13. 1. Alapfogalmak - Közterület: "közlekedésre bárki által használható, köztulajdonban levő terület" -Közterületi elemek: a, közlekedési elemek ( útpálya,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sebességszabályozás, sebesség, sebességválasztás II.
Advertisements

A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
VÁTI Egységes közműnyilvántartás (EKNY)
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1/13 Péter Tamás, Bécsi Tamás, Aradi Szilárd INNOVÁCIÓ ÉS FENNTARTHATÓ FELSZÍNI KÖZLEKEDÉS KONFERENCIA Budapest, szeptember 3-5. Útmenti objektumok.
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Készítette: Fülöp Roland
Közműépítésről általánosságban. Vezetékek elhelyezésének kérdései
Organizációs tervek.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A kerékpáros közlekedés fejlesztése Budapesten hallgató: Gajárszki Áron belső konzulens: dr. Koren Csaba külső konzulens: Szele András Széchenyi István.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
SEGÉDLET AZ „ÉPÍTÉSKIVITELEZÉS–TERVEZÉS” TANTÁRGYBÓL A II
Állam munkavédelmi feladatai
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Budapest a világváros.
Kővári János országgyűlési képviselő,
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Lakossági fórum 46. sz. főút km szelvényben lévő endrődi Hármas – Körös híd átépítési munkái február 19.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
Lakossági fórum szeptember 15. Szentendre HÉV végállomás és térsége szabályozási terve Szentendre Egres út alatti 2. számú fejlesztési terület (Tegez.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Címregiszter építés kataszteri térkép alapján (és szinkronizáció)
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Forgalomcsillapítás- Gyalogos Zónák Élhető Belváros
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Légvezetékes hálózat építése (9. tétel)
AZ EKF VÁROSRÉSZ KÖZTERÜLETEINEK MEGÚJÍTÁSA. Legfontosabb problémák: foghíjas, rendezetlen beépítés – megoldása már folyamatban Városszéli funkciók.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
BME.-KJK. MTK Második előadás Épületek, építmények munkabiztonsági- és akadálymentességi követelményei I. FÉLÉV 2015.
Pécs város közterületeinek fenntartási szempontú helyzetképe.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Berettyóújfalu Város Polgármesteri Hivatal Műszaki iroda bemutatása.
URBANISZTIKA 4 Baracsi Viktória. BEÉPÍTÉSI / KÖRNYEZETALAKÍTÁSI TERV ÉPÜLETEK Meglévő/tervezett épület (jellemző tetőfelülnézet) Jellemző funkció, szintszám.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
ALSÓÖRS TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZEINEK 1/5 HRSZ-Ú TELEK ÉS KÖRNYEZETE
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Településképvédelem2017.
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Műszaki ismeretek/Műszaki szemlélet Készítette: Jakab Gabriella, településmérnök, ingatlan értékbecslő Kinek-mit jelent? Mi köze az értékbecsléshez, ingatlanközvetítéshez?
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
SZÁMVITEL.
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

Alapfogalmak - Közterület: "közlekedésre bárki által használható, köztulajdonban levő terület" -Közterületi elemek: a, közlekedési elemek ( útpálya, kerékpárút, gyalogos felület, műtárgyak, stb.) b, közművek és közmű-jellegű vezetékek (vízellátás, vízelvezetés, energiaellátás, közvilágítás, telekommunikációs és egyéb vezetékek) c, növényzet (fa, bokor, fű, virág) d, utcabútorok (buszváró, pad, hirdetőoszlop, virágtartó, kultusz-elemek, tájékoztatási elemek, zajterelők, stb.) e, egyéb elemek (benzinkút, vasúti átjáró, stb.) - Közterület-tulajdonok: állami utak területei önkormányzati közterületek -Közterület-szabályozás: a közterület határainak a rendezési terv éves időtávlatában szükségesnek tartott módosítása, elsősorban vízszintes értelemben, néha magasságilag is. -Közterületi műszaki koordináció: valamennyi térszinti és térszint alatti közterületi elem egymással összehangolt rendjének meghatározása és végrehajtása, általában deciméter-pontossággal, vízszintes és magassági értelemben. Célja a közterületi elemek ütközésének elkerülése, a közterület gazdaságos hasznosítása, a jövendő közterületek környezeti, műszaki, társadalmi és gazdasági szempontból alkalmas méreteinek meghatározása A közterületek osztályozása A közlekedés-szakmai osztályozást az ÚT :2008 sz. Közutak tervezése c. Útügyi Műszaki Előírás tartalmazza (1-2. ábra). Külön besorolási rend van a külterületi utakra, külön a belterületiekre. A közterületek típusa szerinti osztályozás: út, utca, tér, gyalogút, lépcső, híd, aluljáró, alagút. 2

13.3. Térszint alatti és térszinti közterület-rendezés Térszint alatti rendezés (a közművek, az épületalapok és a fasorok viszonyának rendezése): A kötelező minimális közműtávolságok (3. ábra). A túlbiztosítottság oka és az ún. "szerelési távolság" nyújtotta lehetőségek A közművek kötelező minimális távolsága az épületektől (4. ábra) A csapadékvíz-elvezetés két fő formája: a felszíni (árkos, folyókás) és a zártcsatornás vízelvezetés kialakításának elvei A csapadékvíz-elvezetés megoldásának összefüggése a parkolással, az utcaszélességgel, a térszint magassági szabályozásával és az utca kulturálódásával (5-6. ábrák). A fasor-létesítés többtényezős indokai és "földalatti" feltételei – a közművek minimális távolsága a fáktól (2 m, védőcsőben 1 m) A "klasszikus" közműrend (7. ábra): utcaközépen a csatorna, legmélyebben, majd jobbra- balra az egyre kisebb fektetési mélységű víz, gáz, távfűtés, telefon- és más elektromos kábelek A "szabad" közműrend (8. ábra): a helybiztosítási, a pénzügyi és a műszaki lehetőségek figyelembevételével egyedileg meghatározott alakzat, figyelemmel az építési sorrendre is Közmű- és területgazdálkodási kérdés: burkolat alá vagy burkolaton kívül tegyük-e a közműveket? A közlekedésbiztonság befolyásoló hatása A légvezetékek és a légkábelek jövője: fokozatos föld alá helyezés, biztonsági, élettartami és esztétikai szempontból – drága pénzen A közműalagút (9. ábra): nem terjedt el, a magyar mentalitásnak túl sok volt a szervezési és az üzemviteli ütközés (a németeknél elterjedt). 5

Térszinti rendezés: A mozgó és az álló járművek valamint a gyalogosok vonali és csomóponti helyigény- meghatározása, figyelemmel a településesztétikai, önkormányzati, beépítési és növényzetültetési szempontokra. A „genius loci” szerepe A jó járdaszélesség meghatározásának forgalmi, biztonsági, esztétikai, protokolláris, stb. összetevői Az utcai fasorok mintakeresztszelvényi, tőtávolsági és utcasarki elhelyezésének szempontjai, figyelemmel a fák élettartamára is Villanyoszlop- és kandeláber-telepítési elvek Az utcai térszint-szabályozás (magassági szabályozás) elvei, összefüggése pszichológiával és az emberi méltósággal – a gyalogos ne kényszerüljön az útpályánál mélyebben levő járdán közlekedni! További szempontok a csomópontok térszint-szabályozásánál: vízelvezetés, esztétika, forgalombiztonság Közterületi térszint-szabályozás keresztirányban lejtő terepen: a közterület keresztlejtése kisebb legyen a tereplejtésnél Jogszabályi és gyakorlati helyzet 13

A közterület-szabályozás forgalombiztonsági összefüggései A csomóponti láthatóság és a balesetek közötti összefüggés Az utcai parkolás jövője és a forgalombiztonság: el a parkolással a forgalmas utakról és el a tartós idejű parkolással a közutakról! Lakó-pihenő övezetek, vegyeshasználatú utak: terjedhetnek, korlátozott telekszámhoz, de a használatnál figyelem és fegyelem szükséges minden résztvevőtől → időigény Utcakeresztezések: a forgalombiztonság növelése és barátságosabb településarculat elérése az utcasarkok lesarkítása segítségével Jellegzetes utcasarki problémák (10. ábra) A meredek emelkedőjű alárendelt úti torkolatok térszint-szabályozási többletfeladatai a biztonság érdekében, különös tekintettel a téli útviszonyokra A telkek közterület-kapcsolatának szabályozási feladatai Telekkapcsolat megoldása főutaknál: csak közvetett kiszolgálás legyen – párhuzamos kiszolgáló útról vagy oldalt ill. hátul levő mellékútról A telekre történő behajtás és a telken belüli személy- és teherautós közlekedés elvárható minősége: ez még kidolgozásra vár - kanyarodási sugarak, űrszelvények, parkoló- méretek, tolatási viszonyok, védőtávolságok, kapuméret, kapu hátrább építése, stb. Telekkapcsolat lejtős terepen 14

Közterület-gazdálkodás A budapesti Andrássy-út és a Nagykörút – mint nagyrészt áttöréssel kialakított közterületek – kijelölésének és területmegszerzésének tanulságai Az új utcák szélességének, de főleg a meglevő utcák szélesítésének meghatározása messze nem csak közlekedési feladat! Nem feltétlenül kell egy utca két oldalának deciméterre pontosan párhuzamosnak lenni, ha van valamely nyomós ok az eltérésre Az OTÉK új (csökkentett) utcaszélesség-előírásának megtévesztő hatása – sokba kerül a keskeny utca is! Nyugat-Európa: együttélés a régi városrészekben a többnyire évszázadok óta változatlan utcaszélességekkel – történelmi, vagyoni, identitásbeli, lélektani okok és megszívlelendő tanulságok Új beépítés meglevő utcában, meglevő parkolási tilalom esetén: pl. vendégparkoló építése üzlethez a telek út felőli szélében, de a kerítést a parkoló mögött építik meg Közmű a külterületi út mentén: műszaki és jogi szempontok 16

Közterület-nyilvántartás Nehézségek és visszalépések: a burkolatok és a fák térképi ábrázolásának jelenlegi problémái A közművek nyilvántartásának gondjai: feladat az „egy nyelvre” hozás A továbbvezetési fegyelem: az új adatok folyamatos bevezetése az adattárba A térinformatika nagy lehetőségei a nyilvántartásban, a stratégia-alkotásban, a tervezésben és az ellenőrzésben A közterület-fenntartás és a közterületi koordináció összefüggései A közterületi koordináció gazdátlanságának okai Közterületi koordináció: először egy nagy pénzkiadás, de később folyamatosan sok kicsi pénzmegtakarítás Szemlélet- és szabálymódosítás is szükséges az ésszerű közterületi koordinációhoz! A közterület-fenntartás és a közterületi koordináció összekapcsolásának lehetősége Győr-Budapest, április