1 Az európai és magyar tojáságazat helyzete Glattfelder Béla Európai parlamenti képviselő
A KAP jövője 2013 után Közvetlen kifizetések megőrzik a 2013-as értéküket –Európai Parlament jelentése (Dess-jelentés) –magyar elnökség által elfogadott tanácsi határozat Tervezet! A költségvetési vitában dől el a KAP büdzséje is 2
Közvetlen kifizetések Alaptámogatás (közvetlen kifizetés kb %-a) –tagállamonként, ill. régiónként azonos összegű, hektáralapú (hasonló a SAPS-hoz) Zöldítés (30%) –környezetvédelmi jellegű többletvállalásokhoz kötött –nem lehet tudni, mi lesz a fel nem használt támogatásokkal Kedvezőtlen adottságú területek támogatása (5%) –hegyvidéki területek, Natura 2000 Fiatal gazdák támogatása (2%) Ágazati támogatások (5, ill. 10%) –termeléshez kötött –tej, hízómarha, juh és kecske, cukor, rizs stb. 3
Közvetlen kifizetések II. „Capping” 20% 150 és 200 ezer euró között 40% 200 és 250 ezer euró között 70% 250 és 300 ezer euró között 100% 300 ezer euró felett –csökkenteni lehet az alkalmazottak munkabérével és járulékaival –tagállamon belül, vidékfejlesztésre lehet átcsoportosítani „Aktív farmer” –a közvetlen kifizetések összege nem éri el a nem-mezőgazdasági tevékenységből származó bevételei 5%-át, vagy –nem tartja művelésre alkalmas állapotban a területet 5
Vidékfejlesztés Versenyképesség növelése, öntözés, energiahatékonyság nem kap kellő hangsúlyt –1. számú prioritás: tudástranszfer és innováció Bizonytalan a vidékfejlesztési alap finanszírozása –nincs pénzügyi tábla csatolva a jogszabályjavaslathoz 6
7 Az európai tojáságazat számokban (EU27) (forrás: Bizottság, 2009) Tojástermelés:7 427 millió tonna Tojótyúkok száma: 360 millió (+ 148m „egyéb” tyúk) Tojásfogyasztás: 235 db/fő/év Export:140,000 tonna (a termelés 1.9%-a) Import: 40,000 tonna (a termelés 0.5%-a)
8 Tojótyúkok termelési módszerek szerint (EU 27) (forrás: EUWEP, július 29-i állapot)
9 Tojótyúkok termelési módszerek szerint (Magyarország) (forrás: EUWEP, július 29-i állapot)
10 Nagyobb hely, nagyobb költség ……. (Forrás: Van Horne, LEI)
11 Hagyományos ketrecek tilalma január 1- jétől Feljavított ketrecek: legalább 8%-kal magasabb termelési költség Számos tagállam nem tett eleget adatközlési kötelezettségének –a jogszabály betartása a tagállamok kötelezettsége –a Bizottság eljárást indíthat a tagállam ellen Mi lesz a január 1-je után hagyományos ketrecben termelt tojás sorsa? –a Bizottságnak még nincs kialakult jogi álláspontja –többféle lehetőség van teljes tiltás: megsemmisítés –költséges –morálisan megkérdőjelezhető –rövid távon tojáshiányhoz és jelentős árnövekedéshez vezet Bizottság javaslata: –tagállam területéről nem vihető ki –közvetlen fogyasztásra nem alkalmas, csak feldolgozást (pl. tojáspor, tojáslé) követően kerülhet a piacra
12 Kereskedelmi tárgyalások Többoldalú: –WTO Dohai Forduló: a következő években nem várható érdemi előrelépés –cél: állatjóléti, állategészségügyi követelményekre (ún. „non-trade concerns”) is vonatkozzon a WTO szabályozás („level playing field”) Kétoldalú szabadkereskedelmi tárgyalások –EU-Ukrajna: dec I. felében várhatóan lezárul hazánk földrajzi közelsége és mezőgazdaságának szerkezete miatt különösen érintett legveszélyeztetett ágazatok: gabona, baromfi az EU az érzékeny ágazatokban vámmentes kvótát nyit: –baromfi: 16 ezer t, ami 5 év alatt fokozatosan 20 ezer t/évre nő –fagyasztott baromfihús: 10 ezer t –tojáspor: 1,5 ezer t, ami 5 év alatt fokozatosan 3 ezer t/évre nő –EU-Mercosur: a spanyol elnökség 2010 I. felében nyitotta meg újra legveszélyeztetebb ágazatok: marhahús, baromfi, cukor (bioetanol) Mercosur követelés: agrárkereskedelem minél teljesebb liberalizálása, érzékeny ágazatokban vámmentes kvóta –baromfihús: 250 ezer t EU ajánlat: mérsékelt liberalizáció –baromfihús: 75 ezer t
13 Termelési költség 2008-ban, EU és EU-n kívüli országokban (eurocent/kg) (Forrás: Van Horne, LEI)
14 EU importvám tojásporra 2008-ban (eurocent/kg) (Forrás: Van Horne, LEI) EUWEP
15 EU importvám tojásporra 2012-ben (Eurocent/kg) (Forrás: Van Horne, LEI)
16 Az EU állatjóléti politikája Az állatjólét az EU szakpolitikáiban érvényesítendő célkitűzés (Lisszaboni Szerződés 13. cikk) –többéves állatjóléti akcióterv –alapvető eszköz: tiltás –nincs tekintettel a költségekre és a fogyasztói igényekre Európai Parlament FIDESZ delegációjának álláspontja: –tiltás helyett önkéntes alapon címkén fel lehessen tüntetni döntsön a fogyasztó! –új állatjóléti intézkedés csak akkor, ha az importra is kötelezően alkalmazni kell ehhez változtatni kell a WTO-szabályokat –figyelembe kell venni az EU más horizontális célkitűzéseit Klímavédelem, CO2 kibocsátás csökkentése