Romantika és realizmus keveredése 5/B
1. Stendhal: Vörös és fekete Romantikus: Julien Sorel rendkívüli adottságai (elbűvöli a nőket, rendkívüli a memóriája) Színpadias jelenetek (rálő a szerelmére, egyik hódolója magával viszi a levágott fejét) Egy ideig romantikus helyen húzza meg magát, barátjánál, az erdő mélyén Realista Képmutató mellékszereplők, mást gondol, mást mond Eszmék helyett mindenkit az érdek mozgat Hétköznapi helyszínek (fatelep, papnevelde)
2. Balzac: Goriot apó Romantikus Goriot apó önfeláldozása eltúlzott Nagyhatalmú szökött fegyenc kísérti meg Eugene de Rastignacot, krimi Zárójelenet: temetőből pillant le Párizsra Realista Jó és rossz főhős (érdekember, de ápolja az öreget) Nagy, tiszta szerelem helyett érdekkapcsolat Lepusztult panzió, ami leképezi a társadalmat
3. Jókai: Az arany ember Romantikus fehér-fekete alakok (Noémi, Teréza, Krisztyán, Brazovics) Kincstalálás, rianásba fulladás, heroikus Kacsuka-szerelem Édeni sziget, Vaskapu, elhagyott téli Balaton Realista Timár Mihály összetett jellem Üzleti vállalkozások, ügyeskedések, Terézáék története Vámellenőrzés Orsovában, Komárom
4. Mikszáth: Beszterce ostroma Romantikus Pongrácz István különc alakja, Apolka angyali lénye Pongrácz öngyilkossága, temetése A nedeci vár a titkos kazamatáival Realista A mellékszereplők típusok: újgazdag Trnowszkyak, dzsentri Behenczyek Apolka történet, a Trnowszkyak versengése Zsolnai jelenetek, fogadó
Igazold, hogy a Vörös és feketében valós elemek kombinációja hozza létre a romantikus hatást!
Igazold, hogy a Vörös és feketében valós elemek túlzása révén is létrejön romantikus hatást!
Mi a romantikusan túlzó vonás Goriot apó jellemében?
Vautrin javaslatának elfogadása romantikusabbá vagy realistábbá tenné a regényt?
Mi a romantikusan túlzó vonás Athalie és Timéa jellemében?
Túlzás vagy kombináció révén hozza létre az író Timár ismerőseinek körét?
Noémi vagy Zsófi mama alakja a romantikusabb?