Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel „V0” VASÚTVONAL Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
Mi is az a „V0”? Az M0 autópályához hasonló elveken alapú Budapestet elkerülő vasúti folyosó Kétvágányú, villamosított pálya 160 km/h tervezési sebesség Kizárólag teherszállító vonatok
Mikor merült fel? 1930-as évek: Vasúti körgyűrű építésének terve (Dunaföldvár-Solt) 1951. ÉK-i elkerülő szakasz Galgamácsa-Vácrátót között 1968. évi Közlekedési koncepcióban szerepelt 2010. felmerült a körgyűrű megépítése 2013. február 27. döntöttek a megépítéséről 2013. április 4. szándéknyilatkozat aláírása
Magyar vasúthálózat jelenlegi állapota Sok helyen elavult, lassújelek Budapest központú hálózat „Vízfej jelleg” Duna-hidak: Északi vasúti híd Déli összekötő vasúti híd Bajai-híd
Rendező-pályaudvarok ferencvárosi rendező pu. soproni rendező pu. záhonyi rendező pu.
Teherszállítási irányok
Átlagos napi vonatforgalom Ütemes menetrend kevés menetrendi hely Déli összekötő hídon összesen: 94+82=176 vonat/nap Óránként és irányonként 4, naponta 192 tehervonat számára van kapacitás
Átjutási sebesség, átjutási idő átlagosan 44,45 km/h az országban „V0” meglétével 53 km/h-ra növekedne Átjutási idő: átlagosan 9 óra az országban (a határállomásokon 1 ¾ h) V0” meglétével 7,5 órára csökkenne
Mik lehetnek a célok? Hazai célok: EU célja: Teherszállítás sebességének emelése Budapest zajszennyezettségének csökkentése Előfeltétele a S-bahn kialakításának EU célja: A vasúti ágazat újjáélesztése Környezetkímélőbb közlekedési mód Kombinált árufuvarozás 2041-re a transzeurópai korridorok teherforgalma kétszereződik
Változatok kialakítása
I. változat
II. változat
III. változat
IV. változat
V. változat
VI. változat „Do minimum”
Problémák, Értékelés, Összehasonlítás
IV-V változat Vízfej csökkenése Kapacitásbővülés a hálózaton Előnyök Hátrányok Vízfej csökkenése Kapacitásbővülés a hálózaton A budapesti rendező- pályaudvarok felszámolhatók Nem tehermentesíti az elővárosi vonalakat Személyforgalommal nem számol Kisajátítás
I-III változat Vízfej csökkenése Kapacitásbővülés a hálózaton Előnyök Hátrányok Vízfej csökkenése Kapacitásbővülés a hálózaton A budapesti rendező- pályaudvarok felszámolhatók Budapestet elkerülő viszonylatok Jobb regionális kapcsolatok Nagyobb hossz, nagyobb összköltség Hosszabb menetidő Zavarérzékenység
Alternatív megoldások Adminisztratív megoldások (77. sz. vonal) Nagysugarú kitérők a csomópontokban 3. vágány a déli összekötő hídon+külön szintű keresztezések Kelenföldön és Ferencváros 3. vágány az elővárosi vonalakon Alagút Budapest Kelenföld-Nyugati pu. viszonylatban
Felhasznált irodalom http://hu.wikipedia.org/wiki/V0_vas%C3%BAtvonal http://itf.hu/index.php/cikk/100-v0-nehez-teher http://hovamegyavonat.blog.hu/2012/10/18/nullas_gyuru_te hervonatoknak_a_magyar_vasuti_teherszallitas_rossz_vers enykepessegenek_javitasa_1_res http://vit.bme.hu/tdk/2007/dolgozatok/kangyerka.pdf http://www.fomterv.hu/hun/letoltes/V0_RMT_11_06.pdf http://www.hid-egyesulet.hu/index.php?option=com_ content&view=article &id=145:amirl-a-vasut-szakertk- dunaujvaros-hatranyara-megfeledkeztek
Köszönjük a figyelmet!