Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011. Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.
„Borzasztóak az emberek „Borzasztóak az emberek. Megbízhatatlanok, erőszakosak, gorombák, tapintatlanok. Te mit szedsz ellenük? Semmit! –nevettem fel.- Próbálom szeretni őket úgy, amilyenek.” (Kun Erszébet: „Az oktatómanó”)
Évente harminc gyermek hal meg bántalmazás, illetve elhanyagolás következtében Magyarországon. 2010-ben - fizikailag 2391 - érzelmileg 4571 - szexuális bántalmazástól 240 gyermek szenvedett Magyarországon. A gyermekek tíz százaléka van veszélyben!
A BÁNTALMAZÁS FORMÁI 1. Fizikai bántalmazás (+Münchausen by proxy) 25 % 2. Emocionális bántalmazás 20% 3. Elhanyagolás (Szükséglet kielégítés (étkezés, higiénia, biztonság, ruházkodás, lakhatás) Felügyelet, Nevelési, Egészségügyi, Érzelmi 48 % 4. Szexuális bántalmazás 5 % 5. Kortársbántalmazás: Bullying, Mobbing 6. Rendszerbántalmazás
Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1 Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1. Az aktív elkövető: aki bántja a gyermeket és sérülést okoz. 2. A passzív elkövető: Aki nem védi meg gyermekét az őt ütlegelő, szexuálisan zaklató személytől, de ide sorolható az elhanyagolás kategóriája is. A gyermekbántalmazás különleges esetei: - méhmagzatot károsító: dohány, alkohol - alkohol, drogok - gyermek bántalmaz gyermeket (bullying) A felnőttkori mentális betegségek nagy része visszavezethető a gyermekkori bántalmazásokra!
AGRESSZIÓ EMELKEDÉST idézhet elő és fokozza az az irritábilitást /gyermek depresszió, hiperaktivitás/ rossz érzéseket szorongást gyanakvást impulzivitást
CSÖKKENTI AZ AGRESSZIÓT Önkontroll Önbizalom Biztonságérzet Mások és önmagunk érzelmeinek felismerése és szóbeli kifejezése
A GYERMEKEK TESTI BÁNTALMAZÁSA Felismerés bizonytalan eredetű zúzódások /alsó végtag, arc, nyak/ fej és szem sérülés égési nyomok, forrázás hajtépés csonttörések, bordarepedés máj, lép ruptura ha a sérülés ellátására komoly késéssel kerül sor
MÜNCHAUSEN-BY-PROXY SZINDRÓMA Fizikai bántalmazás speciális formája A betegség tüneteit egy külső személy -jellemzően az anya- idézi elő a gyermekén Enyhébb esetben az anyák nem direkt okoznak kárt, hanem folyamatos, túlzásba vitt aggódásukkal. Felesleges és fájdalmas orvosi beavatkozásoknak teszik ki gyermeküket. Súlyosabb esetben már egy meglévő betegség tüneteit túlozzák el, de teljesen egészséges gyermek esetében is kialakulhat olyan módon, hogy az anya saját maga indukál tüneteket.
Anya részéről, kezelést igényel legfontosabb jellemző a tünetekkel kapcsolatban, egyben a legfontosabb gyanújel, hogy azok mindig az anya jelenlétében vagy közelségében észlelhetők, míg távollétében megszűnnek. Jellemző még, hogy az anya mindig a gyermeke mellett van, részt vesz az ápolásban, azonban nem tűnik aggódónak a betegséggel kapcsolatban, túl megértően elfogad minden fájdalmas és veszélyes vizsgálatot. Betegség, a szülő részéről kezelést igényel
A GYERMEKEK SZEXUÁLIS BÁNTALMAZÁSA Formái szexuális ingerlő, csábító viselkedés szexuális aktus szexuális stimulálás gyermekpornográfia gyermekprostitúció
SZÜLŐI JELLEMZŐK 20-40 év közötti férfiak /családon belül v. környezetben/ házastársi szexuális kapcsolat problémás /szex fr./ szexuális aberrációk /exhibícionizmus, parafíliák: nemi preferencia zavara /pedofília/ szerepzavar a családban /lány – feleség, háziasszony szerep/ gyengédség igény – szexuális intimitás megkülönböztetése nehéz domináns feleség, apa a gyermekkel szemben éli ki dominancia szükségleteit alacsony önértékelés alkoholizmus szociális izoláció
Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/ KÖVETKEZMÉNYEK PTSD Szorongás, félelem Bűntudat, szégyen Depresszió /serdülőkorú áldozatok/ Pánikrohamok Alvászavar Drog fogyasztás Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/ Szexuális viselkedés, nemi identitás zavarai /szexuális túlfűtöttség, acting out készség/
MEGKÜZDÉS Traumaismétlés Szexuális stimulusok elkerülése Debriefing Pszichoterápia
„Tulajdonképpen nem a veszélytől félek, hanem csak annak kikerülhetetlen hatásától- a rémülettől. Ebben a zaklatott, ebben a szánalmas állapotban, érzem, előbb-utóbb eljön az idő, amikor életemet és eszemet egyszerre kell elveszítenem valami kétségbeesett küzdelemben a vad fantommal, amelynek neve: FÉLELEM.” (Sylvia Path)
BULLYING, SZEKÍROZÁS Agresszív ártó, zaklató célú viselkedés Ismételten előfordul Az erőviszonyok nincsenek egyensúlyban /fizikai, pszichikai fölény/ Provokáló áldozatok /ideges, agresszív magatartás, gyakran kezdeményeznek verekedést, disruptív viselkedés/ Agresszív áldozatok /a szekírozásra agresszióval reagálnak, védekezés, megtorlás/
SZEKÍROZÓK JELLEMZŐI Nehezebb iskolai beilleszkedés /tanulmányi eredmény, iskolai légkör elfogadása/ Gyakoribb dohányzás, alkoholfogyasztás Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó képesség Könnyen kötnek barátságot /szociálisan nem szigetelődnek el/ hasonló értékrend
SZEKÍROZÁST ELSZENVEDŐK JELLEMZŐI Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó készség /szociális ügyetlenség/ Izolálódnak, magányosak A társak azt gúnyolják, aki kilóg /másság pl. fiúknál gyengébb fizikum/ Ritkább alkoholfogyasztás, kevesebb dohányzás Szorongás, bizonytalanság Alacsony önértékelés Depresszió Gyakrabban mutatnak testi-lelki tüneteket
A BÁNTALMAZÁST FOKOZÓ TÉNYEZŐK A gondozó személy jellemzői alacsony frusztráció tűrés önbizalom hiánya bántalmazási tapasztalatok patológia manifesztálódása
SZÜLŐK JELLEMZŐI Csökkent ítélőképesség Intellektuális hiányosságok (hiányzó ismeretek) Motivációs deficitek Fel nem ismert depresszió Testi fogyatékosság, betegség Drog és alkohol fogyasztás Szegénység, zsúfoltság
A BÁNTALMAZÁS KÖVETKEZMÉNYEI Szülő védelmező szerepében csalódás /gyermek segélykérésének elutasítása/ - a bizalmi válság az identitás fejlődést akadályozza Attachment kapcsolat megfordul – a szülőt traumatikus emlékek kínozzák – szorongására a gyermektől vár megnyugtatást – frusztráció - agresszió Kötődés /biztonság vesztés, félelem, közeledés és kerülés ambivalenciája/ Alacsony önbecsülés Koncentrálóképesség csökken
Hipervigilitás Szégyen /titok/ Bűntudat Gátolt v. agitált viselkedés Agresszió fokozódik /2 évesen megfigyelhető – síró társak megnyugtatása veréssel/ Több negatív érzelem Pszichoszexuális fejlődés károsodása
A SZEKÍROZÁS HOSSZÚ TÁVÚ KÖVETKEZMÉNYEI Bűnözés aránya nagyobb a szekírozóknál Depresszió, alacsony önértékelés gyakoribb a szekírozást elszenvedőknél
BULLYING VISSZASZORÍTÁSA /siker 30-50 %/ Egyértelmű szabályok Szülők, tanárok fokozott kontrollja Szigorú közösségi normák Támogatás és védelem azoknak akiket bántanak Iskolai légkör, ahol fokozottan figyelnek a szekírozás felbukkanására
AZ ÖNÉRTÉKELÉSHEZ, ÖNELFOGADÁSHOZ SZÜKSÉGES A gyermek léte örömet vált ki a környezetének tagjaiból Elfogadás Szeretet Tisztelet Figyelem Sikerélmény Kompetencia /pozitív visszajelzések - ISKOLA/
A BÁNTALMAZÁS TERÁPIÁJA Erős ellenállás a közvetlen kikérdezéssel szemben Traumatikus eseményeket fedi v. kerüli Közvetett megközelítés /rajz, játék, álom, fantázia/ Bizalom, biztonság megteremtése Erősen gátolt viselkedés feloldása Bűntudat csökkentése Önbecsülés helyreállítása
MOBBING Mob: nagyszámú fegyelmezetlen ember Mobbing: csőcselék Jelentése: egy csoportnak az egyénnel szemben tartósan, hosszú időn keresztül alkalmazott lelki terrorja. (iskolára, munkahelyre vonatkoztatva is használják a kifejezést) Iskolai szintéren a jelentése: Kiközösítés Megalázás Hónapokig tart Csoport követi el egyénnel szemben /nem egyének közötti konfliktus/
Ok intolerancia / társadalom, társadalmi frusztrációk, előítéletek/ Félelem /legjobb védekezés a támadás, fölénykeresés/ Unalom Feltűnni vágyás /egyéb iskolai sikerek?/ A közösség előnyei agresszió levezetés feszültség csökkentés unaloműzés, szórakozás /ingerkeresés/ félelem leküzdése szerepek: vezető követők /alkalmazkodás/ kívül álló /áldozat/
Ki válik kívülállóvá /áldozattá/? Elütnek az érvényes normától látható, feltűnő módon Pl. beszéd, alkat, bőrszín, méretek, testi hibák, szemüveg, származás, gátolt viselkedés, a lazaság hiánya, szociális készségek fejletlensége, testi ügyetlenség, gyengébb képességek Az áldozatok többnyire nem változtatnak a viselkedési formáikon, melyek a többséget ellenségeskedésre ingerlik.
Károsító hatás az áldozatra nézve Sértődékeny Agresszív Nehezen viselik el a kritikát Folyton elismerésre vágynak Csoportban nem mernek megszólalni Csökkent önértékelés Gyakoribb betegségek Pszichoszomatika, fejfájás Szorongás Depresszió Öngyilkosság Tartós hiányzás /menekülés/ A hatás igen hosszú távú lehet! /osztálytalálkozó/
Mit tehetünk ellene? Elfogadó légkör Mobbing magatartás megakadályozása A kívülállók tipikus viselkedési mintái Mobbing-----reakció Milyen viselkedési stratégiákkal mentik magukat az áldozatok? harc a kívülálló szerep ellen a, a gyanakvó: mindenütt rosszindulatot, gonoszságot feltételez, túl óvatos, bizalmatlan. b, a dicsekvő: célja jobbnak feltűnni /hátha úgy elfogadnak/ Anyagi javakat, hőstetteket (valós v. kitalált) erősen hangsúlyoznak /ez a többiekben visszatetszést kelt/. Arrogánsok, megjátszott öntudat, fölébe kerekedés a többieknek, stréber.
MIT TEHETÜNK A MOBBING ELLEN? Társas viszonyok hálózatának ill. lehetőségei feltérképezhetők a szociometria módszerével /Moreno). A rokonszenvi választásokon alapuló szociogram mutatja egy közösség társas viszonyrendszerét /sztár, párok, peremhelyzetű magányosok/. A szociometriai a tanárnak segít megrajzolni a rejtett kapcsolati hálókat az osztályközösségen belül. /Visszajelzés az osztálynak nincs!/
BÁNTALMAZÁST ÁTÉLT GYERMEKEK RAJZJELLEMZŐI Üres képek (részletek hiánya, állókép, beszűkült látószög) – deprimált gyermek Színek szegényesek, korlátozottak (főként fekete és piros) Feltűnő árnyékolás (térkitöltés, átszínezés) Ismétlődő tartalmak a traumához kapcsolódva (erőszak, agresszió v. menekülés) Tartalomban elidegenedett alakok (robot, szörny) Regresszív rajzok (burok, dezorganizáció, strukturálatlan, tagolatlan, turbulencia, kaotikus, impulzív rajzok) – megmunkálatlan idnulatok Szexuális konnotáció megjelenése
Intim testrészek feltűntetése (urológia, kistestvér, média fokozhatja a szexuális jegyek előfordulását) Nyelv túlhangsúlyozása Merész, kihívó ruházatú alak Érzékiséget sugalló vonások Félig ábrázolt emberi test (alsó rész tagadása) Kidolgozott felső rész, kidolgozatlan alsó rész Regresszív rajzok, nehezen azonosítható testrészek
GYERMEKBÁNTALMAZÁS VIZSGÁLATA Igazságügyi orvostan Gyermekgyógyászat, Gyermekpszichiátria Gyermekvédelem Szociológia
TEENDŐKBEN ÉRINTETTEK Iskolaorvos, gyermekorvos Védőnő Pedagógus Iskola pszichológus Iskolai szociális munkás CSSK /gyermekjóléti szolgálat, családgondozók/ Gyámügy Rendőrség TEGYESZ
PREVENCIÓ Nevelés-oktatás fontos! Szexuális bántalmazás prevenciója – oktató bábfilm Cél: megtanítani a gyermeket, hogy joga van nemet mondani Kortárs agresszió esetén: Iskolai és társadalmi környezet felmérése Egészséges érintkezés, kapcsolatépítés
Iskolai, tantermi légkör megteremtése, javítása Fokozott figyelem a szekírozás megjelenésekor Tanári, szülői ellenőrzés Szekírozást tiltó normák A szekírozott védelme, támogatása Bullying telefonszolgálat A gyermekek jogait megfogalmazó állásfoglalások A büntetés nem elsődleges Helyes tévénézési szokások kialakítása (egészséges életmódra való nevelés)
Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned „Még kicsi a lányom, de már most gondot okoz. Hogy ha növekedni kezd, hogyan terelem majd a helyes útra. Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned –véltem én.- Elég, ha te azon jársz.” (Kun Erzsébet: „Családmesék”)
Köszönöm a figyelmet!
Békés, szeretetteljes Karácsonyi ünnepeket!