Öltözködés és kozmetikumok BIO Öltözködés és kozmetikumok
Bio Kozmetikumok A natúrkozmetikumok nagyrészt növényi, esetenként állati eredetű (pl. méhviasz, lanolin) összetevőkből álló bőrápoló készítmények. A növényi olajok, zsírok és növényi kivonatok a bőr természetes funkcióit támogatják, a bennük található természetes bőr rokon anyagok a bőr hidrolipid filmjét egészítik ki, segítik védelmi feladatainak ellátásában. Nem tömítik el a pórusokat, segítik a bőr természetes megújulását, rugalmasságának megőrzését.
Biokozmetikum az a natúrkozmetikum, melyben túlnyomó többségben ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó alapanyagok találhatók. Ellenőrzött biokozmetikumról (natúrkozmetikumról) akkor beszélhetünk, ha a kozmetikum alapanyagait, gyártását, csomagolását stb. saját kritériumrendszer szerint valamely ellenőrző szervezet (pl. BDIH, Ecocert, NaTrue, Soil Association) felügyeli .
Bio öltözködés A bio szócska fontosságát nem lehet figyelmen kívül hagyni. Már bele sem gondolunk, de a körülöttünk lévő növényi részekből előállított élelmiszerek és más készítmények rengeteg káros anyaggal érintkeznek, mielőtt eljutnak hozzánk. A rovarirtó szerektől, gyomirtótól, műtrágyától sem mentes termékek nem tesznek jót testünknek. Ha végiggondoljuk, hogy a gyapot – legyen az bármilyen – elégíti ki a fél világ rostigényét, rögvest érthető, miért van még nagyobb jelentősége ennek az apró szónak.
Bio gyapot A hagyományos gyapot egyike a kémiailag leginkább károsított növényeknek. A mezőgazdasági vegyszerek 10 %-át, illetve a rovarölő szerek 25%-át szívja fel a termőföldeken. Ez több mint bármilyen más növény esetében. Ami azt jelenti, hogy egy pamut póló 1/3-át, míg a farmer 3/4-ét vegyszerek teszik ki. Ezeket a megdöbbentő adatokat súlyosbítja, hogy az Egészségügyi Világszervezet szerint évente a 20 000-et is meghaladja a halálesetek száma a fejlődő országokban, azok között, akik a gyapotültetvényeken dolgoznak. Nyilvánvaló tehát, hogy ez ellen tenni kell.
A biogyapot termesztésénél a mezőgazdasági módszerek célja, hogy a talaj, amelybe elültetik a növényt vegytiszta legyen. Így a rajta termesztett gyapot és a betakarítást végző dolgozók egyaránt egészséges környezetben létezhetnek. Tehát az ökológiai gazdálkodás hosszú távú következménye a bolygó fejlődésének fenntartása. Minden organikus terméknél, így a biogyapotnál is, hitelesíteni kell a folyamatot. Meg kell határozni azokat a szabályokat, amelyek megengedettek a termesztés során. Így a világ bármely pontján értékesítik az adott terméket, biztos lehet a vásárló, hogy bio került a kezébe.
Az organikus, vagyis természetes, vegyileg mentes gyapot termesztése az egész világ érdeke. Ezt ismerték fel a divatvilág gurusai. Összefogásuknak köszönhetően olyan piacvezető márkák álltak a „bio-ügy” mellé, mint a Nike, Levi’s, H&M, The Gap és a sor még folytatható. Természetesen számos dizájner is sajátjának tekint a gyapot problémát. Munkájukkal tehát elindították a folyamatot, viszont most a fogyasztókon a sor, hogy meghozzák a helyes döntést. Ahelyett, hogy a homokba dugnánk a fejünk, alaposan nézzünk körül, mert sem nekünk, sem a bolygónknak nem mindegy, miben akarunk trendinek látszani. Tehát éppen itt az ideje, hogy felvegyük a zöld szemüvegünket és megtanuljunk azon át látni, és átlátni a dolgokat.