Kríziskommunikáció • A krízis rendkívüli esemény, amely negatívan érinti az emberi egészséget (dolgozók, lakosság), a környezetet a termék értékét az intézmény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Advertisements

Legújabb ismereti eredmények •A 2011-es II. János Pál boldoggá avatására több millió zarándokot vártak – joggal. •De a médiának sikerült olyan hangulatot.
Dr. Radnai Tamás, Hungary.Network Zrt.
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Személyi változások kezelése futó projektek alatt Füstös Zoltán Senior tanácsadó 5. Távközlési és Informatikai Projekt Menedzsment.
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
Etikai Kódex.
FELHASZNÁLÓI TARTALMAK A HELYI NYILVÁNOSSÁGBAN 2012, Gödöllő.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Lobbizás az egészségügyben
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Intranet portál bemutató
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
E.ON – Versenyben Önökért!
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ A GYAKORLATBAN
Pénz a cipődben: Gyémánt Kard Technika
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Civil programok kommunikációja, a CSR-hez való kapcsolódás lehetséges módjai Dr. Győri Zsuzsanna KÖVET Egyesület október 24.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A TURISZTIKAI TERMÉK FELÉPÍTÉSE ÉS MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ A BRIT PIACON.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Globális lekapcsolás? Zelei Dániel. Elvileg… Az Anonymus nevű hekker-csoport megtámadja a 13 root DNS szervert, ezáltal az egész internet „sötétségbe.
Családi vállalkozás.
Válságkezelés. Mi a célja? A válság negatív hatásainak csökkentése vagy kiküszöbölése A szervezet (imázsa) és az érintettek védelme.
A válság definíciója, jellemzői lezajlása
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
A Facebook titka Héjj Szilárd Marketingarc
X. Magyar Vezérigazgató Találkozó Röjtökmuzsaj, szeptember Szükség van-e PR-ra? És ha igen, miért nem? EUROLEX Consulting MEDIA & PR.
Kicsit felelőtlen, kicsit vakmerő, de a miénk….
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A válság megelőzése és kezelése Készítette: Balázs Anna Dénes Gábor Kopasz Márta Romvári Frigyes.
Összefoglaló feladatsorok Fehér Zsolt. A public Relations Olyan kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése.
Laptop, notebook, PDA. Hordozható számítógép Hívhatják bárhogy: laptopoknak vagy noteszgépeknek, hordozható számítógépeknek, stb. Ezek az egy darabból.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
PARADIGMA VÁLTÁS A KÖRNYEZETVÉDELMI IPAR KOMMUNIKÁCIÓJÁBAN Kürti Deák Dóra – Biofilter – KÖRNYEZETVÉDELEM – TÁRSADALMI FELELŐSSÉG VÁLLALÁS.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Tanuló szervezet.
Sponsorare necesse est
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Minőség menedzsment 6.előadás
Reklám helyett a marketing jövője a hálózatok világában
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére június 12.
Stresszmentes, hatékony vállalkozásvezetés Avagy hogyan építsük fel újra vállalkozásunkat Horváth Győző – május.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Célzott partnergyűjtés (lead generation) IDG Magyarországi Médiaszolgáltató Kft Budapest, Madách Imre út Tel: (1) Médiaajánlat Új,
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Válságkommunikáció Dr. Piskóti István.
Konkrét ügyfélkezelési technikák, gyakorlatok egy cég életében
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Nyílt rendszerek összekapcsolása
1. FELKÉSZÜLÉS Ami elromolhat, el is romlik Reméld a legjobbat, készülj a legrosszabbra!
Tantra Indiából
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
ILBK451, 2016/2017. I. félév, ea: Kovács Zita
Előadás másolata:

Kríziskommunikáció • A krízis rendkívüli esemény, amely negatívan érinti az emberi egészséget (dolgozók, lakosság), a környezetet a termék értékét az intézmény reputációját vagy stabilitását Ugyanebben a fontossági sorrendben kell kommunikálni is! Krízis esetén nincs módunk arra, hogy saját kommunikációs alapüzenetünket kommunikáljuk. Ilyenkor egy rendkívüli eseményt kell úgy kezelnünk és kommunikálnunk, hogy a cégünk célmegvalósítására és hírnevére nézve a lehető legkisebb kárral járjon (ha már bekövetkezett). Legjobb lenne megelőzni, de nem lehet, mert a krízis bekövetkezett! → Nem (csak) kommunikációs feladat → Azonosítsd a probléma okait, mielőtt nyilvánosságra kerül vagy krízist okoz! → Kezeld az alapproblémát, amíg nem okoz válságot!

Hogyan lehet készülni a krízishelyzet kommunikálására? Megelőzés, felkészülés! A legrosszabbra kell felkészülni. Jó előre azonosítani kell a lehetséges érintetteket. Ki kell dolgozni az üzeneteket (bármilyen eshetőségre, amit a szervezeti működés alapján beláthatunk előre). Elő kell készíteni a kommunikációs csatornákat (krízis microsite, call center, ügyfélszolgálati irodák megerősítése, belső és külső kommunikációs vonalak működésének megtervezése). Ki nyilatkozhat? S fel kell készíteni a nyilatkozót arra, mit mondhat. Mi kerüljön a válságkommunikációs kézikönyvbe? Riasztási lánc! (CEO, szakértők, menedzsment, kommunikátor feladatai részletezve, a koordinálás a kommunikátoré!) Kidolgozott szcenáriók, főleg a legrosszabbra készülj! Szövegvázlatok: azonnal használható anyagok, sajtónyilatkozatok a fiókban (szerveren)!

Alapszabály: Tudnunk kell, mi történhet (a cég működéséből adódóan), de készülnünk kell az összes – józan paraszti ésszel belátható – eshetőségre. Készüljünk mindig a legrosszabbra! Ne tagadjuk a nyilvánvalót! Tagadással a cselekvést késleltetjük! Késedelem nélkül tájékoztassuk az érintetteket, mert ha megkapják a számukra fontos információt, akkor megőrizzük a bizalmukat! Fejezzük ki részvétünket, sajnálatunkat! Gyorsan nyugtassunk meg mindenkit, hogy a helyzet stabilizálása elkezdődött! Tegyük nyilvánvalóvá, hogy a krízis megtörtént, ismerjük el, hogy nálunk történt meg, adjunk tájékoztatást, hogy a felelősség vizsgálata elkezdődött! De mindezt anélkül, hogy elhamarkodottan kinyilvánítanánk bárkinek a jogi felelősségét. Nyilatkozni kell, de csak annyit mondani, amennyit muszáj! Csak akkor ígérjünk konkrét megoldást, ha biztosan tudjuk, hogy képesek vagyunk teljesíteni. Másképp óránként mást kellene mondani, ami rontja a hitelességet.

Reakciók egy válsághelyzetre Önbizalom, sikerélmény Tagadás Siker Bűntudat Elfogadás Kísérlet Bénultság Döbbenet és düh Mélypont, a javulás reménye

A krízis bekövetkeztekor a szervezetünk szemben találja magát az érintetteivel (az általuk aktivizált rész-közvéleményekkel). → A kríziskommunikáció célja, hogy a szervezetünk a kommunikáció hatására közös platformra kerüljön az érintettekkel. • Az már siker, ha elérjük, hogy a krízist immár nem kötik hozzánk, hanem egyedül marad a másik oldalon, s mindenki úgy tekint rá, mint közös ellenfélre.

• A Malév-csőd kommunikációja – a légitársaság szempontjából Szántó Balázs (Noguchi Porter Novelli – http://www.kreativ.hu/pr/cikk/a_malev_csod_kommunikacios_tanulsagai ) Fel lehetett volna készülni, de a menedzsment a hitegetés mellett döntött. Balfogás volt a felelősség megkerülése, a sajtóhíresztelésekre hárítása. Szűkszavú közlemény: „a Malév-jeggyel rendelkező utasoknak egy másik járatra kell jegyet venniük, és a számlát be kell nyújtaniuk a Malévhez. A leállt légitársaság feladata a tájékoztatás és az utólagos elszámolás”. → Túl általános üzenettel kommunikált, nem foglalkozott az eltérő érdekgazdák eltérő információigényeivel. Nem használta ki az e-PR lehetőségeit differenciált üzenetek célba juttatásához. Nem generált elfogadást, de felerősítette az elégedetlenséget és a kisemmizettség érzését. A csőd bejelentése után a Malév már nem kommunikált érdemben: az újságírók szóbeszédre, a volt dolgozók erős érzelmi töltésű beszámolóira alapozva írtak, olykor hangulatkeltő cikkeket. Ezzel az értékmentés lehetőségét elmulasztotta a Malév.

A Malév Zrt. sajtóközleménye 2012. február 3-án 06:00 órakor leállt a Malév Az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szállnak fel Malév repülőgépek. „Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk.” – jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató. A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak az alábbi telefonszámokon valamint e-mail címen tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra. Telefonon Magyarországról: 06-40-21-21-21 Telefonon Külföldről: +36-1-802-11-11 E-mailben: malev@malev.com

• Malév-csőd a Budapest Airport Zrt. szemszögéből Leszállt az utolsó Malév járat, noltv.hu (2012. 02. 03.), http://www.noltv.hu/video/4144.html Hardy Mihály (a BA vállalati és közkapcsolati igazgatója) jól oldotta meg a helyzetet: Megnyugtatta az érdekgazdákat: a BA készült a Malév csődjére, volt válságmenedzselési terve, ezt aktiválta. Az üzenet: nincs káosz, tervszerű a működés. A Malév csak egyik ügyfele volt a repülőtérnek, a BA működik, saját üzleti céljai és szervezeti érdekei érvényesülnek. A repülőtéri utasforgalom kezelhetősége érdekében biztosította a lényeges információkat a Malév-utasoknak (mi lesz a megvásárolt jeggyel, hogyan jutnak el az úti céljaikra, ne jöjjenek ki a repülőtérre). Hiba: mondott egy könnyen torzítható mondatot – a BA rendfenntartói senkit nem küldenek ki a hidegbe, „ezzel együtt, a repülőtér nem éjjeli menedékhely”.

„A Budapest Airport is ma reggel, nagyjából öt óra felé értesült arról, hogy a Malév kérésére be kell szüntetni a check int, tehát nem szállhatnak már be a Malév-jeggyel érkező utasok, a flotta a földön marad. Ezek után a Budapest Airport aktiválta a válságmenedzselési tervét, és most már eszerint működünk. Összesen 51 Malév-járatot érint ez a döntés. Jelen pillanatban 20 gép tartózkodik a repülőtéren, tehát a 22 gépes flottából 20 van itt Budapesten. Az utasok döntő többsége nyugodtan fogadta ezt a hírt. A Malévnál megpróbálják átbookolni a jegyeket esetleg egy másik légitársaságra. A légitársaságok egy része még elfogadja a Malév-jegyeket és továbbviszi az utasokat, más légitársaságok nem. Itt ebben az esetben a jegy árát a Malév vissza kell, hogy fizesse az utasoknak, legalábbis a mai naptól számított három napig még vissza kell téríteni a jegy árát. Az utasok megpróbálnak más légitársasággal vagy esetleg átszállással eljutni az úti céljukra. Az utasoknak azt tanácsoljuk, hogy ne jöjjenek ki a repülőtérre, ha Malév-jegyük van, hiszen itt nem tudnak vele mit kezdeni: vélhetően a következő napokban sem száll fel a légitársaság. Természetesen ilyen hideg időben nem küldhetünk ki az utcára senkit sem, amúgy sem zárjuk be ezeket a terminálokat az éjszaka folyamán. Ezzel együtt, hát természetesen, a repülőtér nem éjjeli menedékhely, tehát csak végszükség esetén alkalmas arra, hogy valaki itt töltse az éjszakát. A külföldi utasokról pedig hát, a Malév kell, hogy gondoskodjon, ezért van a válság esetére elkülönített külön pénzügyi keret. Illetve a Malév kell, hogy megoldja azt, hogy milyen légitársasággal vagy milyen úton jutnak el a külföldi utasok az eredeti úti céljukra. A rendőrség, illetve az idegenrendészet is partner természetesen ebben, hiszen sok olyan utas van, aki Malév-géppel ment volna tovább egy harmadik úti célra, és most itt ragadt a tranzitban. Ezeknek az utasoknak a gyorsított és zavartalan beléptetéséről, a gyors vízumkiadásról (ha erre van szükség) a rendőrség idegenrendészeti szakemberei gondoskodnak”.

A bizalomvesztés minimalizálása 12 lépésben 1 A bizalomvesztés minimalizálása 12 lépésben 1. Rescue (a kár minimalizálása [1-4]); 2. Rewind (a rossz működés beazonosítása [5-6]); 3. Restore (a hírnév újra-felépítése [7-9]); 4. Recover (a hírnév hosszú távú fenntartása [10-12]) 1. Az első számú vezetőnek állnia kell a sarat a krízis idején! • A vezető és a cég hírneve kibogozhatatlanul összefűződik. Az érdekgazdák úgy tekintenek az első számú vezetőre, mint a szervezet emberi arcára. Ha az ügyek rosszul állnak, akkor a szemrehányások és vádak túlnyomó részét a CEO kell, hogy állja. 2. Fáradhatatlanul kommunikálni kell krízisben! • A hatékony és gyakori kommunikálás a kríziskezelés lényeges eleme. Amikor a dolgok rosszul mennek, az érdekgazdák – köztük az újságírók – információéhesek lesznek. 3. Ne becsüljük alá a bírálókat és a versenytársakat! • Olyasmit mondhatnak a vezetőnek, amit képesnek kell lennie meghallani, jóllehet nem esik jól hallania. Amikor a Merck cég Vioxx nevű terméke 2004-ben botrányt okozott, a sértett felek ügyvédei konferenciát szerveztek, hogy megosszák a legfrissebb információkat és a megfelelő kezelésmódokat azzal kapcsolatban, hogy hogyan érdemes polgári peres eljárást indítani a gyógyszeripari cégek ellen. 4. Állítsd át a cég időszámítását: a meglépendő lépésekre fókuszálj! • Ha kríziskezelés helyett a cég elmerül a felelősök keresgélésében és az ujjal mutogatásban, akkor elmulasztja meglépni a hírnévmentés és a talpra állítás szempontjából kritikus lépéseket.

5. Elemezd, mi ment félre, s mi volt jó! 2. Rewind (a rossz működés beazonosítása [5-6]) 5. Elemezd, mi ment félre, s mi volt jó! • Amint a cég menedzsmentje stabilizálta a cég hírnevét (vagy legalábbis kimentette a romlásba dőlésből), vissza kell lépniük, s rá kell kérdezniük a krízis okaira. Ha a cégvezetés tanulmányozza a saját vagy mások felelősségét, elkerülheti, hogy a helyzet megismétlődjék (vagy hasonló, de még nagyobb gondok lepjék meg). 6. A mérés fontos! • Benchmarking (a vállalat összehasonlítása a versenytársakkal) szükséges, hogy nyomon kövessük a folyamatot, amely a hírnévvesztést okozta. A krízishelyzet kivédése után a cégnek és a vezetésnek valós idejű, kemény bizonyíték kell, hogy a jó irányba halad.

3. Restore (a hírnév újra-felépítése [7-9]) 7. A szervezeti kultúra függvénye is a hírnév helyreállítása! • Ha a vezetők bevonják a munkavállalókat, és olyasmit kínálnak fel nekik, ami tényleg rezonál a vágyaikra, akkor végre megkezdődik a helyreállítás. A vállalati hírnév azon is múlik, hogy sikerült-e megtalálni a szervezeti célok megvalósítására alkalmas munkavállalókat! 8. Érdemes változtatni az üzleti modellen! • Amikor a krízist követő helyreállítás elkezdődött, lehet, hogy érdemes megváltoztatni a krízis előtti üzleti modellt. Utólag gyakran kiderül, hogy számos krízis az üzleti környezet olyan összefüggéseire vezethető vissza, melyeket a vezetők nem vettek észre, nem vettek tudomásul vagy nem vettek elég komolyan. 9. Ne rezelj be a médiától! • Manapság – a saját hírportálok, blogok, szóbeszéd (words-of-mouth) marketing, web pr, videó megosztók világában – a cégek már nincsenek rászorulva a hagyományos műsorszóró médiára ahhoz, hogy üzeneteiket hallhatóvá tegyék. Ugyanakkor fennáll a veszély, hogy a legkisebb hiba is címlap-sztorivá duzzad, ha egyszer online nyilvánosságot kap.

4. Recover (a hírnév hosszú távú fenntartása [10-12]) 10. Kürtöld világgá a céges jó híreket! • A kedvező fejleményeket közérthető egyszerűséggel, szimbolikus tettekkel és a javulás jeleit láthatóvá téve kell kommunikálni. 11. Kitartó, hosszú távú helyreállításra kell berendezkedni! • A válság utáni újraépítkezés lassú, állhatatosságot követelő folyamat, nem tűri a kihagyásokat és nem teszi lehetővé, hogy megrövidítsük. Minden nap meg kell küzdeni az érdekgazdák bizalmáért és a velük való újbóli közösségre jutásért. 12. Csökkentsük a lehető legkisebbre a krízis kockázatát! • A krízis elmúltával, a hírnévvesztés kiheverése után kitartó monitorozást, nyomon követést igényel az újabb krízis kockázatának felismerése (jó példa Colgate-Palmolive vegyipari-kozmetikai konszern első embere, Reuben Mark, aki előrejelző rendszert dolgozott ki a váratlanul beköszöntő krízis kockázatának mérséklése végett.