MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ A mozdonyfedélzeti berendezések Dr. Márkus Imre vezérigazgató Budapest, 2009. február 23.
Előzmények 2006-2007-ben a MÁV Zrt. Gépészeti Üzletága (a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. jogelődje) K+F fejlesztési projektet indított, amelybe a Budapesti Műszaki Egyetemet vonta be. Meghatározásra kerültek egy olyan mozdonyfedélzeti berendezés műszaki követelményei, amelyek alapján a vontatójárművek teljesítményadatai és energia felhasználása pontosan mérhető. 2007-ben 810 dízel jármű, 2008-ban 520 villamos vontatójármű és 165 vezérlő kocsi mozdonyfedélzeti berendezésének legyártását kezdte el az e tárgyban kiírt nyílt közbeszerzési pályázatot megnyerő Prolan Zrt. 2008-ban a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. megbízta a MÁV-GÉPÉSZET Zrt.-t, hogy az érintett járművekre szerelje fel a mozdonyfedélzeti berendezéseket, a MÁV-INFORMATIKA Zrt.-től pedig megrendelte a berendezések adatgyűjtő, elemző központi informatikai rendszerének kifejlesztését.
A projekt állapota A dízel járművek mozdonyfedélzeti berendezéseinek felszerelése 2008 decemberében befejeződött. A villamos járművek felszerelése ütemezetten halad, jelenleg 148 villamos mozdonyon van már berendezés. 2009 közepéig az összes érintett jármű rendelkezik majd fedélzeti berendezéssel. A központi adatgyűjtő szoftver elkészült. Az elemzési eljárások és az információ megjelenítési felületek fejlesztése folyamatos.
A fedélzeti berendezés által gyűjtött adatok, információk Vonattovábbítás jellemző adatai: Mozdonyvezető azonosítása kártyás bejelentkezéssel; Adatbeviteli eszközön rögzített vonat adatok; Vonat azonosító (pl. vonatszám, tervezett közlekedés dátuma); Vonat paraméterei (pl. elegytonna, személy tengely); Tevékenységi azonosítók (pl. vonattovábbítás, előfogat, tolatás); Jármű GPS koordináta, irányszög; Jármű energia felhasználás, gázolaj mennyiségének mérése. Műszaki információk: Mozdony üzembe helyezése, üzemen kívül helyezése (időpontok); Akkumulátor főkapcsoló be- és kikapcsolása; Motor üzemi állapota; Külső hőmérséklet; Villamos fűtés állapota; Menet-tolatás kapcsoló állása; Egyéb digitális jelek. A berendezés GSM rendszeren küldi az adatokat a központi szerverre.
Mozdony adatok megjelenítése térképes felületen
A mozdonyfedélzeti berendezés továbbfejlesztési lehetőségei Szolgálati menetrendkönyv megjelenítése a mozdonyfedélzeti berendezéseken; Mozdonyvezető menetrendi és késési adatokkal való ellátása; Lassújel információk megjelenítése a mozdonyfedélzeti berendezésen; A vontatáshoz kapcsolódó információk átadása az utastájékozató rendszernek. Távlati MÁV csoportszintű tervek: Utasok informálása Érkezési, indulási időpontok; Késések előrejelzése; Átszállási lehetőségek. Megjelenítési lehetőségek Kijelzőkön; Interneten; Mobiltelefonon (WAP).
A mozdonyfedélzeti projekt hatása A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a mozdonyfedélzeti berendezések alkalmazásával 2010-től 1-1,6 milliárd forint költségmegtakarítással számol. A megtakarítás az energia felhasználás és a mozdonyóra ráfordítás csökkenésén alapul. A mozdonyfedélzeti berendezések további hatása: korábbinál korszerűbb és rugalmasabb vontatási szolgáltatás; hatékonyabb működtetési és gazdasági folyamatok; mozdonyvezetők napi munkavégzése egyszerűbbé válik.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!