Az elektronikus menetjegy [eTicket] Észak Rajna Wesztfáliában Nils Zeino-Mahmalat 2006 Budapest
Oldal 2 Észak Rajna Wesztfália [ÉRW] : 9 közlekedési szövetség VGM OWL NPH VRL ZWS VGN VRS AVV VRR Niederlande Niedersachsen Belgien Rheinland-Pfalz Hessen Gelsenkirchen Köln Düsseldorf Münster
Oldal 3 Észak Rajna Weszztfália: 3 szövetség kínál elektronikus menetjegyet VGN VRR VRS Lakosok:12,5 millió Városok:54 Terület: km 2 Közlekedési vállalat:48 Vonalhálózat: km Vonalak:1.300 Pályaudvarok és megállók: Utazások száma évente:1,9 milliárd
Oldal 4 A Chip-kártya az elektronikus menetjegyhez Kettős interfész Chip-kártya két csatlakozási hellyel: érintéses (ISO 7816) érintésmentes (RFID / ISO 14443) 2007-től teljesen érintésmentes Chip-kártyát vezetnek be. Előnyök: kedvezőbb árú tartósabb
Oldal Munkával kapcsolatos jegy Bérletjegy Elektronikus menetjegyek Észak Rajna Wesztfáliában kb. 1,5 millió ügyfélnek
Oldal 6 Miért döntöttek az elektronikus menet- jegy mellett? A közlekedési vállalatok javítani akarták arculatukat az utasoknál. Azokat az ügyfeleket, akik esetleg az autóra szállnak át, a tömegközlekedéshez kellet kötni. A cél volt az is, hogy új ügyfeleket szerezze- nek az autóbusz-közlekedés és a vasút számára.
Oldal 7 A modern elektronikus menetjegy rendszer [eTicket] alapjai Biztonság a hamisítással szemben: a papír alapú menetjegyeket viszonylag könnyen lehet utánozni. A modern elektronikus menetjegyek nem hamisíthatók. A súlyponti ellenőrzéseknél a VRR- ben hamisítások az eredeti papíron akár a jegyek 6 %-a hamisított akár a jegyek 4 %-a manipulált
Oldal 8 A modern elektronikus menetjegy rendszer [eTicket] alapjai Fizetés-kiesések: Sok ügyfél a havi díjakat csak igen késlekedve vagy egyáltalán nem fizeti meg. Az elektronikus me- netjegyeket le lehet tiltani. Ezzel nyomást gyakorol- nak az ügyfelekre, hogy menetjegyeiket fizessék meg.
Oldal 9 Előnyök a közlekedési vállalatok számára A postai portó-költségek jelentős csökkenése - Portó 2002-ig 2,80 € évente és ügyfelenként - Portó 2003-tól 0,07 € évente és ügyfelenként Kevesebb csalási lehetőség - a ki nem fizetett menetjegyeket zárolják a forgalom kb. 0,8 - 1,0 %-a a bérleteknél van Nagyobb hatékonyság a menet-igazolvány ellenőrzéssel az érintésmentes, automatikus menetjegy ellenőrzés révén és az időbeli érvényesség automatikus felülvizsgálatával
Oldal 10 Elektronikus menetjegyek a bérletes ügyfelek számára A jelenlegi elektronikus menetjegy stratégia magában foglalja a bérle- teket is. Az elveszett vagy ellopott elektronikus menetjegyet felveszik egy zárolási listára. Az elektronikus menetjegy bevezeté- sére megtartották az ár- és tarifa-szer- kezezet. Az egyszeri menetjegyek még nem tartoznak az elektronikus menetjegy stratégia körébe.
Oldal 11 Elektronikus menetjegyek a bérletes ügyfelek számára Az ügyfeleknek elektronikus bérletjegyeiket kérvé- nyezniük kell (egy szerződést kell aláírni): vagy az ügyfél-központban vagy postán kell megküldeniük.. A menetjegy érvényessége automatikusan meghosz- szabbodik. Kb. 4 évenként azonban új Chip-kártyát kapnak.
Oldal 12 Elektronikus ellenőrzés A jegyellenőrzések általában utazás közben az autóbuszon vagy a vonaton történnek meg. Minden elektronikus menetjegyet automa- tikusan összevetnek a zárolási listával. Az ellenőrző készülék automatikusan felülvizsgálja - a valódiságot - a térbeli érvényességet (zóna, ár-lépcső) - időbeli érvényességet (dátum, időpont)
Oldal 13 Előnyök az ügyfelek számára Korábban az elveszett menetjegyeket nem lehetett pótolni (részben 1000 Euro fölötti veszteség lehetséges). Az elektro- nikus jegyeket pótolni lehet. A havi értékjegyek cseréje elmarad. Az ügyfelek nem válnak figyelmetlenségből feketén utazókká. A papír alapú jegyek postai feladása ajánlott küldeményként történt. Az ügyfeleknek gyakran kellet a postára menniük, hogy ott átvegyék a küldeményt.
Oldal 14 Kivonat egy piackutatásból – A Chip-kártya előnyei
Oldal 15 Kivonat egy piackutatásból – A Chip-kártya hátrányai
Köszönet a figyelmükért. Kapcsolat