra, ha nem lesz szegény ismerősünk.
Mérnökök szerepe Nem biztos, hogy a beteges szabályozás segít a piacon és az embereken
A közlekedési infrastruktúra és a közszolgáltatások fenntartása nem szívesség, hanem kötelesség, így a források rögzítése nem „politikai kéregetések” függvénye. Ellenzék - Az a párt, mely az autópálya-pénzek kisebbik hányadát rakja zsebre. Kormánypárt - Royal Flush. Mindent visz, nem csak az autópálya-pénz nagyobbik részét.
Tegyük világossá: A Duna nekünk dolgozik Teendők Tegyük világossá: A Duna nekünk dolgozik Kell,hogy legyen ténylegesen megvalósítható gazdasági terv Megfelelő és végrehajtható közlekedési koncepció Rövid és közép távra is Kerüljük az újabb programokat, fejezzük be az elsőt Segítsük a kis és közepes vállalkozásokat Szabályozzuk végre a Dunát Vegyük észre a logisztikai beruházások munkahelyeket generálnak Oktatás és utánpótlás – jövő!
1963 1909 1973 1937 1972 1962 Melanie-H Melanie Melanie-H Melanie Elsava Elsava 1963 1909 Johanna Johanna Johanna Johanna 1973 Eljo-D Eljo-D 1937 Ulm Ulm Ulm 1972 Herso-1 1962
Teljes köbtartalom /m3/ Varázsszámok Hordképességi adatok Hordképesség /to/ 2,5 m merülésnél /to/ 2,0 m merülésnél /to/ 1,6 m merülésnél /to/ Teljes köbtartalom /m3/ 1 605,906 1 606 1 142 775 2 100 1 806,035 1 575 1 133 784 2 150 1 827,655 1 524 1 072 714 1 381,456 1 185 813 520 1 720 902,932 902 890 646 1 140 2 095,000 1 581 1 075 679 2 258 1 851,000 1 448 1 053 745 2 503 1 427,734 1427 1 088 804 1 640 12 898 11 249 8 266 5 667 15 611
- 464 mto - 831 mto 550 € / nap évi 80 nap - 44.000 € 1000 € / nap - 71.000 €
Átlag kihasználtság : 60 %
Nem kell ingyen ebéd, csak hitel! Hajó Fizetett tőke Fizetett kamat Hátralévő tőke Utolsó törlesztés dátuma E / 1963 112 863,45 23 150,77 93 941,55 2014.06.01 H / 1962 80 351,54 26 174,51 239 648,00 2016.06.01 J / 1909 265 340,20 202 610,99 359 087,00 2016.09.01 U / 1972 221 156,31 225 132,61 492 844,00 2017.12.01 M / 1973 10 568,93 22 764,13 1 839 431,00 2023.09.01 690 280,43 499 833,01 3 024 951,55
Mi a teendő? Fuvardíjak emelése? PIAC ! Költségcsökkentés Bérek ? Személyzet ? Javítások, karbantartások ? Átütemezés? BANKOK és Lízingcégek Üzemanyag – sebesség! - logisztika! PIAC
A JÖVŐNK – ha nem figyelünk Spórolás: ü anyag + javítás + crew ??? 2011 – 1.332.174 liter 1.091.357 € 2012 – 1.833.082 liter 1.833.082 € 37,6 % vs.46,31 % Rakomány: 168 000 ről 222 000-re nőtt!
Aztán miért is kell pálya? Ivóvízkészlet Árvizek - belvizek Jégkárok Híd Áramtermelés Mezőgazdaság Export-import Logisztika Kikötők és hajózás
Káosz „Dunai” miniszterek találkozója - Deklaráció Nem építünk víziutat a németeknek Építünk viszont bicikli utat (Dimitrios Theologitis – head of unit DG move) Duna stratégia Magyar közlekedési stratégia Magyar logisztikai stratégia Nemzeti hajózási stratégia Integrált Közlekedésfejlesztési OP
Illés úr és elvei (nem a próféta) „Nem építünk víziutat a németeknek” Hát ne is, bontsunk le mindent a bitang tranzit előtt! „Abzug üzlet le vele!” „Van víz ellentétpárja a nincs víz” Van ész ellentétpárja a nincs ész „Hajókat a folyóhoz és…” Ez butaság… „Levegőt, talajt és vizet nem teremthetünk” Kémikusként végzett! „Minden vicc minden újszülöttnek új” Ember ez nem vicc! „Annak az újságnak az irányultsága amelyik az aláírásgyűjtést szervezi” Ez nem irányultságról, hanem energiáról, gazdaságról,vízpótlásról, stb. szól „Melyik napon, melyik fkm-nél adják át a szlovákok a víz 50%-át? Nincs ilyen hely, mert Dunakiliti helyett a „papírtigris fővárosát” Dunacsúnyt tetszettek választani (Ráadásul a Hágai perben semmilyen mennyiséget nem ítéltek senkinek!) Jelenleg a Szigetköz 400 m3/s vízmennyiséget kap ( az eredeti egyezmény nyolcszorosát! Vízszintet kell ehhez emelni, amihez fenékküszöb vagy gát kell.
5 gázló és 11 szűkület Dunaföldvár (1560) – déli országhatár (1433) Összesen: 21 gázló + 28 szűkület + 6 jégmegállásra hajlamos hely 378 fkm-en
A VITUKI tanulmány sorsa VITUKI - A Duna hajózhatóságának javítása tárgyú projektet megalapozó tanulmány A projekt az Európai Parlament és a Tanács 884/2004/EK határozatában foglaltakra épül és az európai közlekedéspolitika a 2007-2013 közötti időszakra kialakított uniós költségvetésből hajlandó ezt részben finanszírozni is. A megrendelés ugyan „rossz”(„a hagyományos folyamszabályozási módszerű megvalósítás lehetséges alternatíváinak kidolgozása” = duzzasztás kizárva), de legalább a munkát elvégezték! Zöld lobby (WWF,Greenpeace,Charta) - Elő Duna vs. Vízisztráda Bicikli utak!
A sztálinista fércmű 1887-1903: Viczián Ede felméri Magyarország vízerőkészletét 1911: Buss és Schmidthauser Pozsony és Győr között három vízlépcső építését tervezik 1917: Fischer-Reinau „a Duna, mint vízi út és energiaforrás” címmel terveket mutat be 1917: A budapesti Duna Konferencián megalakul a Rajna-Majna-Duna Szövetség 1935: Bornemissza Géza m. kir. Ipari miniszter a parlament elé terjeszti a ”Magyarország energiakészletei” című javaslatokat (Sztálin ereje teljében volt!) 1942: Mosonyi Emil megkezdi a nagymarosi (visegrádi) vízlépcsőtervének első konkrét megfogalmazását 1950: Mosonyi Emil az MTA ülésén javaslatot tesz a Csehszlovákiával közös vízlépcsőrendszer terveinek kidolgozására
3. sz. mell. a 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelethez A víziút neve A hajózható szakasz hossza, (fkm) A szakasz hossza (fkm) A víziút osztálya Duna 1812-1641 171 VI/B 1641-1433 208 VI/C Mosoni-Duna 14-2 12 III 2-0 2 Szentendrei-Duna 32-0 32 IV Ráckevei-Duna 58-0 58
1. sz. mell. a 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelethez osztály A vízi úton közlekedtethető hajók, illetve tolt kötelékek Magányos géphajó Tolt kötelék Hosszúság m Szélesség m Merülés m Hordképesség, tonna IV 85 9,5 2,5 1 000- 1 500 1 500 V/A 95-110 11,4 1 500- 3 000 110 1 600-3 000 V/B 185 3 200-6 000 VI/A 15 3 000- 3 500 22,8 VI/B 140 4 000- 4 500 6 400-12 000 VI/C 4 000- 6 200 275 190 22,8 34,2 9 600-18 000 VII 3,2 275 34,2 14500-27 000
Zöld álmok és érvek „Hajózó flotta modernizálása” Kis hajó + fogyasztás + Kisebb hullám + Kisebb merülés max. 1,7 m! Szélesebb hajó +1 lépés: gumihajó, gumizsilip, kerekek „hajókat a folyóhoz és nem folyókat a hajóhoz” „mélymerülésű hajók” „csúcsra járatás = borzalmas vízszint ingadozás” „törvényeket nem kell betartani” „szennyezett folyók” „hivatalos állásponttal szembeni nyilatkozatok” „bősi jogvita” „megtérülés” 10 milliárd/év kereskedelmi veszteség+Betemetett költségek+árvizek+ elmaradt áramtermelés + jóvátétel a kivitelezőnek + mezőgazdaság turisztika, mellékágak Országos környezetvédelmi tanács állásfoglalása a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javításával kapcsolatos tanulmányokról: 18) A kormány figyelmét fel kell hívni: A Duna medre tovább fog mélyülni, ezért A tervezett megoldásokat nehéz és költséges fenntartani Műszakilag hosszú távú megoldás a vízlépcső lenne
Természeti értékekkel rendelkező folyószakasz Hajóútfejlesztésre kiemelt folyószakasz, EU (TEN-T axis No 18) Hajóútfejlesztésre kiemelt folyószakasz, EUn kívül (pl ISPA projekt)
A jövő a multimodalitás
A Duna olyan nemzetközi szervezetekben minősítik, mint: Duna Bizottság A Dunát - Európa második legnagyobb folyóját - olyan nemzetközi szervezetekben minősítik, mint: Duna Bizottság ENSZ EGB Európai Bizottság ITF:Nemzetközi Közlekedési Fórum (CEMT jogutódja) Nem az ombudsman, és nem a zöldek! Nem költők, írók, műfordítók és filmesek! A JÖVİ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŐLÉSI BIZTOSÁNAK ÁLLÁSFOGLALÁSA a Duna hajózhatóságának javítására irányuló közlekedésfejlesztési tervek vonatkozásában I. A WWF Magyarország egyesület beadványa 1. A WWF Magyarország Egyesület (a továbbiakban: WWF) 2008 szeptemberében panaszt nyújtott be melyben kifogásolta a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet Nonprofit Közhasznú Kht. (a továbbiakban: VITUKI) vezette konzorcium által elkészített, a „Duna hajózhatóságának javítása tárgyú projektet megalapozó tanulmány” (Témaszám: 721/13/6779-01; Budapest, 2007. szeptember hó; a továbbiakban: VITUKI-tanulmány) elkészítésének eljárását és annak tartalmát.
Üzenet a zöldeknek (is): „Ignoranti quem portum petat nullus suus ventus est”