Ferenczi Sándor (1873-1933) Hatalom, trauma, interszubjektivitás: Ferenczi Sándor írásainak szociálpszichológiai vonatkozásai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Advertisements

Első előadás.
REFORMPEDAGÓGIA.
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Párválasztás, szerelem
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Az osztályfőnöki szerep története
Vírusok a számítógépben A HIV-járvány eredetének szimulációja
A NYUGAT
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete
Személyiséglélektan I.
Ferenczi Sándor.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
Személyiség- pszichológia II
A család szerepe, jellemzői
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Sigmund Freud Museum Bécs
A háború és a modern fegyveres erő
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Bevezetés a neveléstudományba
FORRADALMAK MAGYARORSZÁGON 1918–1919
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia mint tudomány
Neorealizmus és neoidealizmus
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. C. Molnár Emma Szívügy Alapítvány. Szülészet-nőgyógyászati pszichológia A kismedence és medencefenék betegségei és a szexuális funkció Az ismeretlen.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Gyermek - pszichoszomatika
Az igazságszolgáltatás szociológiája
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Személyiségfejlődési zavarok
Készítette:Tóth Sándorné
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Egyéb dinamikus elméletek
SZOCIÁLIS MUNKA MÓDSZEREK Pszichoterápiás módszerek
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Ferenczi Sándor (1873-1933) Hatalom, trauma, interszubjektivitás: Ferenczi Sándor írásainak szociálpszichológiai vonatkozásai

Ferenczi Sándor (1873-1933) “Many consider Ferenczi to have been the warmest, most human, most sensitive of the early psychoanalytic group. Short and expressive, poetical and not egotistical, interested in other people and always eager to help, Ferenczi was charming and imaginative” (Roazen, 1971)

Ferenczi Sándor (1873-1933) Magyarországi pszichoanalitikus mozgalom megalapítója és legjelentősebb képviselője PA kulcs a társadalmi folyamatok megértéséhez, analitikus szociálpszichológia előfutára Miskolcon született, asszimilált zsidó családban (apa könyvkereskedő), 11 gyerekes család  „gyermekkoromban nagyon kevés szeretetben és nagyon sok szigorúságban volt részem (Ferenczi, 1921) 1890: bécsi egyetem orvosi kar 1898: Szent Rókus Kórház – ”bujakóros osztály”  prostituáltak és szegények orvosa bel-és idegorvosi magánpraxis

Ferenczi Sándor (1873-1933) 1907: találkozás Junggal  szóasszociációs teszttel való kísérletezés  freudi elméletek befogadása 1908: Freuddal való kapcsolatfelvétel  élethosszig tartó barátság „bensőséges élet-, érzelem-, és érdekközösség (Freud, 1933) 1914-16: Freud analizálja Ferenczit intenzív levelezés: kommunikációs csatorna, életforma, eszmecsere és konfliktusok kibeszélésének formája, esetmegbeszélés, menekülés a magányból, önvallomás tere, analitikus napló, díványgabalyodás (Bálint M.) Ferenczi és Freud, 1917, Tátra

Ferenczi Sándor (1873-1933) életműve és a századvégi szellemi mozgalmak  magyar kultúra és tudomány modernizációja 1913: Magyarországi Pszichoanalitikai Egyesület – fontos modernizációs góc, Budapesti Iskola megalapozása szoros kapcsolat a századvégi szellemi és kulturális mozgalmaival  PA és irodalmi élet közötti kapcsolat: pszichológiai látásmód a magyar irodalomban; Nyugat – Ignotus, Karinthy, Kosztolányi, Márai, Krúdy, Füst „Eresz alatt fészkel az ösztön, gátlásomat Ferenczinél hófehérre fürösztöm.” (Hegedűs, 1932)

Ferenczi Sándor (1873-1933) 1914: bevonulás a hadseregbe katonaorvosként, 1916: Mária Valéria barakk kórház ideg- és elmeosztály vezetése – harctéri sokk okozta pszichés trauma tanulmányozása 1918: V. nemzetközi pszichoanalitikai kongresszus Budapesten – előadás a háborús neurózisról 1918: idegállomások létrehozása, pszichoanalitikus kezelés 1919: budapesti tudományegyetem orvosi kar - pszichoanalitikai tanszék és –klinika Ferenczi vezetésével  egyetemi tanári kinevezés („világon az első pszichoanalízis professzor”)

Ferenczi Sándor (1873-1933) Tanácsköztársaság bukása után magyarországi PA újra ellenzéki pozícióba vonul 1919: házasság Pálos Gizellával 1926 – 1927: 6 hónap az USA-ban: előadások és analitikus-jelöltek kiképzése (nem csak orvosokat!)  amerikai pszichoanalitikus közösség

Ferenczi Sándor – elméleti és terápiás radikalizmus 1918 és 1932 közötti technikai kísérletezések a PA fejlesztésére, hatalmi és kontrollviszonyok megváltoztatása aktív technika: terápiás intervenciók a páciens mentális aktivizálására  később elvetette kapcsolati tényező hangsúlyozása a terápiában  analitikus is bevonódik érzelmileg  interszubjektivitás és viszontáttétel szerepe őszinteség, integritás, autenticitás; klinikai rugalmasság és az empátia szerepe  analízis demokratikus, kölcsönös, támogató kapcsolat, mely az elfogadásra és szeretetre épül az analitikus önfeltárása, kölcsönös analízis: kudarcba fulladt relaxációs terápia kidolgozása a traumatúlélők kezelésének kiegészítésére  feszültségoldást célozza analitikusok saját analízise a képzés fontos része

Ferenczi Sándor – elméleti és terápiás radikalizmus 1931: pszichoanalitikus klinika megalapítása és vezetése elméleti újítások: tárgykapcsolati fókusz (korai anya-gyerek kapcsolat jelentősége), pszichoanalitikus pedagógia, trauma-elmélet, regresszió szerepe

Ferenczi Sándor - társadalmi és politikai radikalizmus Freudi tanok alkalmazása a pedagógiában betegség, neurózis forrása a hibás nevelés, mely libidóelfojtásra épül  tudattalan komplexusok  ördögi kör pszichoneurózisok: tudattalan libidinózus törekvések eltolódott megnyilvánulásai megoldás: pedagógiai reformtörekvés  felnőttek felvilágosítása a gyerekek lélektanáról (Freud tanai); túlzott elfojtás megszüntetése, gyerekorvosokkal való együttműködés; korrekciós módszerek revíziója; mozgásos késztetések engedélyezése gyereknevelés javasolt módja: elfojtás helyett átszellemítés – társadalmi célok szolgálatába állítani Pestalozzi tanítás közben

Ferenczi Sándor - társadalmi és politikai radikalizmus bűntettesek személyisége – kényszerbetegek  tudattalan szándékok, libidinózis ösztönök a bűnelkövetés hátterében  gyógyítás pszichoanalízissel tekintélyt parancsoló dogmák helyett önálló ítélőképesség  társadalmi rend, individuálszocialisztikus irány „apának le kell szállnia az állítólagos tökéletesség ingatag trónjáról” (Ferenczi, 1982, 174 o.)

Ferenczi Sándor - társadalmi és politikai radikalizmus korai trauma elmélet: háborúval kapcsolatos 1918: V. nemzetközi pszichoanalitikai kongresszus Budapesten – előadás a háborús neurózisról traumatizált katonák kezelése  a háborús trauma-neurózis pszichés eredete  a freudi szexuális etiológia felülbírálata a háborús neurózis fő tünetei: szorongás, düh, hipochondriás depresszió

Ferenczi Sándor - társadalmi és politikai radikalizmus a háborús neurózis két típusa: lereagálhatatlan impulzusok a hátterében nárcisztikus sérülés kialakulása  megnövekedett énérzékenység  infantilis nárcizmus: páciens gondoskodásra, kényeztetésre vágyik - gyermeki személyiségvonások  tudattalan háttérmotívum: a gyermeki helyzet biztonsága és öröme, veszélyhelyzethez való visszatérés megakadályozása, öngyógyítási kísérlet

Nyelvzavar a felnőttek és gyerekek között (1933) korai kapcsolati traumatizáció: a trauma valós  a gyermek elcsábítása a szülő vagy más autoritás figura által, későbbi kiegészítve: érzelmi, fizikai elhanyagolás, empátia-hiány is traumatizáló a csecsemő megküzdési kísérlete: elhárítómechanizmusok alkalmazása (azonosulás az agresszorral, tagadás, disszociáció, hasítás) - „bölcs csecsemő”  speciális self-szerveződés: tévesen értelmezett és hamisan tükrözött belső tapasztalatok  hamis és fragmentált szelfreprezentációk („gonoszság-fragmentumok”) terápiás intervenció is erre a hamis szelf-szerveződésre kell, hogy épüljön  korrektív emocionális és kapcsolati élmény az analitikussal  interszubjektivitás szerepe

Nyelvzavar a felnőttek és gyerekek között (1933) Freud és számos kortársa elutasította az elméletet később: tárgykapcsolat-elméletek és mentalizáció továbbfejlesztette az elképzelést Ferenczi, mint a modern trauma elméletek és PTSD megközelítés előfutára

Ferenczi „reneszánsza” Ferenczi „hírnevének” rehabilitációja  Jones támadásait követően: Ferenczi pszichopatológiájá ált elméletei és munkássága mögött Ferenczi jelentősége: hatással számos terápiás irányzat kialakulására: tárgykapcsolat-elmélet (M. Klein, B. Mihály, D. W. Winnicott, M. Mahler), kapcsolati analízis, interperszonális-, humansiztikus-, és szelf pszichológia társadalmi változások a XX. század második felében: demokrácia, emberi jogok kiteljesedése, társadalom hatalmi viszonyainak átalakulása  társadalomkritikai szemlélet elfojtó, elnyomó intézmények elleni fellépés

Ferenczi „reneszánsza” PA közép-, kelet-európai gyökereinek felfedezése (Budapesti Iskola) pszichés trauma a 70-es, 80-as években újra a PA fókuszában Holokauszt hatásai és utóhatásai családon belüli szexuális erőszak kérdése (modern feminizmus) PTSD hivatalos diagnózis lesz (1980) Ferenczi, mint a „politikai korrektség bajnoka” elfogadáson, demokratikus kapcsolatokon alapuló terápiás irányzatok és technikák terjedése

Hatalom, trauma, interszubjektivitás: Ferenczi Sándor írásainak szociálpszichológiai vonatkozásai Ferenczi Sándor: Pszichoanalízis és pedagógia. In: Erős Ferenc (szerk.): Ferenczi Sándor. Új Mandátum, Bp. 2000. 61-66. Ferenczi Sándor: A pszichoanalízisről és annak jogi és társadalmi jelentőségéről. In: Ferenczi: Lelki problémák a pszichoanalízis tükrében. Magvető, Bp. 1982.158-174. Erős Ferenc: Miért Ferenczi? In: E. F. Kultuszok a pszichoanalízis történetében. Jószöveg Kiadó, Bp. 2004. 35-54. Ferenczi kései írásainak újragondolása a mai fejlődéselméletek fényében. In: Erős Ferenc - Lénárd Kata - Bókay Antal (szerk.): Typus Budapestiensis. Tanulmányok a pszichoanalízis budapesti iskolájának történetéről és hatásáról. Thalassa Alapítvány, Bp. 2008. 305-320. old.