Az MKIK szerepe a szakképzésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Versenyképes gazdaság – versenyképes Versenyképes gazdaság – versenyképes szakképzés.
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása.
Szakképzés jelene és jövője
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV Szakképzés ma … Málnási Gábor.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
TANULÓSZERZŐDÉSSEL A MUNKA VILÁGÁBAN
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A gazdasági szféra elvárásai a pályakezdő diplomások tekintetében Budapest, Június 13. Dr. Szilágyi János – MKIK.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az új modulrendszer ű OKJ a gazdaság szemszögéb ő l Dr. Szilágyi János.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
A hallgatói szerződés és intézményrendszerének bevezetése
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Cséfalvay Ágnes Szakképzési.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Gazdasági kamarák új szerepe a duális szakképzésben Szakképzés jelene és jövője Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési törekvései Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Küldöttgyűlése január 16. Készítette: Bihall Tamás,
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
A Szakiskola 2014 kutatás célja és tapasztalatai Székesfehérvár, március 24.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
A szakiskola jelene és jövője
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Versenyképes gazdaság – versenyképes szakképzés
Szakképzési pályaorientációs fórum
Kompetencia Végzettség
Gazdasági kamarák új szerepe a duális szakképzésben
Készítette: Farkasné Veres Edina
Határokon átívelő projektek.
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Előadás másolata:

Az MKIK szerepe a szakképzésben Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Európai szakképzési modellek tapasztalatai A szakképzés feladata a gazdaság munkaerő-piaci igényének kielégítése, az egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja: a sikeres, hatékony és versenyképes munkavállaló kiképzése, a munkaerő-piacon jól értékesíthető tudás kell Vállalkozásoknál a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzése: hosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra. Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni.

Francia, Német, Brit szakképzési rendszerek

Francia, Német, Brit szakképzési rendszerek

Problémák A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség Teljesítmény nélküliség A fizikai munka elutasítása Nőtt a képzésben eltöltött idő, emelkedett az iskolázottsági szint, ezzel együtt csökkent a tanulók tudásszintje – 2010. szept. 01.

Forrás: KSH, 15-74 év között

Az alternáló gyakorlati képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve: · A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés · Gyakorlatorientált minőségi képzés · Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő · Tanulószerződés: Munkaszerződés és munkabér · Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve: ·   A cég versenyképességének javítása ·   A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása ·  A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés ·   A betaníttatás költségeinek megspórolása · A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

Középfokú intézmények tanulóinak megoszlása

A középiskolai tanulók várható aránya iskolatípusonként 2017-ig

Férőhelyek a 2010/2011-es tanévre Felsőoktatás kapacitáskihasználtsága 70%

Vállalati gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon 2517 2517 1596 1596 kőműves szobafestő

A szakképzés iskolai és munkaerő-piaci modellje Munkára szocializálás a gazdálkodónál évi Magyarország 60 nap Németország, Franciaország 150 nap Szakiskolában oktatás-nevelés évi Németország, Franciaország 60 nap, Anglia 70 nap Magyarország 150 nap

A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok-problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkül Érettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya 1. 2. Gyenge szakmai gyakorlati jártasság 4. Munkafegyelmi problémák 3. 3-4. 7. Munkakultúra hiányosságai általában 5-6. 6. Gyenge szakmai elméleti alapok 5. 9. Rossz együttműködési készség 8. Gazdasági ismeretek hiánya 11. Számítógépes ismeretek hiánya 12. Idegennyelv-tudás hiánya 13.

Szakképzett fizikai dolgozó Középfokú végzettségű szellemi dolgozó Munkáltatói szempontok munkaerő-felvételkor Pályázói csoportok Előnyt jelent Közömbös Hátrányt jelent Szakképzett fizikai dolgozó Az illető pályakezdő 9,3 57,2 33,4 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik 85,9 12,8 1,3 20-30 éves tapasztalattal rendelkezik 61,3 34,5 4,2 Középfokú végzettségű szellemi dolgozó 10,2 50,3 39,5 86,8 11,9 58 35,7 6,2 Forrás: MMSZ vizsgálat (1995.)

A tanulószerződés intézményrendszere A munkával egybekötött szakképzés – munkára szocializálás A munkatapasztalatokra épülő gyakorlati képzés – sikerélmény A szakképzés vonzerejének növelése: amiben tehetségesek A munka világába történő átmenet segítése A fizikai szakmák társadalmi presztízsének a növelése Szociális státusz, anyagi függetlenség, munkabér-teljesítmény 48 ezer fő a foglalkoztatási és társadalombiztosítási rendszerben Évente kb. 7 milliárd Ft juttatás a tanulóknak A tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája, érzékeny barométer, gazdaság-közeli képzés lelke

Feladatok, felvetődő kérdések A gazdasági válság hatásai a tanulószerződések számára: Cégek forgalma, termelés kiesése, létszámleépítések, megszűnés Új cégek nem vállalkoznak tanulóképzéssel Cégek saját szakképzési alapjának csökkenése Tanulóképzéssel járó költségek növekedése Visszaigénylők jelentős forgótőke igénye Visszaigénylés szabályai szigorodnak, hatósági jelleg Főtevékenységként gyakorlati képzést végzők túlélésért Területi és szektorális hatáselemzés:építő, vendégl., keresk-szolg. Decentralizált forrás hiánya: eszközfejlesztés elmaradása Új elem: meleg étkezési utalványok 25%-os adó, elszámolható Tanulószerződés szám várható csökkenése 10-15%, de 4%-os növekedés

Vizsgáztatás: bonyolult, bürokratikus, hosszú

Felvett tanulók létszáma Győr: gimnáziumi és érettségire felkészítő osztályok csökkentése 14 osztállyal , szakiskolai osztályok növelése 12 osztállyal Iskola neve Felvett tanulók létszáma Teljesítmény 20 % alatt 20 – 30 % között 30 – 40 % lközött Baross 128 1 9 31 Bercsényi 211 8 40 36 Deák 105 3 7 Hild 96 6 11 Jedlik 154 Kazinczy 64 Kossuth 58 21 25 4 Krúdy 207 16 Lukács 145 20 41 35 Móra 61 15 Pálffy 127 10 Pattantyús 110 23 Révai 114 Szabadhegyi 56 Szent-Györgyi 97 12 38 28 Veres 60 1793 fő 80 fő 217 fő 245 fő

A szakiskolában való végzést követő 9 hónapban a szakmájukban elhelyezkedő tanulók aránya Forrás: MKIK és MKIK GVI felmérés

A szakképzés bonyolult összefüggő rendszer Változtatások, beavatkozások csak a teljes rendszer ismeretében előre megtervezett, tudományosan megalapozott és a gyakorlat által is bizonyított módon lehetnek sikeresek!

VMKIK szakképzési vezetője Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Héger István VMKIK szakképzési vezetője