A Közös Agrárpolitika reformja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
Egyház és Társadalom Lehet-e? Fórum
2013. évi betakarítási adatok (2013. november 25.)
európai parlamenti képviselő
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
A KAP reformja és a évi átmeneti év
KAP Összeállította: Németh Tamás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
1 Az európai és magyar tojáságazat helyzete Glattfelder Béla Európai parlamenti képviselő.
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
KAP reformok (folytatás)
KAP kiadások alakulása (folyó árakon)
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Az Európai Uniós közvetlen támogatások várható alakulása
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vidékfejlesztési Program
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
A különleges tejtámogatás
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Folyósítási feltételek Nyilatkozat: földterület nagysága, termelt növények élőállat fajta, korcsoport, egyedi azonosítók naprakéyz nyilvántartást.
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA ,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93%
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Közvetlen támogatási lehetőségek között
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az agrárágazat aktualitásai
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az agrártámogatások új rendszere
A közös agrárpolitika első éve, az agrártámogatások új rendszere
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Előadás másolata:

A Közös Agrárpolitika reformja 2014-2020 Vidékfejlesztési Minisztérium Tarpataki Tamás

A Közös Agrárpolitika költségvetése 2014-2020 2013 február 7-8 európai tanácsi döntés a Többéves Pénzügyi Keretről (MFF) A KAP költségvetése 373,179 milliárd euró lesz, ebből az első pillér 277,851 milliárd euróval, a második pillére 84,94 milliárd euróval részesedik A költségvetésről szóló végeleges - a Tanács valamint az Európai Parlament közötti - megállapodás várhatón 2013 őszén fog megszületni

KAP kiadások alakulása 1980-2020 (folyó árakon) 10 20 30 40 50 60 70 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 milliárd € Export visszatérítés Egyéb piaci intézkedések Termeléshez kötött tám. Termeléshez nem kötött tám. Piaci intézkedések Közvetlen kifizetések Vidékfejlesztés EU-10 EU-12 EU-15 EU-25 EU-27 Forrás: DG Agriculture and Rural Development 2011 = Költségvetés; 2012 = Költségvetés-tervezet; 2013 = EMGA felső határérték (közvetlen kifizetés és piaci intézkedés) + 2.Pillér előirányzat. A vidékfejlesztés 2013-ban magában foglalja az önkéntes modulációt (Egy.Kir) és a 73/2009 Rend.136. cikkben az EMVA javára átcsoportosítható összeget “unspent amounts”. Mivel ezek megszűnnek 2013 végén, az összegek visszakerülnek a közvetlen támogatások borítékba 2014-ben.

Hazai költségvetési eredmények Az EU közös költségvetésének főösszege a 7 évre vonatkozóan 960 milliárd euró, ami 3,5%-kal, ezen belül a KAP költségvetése pedig 11%-kal (421-ről 373 milliárd euróra csökkent és már 28 tagország között oszlik meg) kevesebb mint 2007-2013, de továbbra is a második legnagyobb kiadási tétel maradt. 2007-2013: Magyarországon az első és a második pillér kerete (folyóáron) 10,4 milliárd euró 2014-2020: Magyarországon az első és a második pillér kerete (folyóáron) 12,3 milliárd euró, ami 1,9 milliárd euró (folyóáron) emelkedést jelent. A tagállamok közötti külső kiegyenlítés nem befolyásolja hazánk helyzetét, Magyarország éves közvetlen támogatási kerete közel 1.270-1.273 millió euró lesz Magyarország éves vidékfejlesztési kerete közel 490 millió euró lesz Magyarország részesedése a KAP költségvetéséből 2,4%-ről 3,2%-ra emelkedett. 2014 átmeneti év lesz. Milliárd euró Közvetlen kifizetések (I. pillér) Vidékfejlesztés (II. pillér) 2007-2013 6,6 3,9 2014-2020 8,8 3,5

KAP új célkitűzései (2014-2020) Életképes élelmiszertermelés: a mezőgazdasági jövedelmek és a szektor versenyképességének javítása 2. Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás: a mezőgazdaság által előállított közjavak ellentételezése és ösztönözése 3. Kiegyensúlyozott területi fejlődés: a vidéki közösségek és vidéki munkahelyek fenntartása

A KAP reform és a magyar prioritások Közös, erős és két pilléren nyugvó agrárpolitika fenntartása 2013 után is. Fontos számunkra, hogy a közvetlen támogatás a KAP egyik fontos eszköze maradjon, és annak forrásai a 2007-2013-as szinthez képest ne csökkenjenek érdemben. A Közös Agrárpolitika leépítése, vagy renacionalizálása ellentétes érdekeinkkel. Érdekünk, hogy az érzékeny ágazatok tekintetében a támogatások termeléshez kötésének lehetősége az eddigi szinthez képest bővüljön. A nemzeti sajátosságok érvényesítése érdekében megfelelő nemzeti mozgástér szükséges. Fontosnak tartjuk, hogy a KAP megkülönböztetett figyelmet fordítson a fiatal, pályakezdő agrárvállalkozók kiemelt támogatására és a gazdaság-átadás ösztönzésére.

KAP döntés: határidők - ütemezés Politikai megállapodás a KAP új rendeleteiről: végleges jogszabály 2013. december 17. Uniós végrehajtási rendeletek megalkotása 2014. első félév. Magyarországnak 2014. májusára kész modellel kell rendelkeznie, hogy a bejelentési határidőt betarthassa. Az alkalmazni kívánt konstrukció hivatalos bejelentésének határideje 2014. augusztus 1. Hazai jogszabályalkotás 2014. második félév.

A közvetlen támogatások új rendszere Degresszivitás A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása Minden tagállam számára kötelező elemek Tagállamok által választható önkéntes elemek Degresszivitás + Alaptámogatás (BPS/SAPS) „Zöld” komponens Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Nemzeti tartalék Termeléshez kötött támogatás Természeti hátrányokkal sújtott területek támogatása VAGY Tagállam számára önkéntes, a gazdák számára választható elem A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer Zöldítés követelménye alól mentesül Kölcsönös megfeleltetés be nem tartása esetén közvetlen támogatása nem szankcionálható

A közvetlen támogatások új rendszere SAPS Maradványelv érvényesülése: fajlagos értéke a tagállami pénzügyi boríték és az egyéb alkalmazott kötelező és önkéntes elemek függvénye  Megnevezés Tagállami nemzeti boríték (2015: 1,272 milliárd euró) - Zöldítés (30%) - Fiatal gazdák (0,62%) - Termeléshez kötött (13%) - Termeléshez kötött fehérje (2%) - Kisgazdaságok (4,58%) Alaptámogatás (SAPS) (53,73%)

„Zöld” komponens Kötelező a tagállam és a gazdák számára is, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg 30%-a. Kisgazdaságoknak nem kell teljesíteniük. Feltételei: Tárgyévben termesztett növények diverzifikálása Állandó gyepek fenntartása Ökológiai célterület fenntartása (állandó kultúrával - ültetvény - fedett területen felüli jogosult területen -15 ha szántó fölött).

„Zöld” komponens I. - Terménydiverzifikáció Nem ugyanazt jelenti, mint a vetésváltás - a vetésváltás=időbeliség; termény diverzifikáció = térbeliség. Eredeti bizottsági javaslat 3 ha felett 3 különböző növény termesztése. Kompromisszumos feltétel: 10 ha alatt 1 növény, 10 ha szántó felett 2 növény, 30 ha szántó felett 3 növény termesztésének kötelezettsége. Mentesülő üzemtípusok: egy vagy több követelményt automatikusan teljesítők (pl. biogazdaságok, döntően gyepgazdálkodással foglalkozók, egyes tanúsítási rendszerekben - ekvivalens gyakorlat elismerése - résztvevő gazdaságok) valamint az állandó gyepterületek.

„Zöld” komponens II. – Állandó gyepterület Csak 5%-ban lehetne csökkenteni a nagyságát a 7 év alatt, Kompromisszum szerint: tagállami szintű monitoring is megfelelő, A jelenlegi gyakorlatnak megfelelőn: visszaállítási kötelezettség.

„Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület Csak 15 ha szántó felett kötelező; konkrét lista, ami magyar szempontból több kedvező elemet tartalmaz (pl. lucerna, tájelemek, teraszok, kemikáliák használata nélkül termesztett energianövények, ugar). a bevezetés kétlépcsős: 2015-től 5%, majd egy 2017. évi felülvizsgálattól függően akár 7%. Egyenértékű gyakorlatok elismerhetőek akár a zöldítés mindhárom követelményére vonatkozóan, illetve többféle mentesülő gazdálkodási/területi típus (pl. egyes AKG programok, biológiai gazdálkodás).

Fiatal gazdálkodók támogatása Kötelező, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg legfeljebb 2%-a. Feltételei: 40 évnél fiatalabb termelő aki most kezd mezőgazdasági tevékenységbe, vagy gazdaságát az első támogatási kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül hozta létre. Legfeljebb 5 éven keresztül nyújtható. A támogatás felső területi korlátja 25 és 90 hektár között tagállami hatáskörben állapítható meg. Tagállami átlagtámogatás 25%-a adható a támogatható hektárszámig Magyarországon 90 hektárig kb. 34 €/ha.(Mintegy 9000 fiatal gazdával számolhatunk.)

A közvetlen támogatások új rendszere Termeléshez kötött támogatás: önkéntes, legfeljebb az éves pénzügyi keret 13%-a (pl. rizs, vetőmag, tej és tejtermékek, juh és kecskehús, marha- és borjúhús, cukorrépa, zöldség, gyümölcs ) plusz 2% kizárólag fehérjenövények támogatására Magyarország célja e keret teljes felhasználása A termeléshez/teljesítményhez kötött támogatások társadalmi elfogadottsága hazánkban kedvezőbb és foglalkoztatást megőrző szerepe is van

A közvetlen támogatások új rendszere Kisgazdaságok egyszerűsített támogatása: önkéntes, a közvetlen támogatási keretösszeg maximum 10%-a fordítható a jogcímre Minden közvetlen kifizetést helyettesít Egyösszegű támogatás, melynek mértéke minimum 500 € maximum 1250 €/év/gazda. Legalább 1 hektáros területtel kell rendelkezni, aki nem érné el a normál rendszerben az 500 eurót, annál felkerekítik az átalány támogatást. 500 és 1250 euró között a normál rendszerben járó támogatásnak megfelelő összeget kap a termelő. Mintegy 88 ezer termelővel vagyis a közvetlen támogatásokban részesülő összes termelő csaknem 50%-a kaphat egyszerűsített kisgazda támogatást.

A közvetlen támogatások új rendszere Közvetlen kifizetések csökkentése (degresszivitás): kötelező, az alaptámogatások (BPS/SAPS) 150 ezer euró feletti összegére legalább 5%-os elvonást kell alkalmazni Figyelembe vehető a kifizetett munkabér és annak járulékai (gazdaságfehérítő és foglalkoztatás ösztönző hatású) Az elvont összegek az adott tagállamban vidékfejlesztés keretében innovációs célokra felhasználhatóak (100%-os EU finanszírozás) 5%-os degresszivitás esetén az alábbi hatások várhatóak A kötelező degresszivitás nincs hatással az alaptámogatás mértékére.   Munkabérek figyelembevétele nélkül Munkabérek figyelembevételével Az elvonás mértéke (1 000 euró) 3 100 275 Az érintettek száma (db) 453 49

A közvetlen támogatások várható értékeinek alakulása SAPS + zöldítés: 214 €/hektár (137+77 €) Fiatal gazdák kiegészítő támogatása: 34 €/hektár Termeléshez kötött támogatások: ágazattól/teljesítménytől függő (191 M €/év) Kisgazdaságok egyszerűsített egyösszegű támogatása: max. 1250 €/év/termelő (Kerekítés 500 €-ig, 500-1250 € között annyi támogatás, mint amennyi a normál rendszerben járna.)

KAP 2014-2020 Közös piacszervezés (SCMO)

A jövőbeni egységes szabályozás főbb elemei (Jelenleg hatályos jogszabály: az egységes közös piacszervezésről szóló 1234/2007/EK tanácsi rendelet) Biztonsági háló Válságkezelés Termelői és szakmaközi szerveződések Termeléskorlátozás kivezetése Egyéb

Biztonsági háló Intervenció Búza (3 millió tonnáig fix áron, utána pályázatos úton ha a Bizottság megnyitja) Árpa, kukorica, rizs ( (pályázatos úton, ha a Bizottság megnyitja) Friss vagy hűtött marha- és borjúhús (pályázatos úton, ha a Bizottság megnyitja) Vaj és sovány tejpor esetében (50.000, illetve 109.000 tonna fix áron, azon felül pályázatos úton, ha a Bizottság megnyitja) Magántárolás támogatása (pályázatos úton, ha a Bizottság megnyitja) Fehér cukor, olíva olaj, rostlen Vaj, soványtejpor, sajt Friss vagy hűtött marhahús (felnőtt marha) Sertéshús, juhhús, kecskehús Exportvisszatérítés Számos termékre vonatkozik (Vaj, sovány tejpor, vajolaj, élő szarvasmarha, marhahús, baromfi, baromfihús, tojás, sertéshús, sertéshúsból készült termékek exportjának támogatása) – megszűnő félben van, jelenleg nincs megnyitva egyik termékre sem, 0 euróban van meghatározva 21

Válságkezelés Beavatkozási lehetőség minden ágazatban mezőgazdasági piaci zavar (pl. árak jelentős változása, valamint speciális esetek) esetén – a Bizottság dönt a mértékről és az időtartamról Beavatkozási lehetőség köz-, állat és növény-egészségügyi okból létrejövő fogyasztói bizalomvesztés miatt előálló piaci zavar esetében (50%-os EUs társfinanszírozás – száj- és körömfájásnál 60%) Beavatkozási lehetőség az állatbetegségek terjedésének meggátolásából származó kereskedelmi korlátozások esetében Mezőgazdasági Válságalap a piaci intervenció (intervenció, magántárolás, export-visszatérítés kasszája) és a kivételes eszközök finanszírozásához 22

Szakmaközi szervezetek – fokozott jelentőség Egy-egy termékpálya szereplőit vertikálisan fogja össze (termelők, feldolgozók és/vagy kereskedők) A szakmaközi szervezetek fő céljai: Termékfejlesztés, forgalmazás elősegítése Információáramlás elősegítése Piaci átláthatóság növelése Ágazati „önszabályozás”

Termelői és Szakmaközi Szervezetek szabályozása - kötelező elismerés Termelői szervezetek, Termelői Szervezetek társulásainak, Szakmaközi Szervezetek kötelező elismerésének kiterjesztése minden ágazatra az érintettek kérésére. Szabályozás kiterjesztése nem tagokra és a nem tagok (egyén, csoport) pénzügyi hozzájárulása, ha azok élvezik az említett tevékenységekből fakadó előnyöket 24

Termelői és Szakmaközi Szervezetek szabályozása - versenyjogi mentesség A versenyszabályozási mentesség kiterjed az elismert Termelői Szervezetekre és azok társulásaira, ha együttes fellépésük nem zárja ki a verseny lehetőségét. A versenyszabályozási mentesség kiterjed továbbá a szakmaközi szervezetekre is, minden ágazatban; A mentesség nem érvényes ha: a tevékenység a piacok felosztásához vezethet, befolyásolja a közös piacszervezés megfelelő működését, torzítja, megszünteti a versenyt, rögzíti az árakat, megkülönböztetéshez, diszkriminációhoz vezet 25

A termeléskorlátozás megszüntetése Szőlő telepítési jogok rendszere: az új engedélyezési rendszer 2016. január 1-én indul. A telepítési jogok engedélyekké történő alakítását (kérelem alapján) 2020-ig lehet kérvényezni. A tagállamok minden évben szőlővel borított területük 1%-ának megfelelő új engedélyek kiosztására jogosultak. A végrehajtással kapcsolatos részletszabályok még nem ismertek. Cukor kvótarendszer: 2017. október 1-jével megszűnik. Hazánknak egyedüliként sikerült elérnie, hogy a horvát csatlakozásra való tekintettel 30 ezer tonnával emelkedjen az izoglükóz kvótája. Tejkvóta rendszer 2015-ben megszűnik: Cél a tejcsomag elemeinek minél hatékonyabb alkalmazása. Ebben a tekintetben a szakmaközi szabályozás tejágazatra való kiterjesztésének elérése fontos eredmény.

Egyebek Iskolagyümölcs- és Iskolatej-programok: nagyobb támogatás az iskolagyümölcs programra, egyszerűbb adminisztráció Szőlő-bor ágazat: nemzeti borítékon alapuló szabályozása továbbra is fennmarad Méhészeti Nemzeti Program: fennmarad Élelmiszer segélyprogram: 2013 után külön rendeletben szabályozzák és átkerül az Európai Szociális Alapba Szerződéses szabályozás: lehetőségének kiterjesztése a többi állattenyésztési ágazatban is a tejcsomag mintájára, tovább ösztönözve a termelői csoporton alapuló összefogást; pl. szarvasmarha ágazatban szerződéses tárgyalások a nemzeti termelés 15%-ig.

KAP 2014-2020 Vidékfejlesztés

Uniós vidékfejlesztési prioritások tudásátadás és az innováció előmozdítása a versenyképesség fokozása a mezőgazdasági termelés valamennyi típusa esetében és a mezőgazdasági üzemek életképességének javítása; az élelmiszerlánc szervezésének és a kockázatkezelésnek a mezőgazdaság terén történő előmozdítása; a mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása; az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású és az éghajlatváltozáshoz alkalmazkodni képes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszer-ipari és az erdészeti ágazatban; a társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben. Átfogó célkitűzések: klíma, környezet, innováció

Élelmiszeripari beruházások Az élelmiszeripari beruházások támogatása a vidékfejlesztés program következő ciklusában is meghatározó lehet, mivel a fenntartható erdőgazdálkodás és az élelmiszeripar (élelmiszer-feldolgozás, mezőgazdasági termékek értéknövelése) bekerült a prioritások, illetve a fókuszterületek közé.

Támogatások 2014

Az előirányzat megnevezése 2013. évi tényleges előirányzat 2014. évi tervezett előirányzat Nemzeti támogatás EU forrás/ Bevétel Összesen Nemzeti támogatások 51 946,0 4 000,0 55 946,0 56 396,0 4 920,0 61 316,0 Nemzeti erdőprogram 312,7   Vadgazdálkodás 76,2 Állattenyésztési feladatok 815,7 A sertéságazat helyzetét javító stratégiai intézkedések támogatása 1 600,0 Fejlesztési típusú támogatások 21,4 Folyó kiadások és jövedelem támogatások 45 095,0 49 245,0 Állami halgazdálkodási feladatok támogatása 620,0 Nemzeti agrár kárenyhítés 8 000,0 4 300,0 8 600,0 Erdei kisvasutak üzemeltetése 25,0 Tanyafejlesztési Program 1 415,0 415,0 1 665,0 Osztatlan földtulajdon kimérésének költségei 1 200,0 2 000,0 Állat és növénykártalanítás 1 000,0 Árfolyamkockázat és egyéb EU által nem térített kiadások 1 300,0 EU társfinanszírozással működő támogatások 70 463,7 157 908,7 228 372,4 77 502,8 183 250,0 260 752,8 Méhészeti Nemzeti Program 601,8 682,5 Igyál tejet program 1 500,0 1 700,0 Iskolagyümölcs program 1 211,0 Egyes speciális szövetkezések (TÉSZ, BÉSZ) támogatása 2 200,0 2 562,8 Egyes állatbetegségek ellenőrzése, felszámolása 1 180,0 536,5 Uniós programok áfa fedezete 1 560,0 2 060,0 Új Magyarország Vidékfejlesztési program 61 582,7 156 024,1 217 606,8 60 621,8 163 865,4 224 487,2 Új Vidékfejlesztési program 7 500,0 17 500,0 25 000,0 Halászati Operetív Program 628,2 1 884,6 2 512,8 EU által közvetlenül térített támogatások 411 666,7 397 791,1 Piaci támogatások 18 414,3 18 310,0 Közvetlen támogatások 393 252,4 379 481,1 127 324,7 573 575,4 700 900,1 139 863,8 585 961,1 725 824,9

I. pilléres támogatások 1. SAPS területalapú támogatás 2014: 227 euró/hektár (kb. 68 000 Ft/hektár) Termeléshez kötött különleges rizs támogatás: kerete 1,26 millió euró, fajlagos összege közel 400 euró/hektár lesz Termeléshez kötött különleges tej támogatás 2014. évi kerete 43,3 millió euró, a fajlagos támogatás árfolyamtól függően 9 Ft/kg körül alakul A SAPS és a különleges tej támogatás esetében október 16- tól 50% előleg kifizetését tervezzük 2014-ben is mintegy 157 milliárd forint értékben

I. pilléres támogatások 2. Termeléstől elválasztott kérődző szerkezetátalakítási program 2014. évi kerete 43 millió euró Várható fajlagos értékek anyatehén szerkezetátalakítási jogosultság 170 euró hízottbika szerkezetátalakítási jogosultság 75 euró szarvasmarha extenzifikációs többletjogosultság 60 euró anyajuh szerkezetátalakítási jogosultság 11 euró anyajuh kiegészítő többletjogosultság 7 euró

I. pilléres támogatások 3. Termeléstől elválasztott zöldség, gyümölcs szerkezetátalakítási program 2014. évi kerete 8,65 millió euró dohány szerkezetátalakítási program 2014. évi kerete 23,3 millió euró Biztosítási díjtámogatás 2014. évi kerete 7,76 millió euró

I. pilléres támogatások 4. Elkülönített támogatások cukor 41 010 000 euró zöldség-gyümölcs 4 756 000 euró bogyós gyümölcs 391 000 euró

Nemzeti agrártámogatások A főbb jogcímek keretösszegekkel az alábbiak: kiegészítő nemzeti támogatás 18,9 milliárd forint sertés állatjóléti támogatások 7,2 milliárd forint baromfi állatjóléti támogatások 4,8 milliárd forint állati hulla ártalmatlanításának támogatása 2,9 milliárd forint állatbetegségek megelőzése 7,8 milliárd forint cukorrépa termelők nemzeti támogatása 1,98 milliárd forint agrárfinanszírozás, mezőgazdasági hitelek kamattámogatása 2,4 milliárd forint

Kiegészítő nemzeti támogatások Jogcímek: hízott bika anyatehén extenzifikációs szarvasmarha anyajuh anyajuh kiegészítő tej anyajuh de minimis anyakecske de minimis A támogatási összegek a költségvetés függvényében alakulnak. Várhatóan a fajlagos támogatás mértéke a 2013. évi szint körül fog alakulni.

Nemzeti támogatások – a „de minimis” támogatások változásai 2014-től MEZŐGAZDASÁGI DE MINIMIS RENDELET 1535/2007/EK bizottsági rendeletet 1408/2013/EU bizottsági rendelet (mezőgazdasági de minimis rendelet) Egyéni keretösszeg: 15 000 euró/3 év (megduplázódott, hiszen eddig csak 7500 €/termelő/3 év volt ) Változás: Az egy tulajdonosi körhöz tartozó üzemek esetében a de minimis összegeket össze kell vezetni, tehát már nem csak regisztrációs szám szerinti nyilvántartás kötelező. Hatály: mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozások ÁLTALÁNOS DE MINIMIS RENDELET 1998/2006/EK bizottsági rendeletet 1407/2013/EU bizottsági rendelet (általános de minimis rendelet) Egyéni keretösszeg: 200 000 euró /3 év (változatlan)

II. Pilléres támogatások 2014 II. Pilléres támogatások 2014.-ben folyamatos és megnyíló támogatási intézkedések Jogcím Szaktanácsadói szolgáltatások támogatása   Szakképzési támogatás Erdészeti támogatások Natura 2000 KAT AKG

Köszönöm a figyelmet!