AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2009. október 28. Gincsai János főosztályvezető
VIAREGGIO Súlyos vasúti baleset: 2009. június 29. 23:48 Viareggio (IT) 22 áldozat, 27súlyos sérült Tengelycsap-törés következtében kisiklott a 14 kocsiból álló tehervonat első 7 kocsija, ebből 5 felborult, egy tartály felszakadt, a gáz (bután) szétterjedt, majd felrobbant. Áldozatok a lakosság köréből! 2
VIAREGGIO 3
ELINDULT FOLYAMAT Június 29: Baleset Július 29: Nemzeti hatóságok rendkívüli ülése (16 NSA, DG TREN) Augusztus 19-20: Nemzeti hatóságok rendes ülése Szeptember 8.: Bizottság+DG TREN: „The way forward” Konferencia Brüsszel (minisztériumok, NSA, NIB, ERA, szakma) Szeptember 9.: Nemzeti hatóságok ülése (akcióterv, intézkedések) Szeptember 18.: Teherkocsik Fenntartása Munkabizottság első ülése Szeptember 30.: Biztonsági ajánlások munkacsoport ülése December 15.: Biztonsági ajánlások munkacsoport záró ülése
KÖZÖS VÉLEMÉNY Minden NSA hazájában tájékoztatja a szakmát Figyelem felhívása az üzembentartók, tulajdonosok, karbantartást végzők felelősségére Azonnali, EU szintű intézkedés nem szükséges (DE, AT szeretett volna) Sok az elmaradás az implementációval (sok vasútvállalat működik a megfelelő engedélyek nélkül). A jelenlegi szabályok alkalmazása az első, addig nincs értelme újakat alkotni Évente 5-600 tehervonati siklás Európában, a következmények nagysága gyakran csak a szerencse függvénye. Megelőző tevékenység! Hőnfutás vagy repedés okoz több tengelytörést? A hőnfutás, de mindkettővel foglalkozni kell. Siklás detektálás – nem megelőzés, de hasznos Külön munkacsoport létrehozása: Teherkocsik Fenntartása
VÁRHATÓ INTÉZKEDÉSEK ERA jelentősebb szerepvállalása: Működési engedélyek kiadása (certification) ERTMS rendszerek engedélyezése Járművek típusalkalmassági engedélyezésében részvétel NSA-k működésének auditálása (ne csak együttműködjön, hanem ellenőrizzen is) Kiemelt balesetek vizsgálatában részvétel ERA dokumentumok szélesebb körben történő publikálása Biztonsági információs rendszer működtetése Reflection Group: NSA-k részvételével a pontosítások érdekében, a részletek kidolgozására
MEGÁLLAPÍTÁSOK Teherkocsik Karbantartása munkacsoport: A szakma vigye a munkát, ERA felügyeli, a kereteket biztosítja Több információra van szükség: a, tengelytörések okairól b, forgalomból kivont, repedt tengelyekről Feltárt problémák: Gyártás, karbantartás, vizsgálat dokumentáltsága Nehéz nyomon követni, hogy melyik tengely melyik járműbe van/volt beszerelve, ott mekkora terhelést kapott (futásteljesítmény, túlterhelések) „A” típusú kerékpár nem ugyanazt jelenti a tagállamokban
MEGÁLLAPÍTÁSOK A rozsdásodás is veszélyes (DE), ugyanakkor teljesen nem kiküszöbölhető. Mekkora mértékben engedhető meg, hol van a határ? Repedésvizsgálati módszerek (szemrevételezés, UH, mágnesporos eljárás, stb.) alkalmazására egységes szabvány szükséges. Mikor, hogyan? Kötelező erejű előírás szükséges, mert a szabvány az egyik tagállamban kötelező erővel bír, a másikban csak ajánlásnak minősül. 8
KONKRÉT TERVEK Helyzetjelentés a Bizottságnak 2009. december (ERA) Helyzetjelentés a Bizottságnak 2010. július (ERA) NIB IT segítése a vizsgálat során ERA Safety Conference 2010. November kiemelt témája 2010 közepére egységes és kötelező karbantartási katalógus a tengelyekre, ill. kerekekre (esetleg az egész teherkocsira) ERA szerepének növelése – konkrét tervek még kidolgozás alatt Tengelyek nyilvántartása 9
2009. július 24. Split közelében HORVÁTORSZÁG Súlyos vasúti baleset: 2009. július 24. Split közelében 6 áldozat A sínkoronára került idegen anyag hatására a vonat a nagy emelkedésű pályán fékezhetetlenné vált. 10
EBES – DEBRECEN AS 2179 2009. október 17. 12:07-kor fél- és fénysorompóval biztosított útátjáró Személygépkocsi mozdonyvonattal (1116-019-9) ütközött 1 fő útátjáró használó életét vesztette 11
Anyagfelkenődés a keréken… EBES – DEBRECEN AS 2179 Anyagfelkenődés a keréken… 12
EBES – DEBRECEN AS 2179 … és a pályán 13
EBES – DEBRECEN AS 2179 … és a pályán 14
EBES – DEBRECEN AS 2179 … és a pályán 15
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! gincsai.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu