Környezettudatos vállalati termékpolitika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
MARKETING.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Értékesítési csatornák
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
HEFOP Minőségirányítás 5. hét: a környezetközpontú irányítási rendszer kialakulása.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Tartalmi keretek (3) PTE TTK Környezettudományi Intézet II.A környezetközpontú vállalatvezetés rendszere, gyakorlata Környezetközpontú vállalatvezetés.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing alapjai.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Kérdések a második zh-hoz
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Készletgazdálkodás és logisztika
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fenntarthatóság, környezettudatosság
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Ipari ökológia 3 Dr. Bezegh András. Ipari ökológia őszi f.é. BME … a probléma … Hulladék képződés Profit Víz felhasználás Energia.
Vállalkozásmenedzsment I.
A környezettudatos vállalatirányítás fogalma, alapelvei
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Tóth Attiláné dr 2015/16-os tanév II. félév WSUF Első óra.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A külső környezet elemzése
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Vállalati felelősségvállalás
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Vállalati felelősségvállalás
Előadás másolata:

Környezettudatos vállalati termékpolitika

Egyensúly a profitszerzés, fogyasztói igények, környezeti szempontok között Fogyasztók környezeti tudatosságának növelése Élesebb piacverseny, fogyasztók környezettudatosságának növelése, erőteljesebb marketing tevékenység Ökológiai, zöld, környezeti vagy ökomarketing

Integratív ökomarketing ökológiai problémák kihangsúlyozása a vállalati filozófiák kialakításában a vállatok megváltoztatják társadalmi és politikai keretfeltételeiket a fogyasztók vásárlási és felhasználási szokásait az ökotermékek irányába terelik

Transzformatív ökomarketing a vállalat felelős a vevő jólétének, egészségének biztosításáért kötelezettségei vannak a társadalommal szemben a piaci feltételek megváltoztatására vállalkozik

4P eszközcsoportosítási módszer Termékpolitika Árpolitika Értékesítési politika Kommunikációs politika

Termékpolitika Ökológiai szempontokat veszi figyelembe A fogyasztók (környezettudatos vásárlók) igényeire koncentrál Környezeti szempontokat is figyelembe veszi

Árpolitika Piacszervezési eszköz, mennyiségi tényező A környezetbarát termékek attraktívabb jellegét gazdaságilag elfogadhatóbbá teszi

Értékesítési politika Eladási hely, módszer kiválasztása Önálló, zöld háló Kiskereskedelmi láncolat Reverz logisztika Kereskedelmi hálózatok

Kommunikációs politika Felhívja a figyelmet egy termék és a környezetvédelem közötti sokoldalú kapcsolódásra Eszközök-környezetvédelem melletti elkötelezettség Offenzív környezeti magatartás

Vállalati arculat „Ha azt akarjuk, hogy bennünket válasszanak, választható helyzetbe kell hozzuk magunkat.

Termékpolitikák Integrált Termékpolitika (Integrated Product Policy, IPP) általános környezetvédelmi termékpolitika Környezetvédelmi Termékpolitikák (Hollandia, Svédország, Dánia, Ausztria, Németország, Belgium, Egyesült Királyság és Finnország). A napjainkban kifejlődőben lévő – uniós szabályozás szintjén már javaslattételi stádiumban lévő – közösségi és egyes nemzeti termékpolitikák (pl. Hollandia, Svédország) a megvalósítás gyakorlati eszközei között szerepeltetik az Ökodesign-t. Az uniós csatlakozást követően hazánkban is érvényesíteni kell az előkészületben levő direktíva ide vonatkozó elveit. Az ily módon harmonizált hazai szabályozás előírásai végső soron a vállalti terméktervezési folyamatokra is kihatással lesz. Mivel a terméktervezés egy hosszadalmas folyamat, javasolt már a kezdetekben figyelembe venni a KTTT eszközrendszerét, mivel az utólagos módosítás, kiegészítés lassú és költséges lehet. Az Integrált Termékpolitika az Európai Unió kezdeményezése, melynek célja egy általános környezetvédelmi termékpolitika létrehozása az Unió országai számára. Ettől konkrétabbak a Környezetvédelmi Termékpolitikák, amelyek már nemzeti szintű környezetvédelmi termékpolitikákat jelentenek, az Unión belül, illetve azon kívül is. Ilyen Környezetvédelmi Termék Politikája van Hollandiának, Svédországnak, Dániának, Ausztriának és Németországnak és több más országban, mint Belgium, az Egyesült Királyság és Finnország is kidolgozás alatt állnak. Az Unió szintjén az IPP ezen nemzeti szabályozásokat kívánja harmonizálni. HEFOP 3.3.1.

Integrált Termékpolitika - IPP A Német Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Nukleáris Biztonság Minisztériumának definíciója alapján az IPP: “Olyan közösségi politika, amely a termékek és szolgáltatások környezeti teljesítményének folyamatos fejlesztését az életciklusra kiterjedően szemléli.” 2001. február 7-én fogadta el az Európai Bizottság az Integrált Termékpolitika Zöld Könyvét. Ennek fő célja a termékek széles körének környezeti teljesítményének javítása azok teljes életciklusa során. A Zöld Könyv egy stratégiát javasol a termék orientált környezetvédelmi szabályozások erősítésére és átdolgozására annak érdekében, hogy elősegítse a környezetet kímélő termékek piacának a fejlődését (COM(2001) 68 final). Az IPP-nek három fő célja van, melyek gazdasági elveken alapulnak: Az első, hogy a fogyasztók zöld termékek iránti keresletét stimulálják. Ezt csak könnyen hozzáférhető, közérthető és megbízható információkkal lehet megvalósítani. A Zöld Könyvben ennek elérésére megjelölt eszközök a különböző öko-címkék. A második ilyen cél, a vállalati vezetők motiválása a zöld termékek kínálati oldalán. Az erre a célra megjelölt eszközök: az életciklus elemzés, az ökodesign és a környezetvédelmi aspektusoknak a szabványosításba történő megjelenítése. A Zöld Könyv egyik új eleme, a termék-bizottság, mely az érdekelt felek számára nyújtana fórumot a megbeszélésekre, egyeztetésekre. A harmadik cél a zöld termékek piacának fejlesztésére egy árazó mechanizmus alkalmazása. Az itt alkalmazható eszközök közé tartoznak a különböző adók - pl. a termelői felelősség kiterjesztése újabb termékcsoportokra -, valamint az állami támogatási eszközök. Az IPP-vel kapcsolatos kutatások és elemzések még folyamatban vannak. A jelenleg folyó kutatások - többek között - a Környezetbarát Termék Deklarációra, a termékek és szolgáltatások életciklusára, valamint a termékek és szolgáltatások környezeti hatásainak információs adatbázisának az elkészítésére irányulnak. HEFOP 3.3.1.

Környezettudatos vállalati termékpolitika 1. A vállalat környezeti teljesítménye Környezettudatos vállalatirányítási eszközök alkalmazása a jogszabályi követelmények teljesítése érdekében (környezetvédelmi jogszabálygyűjtemény) A környezettudatos vállalat ennél többet akar!

Környezettudatos vállalati termékpolitika Környezettudatos vállalatirányítási eszközök alkalmazása komoly környezeti eredmények elérése érdekében (pl. LCA)

Környezettudatos irányítás A szervezet által végzett tevékenység és kibocsátott termékek, szolgáltatások: - ne veszélyeztessék az emberek egészségét - kevésbé terheljék a munkahelyi, települési, természeti környezetet Eszközök: KIR, környezeti teljesítményértékelés, tisztább termelés, környezetbarát termék

A környezettudatos vállalatirányítás célja: A természeti és emberi erőforrások megóvása A szennyezések, a környezeti kockázatok csökkentése A dolgozók és a környéken lakók egészségének megőrzése A vállalat gazdaságos működése

A környezettudatos vállalatirányítás hasznai Gazdasági okok: csökkentjük a költségeket (bírságok, díjak, ártalmatalanítási kiadások), más megtakarítási lehetőségek Hatósági kapcsolatok javítása A közbeszerzésnél elbírálási szempont Új (zöld) piaci szeletek A vállalat piaci értéke Az irányítás korszerűsítése (adatgyűjtés, kezelés és kommunikáció segítése) Műszaki haladás, innováció a környezeti teljesítményjavítás eredményeként A termékek és szolgáltatások minősége A dolgozók ösztönzése, egyéni és közegészség, a munkakörülmények javulása A bankok és biztosítók szempontjai (a környezetszennyezés kockázatának csökkentése)

Környezettudatos vállalati termékpolitika 2. Beszállítók megválasztása Azonos alacsony környezeti teljesítmény esetén - együtt kell megtalálni a megfelelő módszereket - a termék újratervezésénél figyelembe kell venni a beszállító lehetőségeit - közös fejlesztési program

Környezettudatos vállalati termékpolitika Ha a beszállító környezeti teljesítménye magasabb át kell venni az ötleteket, módszereket környezetbarát termékeiket integrálni kell a technológiánkba

Környezettudatos vállalati termékpolitika Ha a beszállító környezeti teljesítménye alacsonyabb - továbbadhatjuk tapasztalatainkat – fórumok, képzési lehetőségek - követelményekkel élhetünk, határidőket szabhatunk a fejlesztéseknek

Környezettudatos vállalati termékpolitika Azonos, magas környezeti teljesítmény esetén - magas szakmai színvonalú együttműködés

Környezettudatos vállalati termékpolitika 3. A vásárolt termékek és alapanyagok megválogatása Környezetbarát termékek preferálásával támogatjuk a vállalatok környezetbarát működését Az alacsony veszélyességi fokozatú termékek munkavédelmi, tűzmegelőzési, környezetvédelmi költségei és kockázatai alacsonyabbak

Környezettudatos vállalati termékpolitika 4. Szállítás, raktározás A termékek életciklusa során előforduló környezeti hatások közt eltérő hangsúllyal szerepelhet (pl. speciális hűtési követelmények) Energiatakarékosság, az alvállalkozók ösztönzése

Környezettudatos vállalati termékpolitika 5. Termékünk környezeti teljesítménye Itt érhetjük el a leghatékonyabb környezeti eredményeket (környezettudatos terméktervezés, LCA) Támogatás marketingtevékenységgel

Környezettudatos vállalati termékpolitika 6. Értékesítési csatornák partnerek: viszonteladók, felhasználók, szállítók nem szelekcióra van szükség, hanem a környezetbarát termék ajánlására eszközök: csomagolás, kísérő termékek, szolgáltatások, stb.

Környezettudatos vállalati termékpolitika 7. A környezeti értékek közvetítése a vevők felé Viszonteladók - ajánlhatunk környezetbarát kereskedelmi módszereket

Környezettudatos vállalati termékpolitika Profi felhasználók (ipar, közület, stb.) - megtanítjuk a termékek optimális használatát, munkavédelmi és környezeti kockázatait - megszervezzük a hulladék-visszavétel rendszerét

Környezettudatos vállalati termékpolitika Amatőr felhasználók - hagyományos marketingcsatornákon keresztül (reklám, csomagolás, akciók, stb.)

alapvetően ők határozzák meg a termék ökológiai jellemzőit Az egyes termékek vonatkozásában fellépő szereplők, akik befolyásolják a termék környezetterhelésének alakulását Tervező, előállító - alapvetően ők határozzák meg a termék ökológiai jellemzőit

Összeállítók, forgalmazók - Az egyes termékek vonatkozásában fellépő szereplők, akik befolyásolják a termék környezetterhelésének alakulását Összeállítók, forgalmazók - ők választják ki a piaci kínálatból az ökológiai szempontból előnyös változatokat, mellőzik a nagyobb terheléssel járókat

Az egyes termékek vonatkozásában fellépő szereplők, akik befolyásolják a termék környezetterhelésének alakulását Beszerzők - a vállalat környezeti céljainak megfelelően döntenek, kiválaszthatják az alacsonyabb erőforrás-és energiafelhasználású terméket

környezeti előírások betartása, rendeltetésszerű használat Az egyes termékek vonatkozásában fellépő szereplők, akik befolyásolják a termék környezetterhelésének alakulását Üzemeltetők - környezeti előírások betartása, rendeltetésszerű használat

tervezők, környezeti elemzők (pl. ártalmatlanítás lebonyolítása) Az egyes termékek vonatkozásában fellépő szereplők, akik befolyásolják a termék környezetterhelésének alakulását Szakemberek - tervezők, környezeti elemzők (pl. ártalmatlanítás lebonyolítása)

Köszönöm a figyelmet!