Sellyei kistérség közoktatási helyzetkép

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Tanulók fejlődésének nyomon követése
Kulturális vidékfejlesztés
Ötvös Mónika Felelő(s) Közösségek Nemzetközi Konferencia
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
ISKOLASZÖVETSÉGTŐL A KÖZKINCSIG (EGYMÁST GENERÁLÓ KULTURÁLIS HÁLÓZATOK KOM.-EGOM. MEGYÉBEN) DÉR GUSZTÁV Farkasgyepü, ELŐADÁSOMBAN EGYMÁST.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Sásdi Többcélú Kistérségi Társulás SÁSD, június 28.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
HEVES MEGYEI GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK FELMÉRÉS CÉLJA, MÓDJA  Átfogó kép-működésről, problémákról  Igényekre reagáló, célirányos módszertani.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
A kompetencia alapú oktatás elterjedése a „suliNova program” alapján
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Felelő(s) Közösségek Nemzetközi Konferencia,
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Kovács Eszter tudományos segédmunkatárs,
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Feladat- és felelősség- megosztás a közoktatás-irányítási rendszerben Palotás Zoltán Budapest, augusztus 26.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
A KISKŐRÖSI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS ÓVODÁJA, ÁLTALÁNOS ISKOLÁJA, KÖZÉPISKOLÁJA, SZAKISKOLÁJA ÉS KOLLÉGIUMA Kiskőrös.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Kistérségek periódusra vonatkozó fejlesztési tervei 2006.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vállalatgazdasági és Szervezési Tanszék Készítette: Tóbiás Petra Emese Konzulens: Dr. Kőműves Zsolt egyetemi adjunktus.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
Sellyei Kistérség közlekedési helyzetképe
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A területi együttműködések fejlesztési lehetőségei Balázs Éva és Puskás Aurél TÁMOP Századi közoktatás – fejlesztés, koordináció.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
Szécsény Kistérség Gyerekprogram Kaposvár Kistérségi program HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIÉPÍTÉSE SZÜKSÉGLETEK FELMÉRÉSE, MEGVITATÁSA HELYI PRIORITÁSOK.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
A Szigetvári kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 6. Baranya Megyei Önkormányzat.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Pécs, március 6.
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
Pályaválasztást segítő mentortanár és közösségfejlesztő program
Előadás másolata:

Sellyei kistérség közoktatási helyzetkép Marton Melinda Paku Áron PTE BTK Szociológia Tanszék

A kistérségről Aprófalvas településszerkezet (többség 1000 fő alatti) Erősen rurális jellegű Heterogén népesség Gazdasági és társadalmi szempontból elmaradott térség Rossz infrastruktúra ( elzártság) Magas munkanélküliség Alacsony iskolai végzettség (2 szakképző iskola: Vajszló + FVM DASzk)

Iskolahálózat átalakítása 2004: Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás létrehozása (területfejlesztés; önkormányzati feladatok „összehangolása”; közszolgáltatások biztosítása, fejlesztése) 2007-2008: Oktatási intézmények társulási fenntartásba vétele (nem minden intézmény) + oktatási mikrocentrumok kialakítása Feladatellátási helyek száma nem változott 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16. Mikrocentrumok Általános Iskola és Óvoda Magyarmecske: Magyarmecske, Magyartelek, Kisasszonyfa, Gilvánfa Kodolányi János Általános Iskola, Szakiskola és Óvoda Vajszló: Vajszló, Sámod, Adorjás, Baranyahidvég Kisszentmárton, Nagycsány, Hirics, Kórós, Lúzsok, Páprád, Piskó, Vejti, Zaláta, Kemse +T: Bogádmindszent: Bogádmindszent, Hegyszentmárton, Ózdfalu Kiss Géza Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Sellye: Sellye, Drávaiványi, Drávasztára, Kákics, Sósvertike, Marócsa, Okorág +T: Csányoszró: Csányoszró, Besence, Nagycsány 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

A társulásból kimaradók Általános Iskola Drávasztára: Drávasztára, Drávaiványi fenntartó: intézményfenntartói társulás Általános Iskola és Napköziotthonos Óvoda Felsőszentmárton: Felsőszentmárton, Drávakeresztúr Csikesz Sándor Általános Iskola Drávafok: Drávafok, Bogdása, Markóc fenntartó: Baranyai Református Egyházmegye, Református Kollégium Napköziotthonos Óvoda Drávafok: Drávafok, Bogdása, Markóc FVM DASzk Szakképző Iskola Sellye fenntartó: minisztérium 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

Szervezeti változások az oktatási hálózatban Zalátai iskola bezárása (2006) Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás megalakulása, fenntartóvá válása (2004, 2007, 2008) Kivéve: Felsőszentmárton, Drávasztára, Drávafok Előzmény: intézményfenntartó társulások Ok: pénzügyi racionalitás (születésszám csökkenése, „buszosztatás”) Érdekháló 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

A szervezeti változások hatása az egyes települések életére A SKTT-ból egyetlen település sem maradt ki DE oktatási intézmények SKTT fenntartásából kimaradt intézmények „Értelmezési” problémák Negatív hatások SKTT fenntartásába tartozó intézmények Iskola megtartása (kulturális szerep, személyes kapcsolat) Tagintézménnyé válás Financiális problémák Pályázati lehetőségek 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16. A szervezeti változások hatása a tanulókra, illetve az egyes tanulói (társadalmi) rétegekre Nem volt előzetes és utólagos felmérés (DE Kistérségi Közoktatás-fejlesztési Terv) Pozitív hatások Oktatás minősége (szakos ellátottság – utazó pedagógusok) Integrált oktatás, képzett pedagógusok (DE tehetséges gyerekek) Javuló infrastruktúra Pályázati potenciál Negatív hatások Iskolába járás idejének meghosszabbodása (Csányoszró) Fellazuló kapcsolatok (tanár-diák, tanár-szülő), DE kimaradó intézmények Továbbtanulási arányok változatlanok 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

A szervezeti változások hatása a pedagógusokra A SKTT fenntartásába tartozó intézmények Pedagóguslétszám (nyugdíjazás) Pedagógushiány, szakos ellátottság: utazó pedagógusok órarendek összehangolása (mikrocentrumonként) utazó pedagógusok „kimaradnak” az iskolai feladatokból Pályázatok által keresetkiegészítéshez juthatnak Tisztázatlan „kompetenciahatárok” A társulási fenntartásból kimaradtak Nincs áttanítás Egyéb együttműködésből kimaradnak (pl.: gyógytorna) Profitálók: kistérségi társulás munkatársai 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

A szervezeti változások pénzügyi háttere Pénzügyi-gazdaságossági szempontok érvényesülése Cél: gazdaságos, hatékony intézményrendszer kialakítása Döntés: önkormányzati szinten (felülről irányított) Szakmai kidolgozás: pedagógusok Konkrét koncepció hiánya Nincs előzetes pénzügyi számítás Utólagos számítások sincsenek Prioritás: önkormányzatok tehermentesítése a fenntartói kötelezettségek alól 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

Tervezett szervezeti változások SKTT fenntartásából kimaradt oktatási intézmények bevonása Rendészeti szakközépiskola létrehozása (Kodolányi János Általános Iskola, Szakiskola és Óvoda Vajszló) Ezzel párhuzamosan mezőgazdasági szakiskola leépítése 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.

20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16. Köszönjük a figyelmet! 20 ÉVES JUBILEUMI KONFERENCIA, 2010. 10. 16.