Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
10. Erőszak a családban, válás
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Peremen billegő fiatalok
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A gyermekvédelmi jelzőrendszer
Gyermekkori depresszió
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
CSALÁD.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Szegénység és egészségi állapot
Pszichikus működés zavarai
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
OR A gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzése: Népegészségügyi megközelítés Prof. Kevin D. Browne A Birminghami Egyetemen.
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
A szexuális élet és a nemi identitás zavarai
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Mi is az a társadalmi integráció?
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A lelki egészség védelme az iskolában
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Mindennapi veszteségeink
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az OGYEI kiemelt programjai
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Erőszak a családban.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A helyettes szülői ellátás működése
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011. Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.

„Borzasztóak az emberek „Borzasztóak az emberek. Megbízhatatlanok, erőszakosak, gorombák, tapintatlanok. Te mit szedsz ellenük? Semmit! –nevettem fel.- Próbálom szeretni őket úgy, amilyenek.” (Kun Erszébet: „Az oktatómanó”)

Évente harminc gyermek hal meg bántalmazás, illetve elhanyagolás következtében Magyarországon. 2010-ben - fizikailag 2391 - érzelmileg 4571 - szexuális bántalmazástól 240 gyermek szenvedett Magyarországon. A gyermekek tíz százaléka van veszélyben!

A BÁNTALMAZÁS FORMÁI 1. Fizikai bántalmazás (+Münchausen by proxy) 25 % 2. Emocionális bántalmazás 20% 3. Elhanyagolás (Szükséglet kielégítés (étkezés, higiénia, biztonság, ruházkodás, lakhatás) Felügyelet, Nevelési, Egészségügyi, Érzelmi 48 % 4. Szexuális bántalmazás 5 % 5. Kortársbántalmazás: Bullying, Mobbing 6. Rendszerbántalmazás

Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1 Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1. Az aktív elkövető: aki bántja a gyermeket és sérülést okoz. 2. A passzív elkövető: Aki nem védi meg gyermekét az őt ütlegelő, szexuálisan zaklató személytől, de ide sorolható az elhanyagolás kategóriája is. A gyermekbántalmazás különleges esetei: - méhmagzatot károsító: dohány, alkohol - alkohol, drogok - gyermek bántalmaz gyermeket (bullying) A felnőttkori mentális betegségek nagy része visszavezethető a gyermekkori bántalmazásokra!

AGRESSZIÓ EMELKEDÉST idézhet elő és fokozza az az irritábilitást /gyermek depresszió, hiperaktivitás/ rossz érzéseket szorongást gyanakvást impulzivitást

CSÖKKENTI AZ AGRESSZIÓT Önkontroll Önbizalom Biztonságérzet Mások és önmagunk érzelmeinek felismerése és szóbeli kifejezése

A GYERMEKEK TESTI BÁNTALMAZÁSA Felismerés bizonytalan eredetű zúzódások /alsó végtag, arc, nyak/ fej és szem sérülés égési nyomok, forrázás hajtépés csonttörések, bordarepedés máj, lép ruptura ha a sérülés ellátására komoly késéssel kerül sor

MÜNCHAUSEN-BY-PROXY SZINDRÓMA Fizikai bántalmazás speciális formája A betegség tüneteit egy külső személy -jellemzően az anya- idézi elő a gyermekén Enyhébb esetben az anyák nem direkt okoznak kárt, hanem folyamatos, túlzásba vitt aggódásukkal. Felesleges és fájdalmas orvosi beavatkozásoknak teszik ki gyermeküket. Súlyosabb esetben már egy meglévő betegség tüneteit túlozzák el, de teljesen egészséges gyermek esetében is kialakulhat olyan módon, hogy az anya saját maga indukál tüneteket.

Anya részéről, kezelést igényel legfontosabb jellemző a tünetekkel kapcsolatban, egyben a legfontosabb gyanújel, hogy azok mindig az anya jelenlétében vagy közelségében észlelhetők, míg távollétében megszűnnek. Jellemző még, hogy az anya mindig a gyermeke mellett van, részt vesz az ápolásban, azonban nem tűnik aggódónak a betegséggel kapcsolatban, túl megértően elfogad minden fájdalmas és veszélyes vizsgálatot. Betegség, a szülő részéről kezelést igényel

A GYERMEKEK SZEXUÁLIS BÁNTALMAZÁSA Formái szexuális ingerlő, csábító viselkedés szexuális aktus szexuális stimulálás gyermekpornográfia gyermekprostitúció

SZÜLŐI JELLEMZŐK 20-40 év közötti férfiak /családon belül v. környezetben/ házastársi szexuális kapcsolat problémás /szex fr./ szexuális aberrációk /exhibícionizmus, parafíliák: nemi preferencia zavara /pedofília/ szerepzavar a családban /lány – feleség, háziasszony szerep/ gyengédség igény – szexuális intimitás megkülönböztetése nehéz domináns feleség, apa a gyermekkel szemben éli ki dominancia szükségleteit alacsony önértékelés alkoholizmus szociális izoláció

Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/ KÖVETKEZMÉNYEK PTSD Szorongás, félelem Bűntudat, szégyen Depresszió /serdülőkorú áldozatok/ Pánikrohamok Alvászavar Drog fogyasztás Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/ Szexuális viselkedés, nemi identitás zavarai /szexuális túlfűtöttség, acting out készség/

MEGKÜZDÉS Traumaismétlés Szexuális stimulusok elkerülése Debriefing Pszichoterápia

„Tulajdonképpen nem a veszélytől félek, hanem csak annak kikerülhetetlen hatásától- a rémülettől. Ebben a zaklatott, ebben a szánalmas állapotban, érzem, előbb-utóbb eljön az idő, amikor életemet és eszemet egyszerre kell elveszítenem valami kétségbeesett küzdelemben a vad fantommal, amelynek neve: FÉLELEM.” (Sylvia Path)

BULLYING, SZEKÍROZÁS Agresszív ártó, zaklató célú viselkedés Ismételten előfordul Az erőviszonyok nincsenek egyensúlyban /fizikai, pszichikai fölény/ Provokáló áldozatok /ideges, agresszív magatartás, gyakran kezdeményeznek verekedést, disruptív viselkedés/ Agresszív áldozatok /a szekírozásra agresszióval reagálnak, védekezés, megtorlás/

SZEKÍROZÓK JELLEMZŐI Nehezebb iskolai beilleszkedés /tanulmányi eredmény, iskolai légkör elfogadása/ Gyakoribb dohányzás, alkoholfogyasztás Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó képesség Könnyen kötnek barátságot /szociálisan nem szigetelődnek el/ hasonló értékrend

SZEKÍROZÁST ELSZENVEDŐK JELLEMZŐI Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó készség /szociális ügyetlenség/ Izolálódnak, magányosak A társak azt gúnyolják, aki kilóg /másság pl. fiúknál gyengébb fizikum/ Ritkább alkoholfogyasztás, kevesebb dohányzás Szorongás, bizonytalanság Alacsony önértékelés Depresszió Gyakrabban mutatnak testi-lelki tüneteket

A BÁNTALMAZÁST FOKOZÓ TÉNYEZŐK A gondozó személy jellemzői alacsony frusztráció tűrés önbizalom hiánya bántalmazási tapasztalatok patológia manifesztálódása

SZÜLŐK JELLEMZŐI Csökkent ítélőképesség Intellektuális hiányosságok (hiányzó ismeretek) Motivációs deficitek Fel nem ismert depresszió Testi fogyatékosság, betegség Drog és alkohol fogyasztás Szegénység, zsúfoltság

A BÁNTALMAZÁS KÖVETKEZMÉNYEI Szülő védelmező szerepében csalódás /gyermek segélykérésének elutasítása/ - a bizalmi válság az identitás fejlődést akadályozza Attachment kapcsolat megfordul – a szülőt traumatikus emlékek kínozzák – szorongására a gyermektől vár megnyugtatást – frusztráció - agresszió Kötődés /biztonság vesztés, félelem, közeledés és kerülés ambivalenciája/ Alacsony önbecsülés Koncentrálóképesség csökken

Hipervigilitás Szégyen /titok/ Bűntudat Gátolt v. agitált viselkedés Agresszió fokozódik /2 évesen megfigyelhető – síró társak megnyugtatása veréssel/ Több negatív érzelem Pszichoszexuális fejlődés károsodása

A SZEKÍROZÁS HOSSZÚ TÁVÚ KÖVETKEZMÉNYEI Bűnözés aránya nagyobb a szekírozóknál Depresszió, alacsony önértékelés gyakoribb a szekírozást elszenvedőknél

BULLYING VISSZASZORÍTÁSA /siker 30-50 %/ Egyértelmű szabályok Szülők, tanárok fokozott kontrollja Szigorú közösségi normák Támogatás és védelem azoknak akiket bántanak Iskolai légkör, ahol fokozottan figyelnek a szekírozás felbukkanására

AZ ÖNÉRTÉKELÉSHEZ, ÖNELFOGADÁSHOZ SZÜKSÉGES A gyermek léte örömet vált ki a környezetének tagjaiból Elfogadás Szeretet Tisztelet Figyelem Sikerélmény Kompetencia /pozitív visszajelzések - ISKOLA/

A BÁNTALMAZÁS TERÁPIÁJA Erős ellenállás a közvetlen kikérdezéssel szemben Traumatikus eseményeket fedi v. kerüli Közvetett megközelítés /rajz, játék, álom, fantázia/ Bizalom, biztonság megteremtése Erősen gátolt viselkedés feloldása Bűntudat csökkentése Önbecsülés helyreállítása

MOBBING Mob: nagyszámú fegyelmezetlen ember Mobbing: csőcselék Jelentése: egy csoportnak az egyénnel szemben tartósan, hosszú időn keresztül alkalmazott lelki terrorja. (iskolára, munkahelyre vonatkoztatva is használják a kifejezést) Iskolai szintéren a jelentése: Kiközösítés Megalázás Hónapokig tart Csoport követi el egyénnel szemben /nem egyének közötti konfliktus/

Ok intolerancia / társadalom, társadalmi frusztrációk, előítéletek/ Félelem /legjobb védekezés a támadás, fölénykeresés/ Unalom Feltűnni vágyás /egyéb iskolai sikerek?/ A közösség előnyei agresszió levezetés feszültség csökkentés unaloműzés, szórakozás /ingerkeresés/ félelem leküzdése szerepek: vezető követők /alkalmazkodás/ kívül álló /áldozat/

Ki válik kívülállóvá /áldozattá/? Elütnek az érvényes normától látható, feltűnő módon Pl. beszéd, alkat, bőrszín, méretek, testi hibák, szemüveg, származás, gátolt viselkedés, a lazaság hiánya, szociális készségek fejletlensége, testi ügyetlenség, gyengébb képességek Az áldozatok többnyire nem változtatnak a viselkedési formáikon, melyek a többséget ellenségeskedésre ingerlik.

Károsító hatás az áldozatra nézve Sértődékeny Agresszív Nehezen viselik el a kritikát Folyton elismerésre vágynak Csoportban nem mernek megszólalni Csökkent önértékelés Gyakoribb betegségek Pszichoszomatika, fejfájás Szorongás Depresszió Öngyilkosság Tartós hiányzás /menekülés/ A hatás igen hosszú távú lehet! /osztálytalálkozó/

Mit tehetünk ellene? Elfogadó légkör Mobbing magatartás megakadályozása A kívülállók tipikus viselkedési mintái Mobbing-----reakció Milyen viselkedési stratégiákkal mentik magukat az áldozatok? harc a kívülálló szerep ellen a, a gyanakvó: mindenütt rosszindulatot, gonoszságot feltételez, túl óvatos, bizalmatlan. b, a dicsekvő: célja jobbnak feltűnni /hátha úgy elfogadnak/ Anyagi javakat, hőstetteket (valós v. kitalált) erősen hangsúlyoznak /ez a többiekben visszatetszést kelt/. Arrogánsok, megjátszott öntudat, fölébe kerekedés a többieknek, stréber.

MIT TEHETÜNK A MOBBING ELLEN? Társas viszonyok hálózatának ill. lehetőségei feltérképezhetők a szociometria módszerével /Moreno). A rokonszenvi választásokon alapuló szociogram mutatja egy közösség társas viszonyrendszerét /sztár, párok, peremhelyzetű magányosok/. A szociometriai a tanárnak segít megrajzolni a rejtett kapcsolati hálókat az osztályközösségen belül. /Visszajelzés az osztálynak nincs!/

BÁNTALMAZÁST ÁTÉLT GYERMEKEK RAJZJELLEMZŐI Üres képek (részletek hiánya, állókép, beszűkült látószög) – deprimált gyermek Színek szegényesek, korlátozottak (főként fekete és piros) Feltűnő árnyékolás (térkitöltés, átszínezés) Ismétlődő tartalmak a traumához kapcsolódva (erőszak, agresszió v. menekülés) Tartalomban elidegenedett alakok (robot, szörny) Regresszív rajzok (burok, dezorganizáció, strukturálatlan, tagolatlan, turbulencia, kaotikus, impulzív rajzok) – megmunkálatlan idnulatok Szexuális konnotáció megjelenése

Intim testrészek feltűntetése (urológia, kistestvér, média fokozhatja a szexuális jegyek előfordulását) Nyelv túlhangsúlyozása Merész, kihívó ruházatú alak Érzékiséget sugalló vonások Félig ábrázolt emberi test (alsó rész tagadása) Kidolgozott felső rész, kidolgozatlan alsó rész Regresszív rajzok, nehezen azonosítható testrészek

GYERMEKBÁNTALMAZÁS VIZSGÁLATA Igazságügyi orvostan Gyermekgyógyászat, Gyermekpszichiátria Gyermekvédelem Szociológia

TEENDŐKBEN ÉRINTETTEK Iskolaorvos, gyermekorvos Védőnő Pedagógus Iskola pszichológus Iskolai szociális munkás CSSK /gyermekjóléti szolgálat, családgondozók/ Gyámügy Rendőrség TEGYESZ

PREVENCIÓ Nevelés-oktatás fontos! Szexuális bántalmazás prevenciója – oktató bábfilm Cél: megtanítani a gyermeket, hogy joga van nemet mondani Kortárs agresszió esetén: Iskolai és társadalmi környezet felmérése Egészséges érintkezés, kapcsolatépítés

Iskolai, tantermi légkör megteremtése, javítása Fokozott figyelem a szekírozás megjelenésekor Tanári, szülői ellenőrzés Szekírozást tiltó normák A szekírozott védelme, támogatása Bullying telefonszolgálat A gyermekek jogait megfogalmazó állásfoglalások A büntetés nem elsődleges Helyes tévénézési szokások kialakítása (egészséges életmódra való nevelés)

Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned „Még kicsi a lányom, de már most gondot okoz. Hogy ha növekedni kezd, hogyan terelem majd a helyes útra. Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned –véltem én.- Elég, ha te azon jársz.” (Kun Erzsébet: „Családmesék”)

Köszönöm a figyelmet!

Békés, szeretetteljes Karácsonyi ünnepeket!